Fender jazz + mudbucker bygge

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

...som en Berry Oakley "Tractor Bass". Fast då blir ju elektroniken lite mer meck med;

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

....denna var riktigt läcker med. Jag diggar ju looken på Darkstar-mikarna;

Bild
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

mikkejohansson skrev:....denna var riktigt läcker med. Jag diggar ju looken på Darkstar-mikarna;

Bild
Hübsch!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:....denna var riktigt läcker med. Jag diggar ju looken på Darkstar-mikarna;

Bild
Den där var RIKTIGT snygg! Jävlar! Kan du fixa till den sådär tror du Anli? :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

tycker ni?? jag tycker den ser ut som en skärbräda.. gillar darkstaren däremot..
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

I morse bökade jag undan projektfolket på jobbet och attackera baskroppen med en bänkborrmaskin.
Brutalt fixades plats för mudbuckern, vackert träslag förresten... liknade mahogny?
Väl hemma på eftermiddagen monterades hals med samma frenesi och en smula våld.
Passformen är ju verkligen sådär :D
Snabbt måttade jag dit stallet (visade sig en aning för högt) och på med halfrounds.
Skalan känns som ricken backerns, kortare än 34.
Efter att fuskat till stränghöjd och intonation örjade jag få en uppfattning om ljudet (minska gainen :))
och det här verkar lovande... bas i massor. Nästan så g-strängen lät lite väl klen, men setupen är ju långt ifrån klar.
Bild

Dottern verkade acceptera den och gick med på att ha den i väntan på
gibson eb3 reissue som hon skall få låna.
Hon fick plinka "looking through the grapewine" och verkade nöjd:
Bild

Ljust nu känns inte stallmicken så intressant.
Jag kommer att satsa friskt på att få till setupen med endast mudbuckern.
När jag är nöjd med det kan man experimentera med jazzmicken.
Senast redigerad av anli den tor 15 feb 2007, 21:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

anli skrev:I morse bökade jag undan projektfolket på jobbet och attackera baskroppen med en bänkborrmaskin. Brutalt fixades plats för mudbuckern, vackert träslag förresten... liknade mahogny?
Väl hemma på eftermiddagen monterades hals med samma frenesi och en smula våld. Passformen är ju verkligen sådär :D
Snabbt måttade jag dit stallet (visade sig en aning för högt) och på med halfrounds. Skalan känns som ricken backerns, kortare än 34. Efter att fuskat till stränghöjd och intonation örjade jag få en uppfattning om ljudet (minska gainen :)) och det här verkar lovande... bas i massor. Nästan så g-strängen lät lite väl klen, men setupen är ju långt ifrån klar.
Bild

Dottern verkade acceptera den och gick med på att ha den i väntan på gibson eb3 reissue som hon skall få låna. Hon fick plinka "looking through the grapewine" och verkade nöjd:
Bild

Ljust nu känns inte stallmicke så intressant. jag kommer att satsa frikst på att få till setupen med endast mudbuckern. När jag är nöjd med det kan man experimentera med jazzmicken.
Missförstå mig inte nu, men vem har lärt henne vänsterhandstekniken? Tyckte jag såg nåt liknande på en annan bild.... :roll:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag tyckte den annonsen var ett föredöme i spelteknik ;) Nej skämt åsido, det får bli baslärarens grej att fixa till, ett tumstöd ovanför strängarna kanske skulle underlätta.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Vadå tumstöd? Ska hon inte slappa!?! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:Vadå tumstöd? Ska hon inte slappa!?! :lol:
För bövelen! Fast man kan ju aldrig lita vad de där skumma baslärarna hittar på, tror sånt har överlevt i dom kretsarna ;)

Men till det viktiga: Geddy! JAG VAR FÖRST! 8) Din må bli vackrare... men det räcker inte :lol:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Ser ut som om min bas blir sist då :cry: Jag får iaf trösta mig med att jag inte behövt lägga ut en spänn på basen tack vare snälla och omtänksamma forummedlemmar (och en pappa som betalat bashalsen :lol: )
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

anli skrev:Men till det viktiga: Geddy! JAG VAR FÖRST! 8) Din må bli vackrare... men det räcker inte :lol:
Mäkta inponerad av spurten på upploppet. :D
Jag hoppas, som sagt på att det lille paketet från GMF dyker upp i morron.
Isf så är den färdig på söndag....sånär som på skallen då.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:Ser ut som om min bas blir sist då :cry: Jag får iaf trösta mig med att jag inte behövt lägga ut en spänn på basen tack vare snälla och omtänksamma forummedlemmar (och en pappa som betalat bashalsen :lol: )
Tjaa..inte så pjåkigt det heller.

