Ännu en Jazzbas med Mudbucker.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Ännu en Jazzbas med Mudbucker.

Inlägg av Danne »

Som ni kanske sett inspirerade Anli mig att komma igång med att göra en Mel Schacher Jazzbas-kopia. Nu i helgen blev den klar (sånär som på stallmick).

Halsen hade jag sedan förut. En 21-bands Allparts Jazz med GraphTech-sadel och Hipshot Ultralites stämmisar.

Kroppen av al är köpt från GMF färdiglackad och klar förutom att det var slitigt att få bort färgen som de lyckats få i halsfickan framför allt på sidorna. Halsen gick inte få i annars. Efter bortskrapning var det perfekt passning. Förutom mickfräsning var jag tvungen att borra stalljordningskanal.

Någon tabbe får man väl göra som nybörjare och vid borrningen blev det en stor (om än marginell) miss. Hade min far till hjälp vid borrningen så att en kunde kolla vinkeln medan den andra borrade. Vid borrning hördes det att vi började komma igenom och jag såg att det dammade till i kontrollutrymmet. Sedan syntes inget direkt så jag misstänkte att vi landat i stallmickskabelgången. Kör bara sade jag och då brakade det lite. Vi kom ut mitt i mellan kontrollutrymmet (ca 5mm tjockt i botten) och baksidan vilket gjordeatt det jag såg som dammade till var ett litet litet hål. Vet nu att det inte är bra att använda långa Irvingborr (sådant med platt borrända) med mindre diameter. Borret var 6 mm och skaftet kanske 4 mm. Det verkar som det vek sig neråt eftersom enligt vinkeln vi hade skulle ha gjort att vi kom ut strax nedanför mitten av väggen. Ett litet hål på baksidan av kroppen blev resultatet. Nåja, inte hela världen och nog om det.

Plektrumskydd och kontrollplattan är begagnade och köpta av BarbequeVillage. Bytte volympottar och jack till nya CTS resp. Switchcraft.

Micken är en ca '70 Gibson humbucker aka Mudbucker som mäter 29,2 kOhm och har således hög output och frekvensomfånget lågt ner i registret.

Stallet är ett Schaller med sidojusterbara rullsadlar. Valde mellan detta och originaltyp så man får plats för stallkåpan. Slutade med att jag valde funktion före utseende (och handstöd), Yttre sadlarna är helt justerade inåt för att e- och g-strängen skall hamna rakt ovanför sina resp poler.

Stallmick är på väg. Har beställt ett set Delano Alnico-mickar av Peter Basstudio. Nu är det väl så att den inte har någon chans att hävda sig ändå utefter Anlis efterforskningar. Ett set Jazzmickar är ändå inte fel att ha liggandes.

Jag strängade upp med D'Addario halfrounds och det funkar bra, men TI flats har mera fokus på låga mellanregistret så jag tror att de passar bättre. Ev kan det nog bli tapewounds sedan också som jag fattar för att Mel använde.

Vi repade idag och då blev det test med hjälp av att vi körde Paranoid och Sin's a good mans brother. Orkade inte släpa med portan (krasslig idag) och spela in så det får bli vid senare tillfälle.

Ljudet inkopplad i Orangen blir faktiskt väldigt likt Mel Schachers. Har lyckats bra med den bandlösa Rippern förut också. Inte helt olikt detta: http://www.youtube.com/watch?v=fyF5J7au1jE

Mycket bas och lågt mellanregister. Diskant? Glöm det i denna. Grym output. Svårt att spela rent utan att det överstyr (precis som det skall alltså :twisted: ). Om man däremot skär basen ordentligt och bottar mid och treble på stärkaren går det få ett ganska trevligt vintage-ljud också.

Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Grattis! Så skall det se ut!
Visst blir man lycklig av ljudet, kan knappt slita mig från min.
Kan tillägga att även jag kommer att köra med samma ställbara stall. Om prickar jag polerna med E och G så passar det även den något mer parallella cimar-halsen jag har. Mitt stall hamnar ju högre upp pg av den något kortare skalan så jag får förhoppningsvis dit kåpan.
Mixtrade med stalmicken i går, dvs höjde den rejält (har en otroligt tafflig montering med mellanlägg) och nu matchade den mer i ljudnivå. Fortfarande dämpar den mudbuckern vid fullt pådrag (kortsluter lågohmigt), men med lite dämpning på stallpotten så kan man båda höras samtidigt.
Jag tänker mäta upp resistansen på pot-läget och montera in ett fast motstånd. Lite fifflande med mickhöjd så blir det balans tror jag.
Kul att höra ssen hur det går för dig, Danne!
Senast redigerad av anli den tis 20 mar 2007, 08:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Som stolt donator blir man ju lite tårögd av att se prylarna i ett nytt sammanhang. Vajjert, som Anderssonskans Kalle skulle ha sagt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Danne, jag blir tokigt inspirerad när jag ser din och anlis basar. Har länge funderat på ett liknande projekt. Tanken är att skaffa en Squier Musicmasterbas och sätta in en mudbucker vid halsen och ytterligare en mick vid stallet (antagligen en stratamick med bladmagnet). Lite som en kortskalig blandning mellan mel Schacerbasen och Berry Oakleys "Tractor"...
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det var allt en vacker hals på denna där!!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tackar!

Anli, det låter som en bra ide´det där med ett fast motstånd. Kan vara bra att veta. Jag uppdaterar här när jag har installerat stallmick. Jag kommer säkerligen behöva använda halsmicken i setet pga den tätare strängbredden.

GurraG, låter som ett fint projekt du har kommit på. Kort skala är trevligt. Glöm inte att posta här på forumet om/när du grejar/grejat.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Nice! 8)
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

ja jusst det jazzhalsmick i stallposition... det hade inte jag tänkt! Fan vad bra med folk som pillrar med liknande!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Danne skrev:Tackar!

Anli, det låter som en bra ide´det där med ett fast motstånd. Kan vara bra att veta. Jag uppdaterar här när jag har installerat stallmick. Jag kommer säkerligen behöva använda halsmicken i setet pga den tätare strängbredden.

GurraG, låter som ett fint projekt du har kommit på. Kort skala är trevligt. Glöm inte att posta här på forumet om/när du grejar/grejat.
Mickarna lämnade Göteborg idag...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

200071 skrev: Mickarna lämnade Göteborg idag...
Härligt! Snabbare än väntat med andra ord.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Danne skrev:
200071 skrev: Mickarna lämnade Göteborg idag...
Härligt! Snabbare än väntat med andra ord.
That´s Mr. BasStudio :D :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det var absolut inte det jag skrattade åt, jag vet mycket väl hur rått och bra en sån där bas kan låta. Var bara att det diskuterades Metallica-basar med en dåres envishet i en annan tråd ("Rapport från Frecko?" i Förstärkarforumet) som gjorde att jag blev lite road.

:)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

mikkejohansson skrev:Det var absolut inte det jag skrattade åt, jag vet mycket väl hur rått och bra en sån där bas kan låta. Var bara att det diskuterades Metallica-basar med en dåres envishet i en annan tråd ("Rapport från Frecko?" i Förstärkarforumet) som gjorde att jag blev lite road.

:)
:?: :?: :?:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Nej nu orkar jag inte vänta länge! Fixa fram en statusrapport Danne.
BUMP!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Oj, f'låt. Såg inte detta. Det har blivit lite försening på installationen av stallmick. I morgon kväll skall jag ha tid till det.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Nu är en Delano Alnico halsmick installerad i stallposition. Precis som för Anli så slår det ut mycket av Mudden. Men till en viss fördel. När båda mickarna är på för fullt låter det ändå balanserat. Mudbuckern lägger på fetma så det låter som en vanlig Jazzbas, eventuellt lite fetare. Jag har bara testat med Pod och hörlurar och i övningsstärkare. I morgon blir det Orange-testet. För min del verkar detta funka bra. Vill jag ha oompf så kör jag halsmick. Vill jag ha ett lite mer allroundljud blir det båda. Det går ju att reglera med stallvolym och tonkontroll (kopplade så tonkontrollen påverkar halsmicken endast när stallmicken är igång) också på ett bra sätt. Jag brukar vanligtvis inte fiddla så mycket med kontrollerna men här kommer de definitivt att vara användbara. Kanske man t.o.m skulle sätta i linjära potar.

