![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Jo förresten, jag har GAS på Thomastik Infeld slätspunna strängar!
![lol :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Om du frågar mig finns det få strängar som passar bättre på en Precisionsbas. Så eftersom du har en sådan (och en som dessutom är riktigt snygg) tycker jag att du genast ska gå till din lokala handlare och beställa ett set österrikiska strängar.Makten skrev:Jo förresten, jag har GAS på Thomastik Infeld slätspunna strängar!
Jag tror snarare att jag ska bege mig ut på nätet och beställa.peter_s skrev:Om du frågar mig finns det få strängar som passar bättre på en Precisionsbas. Så eftersom du har en sådan (och en som dessutom är riktigt snygg) tycker jag att du genast ska gå till din lokala handlare och beställa ett set österrikiska strängar.
Tja, nätet funkar bra det också och kan hjälpa dig komma undan lite billigare, vilket ju alltid är bra.Makten skrev:Jag tror snarare att jag ska bege mig ut på nätet och beställa.De kostar 500:- för ett set i butik, vilket jag vägrar betala.
Jag har just köpt ett "ful-set" slätspunna strängar på JAM för en trehundring. Vi får se hur de funkar. Jag har för mig att de är helt okej.
Hahaha! Nja, det tror jag inte på. Möjligen som mellan Volvo och Skoda.ferm skrev:Långt mellan Jams strängar och Thomastik. Som mellan en Vaz och Rolls Royce
Haken är att de går av långt innan dess, i alla fall om jag spelar på basen. Jag har haft strängar i uppåt ett år, men rätt vad det är så går en av, och inför spelningar brukar jag köpa nya om det känns osäkert. Inte särskilt skoj då med tanke på priset.peter_s skrev:Tja, nätet funkar bra det också och kan hjälpa dig komma undan lite billigare, vilket ju alltid är bra.
Men oavsett var du köper dina Thomastik-strängar, och nästan oberoende av om du betalar fullt svensk-musikaffär-pris eller inte, så kommer du göra ett kap ekonomiskt sett. De låter nämligen inte sämre ju längre du låter dem sitta på, tvärtom. Jag hade ett set på min Precisionsbas i ungefär fem år (och de hade säkert kunna sitta på minst fem år till om jag inte sålt basen). Så på sätt och vis kan man säga att de strängarna kostade 100 kr/år, och det är ju billigt...
Du menar att du t.o.m. brukar spela av flatspunna strängar? Oj. Hur går det till? En bra sak, om det beror på att du spelar tokhårt, är dock att Thomastiks Jazz-strängar (både flat- och rundspunna) inte funkar att spela särskilt hårt på. De låter bäst med ett mjukt men distinkt anslag, och ger inte heller så mycket motstånd som många andra strängar gör, vilket jag tycker krävs för ett hårt anslag. Var alltså beredd att revidera din anslagsteknik med Thomastik-strängar.Makten skrev:Haken är att de går av långt innan dess, i alla fall om jag spelar på basen. Jag har haft strängar i uppåt ett år, men rätt vad det är så går en av, och inför spelningar brukar jag köpa nya om det känns osäkert. Inte särskilt skoj då med tanke på priset.peter_s skrev:Tja, nätet funkar bra det också och kan hjälpa dig komma undan lite billigare, vilket ju alltid är bra.
Men oavsett var du köper dina Thomastik-strängar, och nästan oberoende av om du betalar fullt svensk-musikaffär-pris eller inte, så kommer du göra ett kap ekonomiskt sett. De låter nämligen inte sämre ju längre du låter dem sitta på, tvärtom. Jag hade ett set på min Precisionsbas i ungefär fem år (och de hade säkert kunna sitta på minst fem år till om jag inte sålt basen). Så på sätt och vis kan man säga att de strängarna kostade 100 kr/år, och det är ju billigt...
Halvrunda och flatspunna är två helt skilda världar, den ena distinkt ljudande, den andra en halvlyckad kompromiss.Makten skrev:Jag har nu strängat upp med ful-setet, och det låter utmärkt. Bättre än med D'Addario halfrounds faktiskt (som också är snordyra).
Jam har (åtminstone på sin hemsida, vilket jag märkt inte behöver betyda något alls i den fysiska verkligheten...), och vilken butik som helst som tar in saker från Brinks Musik borde kunna fixa hem TI:ar blixtsnabbt. Fast det är klart, det skyhöga priset kvarstår hur man än vrider och vänder på det. De är ju dyra utomlands också, relativt sett.Makten skrev:Nästa gång blir det Thomastik, men jag ruttnar på att de varken finns i butik i Sverige eller håller vettigt pris. 500:- för ett set strängar är inget annat än ett rån. 300:- för billigaste möjliga flatspunna är heller inget annat än ett rån i och för sig.
Undra vad jag hellre skulle vilja ha en ny Skoda eller min gamla Volvo 245:a?Makten skrev:Hahaha! Nja, det tror jag inte på. Möjligen som mellan Volvo och Skoda.ferm skrev:Långt mellan Jams strängar och Thomastik. Som mellan en Vaz och Rolls Royce![]()
Annars är Vox-combo inget dumt val till hemmastärk.peppe skrev:Undra vad jag hellre skulle vilja ha en ny Skoda eller min gamla Volvo 245:a?Makten skrev:Hahaha! Nja, det tror jag inte på. Möjligen som mellan Volvo och Skoda.ferm skrev:Långt mellan Jams strängar och Thomastik. Som mellan en Vaz och Rolls Royce![]()
![]()
Jag älskar ljudet i TI Flatsen enda kruxet är att dom har "Low Tension" alltså känns lite fladdriga och mjuka, å tro mig dom skvallrar direkt om inte allt är som det ska med banden och relifen mm. på![]()
Men som nån sa så räcker dom LÄÄÄNGE!
Du Makten föresten! Jag testade idag en Ashdown FiveFifteen 100w combo å jag tycker den låt riktigt bra! För 1900 (nånting) kronor så är den svårknäckt! Skulle vilja ha en själv nu när jag förlorat mitt musikrum till dottern som inte kan hållasams med lillsyrran!
Enkelt, min vän; plektrum.peter_s skrev:Du menar att du t.o.m. brukar spela av flatspunna strängar? Oj. Hur går det till?
Faktum är att jag gillar knallhårda strängar. Jag älskar när man måste "slita" i basen. Den ska bråka med en och ha ett redigt "motstånd" så att säga.En bra sak, om det beror på att du spelar tokhårt, är dock att Thomastiks Jazz-strängar (både flat- och rundspunna) inte funkar att spela särskilt hårt på. De låter bäst med ett mjukt men distinkt anslag, och ger inte heller så mycket motstånd som många andra strängar gör, vilket jag tycker krävs för ett hårt anslag. Var alltså beredd att revidera din anslagsteknik med Thomastik-strängar.
Tja, det är väl en tolkningsfråga. Jag tycker att halvrunda låter som ett gammalt set rundspunna ungefär, redan när de är nya. Det setet sitter nu på min bandlösa, där de passar utomordentligt bra. Med "bättre" menar jag att det är mer kärna, ton och knorr i ful-setet, vilket jag verkligen inte förknippar med flatspunna strängar.Halvrunda och flatspunna är två helt skilda världar, den ena distinkt ljudande, den andra en halvlyckad kompromiss.
Jo, vi snackade faktiskt om Thomastik jag och säljaren. Han kunde ta in ett set, men då beställer jag hellre själv och sparar 200:-.har (åtminstone på sin hemsida, vilket jag märkt inte behöver betyda något alls i den fysiska verkligheten...), och vilken butik som helst som tar in saker från Brinks Musik borde kunna fixa hem TI:ar blixtsnabbt. Fast det är klart, det skyhöga priset kvarstår hur man än vrider och vänder på det. De är ju dyra utomlands också, relativt sett.
Hmm, det beror nog mycket på vilken bas de sitter, märkligt nog. Och då menar jag inte mensurskillnader. Jag brukar tycka att "moderna" basar som är styva i uppbyggnaden har en väldigt slapp känsla i strängarna, medan samma strängtyp på en Fender kan kännas mycket stumt och fint. Jag antar att det beror på hur mycket själva basen resonerar.peppe skrev:Undra vad jag hellre skulle vilja ha en ny Skoda eller min gamla Volvo 245:a?![]()
Jag älskar ljudet i TI Flatsen enda kruxet är att dom har "Low Tension" alltså känns lite fladdriga och mjuka, å tro mig dom skvallrar direkt om inte allt är som det ska med banden och relifen mm. på![]()
Men som nån sa så räcker dom LÄÄÄNGE!
