Tråden om Jazzbas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Tråden om Jazzbas

Inlägg av Diesel »

Få basister har undgått denna tingest.. Så jag vill ställa en massa frågor som jag hoppas kan leda till diskussion och att någon (jag :) ) kan bli klokare.. De som vill får gärna lägga till funderingar eller prata gott ont om dem :)

Hur står sig 60´70´80´90´och 2000 tal mot varandra?
Vad får man ungefär betala för olika årgångar?
Vad bör man titta efter?
Infinner sig samma kännsla i en kopia som i en riktig fender?
Skiljer sig vikt och material mycke mellan åren?
Värde minskning hos en äkta fender?

och, vilken är den bästa jazzbasen?

Sen någon kanske som vill delge ett speciellt jazzbas minne?

Hoppas på att få lita svar och en diskussion som ska leda någon vart
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Re: Tråden om Jazzbas

Inlägg av precision65 »

Diesel skrev: Värde minskning hos en äkta fender?

:)



Den här är ju snart 50 år gammal, den borde man kunna få billigt


http://www.vintageguitars.net/products/ ... =&storeId=
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hmm... för omspännande ämne, vart ska man börja..(?)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Tråden om Jazzbas

Inlägg av Geddan »

precision65 skrev:Den här är ju snart 50 år gammal, den borde man kunna få billigt
Precejs!
Vem vill ha en gammal bas?
Det är ju som att dricka gammalt vin!! :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

macahan skrev:hmm... för omspännande ämne, vart ska man börja..(?)
Va sägs om "Det var en gång....." Har funkat förr! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Vänta tills Calif får tid och lust så kan ni nog få veta allt som är värt att veta och lite till :wink:
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Generellt kan man nog säga att 60-talarna har bäst rykte och 70-talarna sämst. Framförallt är många 70-talare väldigt tunga, min -78 väger strax över fem kilo, vilket åtminstone jag tycker är rätt mycket.
Vad gäller värdeminsknng, eller snarare värdeökning är de väl så att även sådana fenderinstrument som tidigare har ansetts vara lite sådär (läs: instrumenten från slutet av sjuttiotalet) nu kostar duktigt med pengar.
Men det finns väl bra och dåliga exemplar från varje given tidsperiod.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Jazzbas

Inlägg av FreCKo »

precision65 skrev:
Diesel skrev: Värde minskning hos en äkta fender?

:)



Den här är ju snart 50 år gammal, den borde man kunna få billigt


http://www.vintageguitars.net/products/ ... =&storeId=
Alltså, vem köper en bas 1961 utan att spela på den? :shock: Det är som att köpa en toalett utan att skita i den, eller köpa en TV och inte sätta på den... MAN SKA ANVÄNDA INSTRUMENT!

Fast iofs, fan va snygg den var 8)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Re: Tråden om Jazzbas

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev: http://www.vintageguitars.net/products/ ... =&storeId=
Alltså, vem köper en bas 1961 utan att spela på den? :shock: Det är som att köpa en toalett utan att skita i den, eller köpa en TV och inte sätta på den... MAN SKA ANVÄNDA INSTRUMENT!

Fast iofs, fan va snygg den var 8)
Vadå SKA? Den som köper basen avgör väl själv vad han eller hon skall göra med den? Vill du köpa en tv och ställa den i källarförrådet så är det din ensak. Dessutom så tar ju inte ens de rika och berömda med sig sina vintageinstrument på turné idag. Köper man en bas i den prisklassen så vill man nog helst inte riskera att den blir stulen eller demolerad av idioterna som lastar flygplanen.
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

GurraG skrev:Generellt kan man nog säga att 60-talarna har bäst rykte och 70-talarna sämst. Framförallt är många 70-talare väldigt tunga, min -78 väger strax över fem kilo, vilket åtminstone jag tycker är rätt mycket.
Vad gäller värdeminsknng, eller snarare värdeökning är de väl så att även sådana fenderinstrument som tidigare har ansetts vara lite sådär (läs: instrumenten från slutet av sjuttiotalet) nu kostar duktigt med pengar.
Men det finns väl bra och dåliga exemplar från varje given tidsperiod.
Rykte är en sak men jag gjorde mig av med min Fender P-63 för bra många år sedan. Den var helt hopplöst obalanserad och dök. Det var ett dj-a jobb att bara hålla upp halsen - sen skulle man ju lira också... 76-an har jag kvar och den är mycket bättre balanserad! Klart att man ska kunna lira - annars kan det vara! De där "antika" prylarna är till för samlare som lika väl kunde köpa konst som investering!