Jag har lite prylar över från inköpen som jag kan kränga vidare..
Jag räknar med att det stannar runt 3´000 för mig.
Kommer att redovisa allt i min tråd sen.
Jag hoppas att den kommer att låta för de pengarna oxå.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Väl hemma på eftermiddagen monterades hals med samma frenesi och en smula våld.
Heja Anli! Det är mina takter!
Man vill ju höra hur det låter, och våld är snabbare än att ta isär en gång till mäta, fräsa prova igen, ta isär....etc...

Det som inte funkar med lite våld....funkar oftast om man använder lite grövre våld.


...och det är väl också därför man blir så impad och fascinerad av folk som BBQV , som besitter någon slags hinduistisk nivå av tålamod och långsiktig målmedvetenhet...


BALL blir den ju hur som helst din bas!!! Jag tycker du ska behålla lack/finish som den är! Patina och grått hår är bland de saker som inte går att fejka, så ta vara på patinan!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Väl hemma på eftermiddagen monterades hals med samma frenesi och en smula våld.
Heja Anli! Det är mina takter!
Man vill ju höra hur det låter, och våld är snabbare än att ta isär en gång till mäta, fräsa prova igen, ta isär....etc...

Det som inte funkar med lite våld....funkar oftast om man använder lite grövre våld.


...och det är väl också därför man blir så impad och fascinerad av folk som BBQV , som besitter någon slags hinduistisk nivå av tålamod och långsiktig målmedvetenhet...


BALL blir den ju hur som helst din bas!!! Jag tycker du ska behålla lack/finish som den är! Patina och grått hår är bland de saker som inte går att fejka, så ta vara på patinan!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:Det som inte funkar med lite våld....funkar oftast om man använder lite grövre våld.

...och det är väl också därför man blir så impad och fascinerad av folk som BBQV , som besitter någon slags hinduistisk nivå av tålamod och långsiktig målmedvetenhet...
Ha ha! Hustrun brukar påpeka att den enda gången jag inte blir förbannad när tingen jävlas så är när jag jobbar med en bas. Och Gandhi är en av mina idoler! :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Mahogny är det.

Håller med Dereborn, behåll patinan! när den var i min ägo så hade jag inte en tanke på att lacka om de. För er andra så är den mer gul i färgen än den nyansen som visas på bilderna.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

hosse skrev:Mahogny är det.

Håller med Dereborn, behåll patinan! när den var i min ägo så hade jag inte en tanke på att lacka om de. För er andra så är den mer gul i färgen än den nyansen som visas på bilderna.
Mahogny och mudbucker, det är Fender det!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Nu börjar det arta sig, jag använde BBQ:s stallfilningsinstruktion och voilá... nu blev den spelbar på riktigt. Flyttade stallet en smula så intonation blev perfa.
Nu har jag ägnat en stund med att druckit en öl för att sedan lira på missfostret. Och jag är sååå nöjd, över förväntan. Fet djup murrig bas, underbart att plocka med plektrum... vare sig det är framför, över eller vid stallet. Till och med de Ddadario "halfrounds" som jag satte funkar (de gjorde de absolut inte på Ricken).
Sådan kontrast mot Rickenbackern... kul när basar verkligen skiljer sig åt! Inte mycket variation i mudbucker-Fendern men den gör sin grej liksom. Skall försöka fuska dit jazzstallmicken och se om den han samspela med mudbuckern. Satte en 500kohms pot till mudden men det var overkill, den är verkligen "tämjd" denna 70-tals mick. Är nog inga problem för stallmicken att göra sig hörd.