Oj, det låter billigt! Lite väl mycket med 100 watt hemma dock. Jag skulle vilja ha en liiiten men välljudande combo på kanske 20 watt och en åttatummare.Du Makten föresten! Jag testade idag en Ashdown FiveFifteen 100w combo å jag tycker den låt riktigt bra! För 1900 (nånting) kronor så är den svårknäckt! Skulle vilja ha en själv nu när jag förlorat mitt musikrum till dottern som inte kan hållasams med lillsyrran!
En beggad peavey cirrus kanske?caulev skrev:Jag kan väll säga att jag är otroligt nöjd med min Music Man 5:a exakt som jag har velat ha den med lönngreppbräda och tobaco burst i lacken.
Men ifall jag ska handla något vill jag ha en mer hightech bas!! men då klart behålla min music man
Har ni bra förslag till något? Ska inte kosta 30 tusen heller!
Gärna strax under 10 tusen
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=1363caulev skrev:Jag kan väll säga att jag är otroligt nöjd med min Music Man 5:a exakt som jag har velat ha den med lönngreppbräda och tobaco burst i lacken.
Men ifall jag ska handla något vill jag ha en mer hightech bas!! men då klart behålla min music man
Har ni bra förslag till något? Ska inte kosta 30 tusen heller!
Gärna strax under 10 tusen
Peavey Cirrus är helt fenomenala instrument för ganska lite pengar i sammanhanget. Jag hade en bandlös 4:a i valnöt som var helt fantastisk. Dock kom jag inte överens med utseendet, traditionell som jag är, så jag sålde den för 6 lakan. Köpte den ny för 9-10 har jag för mig, och jag har aldrig sett ett så välbyggt instrument i den prisklassen. Lätt i klass med många basar för över 30000:-. Saken är att det står Peavey på skallen, vilket många verkar ha problem med. Detta blir en guldgruva för begagnatköparen.Diesel skrev:En beggad peavey cirrus kanske?
Kan berätta att Bosse fortfarande trivs med den basen. Brukar klämma på den när jag är hemma hos honom och den är trevlig.Makten skrev:Peavey Cirrus är helt fenomenala instrument för ganska lite pengar i sammanhanget. Jag hade en bandlös 4:a i valnöt som var helt fantastisk. Dock kom jag inte överens med utseendet, traditionell som jag är, så jag sålde den för 6 lakan. Köpte den ny för 9-10 har jag för mig, och jag har aldrig sett ett så välbyggt instrument i den prisklassen. Lätt i klass med många basar för över 30000:-. Problemet är att det står Peavey på skallen, vilket många verkar ha problem med. Detta blir en guldgruva för begagnatköparen.Diesel skrev:En beggad peavey cirrus kanske?
Där ser man! Jag minns inte, men jag har för mig att jag sålde den per post, så jag vet inte vem "Bosse" är.Matte skrev:Kan berätta att Bosse fortfarande trivs med den basen. Brukar klämma på den när jag är hemma hos honom och den är trevlig.
Vilken färg var det på basen? Hoppas inte det var candyröda... Den vill jag hamarcbass skrev:Köpte precis en Tokai Jazzsound (Nysse) och Ibanez EB3 (ebay).
Inväntar mina nya EBS NEO lådor 2x12" + 2x10".
Sen e ja också bra sugen på en NASH Guitar Jazzbass i nån smarrig finish.
En Vintage/Olympic White Jazzbass hade inte heller suttit fel.
Warwick Buzzard JE signature är ju också på G så den GAS:ar väl lite då o då i magen..
Listan kan bli SJUKT LÅNG!!!
Jo, men ändå...Makten skrev:Enkelt, min vän; plektrum.peter_s skrev:Du menar att du t.o.m. brukar spela av flatspunna strängar? Oj. Hur går det till?
Att spela mjukare och höja på stärkaren är alltid en bra idé. Det ger utrymme för dynamik i anslaget. Det du säger om din nya Precisionsbas får mig för övrigt, tillsammans med utseendet, att vilja testa en. Jag gillar ju Precisionsbasar i allmänhet, och är de dessutom både billiga och bra är det ju ännu bättre. Fast det är klart, långskaligheten hindrar nog ett köp i vilket fall som helst.Makten skrev:Faktum är att jag gillar knallhårda strängar. Jag älskar när man måste "slita" i basen. Den ska bråka med en och ha ett redigt "motstånd" så att säga.peter_s skrev:En bra sak, om det beror på att du spelar tokhårt, är dock att Thomastiks Jazz-strängar (både flat- och rundspunna) inte funkar att spela särskilt hårt på. De låter bäst med ett mjukt men distinkt anslag, och ger inte heller så mycket motstånd som många andra strängar gör, vilket jag tycker krävs för ett hårt anslag. Var alltså beredd att revidera din anslagsteknik med Thomastik-strängar.Men, jag har spelat på en P med Thomastik, och jag tyckte inte att de kändes särskilt slappa. Det var ändå standardsetet med .43-.100, vilket ju är ganska tunt.
Min nya Precision är väldigt annorlunda mot den förra, och jag har faktiskt börjat spela mjukare. Den är rysligt resonant, och hela basen trivs bäst om man spelar ganska mjukt och dynamiskt. Så det kanske blir färre avspelade strängar framöver. Jag får höja lite på förstärkaren istället.Med min förra så spelade jag så det rök. Nu har jag tagit upp fingerspelandet också faktiskt, tack vare att basen inbjuder till det.
.Makten skrev:Jo, vi snackade faktiskt om Thomastik jag och säljaren. Han kunde ta in ett set, men då beställer jag hellre själv och sparar 200:-
Där har vi en bas jag gärna vill provspela. Snyggaste Fendermodellen för tillfället i mina ögon. Mmm... Fiestarött med sköldpaddsplektrumskydd och rosewood-bräda. Bättre har jag svårt att tänka mig.Makten skrev:[...]Det var den oerhörda (och fula) Fender CS Pino Palladino Precision som hänger på DLX i Stockholm.
Jo. den såldes nog per post. Har du träffat Bosse har du kommit ihåg det. Det är en sak som är säker!Makten skrev:Där ser man! Jag minns inte, men jag har för mig att jag sålde den per post, så jag vet inte vem "Bosse" är.Matte skrev:Kan berätta att Bosse fortfarande trivs med den basen. Brukar klämma på den när jag är hemma hos honom och den är trevlig.Fint om han fortfarande är nöjd dock. Han gjorde nog ett kap, skulle jag säga.
Pja, men det är inte alltid man vill ha dynamik. Att lira hårt med plektrum genom en smått överstyrd rörförstärkare, det är grejer det.peter_s skrev:Att spela mjukare och höja på stärkaren är alltid en bra idé. Det ger utrymme för dynamik i anslaget.
Prova! Jag tror att mitt ex är lite extra resonant, då jag har provat två andra av samma modell som också var bra, men inte fullt lika bra "fjång" i tonen. De är ganska lätta, vilket jag tycker är trevligt. Träslaget "agathis" tycker många finsmakare är skit, men jag tror de har korv i öronen, för den här basen låter bättre än många mycket dyrare Fenderbasar, rent akustiskt. Det är väl det vanliga; om priset är lågt så "måste" det också låta därefter, tror man.Det du säger om din nya Precisionsbas får mig för övrigt, tillsammans med utseendet, att vilja testa en. Jag gillar ju Precisionsbasar i allmänhet, och är de dessutom både billiga och bra är det ju ännu bättre. Fast det är klart, långskaligheten hindrar nog ett köp i vilket fall som helst.
Det skumma är att de flatspunna inte ens existerar på deras hemsida. Där står det att "Jazz" är rundspunna.Jag kan dock hålla med dig lite om att slipade Thomastik-strängar inte är så slappa som det ofta hävdas. Visst är de slappare än många andra strängar, och särskilt jämför med andra slipade (t.ex. de Fendersträngar som är standard på de bandlösa Mexiko-jazzarna. De gör ont att spela på med mina mesfingrar), men det är ändå bra stuns i dem. Jämfört med de Thomastiks Jazz Rounds (med en bastant .093-e-sträng) som jag har på en av mina basar är de t.o.m. ganska styva. Och förresten, Thomastik tillverkar bara slipade i en tjocklek (åtminstone för långskaliga basar), bara så du vet.
Jag har väldigt svårt för fiestaröd som färg. Den ser mycket bra ut i visst ljus, men som skit i annat. Den är liksom utblekt redan när den är ny.Där har vi en bas jag gärna vill provspela. Snyggaste Fendermodellen för tillfället i mina ögon. Mmm... Fiestarött med sköldpaddsplektrumskydd och rosewood-bräda. Bättre har jag svårt att tänka mig.