/Jocke
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Håller med Gurrag. Jag vill dock tillägga att 60-talarna inte är att betraktas som enhtliga när det gäller kvalitet. Här en kort beskrivning :

1960-januari 1965 eller såkallade Pre CBS eran
*******************************************************

Dessa är alltid mest eftertraktade! Inte konstigt då kvalitën var riktig hög - högre än många av dagens hand made basar. Först valde man det bästa virket som fanns (som på den tiden torkades naturelt i minst 10 år), mickarna handlindades, banden sattes på plats för hand inkl. efterbearbetning, basarna lackades med nitrocellulosa lack som är träbaserad, och allt gjordes av samtida kollegor av Leo Fender och inte i så stora serier.

Ska också tillägga att dagens prisbild på dessa basar är mera pervers än något annat, och det tackvare "samlarvärdet". Visst, dessa basar är fabulösa men jag kommer alldrig att betala 60 000-100 000 +kr för en Pre CBS.

Januari 1965-25 oktober 1968
**********************************
Under den här perioden genomfördes ändringar som inte var uppskattade av basisterna (eller gitarristerna för den delen). Pga av mastillverkning blev kvaltén sämre vilket innitialt märktes på mickarna. Sedan ersattes banden med de grövre "medium jumbo". Formen på kropparna är inte längre den vackra slimmade med fint avrundade kanter utan mycket enklare och inte så vaker. Stämmskruvarna ersattes först av de runda under andra halvåret 1966, och sedan komm de stora och tungre.

Här finns det bra ex också men de åker snåltjuts på Pre CBS när det gäller värdet.

Post 25 januari 1968
************************
Här tar kalaset slut! Det är nu Fender bestämmer sig att ersätta Nitrocellulosa med Plastlack. Basarna/gitarrerna blir tungre, resonancen sämmre och rätt mycket fukt förseglas in i instrumenten med katastrofala efterföljder på många exemplar. Dessa och 70-tals Fendrar förknippas oftast med kvalitetsmissar och det inte helt utan anledning.

Även de kostar rätt mycket idag men inte så blodigt ändå. Med lite tur kan mann göra ett klipp här. Som sagt, det är inte så att alla Fendrar tillverkade under denna period är dåliga men man får vara noga och kolla ordentligt.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Jazzbas

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:
FreCKo skrev: http://www.vintageguitars.net/products/ ... =&storeId=
Alltså, vem köper en bas 1961 utan att spela på den? :shock: Det är som att köpa en toalett utan att skita i den, eller köpa en TV och inte sätta på den... MAN SKA ANVÄNDA INSTRUMENT!

Fast iofs, fan va snygg den var 8)
Vadå SKA? Den som köper basen avgör väl själv vad han eller hon skall göra med den? Vill du köpa en tv och ställa den i källarförrådet så är det din ensak. Dessutom så tar ju inte ens de rika och berömda med sig sina vintageinstrument på turné idag. Köper man en bas i den prisklassen så vill man nog helst inte riskera att den blir stulen eller demolerad av idioterna som lastar flygplanen.
Okej, omformulering:

Vem köper en bas 1961 och spelar inte alls på den under 40 år? Den ser ju totalt oanvänd ut förutom ett litet hål på baksidan av kroppen!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Re: Tråden om Jazzbas

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:
Okej, omformulering:

Vem köper en bas 1961 och spelar inte alls på den under 40 år? Den ser ju totalt oanvänd ut förutom ett litet hål på baksidan av kroppen!
Är man inte yrkesmusiker utan har basen hemma hela tiden så slits den ju knappast alls. Sedan kan det ju vara någon som spelat på den under några år och sedan slutat med musik men behållit basen och ligger den i casen så slits den ju knappast heller. Det kan också ha tillhört en pedant. Alla har väl spelat med musiker som tar överdrivet bra hand om sina instrument. Jag känner t ex en trummis som hade vita handskar på sig varje gång han packade upp trumsetet. Det finns med andra ord hur många förklaringar som helst...
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vill man veta allt så blir det brett :)

Men finns det någon här som testat de amerikanska 62´reissue?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

calif de funk skrev:Post 25 januari 1968
************************
Här tar kalaset slut! Det är nu Fender bestämmer sig att ersätta Nitrocellulosa med Plastlack. Basarna/gitarrerna blir tungre, resonancen sämmre och rätt mycket fukt förseglas in i instrumenten med katastrofala efterföljder på många exemplar. Dessa och 70-tals Fendrar förknippas oftast med kvalitetsmissar och det inte helt utan anledning.

Även de kostar rätt mycket idag men inte så blodigt ändå. Med lite tur kan mann göra ett klipp här. Som sagt, det är inte så att alla Fendrar tillverkade under denna period är dåliga men man får vara noga och kolla ordentligt.
Det största problemet med jazzbasar från den här tiden är väl halsarna? Väldigt många ex hade ju bottenjusterade trussrods ganska fort, vilket resulterade i att greppbrädan reste sig kring 17-18 band. Undercoaten och halsens lack är polyester från mitten av 69, "thick skin finish" dvs den tristare polyesterytlacken kom ju inte förrän 1970. Min 69:a har genomgått en DYR men lyckad halsoperation :cry: :? :)

Jag tror inte att polyester började användas öht 1968.

Halsprofilen ändrades ju lite i början av 70-talet, halsen är lite plattare vid halsinfästningen före 73-74, halsen blir lite "klumpigare" efter det.

Fender Jazzbas är världen näst bästa bas! Bara P-basen slår den på fingrarna!(In my HUMBLE opinion)
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Diesel skrev:Vill man veta allt så blir det brett :)

Men finns det någon här som testat de amerikanska 62´reissue?
Det var min mainbas 99-02. Mitt ex var jättebra men tyvärr lite tungt för min kräsna rygg. De skiljer sig från ex till ex, jag skulle inte köpa en osedd...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Diesel skrev:Vill man veta allt så blir det brett :)

Men finns det någon här som testat de amerikanska 62´reissue?
Jag har testad några sådana från 90 och 2000-talet. Inte så värst imponerat. Däremot har testad sånna från 80-talet och blivit imponerad.

När det gäller American Vintage Reissue Series som numera heter kort och å gott American Vintage Series, bör man veta att även där finns kvalitetsskilnader (så typiskt för Fender men även andra tillverkare) beroende på när de år tillverkade. Mest eftertraktade är de från 80-talet. Under perioden 1982-1987 var Am. Vi. Ri. det bästa Fender kunde erbjuda. Materialet var säskild utvald, bästa byggarna anlitade och serierna små. 1987 startades Fender Custom Shop och sakterligen flyttades ressurserna dit. I början på 90-talet kunde man redan konstatera att Am. Vi. Ri. inte längre var så bra som tidigare.

Så försök och hitta en 80-talare är mitt råd.

Som vanligt är detta min egna individuela subjektiva bedömning :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Re: Tråden om Jazzbas

Inlägg av jbass »

precision65 skrev:
Diesel skrev: Värde minskning hos en äkta fender?

:)



Den här är ju snart 50 år gammal, den borde man kunna få billigt


http://www.vintageguitars.net/products/ ... =&storeId=
$34.995 (kunde inte låta bli att ta reda på hur mycket jag behöver hosta upp för en Fender i nyskick av denna fina årgång)
Senast redigerad av jbass den tor 22 mar 2007, 19:56, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

calif de funk skrev:
Diesel skrev:Vill man veta allt så blir det brett :)

Men finns det någon här som testat de amerikanska 62´reissue?
Jag har testad några sådana från 90 och 2000-talet. Inte så värst imponerat. Däremot har testad sånna från 80-talet och blivit imponerad.

När det gäller American Vintage Reissue Series som numera heter kort och å gott American Vintage Series, bör man veta att även där finns kvalitetsskilnader (så typiskt för Fender men även andra tillverkare) beroende på när de år tillverkade. Mest eftertraktade är de från 80-talet. Under perioden 1982-1987 var Am. Vi. Ri. det bästa Fender kunde erbjuda. Materialet var säskild utvald, bästa byggarna anlitade och serierna små. 1987 startades Fender Custom Shop och sakterligen flyttades ressurserna dit. I början på 90-talet kunde man redan konstatera att Am. Vi. Ri. inte längre var så bra som tidigare.

Så försök och hitta en 80-talare är mitt råd.

Som vanligt är detta min egna individuela subjektiva bedömning :D
Instämmer med föregående talare! Mitt ex var tillverkat 1984, men var som sagt lite tungt.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

För han jag pratade med idag på musikaffär rekomenderade 62´reissue spretans ny (eller rekomenderade egentligen att köpa en gammal 60 eller 70 så han pratade inte mest gott om sitt sortiment), för den modellen kom 2003.. men det är alltså 80 tal som är skiten om man ska ha en sån? Vad kostar en sån isåfall och går de att få tag på?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Svårt att säga mtp att de knappast finns ute på annonser, men med lite tur kanske man hittar en för typ 12-14 000kr. I bra skick är de definitivt värda så mycket :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det som är lite krejzy med '62 reissuen är att den har stack knobs. Fender slutade med stack knobs i slutet av 1961, det finns inga "riktiga" 62:or med stack knobs, då hade fender ändrat till tre rattar, det som fortfarande är standard på en jazzbas.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men är det bra eller dåligt? :)

och vad väger olika jazzar på ett ungefär?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Hedervärd insats jbass :D


I runda slängar 250000 kr


Nästan så att man kräva att nå'n jazzbaslös pratabasare lägger den i sin varukorg. Fanan måste hållas högt!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Diesel skrev:Men är det bra eller dåligt? :)

och vad väger olika jazzar på ett ungefär?
Min -62-a väger 3.95 kg, medan min p-bas väger 3.65 kg (båda utan kåpor). Jag gick ut i köket och vägde när jag såg frågan. För övrigt kan jag säga att jag konstaterat att Fenderbasar från tidigt 60-tal, kan ha olika tjocklek på huvudet. Detta måste ju olika upplevelser av balansen.
/Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Skriv svar