Första intrycket av Delanon är att den verkar ha lagom med tryck och ger ett ganska tydligt livligt ljud. Även fast e- och g-strängen inte ligger helt rätt så är utsignalen tämligen jämn. Alnico-magneterna är nog ganska starka för innan div justering fick jag "string pull"-effekt på E-strängen. Det är nästan så att jag blir nyfiken nog att bygga ihop en lite mer standardbetonad Jazzbas. Jag köpte även stallmick för att täcka upp för en sådan eventualitet.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Kul att höra av flera anledningar!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

"string pull" effekt... vad är det?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

String pull betyder att magneterna drar i strängen så att den låter ostämd och ljudet låter som att det är ur fas. Strängen vibrerar alltså inte jämnt.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hänt nåt mer?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har använt den de senaste två repen och den är riktigt bra. Med båda mickarna på för fullt har den ett sound välfigt likt standard Jazzbas. Sedan behöver man bara rulla av stallmicken något och det blir fetfläsk och fin dist i rörhäcken. Jag får nog byta tonkontrollkondingen till högre värde för den gör inte så stor skillnad med standard Jazzbasvärde. Sedan så är det lite brum från Jazzmicken eftersom Mudbuckern som är humbucker inte verkar släcka ut det. Å andra sidan hörs det ytterst lite och endast när man inte spelar.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Jag har använt den de senaste två repen och den är riktigt bra. Med båda mickarna på för fullt har den ett sound välfigt likt standard Jazzbas. Sedan behöver man bara rulla av stallmicken något och det blir fetfläsk och fin dist i rörhäcken. Jag får nog byta tonkontrollkondingen till högre värde för den gör inte så stor skillnad med standard Jazzbasvärde. Sedan så är det lite brum från Jazzmicken eftersom Mudbuckern som är humbucker inte verkar släcka ut det. Å andra sidan hörs det ytterst lite och endast när man inte spelar.
Jag lider också av brusfrån stallmicken... även lite från mudbuckern om jag använder rörstärkaren. I Ampegkombon brusar endast stallmicken.

Men det är tokfeta basar hur som helst, de borde få nosa på varandra nån gång :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

anli skrev:
Danne skrev:Jag har använt den de senaste två repen och den är riktigt bra. Med båda mickarna på för fullt har den ett sound välfigt likt standard Jazzbas. Sedan behöver man bara rulla av stallmicken något och det blir fetfläsk och fin dist i rörhäcken. Jag får nog byta tonkontrollkondingen till högre värde för den gör inte så stor skillnad med standard Jazzbasvärde. Sedan så är det lite brum från Jazzmicken eftersom Mudbuckern som är humbucker inte verkar släcka ut det. Å andra sidan hörs det ytterst lite och endast när man inte spelar.
Jag lider också av brusfrån stallmicken... även lite från mudbuckern om jag använder rörstärkaren. I Ampegkombon brusar endast stallmicken.

Men det är tokfeta basar hur som helst, de borde få nosa på varandra nån gång :D
Vi pratade just om din Mudbuckerbas igår hos BBQ.
Länge sen vi hörde något om den?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har inte rört den mer... känns färdig med plasträ och allt :). Funkar finfint (förutom bruset just nu)... man kan knappt sluta spela på den! Otroligt mysig hals faktiskt om man gillar den smala sorten (Ferms ställbara stall gjorde susen). Basen gillar Amegkombon bättre än Traynor rörstärkaren märkligt nog.
Senast redigerad av anli den fre 01 jun 2007, 23:44, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

anli skrev:Har inte rört den mer... känns klar. Funkar finfint (förutom bruset just nu)... man kan knappt sluta spela på den! Otroligt mysig hals faktiskt om man gillar den smala sorten. Basen gillar Amegkombon bättre än Traynor rörstärkaren märkligt nog.
Oki...men du skulle ju jobba med halsinfästningen.....
skaffa ny halsmic... ev lacka om den.
Lurades du bara? :cry:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar