Hur moddar ni era basar?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag blir tårögd, så många kloka ord!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Johannes skrev:
macahan skrev:johannes.. nä precis.. under oktaven är det lugnt.. men jag är ganska ofta upp till 14:e 15:e bandet och pillar.. och DÅ hörs det verkligen.. men under oktaven är det rätt lugnt..
Däremot har jag på alla basar jag ägt problem att få lös E-sträng, 3:e, 5:e och 9:e bandet på E-strängen samt oktaven (12:e)att stämma perfekt.. 5:e bandet brukar ha en tendens att ligga för högt i tonläge..

Nån idé hur man kan motverka det?
Jag trodde vi kom överens om att vi inte har där uppe att göra?
hahaha.. jo.. på a och e strängarna får man spela högt..! inte på d och g !!!!


makten: då skulle i såfall samtliga basar jag ägt haft för hög sadel..det kanske är jag som är för stark i fingrarna på vissa band.. :P
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:
Johannes skrev:
macahan skrev:johannes.. nä precis.. under oktaven är det lugnt.. men jag är ganska ofta upp till 14:e 15:e bandet och pillar.. och DÅ hörs det verkligen.. men under oktaven är det rätt lugnt..
Däremot har jag på alla basar jag ägt problem att få lös E-sträng, 3:e, 5:e och 9:e bandet på E-strängen samt oktaven (12:e)att stämma perfekt.. 5:e bandet brukar ha en tendens att ligga för högt i tonläge..

Nån idé hur man kan motverka det?
Jag trodde vi kom överens om att vi inte har där uppe att göra?
hahaha.. jo.. på a och e strängarna..! inte på d och g heller!!!!


makten: då skulle i såfall samtliga basar jag ägt haft för hög sadel..det kanske är jag som är för stark i fingrarna på vissa band.. :P
Jag är egentligen fel kille för att dra det skämtet, jag är uppe och krånglar på höga toner väldigt ofta, ett A på E-strängens 17:e band är ju så mycket fetare än vilket annat A som helst. Dessutom så gillar jag att glida upp och punk-pumpa på hög ton/tjock sträng inför byte till ny del i låten.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev: På mitt bands senaste inspelning så glider jag upp till C# på A-strängens 16:e band och ligger kvar på den tonen i slutackordet.
Vad ska du där uppe att göra?!?

*edit* Jag kom för sent... :(
Senast redigerad av Gäst den mån 04 jun 2007, 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

precis.. det är ju det jag säger.. :)
vi är ju överens, som vanligt..
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: På mitt bands senaste inspelning så glider jag upp till C# på A-strängens 16:e band och ligger kvar på den tonen i slutackordet.
Vad ska du där uppe att göra?!?
Se förra inlägget. Jag är där hela tiden...

Edit: Jag med.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev: Se förra inlägget. Jag är där hela tiden...
Vilken osynk, jag hann precis editera mitt inlägg... Jaja, fika snart?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:makten: då skulle i såfall samtliga basar jag ägt haft för hög sadel..det kanske är jag som är för stark i fingrarna på vissa band.. :P
Du kanske har väldigt hög stränghöjd? Det kan ge liknande fenomen eftersom man tvingas sträcka strängarna väldigt mycket när man trycker dem mot banden. Eller så har du knasig böj på halsen. Eller så väljer du usla strängar. :wink:

Tillägg: Det kan också bero på att man har mickarna för nära strängarna, så att man får "string pull", vilket innebär att magneterna stör strängens svängning. Detta är extremt vanligt på gitarrer med single coils, särskilt i halsläge (Strata).
Johannes skrev: Jag är egentligen fel kille för att dra det skämtet, jag är uppe och krånglar på höga toner väldigt ofta, ett A på E-strängens 17:e band är ju så mycket fetare än vilket annat A som helst. Dessutom så gillar jag att glida upp och punk-pumpa på hög ton/tjock sträng inför byte till ny del i låten.
Det låter som att du skulle ha dig en kortskalig bas!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: Se förra inlägget. Jag är där hela tiden...
Vilken osynk, jag hann precis editera mitt inlägg... Jaja, fika snart?
Se PM. Det verkar som att din mobil gått på lunch... Jag är klar för att dra ut i alla fall.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

aaaah.. akta dig för att säga så till johannes!

njae, strängarna är det inte, spelar inte någon roll vilka jag använder..
böjen och stränghöjden är ovanligt låg och flat för att vara mig så det kan det heller inte vara..
Finns nog bara 2 alternativ: konstigt slitage runt 5:e band eller dålig sadel alt. en kombination av dom båda.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev: Det låter som att du skulle ha dig en kortskalig bas!
Nej tack. Jag har Stockholms bästa basljud och rikets tre coolaste basar, det räcker.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:aaaah.. akta dig för att säga så till johannes!

njae, strängarna är det inte, spelar inte någon roll vilka jag använder..
böjen och stränghöjden är ovanligt låg och flat för att vara mig så det kan det heller inte vara..
Finns nog bara 2 alternativ: konstigt slitage runt 5:e band eller dålig sadel alt. en kombination av dom båda.
Glöm inte mickhöjden! Prova att sänka redigt och se om det blir någon skillnad. Ju fetare strängar, desto större påverkan.
Johannes skrev:Nej tack. Jag har Stockholms bästa basljud och rikets tre coolaste basar, det räcker.
Varsågod.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Johannes skrev:
Makten skrev: Det låter som att du skulle ha dig en kortskalig bas!
Nej tack. Jag har Stockholms bästa basljud och rikets tre coolaste basar, det räcker.
Eller njaäe... Stockholms näst bästa. Nalle P håller ju fortfarande på...
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

maxoges skrev:Byte av jazzbasens båda volymrattar mot en volym och en blend.
Hur kopplar du då? Vad har du för blendpot? Jag har försökt på samma sätt men inte lyckats. Det blir full volym när jag vrider åt hals eller stall -mick men bara hälften (tror jag, mycket lägre i allafall) när den står i mitten. Jag har en "tvåvånings" med tre lödöron per våning o den har värdena 15A 250K resp. 15C 250K. Måste jag byta pot?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Makten skrev:
Svarte_Jack skrev:Jag sätter som små rör på ca 1,5cm bakom stallet som jag sedan trär strängen igenom. Gör faktiskt lite skillnad på ljudet och framförallt känslan. Strängen blir stadigare.
Jag är extremt skeptisk till att strängen skulle bli "stadigare" eftersom mekanikens lagar säger motsatsen. Strängens dragkraft är precis densamma så länge den effektiva stränglängden (mensuren) är konstant. Däremot blir det ju lite mjukare att trycka en längre sträng ned mot greppbrädan.
Att ljudet ändras är ingen omöjlighet däremot. :wink:
Prova. Funkar för mig, min drop C-kamrat och Gary Willis.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svarte_Jack skrev:Prova. Funkar för mig, min drop C-kamrat och Gary Willis.
Det kommer jag inte att göra, eftersom jag då sabbar strängen med en knyck på "fel ställe" där den passerar över stallsadeln. Jag tror det är placebo tills vidare. Om det inte går att förklara vetenskapligt så är det mojo. :wink:
Det finns folk som påstår att riktningen på kabeln har betydelse också. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har hört det från andra än Svarte_Jack, så jag vill inte avfärda det helt även om jag inte kan förklara det. Strängar har en del egenheter för sig som mina fysikkunskaper inte räcker till för att förklara, men ändå så hör jag skillnad.

"Asså jag hatar sån't!"
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Jag har hört det från andra än Svarte_Jack, så jag vill inte avfärda det helt även om jag inte kan förklara det. Strängar har en del egenheter för sig som mina fysikkunskaper inte räcker till för att förklara, men ändå så hör jag skillnad.
Det är inte sällan man hör skillnad för att man väntar sig att höra skillnad. :wink:
Nä, helt omöjligt är det inte. En längre total stränglängd kan ju påverka vibrationerna i längsled, men jag har väldigt svårt att tro att bara nån centimeter skulle märkas alls.
Men bara du är glad, det är huvudsaken. :roll:
Vad vi direkt kan avfärda är att det skulle bli någon skillnad i dragkraft hos strängen. Den är alltid konstant för en viss mensur, tjocklek (massa per längd) och pitch.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:Vad vi direkt kan avfärda är att det skulle bli någon skillnad i dragkraft hos strängen. Den är alltid konstant för en viss mensur, tjocklek (massa per längd) och pitch.
Det tänker jag inte argumentera emot! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

basnalle skrev:
Hur kopplar du då? Vad har du för blendpot? Jag har försökt på samma sätt men inte lyckats. Det blir full volym när jag vrider åt hals eller stall -mick men bara hälften (tror jag, mycket lägre i allafall) när den står i mitten. Jag har en "tvåvånings" med tre lödöron per våning o den har värdena 15A 250K resp. 15C 250K. Måste jag byta pot?
Jag ringde GMF och frågade vilken pot jag skulle ha, letade efter ett schema på internet. Det var nåra år sen jag gjorde det. Jag kommer nog lämna bort det till en mek. på nästa bas.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det Basnalle söker är en logaritmisk dubbelpot där den ena är reverserad och båda ger minimalt motstånd från mitten av svepet. Båda mickarna ger då full sula i mitten och den ena rullas av när man fortsätter vrida medans den andra ger fullt till ändläget.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Jösses vad ni håller på. Jag gör ingenting med mina basar förutom det där med att lossa på plektrumskruven som jag skrev om innan. Har inte gjort nåt på 8 år på min Precision förutom att intonera. Den låter alldeles strålande ändå.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Inte ens en halsjustering?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Diesel skrev:Inte ens en halsjustering?
Jag halsar på mina basar varje morron!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Bära hälsar?

inte tar lite på dem också?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar