Beslutsångest

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Johannes skrev:Rookies.... Jisses.
Bra comeback :shock:
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
gäst

Inlägg av gäst »

Kim S skrev:
Johannes skrev:Rookies.... Jisses.
Bra comeback :shock:
Kolla tiden, Einstein. Ditt inlägg var inte publicerat när jag skrev det.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Johannes skrev:
Kim S skrev:
Johannes skrev:Rookies.... Jisses.
Bra comeback :shock:
Kolla tiden, Einstein. Ditt inlägg var inte publicerat när jag skrev det.
Fair enough...
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

"Men faktiskt så är det ofta så att när man ser/hör en basist som inte kan spela, så nog fan spelar han med plektrum, oftast"
Ja, jag skrev så för att jag tycker att det är så. Notera att jag skerv "oftast"
Det är ju vad jag tycker, det är väl inget att börja roma om?
gäst

Inlägg av gäst »

lowfreq skrev:"Men faktiskt så är det ofta så att när man ser/hör en basist som inte kan spela, så nog fan spelar han med plektrum, oftast"
Ja, jag skrev så för att jag tycker att det är så. Notera att jag skerv "oftast"
Det är ju vad jag tycker, det är väl inget att börja roma om?
Och jag tycker att det är skitsnack. Det är väl inget att börja roma om?
Vad betyder roma förresten?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

haha...det kanske stavas råmar då. (gastar)

Man behöver ju inte skriva "skitsnack" ... skapar ju inte så bra vibbar.
gäst

Inlägg av gäst »

lowfreq skrev:haha...det kanske stavas råmar då. (gastar)

Man behöver ju inte skriva "skitsnack" ... skapar ju inte så bra vibbar.
Nästa gång det blir plektrumgnäll så skickar jag Duff McKagan och Nikki Sixx på dig. Elaka killar, då är "skitsnack" det snällaste du kommer att få höra.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

*poppar popcorn*
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:*poppar popcorn*
Hahahahahaha, du är bara glad för att du inte är inblandad!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:
Makten skrev:*poppar popcorn*
Hahahahahaha, du är bara glad för att du inte är inblandad!
Ja. :wink:

*håller mig undan*
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:
Makten skrev:*poppar popcorn*
Hahahahahaha, du är bara glad för att du inte är inblandad!
Ja. :wink:

*håller mig undan*
Nu hade jag tänkt skriva sådana där chicken-ljud som Marty McFly ogillar men hur stavas det egentligen?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Johannes skrev:
lowfreq skrev:haha...det kanske stavas råmar då. (gastar)

Man behöver ju inte skriva "skitsnack" ... skapar ju inte så bra vibbar.
Nästa gång det blir plektrumgnäll så skickar jag Duff McKagan och Nikki Sixx på dig. Elaka killar, då är "skitsnack" det snällaste du kommer att få höra.
Leon Wilkeson är bra mycket mer skräckinjagande då. 8)
Bild
(om han inte vore så jävla död dvs)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

vad är det där för ofarlig skäggig farbror??
jag tycker vi hämtar lemmy...!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

lowfreq skrev:"Men faktiskt så är det ofta så att när man ser/hör en basist som inte kan spela, så nog fan spelar han med plektrum, oftast"

Det där tycker jag stämmer otroligt bra...
Men det betyder inte att jag tycker att alla som lirar m plektrum spelar dåligt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det är ju lättare att maskera att man inte kan spela med plektrum än med fingrar.
Anslagen blir mer diffusa och gitarrackordsliknande med plektrum, så upplever iallafall jag det.
Däremot så upplever jag det som man inte är i närheten av att få häng när man spelar rockmusik utan att spela med plektrum.(min åsikt, inte fakta) Därför har jag väldigt svårt för sånt spel, och i samband med det ofta transistorstärkare som rigg. Men att det beror på mina önskemål om basljud snarare än vad som är sant.
Förresten tänkte jag bara säga att av de basister jag känner från musiken (utanför forumvärlden) så använder alla utom 1-2 plektrum. Däremot är en av dom som inte använder plektrum övejävlig på bas... så upplever jag det oftast. att de som snöar in på teknik(om man kan kalla det så) är fingerspelare.. och spelar sån typ av musik där tekniken är viktigast. Medan de som snöar in på åttondelar är plektrumspelare.

ja, det här kan man nog göra en lång tråd om.
Men jag måste inflika att jag har hört många basister, inklusive mig själv när jag var yngre, som trott att dom kan spela genom att göra massa schyssta fill mm medans dom totalt missar takten i vissa avseenden.
Jag jämställer dom med dom som spelar med plektrum och är "dåliga". Ingen av dom bemästrar tekniken men av någon anledning så ser man mellan fingrarna på en otajt basist så länge han/hon gör schyssta licks..
Om man däremot bara pumpar så är man en dålig basist.

Det får mig direkt att börja tänka på nikki sixx som de flesta sågar vid fotknölarna.. men som är en asgrym basist.
Samma syndrom och samma trångsynthet gäller på alla forum. i synnerhet talkbass där den här klyftan är grymt bred.

nä, jag är av den fasta övertygelsen att vi ska hjälpa varandra och vara schyssta mot varandra på det här forumet till skillnad mot alla andra forum. Även om vi tycker olika. Så i slutändan handlar det om att inte bara vräka ur sig något som man inte kan stå för, eller som man inte riktigt hade formulerat innan man skrev.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

macahan skrev: nä, jag är av den fasta övertygelsen att vi ska hjälpa varandra och vara schyssta mot varandra på det här forumet till skillnad mot alla andra forum. Även om vi tycker olika. Så i slutändan handlar det om att inte bara vräka ur sig något som man inte kan stå för, eller som man inte riktigt hade formulerat innan man skrev.
+1

Och jag hoppas Macahan, att du insåg vad jag menade med mina inlägg.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
lowfreq skrev:"Men faktiskt så är det ofta så att när man ser/hör en basist som inte kan spela, så nog fan spelar han med plektrum, oftast"

Det där tycker jag stämmer otroligt bra...
Men det betyder inte att jag tycker att alla som lirar m plektrum spelar dåligt...
Hur ofta hör du en basist som inte kan spela? Vad lyssnar ni på för eländiga band egentligen? Själv tror jag inte att jag har en enda icke spelkunnig basist i min cd-samling förutom en vansinnigt dålig basinsats på Rod Stewarts "Seems like a long time" men jag gissar att det beror mer på droger eller alkohol snarare än att det är någon som inte skulle kunna spela. Om han spelar plektrum eller ej vet jag inte, det är nämligen oftast ganska svårt att höra, i alla fall när det gäller rock och popmusik med massor av instrument. Det är ju ganska lätt att få det att låta som plektrumbas utan att det är det och tvärtom.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Alltså jag menade snarare när man råkat sett lokala förmågor el. dylikt som precis börjat spela bas...

Själv kör jag enbart plektrum m bandet, det går inte att köra rock utan plektrum... :D
Kör fingerspel när det behövs och plektrum när det behövs så att säga...

Jag har inte hängt med i debatten från början, men mitt inlägg handlade om basister som inte kan spela, som är nybörjare, DE brukar envisas med att köra plektrum.
El. giturgister som försöker sig på att spela bas för att det redan fanns 2 giturgister som var coolare...


Tar inte åt mig av Macahans inlägg men det där med fräcks licks och fills som en del alltid ska ha känns som att man höll på med när man hade lirat bas i typ... 2-3 år. Iaf jag. Back to basics är det som gäller...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Alltså jag menade snarare när man råkat sett lokala förmågor el. dylikt som precis börjat spela bas...

Själv kör jag enbart plektrum m bandet, det går inte att köra rock utan plektrum... :D
Kör fingerspel när det behövs och plektrum när det behövs så att säga...

Jag har inte hängt med i debatten från början, men mitt inlägg handlade om basister som inte kan spela, som är nybörjare, DE brukar envisas med att köra plektrum.
El. giturgister som försöker sig på att spela bas för att det redan fanns 2 giturgister som var coolare...


Tar inte åt mig av Macahans inlägg men det där med fräcks licks och fills som en del alltid ska ha känns som att man höll på med när man hade lirat bas i typ... 2-3 år. Iaf jag. Back to basics är det som gäller...
Du menar att DU inte kan köra rock utan plektrum, eller hur? Jag skulle kunna rabbla namn på rockbasister som inte använder plektrum hela dagen om jag ville, inkl mig själv. Konstigt det där, hur många här tycker att det ena eller det andra inte går eller att man inte kan/får göra på ett visst vis. Jag nöjer mig med att ännu en gång berätta om att jag för många år sedan såg Eric Gadd med Sven Lindvall på bas, det var bland det bästa baslir jag hört, bara soul och han körde med plektrum hela giget. Något man inte KAN och FÅR enligt många självutnämnda förståsigpåare men det gick ju bevisligen alldleles utmärkt. Christian Falk är ju en annan svensk gudfader när det gäller soulbas, han spelar också ofta med plektrum.
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: Jag har inte hängt med i debatten från början, men mitt inlägg handlade om basister som inte kan spela, som är nybörjare, DE brukar envisas med att köra plektrum.
Eftersom de flesta nybörjare inte har hunnit lära sig spela så bra så handlar det alltså inte om plektrumet utan om att de är just nybörjare?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag fattar inte att du orkar Johannes....
Du om någon borde ha lärt dig vid det här laget att när det sitter en smiley efter ett uttalande så är det inte till 100% allvarligt.

Jag har de senaste 3 åren ytterst sällan kört m plektrum, innan jag köpte Victoryn, den kör jag med Plektrum på för att det i mina öron låter bäst, och känns bäst på just den basen.
Och jo, jag har de senaste 10 åren m Warwicken kört rock, metal, blues m fingrarna OCH plektrum när jag känt för det.
Så ja, jag anser mig själv kunna köra rock både utan och med plektrum, men har jag Victoryn så kör jag plektrum, för att det är skönast/låter bäst, gillar inte köra fingerspel på den.

Jag personligen skulle ha svårare att lira Soul, funk m plektrum, säger dock inte att det inte går.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev: Jag har inte hängt med i debatten från början, men mitt inlägg handlade om basister som inte kan spela, som är nybörjare, DE brukar envisas med att köra plektrum.
Eftersom de flesta nybörjare inte har hunnit lära sig spela så bra så handlar det alltså inte om plektrumet utan om att de är just nybörjare?
Det är väl kanske så, ja, och? vad spelar det för roll?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Du om någon borde väl veta att även om det INTE är en smiley efter ett inlägg så kan det ändå vara ironiskt menat? Jag fattar väl att du begriper att det finns rockbasister som inte använder sig av plektrum.
När det gäller ditt sista inlägg så spelar det roll pga att du kastar dig in i debatten och sedan så visar det sig att du avser småkillar som precis börjat spela och det var inte det som diskuterades. Då blir innebörden av det du skrivit helt fel.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag antog att det var just nybörjare som ni avsåg, det finns väl knappast några etablerade basister som inte kan spela bas....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

blackparkas skrev:Ja, jag antog att det var just nybörjare som ni avsåg, det finns väl knappast några etablerade basister som inte kan spela bas....
:D
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Skriv svar