Det som behöver förbättras är hals infästningen, själva läget den har råkat hamna i funkar bra. Men skall göra en specialhalsplåt ty standard funkar inte.
Funderar på att fylla ut glipan mellan hals och kropp med spackel. Så att den inte halkar omkring så lätt.
Ingen som har sätt stallmickskåpor till jazzbas... altså inte den stora saken utan nån mindre kromad ram att klämma fast runt micken. Hålet som finns är inte avpassat för jazzmicken, så det kommer inte att se så snyggt ut.
Man kan ju skruva dit fenders jätte kåpa... men jag vill för en gångs skull kunna dämpa strängar och plocka vid stallet!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tyvärr bara som set och då blir det lite dyrt:http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Tyvärr bara som set och då blir det lite dyrt:http://shop.gmf.se/product.htm?product_ ... arch_page=
uurk! Det var för dyrt!
Oohmp! oomph! Det är bra beskrivning av soundet, typ lira cajun i en lada eller nåt :D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:Funderar på att fylla ut glipan mellan hals och kropp med spackel. Så att den inte halkar omkring så lätt.
Inte bra, det spricker lätt om det vibrerar. Det är bättre att fräsa fram raka kanter och fylla i med riktigt trä.

Om du inte har möjlighet till det så är "trä på tub" ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=385872 ) ett bättre alternativ än spackel, det uppför sig lite mer som "riktigt" trä. Klä in hälen i plastfolie, sprid ut "trämassan" i halsfickan, skruva dit halsen och låt det härda. När du se'n tar bort halsen så har du en perfekt passform och slipper en massa fräs- och slipjobb. Folien hindrar halsen från att fastna.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:
anli skrev:Funderar på att fylla ut glipan mellan hals och kropp med spackel. Så att den inte halkar omkring så lätt.
Inte bra, det spricker lätt om det vibrerar. Det är bättre att fräsa fram raka kanter och fylla i med riktigt trä.

Om du inte har möjlighet till det så är "trä på tub" ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=385872 ) ett bättre alternativ än spackel, det uppför sig lite mer som "riktigt" trä. Klä in hälen i plastfolie, sprid ut "trämassan" i halsfickan, skruva dit halsen och låt det härda. När du se'n tar bort halsen så har du en perfekt passform och slipper en massa fräs- och slipjobb. Folien hindrar halsen från att fastna.
Bra tips med "trä på tub"! Det där med plastfolien tänkte jag själv ut i natt :D vilket sammanträffande! Då vet jag att det funkar i alla fall.

Var ute i kallgaraget med morgonrocken och gick loss med stämjärnet... jazzstallmicken monterades med två små spikar så läng :D
Mickarna verkar dock inte gillar inte varandra! Maxar jag en, så dämpas den andra. Mudbuckern dämpas mest.
Kanske man skall prova att fasvända stallmicken?
Är inte speciellt förtjust i stallmickens ljud... trodde den skulle ha lite krispighet, men nej låter rätt trist på nåt sätt.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

En grej till:
Halsfickan är ej exakt parallell med kroppens ovansida, dvs halsen är lägre vid E sträng än G sträng.
När man ändå kör med "trä på tup" i fickan så borde man väll kunna lägga en tunn trästicka på E strängsidan och låta fylla upp med "trä på tub"?

Låter verkligen som jag fuskar i hop allt nu, men om jag blir riktigt 100% nöjd med hals och div justeringar så kan det vara värt att backa och fräsa plats för riktiga träskivor som BBQ sa. Dvs innan det är dax för val och utförande av slutfinish.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Att mikarna inte lirar ihop kan bero på ett par olika saker.

Om du har otur så är de placerade på ett sån't sätt att strängarnas svängningar just över mikarna tar ut varandra, då blir det tyst(are) med båda påslagna.

De kan vara fasvända och då försvinner vissa frekvenser.

De kan också vara så att de lastar ner varandra elektriskt om motstånden är väldigt olika. Det löser man genom att koppla dem i serie istället för den vanliga parallellkopplingen. Då kommer de två mikarna att fungera som en jäkligt bred humbucker. Ibland låter en så'n lösning riktigt fett, ibland låter den apa... Testa!

När det gäller halsfickan så tycker jag att du ska passa på att rikta upp den när du ändå håller på. Helst med riktigt trä, men som du säger, medan du ändå håller på och testar dig fram till rätt konstruktion så kan du improvisera lite...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar