Köpa Gibson Thunderbird

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
bad ass
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 17:56
Ort: Eskilstuna

Köpa Gibson Thunderbird

Inlägg av bad ass »

Jag har bestämt mig nu! (tror jag :shock: ) Jag ska köpa en Gibson Thunderbird! Frågan är bara hur.... Behöver lite tips. Det verkar svårt att få tag på en begagnad till bra pris, och då vet man ju dessutom inte vad man får. Ngn vintage modell är inte aktuellt för den lär vara alldeles för dyr. Så det lutar åt en ny T-bird.

Jag har funderat lite på om man skulle kunna importera en från USA eller ngt annat billigare land. Ngn som har erfarenhet av detta? Vad kostar det att importera? Vem skall jag vända mig till?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Kolla Tyskland - finns en massa bra länkar under "länkar"-kategorin nedan...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Tänk om istället tycker jag! :D
Användarvisningsbild
bad ass
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 17:56
Ort: Eskilstuna

Inlägg av bad ass »

Jaha.. och vad ska jag tänka i så fall tycker du? :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Klart han ska ha en Åskfågel!
Det är ju den coolaste basen som finns...!
Hm... jag klämde på en så´n på 4Sound (Estrad) i sthlm för någon vecka sedan... men den var ju inte direkt billig så att säga... (Ny)
Var ute en svart på blocket för någon vecka sedan för 13k.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Lyssna inte på Marcus. Han är ju Warwick-frälst. :wink: Klart du skall ha en T'bird. Skulle nog satsa på begagnat själv iaf (äger två 70-talare) om jag skulle skaffa en modern Thunderbird. I Tyskland är det mariginellt billigare (nå'n tusenlapp). I U.S.A finns inte så mycket att spara heller. Prislappen på en ny från en större butikskedja inkl frakt, tull och moms skulle landa på ca 17000. De skickar dock oftast inte utomlands pga restriktioner så då gäller det att hitta en som gör det. I Sverige kan man köpa för 19350 (4Sound). Håll utkik efter begagnad. För inte längesedan fanns en'91:a för 10000 vilket nog får betraktas som bra pris i dagens läge. Orkar du inte vänta och köper nytt så är det nog klokt att handla i Sverige iaf. Den mariginella skillnaden att spara med att köpa utomlands har du igen om det blir ett garantiärende och du behöver skicka basen inkl ev krånglig kommunikation.

Annars om du inte måste ha en traditionell Thunderbird finns ju Studio-modellen. De såldes på Musikbörsen nyss för 9995.
Användarvisningsbild
bad ass
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 17:56
Ort: Eskilstuna

Inlägg av bad ass »

blackparkas skrev:Klart han ska ha en Åskfågel!
Det är ju den coolaste basen som finns...!
Hm... jag klämde på en så´n på 4Sound (Estrad) i sthlm för någon vecka sedan... men den var ju inte direkt billig så att säga... (Ny)
Var ute en svart på blocket för någon vecka sedan för 13k.
Jo jag var där i tisdags och klämde på samma bas.. Det var väl egentligen den som fick mig att betsämma mig! Hehe... vilket ös!! 8)

Den på blocket måste varit samma som fanns på Vendolin. Mailade honom men den var såld!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Den på blocket måste varit samma som fanns på Vendolin. Mailade honom men den var såld!
Inte samma. Den på Blocket för 10000 fanns ca två månader innan och var Sunburst, inte svart.
Senast redigerad av Danne den fre 02 mar 2007, 12:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bad ass
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 17:56
Ort: Eskilstuna

Inlägg av bad ass »

Tack för tipsen Danne. Var in och kollade på dessa tyska sidor som det tipsades om tidigare i tråden. Som sagt så var ju skillnade i pris marginell så det känns ju inte värt att köpa där.

Ang USA-import så verkar du tänka klokt! :)

Jaha då återstår bara två alternativ.. Antingen köpa nytt och bli fattig som en kyrkråtta eller vänta tålmodigt tills ngt begagnat dyker upp... för studiomodellen vill jag inte ha. Då köper jag hellre en Epiphone! :wink:
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

här har du annars något intressant..

http://www.blocket.se/vi/10505465.htm?ca=15_s
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja den där har varit ute ett tag...
Är lite småsugen jag med... men 8 lök.
Är den verkligen värd det?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bad ass
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 17:56
Ort: Eskilstuna

Inlägg av bad ass »

mm.. jag har sett den jag med.. Är inte helt överrens med den vita lacken tyvärr och sen priset som sagt. Tror inte den är värd det....
Skriv svar