Ny bas!? Ishibashi?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Ny bas!? Ishibashi?

Inlägg av mikkejohansson »

Varnar att det kan bli ett långt inlägg av detta, men "bear with me" och kanske kan ni hjälpa mig med lite tips?

Visade sig att jag kommer få lite pengar över efter semestern (inte pga god skatteplanering dock tyvärr..hade kunnat bli ännu mer), och blev sugen på att skaffa mig en ny bas. Har dock lite för mycket andra utgifter (småbarnsförälder som man är) för att lägga ut alldeles för mycket just nu, men siktar runt 5.000-8.000 i alla fall. Inget man får en Windmill för jag vet, men med alla alternativ man har (Tyskland, Japan, beggat..) borde jag kunna hitta ett helt okej instrument för de pengarna.

Har just nu en Fender P-bas 57 ri MIJ från nån gång under 90-talet. Kanonbas även med originalmikar, har en Reverend och en gammal 80-tals Squier-mik liggande också ifall jag skulle vilja testa nåt annat i den.

Det jag nu letar är ju då antingen nåt liknande för att ha backup och lite variation, eller nåt helt annorlunda för att få en ny "voice" att välja mellan. Har haft en DeArmond Starfire semi-ak som ju är kanonbra men jag gillar inte riktigt shortscale och dessutom är det svårt att hitta case till den.

Så mina alternativ just nu är nåt sånt här;

* Fender P-bas - en backup eller ett liknande alternativ i vart fall. Har ju som sagt en 57 reissue nu med lönnbräda och är sugen på en RW-bräda nu. Har kikat på 62 reissue-modellerna, framför allt från Fender Japan (Ishibashi) som verkar ligga helt rätt i pris. US-modellerna är lite dyra för mig just nu, och Fender MIM verkar inte ha några lockande P-basar med RW-bräda, utom möjligen Mike Dirnt-modellen, men jag vet inte...mer sugen på en "klassisk" P-bas. Gillar i och för sig looken på Big Block-basen... Finns ju en del P-basar på beg.marknaden också, även om jag missade den där Skyline Lakland Bob Glaub:en för nån månad sen... :(

* Music Man SUB4 - helt klart en annan "voice" och har sett dem på tyska webshoppar och beggat i Sverige för okej priser. Frågan är om jag "vill ha" en MM-bas? Ljudet är ju helt rätt i rätt sammanhang, men jag har lite lite erfarenhet av dem själv tyvärr. Har däremot provspelat en SUB4 (opluggat) och den var ju väldigt skön feeling på (trots lackad hals). Någon som har en SUB? Eller kanske skulle man leta upp ett bra OLP-ex och en SD-mik för att testa sig fram lite först?

* Epiphone Jack Casady - en semi-ak bas men longscale. Jag tycker original LesPaul Signature-basen är supersnygg och JC:n är ju rätt lik :) . Såg den i Ebony/Svart på en tysk webbutik och tycker den är många gånger snyggare än den guldfärgade. Skulle man sen bli trött på soundet är det ju bara att "slänga i" en DarkStar-mik så har man ju (tydligen) en riktigt stygg bas. Men jag har hört både och om byggkvaliten på JC-basarna, nån som har egen erfarenhet?

* Fender Jaguar Bass - tycker detta är en av de läckraste modellerna som Fender släppt ifrån sig på år och dag. Men jag är på många sätt en P-baskille och vet inte om jag kommer överens med den tunnare/smalare halsen riktigt. Har inte heller haft möjlighet att provspela en Jag Bass ännu, nån som har det?

* Fender Jazz - har haft en fin 70-talare en gång i tiden, men när jag gick tillbaka till P-bas var det lite som att "hitta hem" både ljud- och spelmässigt. Är därför lite skeptisk till Jazzbas nu, men samtidigt är det ju också en annan "voice" men i samma stuk... Classic 60's verkar ju vara en riktigt bra bas och till ett bra pris. Brukar finnas beggade med. Såg även en MarcusMiller för runt 8k, och den har ju en hel del sound-möjligheter, dessutom tycker jag den ser riktigt fräck ut :) .

* Alla andra kul och koola basar - jag har ju knappast beaktat alla alternativ här, utan det finns säkert en massa roligt jag missat. Är öppen för de flesta förslag på nytillskott. Kanske ska sägas att jag spelar främst rock/pop, ofta med plektrum. Sällan eller aldrig slap. Kom gärna med era tips på basar, är ju alltid roligt att dela sina tankar.


Så lite frågor;

Är det någon av er som handlat från Ishibashi tidigare? Har fått för mig att det är mycket smidigt, men nu hörde jag att de höjer priserna på Fender Japan 1:a sept så det gäller kanske att skynda sig...

Finns det andra lika smidiga webshoppar i Japan?

Vilka tyska butiker har ni handlat från? Jag har bara goda erfarenheter av Thomann, men har inte handlat från någon av de andra (MusikProduktiv, MusikService, Kölnn Musikhaus...) - nåt man ska akta sig för?


Tack på förhand hörrni...och ursäkta ordbasjeriet :)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Kanske skrämdes med ordflödet, men det är sista dan på semestern...känns som man ska "hinna med" en massa :)


Jag undrade egentligen bara om lite tips på basar och kanske lite "guidance" kring webshoppar, men mest bara att få "snacka av mig" inför stundande inköp.

Lutar just nu åt en 62 reissue P-bas från Fender Japan, men vilken färg....?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

mikkejohansson skrev: Lutar just nu åt en 62 reissue P-bas från Fender Japan, men vilken färg....?
Olympic White!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Som sagt!!!!!!!!

olympic white
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jaså det säger ni? Har vart sugen på en CAR eller sunburst...men man vet aldrig.

Har skickat ett mail till Ishibashi nu för att fråga om fraktkostnader och kunna räkna ut kostnader mer precist, men som det verkar borde man kunna få hem en 62ri från dem för under sextusen, skattat o klart!

Sen återstår att hitta ett passande pl.skydd i gold anodized för att matcha upp min 57:a, tycker det är sketasnyggt även på 62-modeller;

Bild

...ja, jag VET att det är en Lakland, men det var bara färgen jag menade :)

Ett till exempel;

Bild

...sablars vad snyggt förresten. Kanske blir en vit...fast den på bilden är ju en '59 CS, men man fattar ju grejen.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

De är fina i Olympic White helt klart. Frågan är om du vill ha en "säker" backup till 57:an eller om du vill ha variation. Rosewoodbrädan kan ju kanske ge en lite annan karaktär men troligen inte jättemycket. Om jag vore i din sits skulle jag nog ge Jaguaren en chans. Själv är jag inte överförtjust i aktiv elektronik men den har väl en separat preamp så att man kan ha den passiv också har jag för mig. Frågan är ju om du har möjlighet att testa. Jag har inte hafy det ännu.Gillar du inte Jazzhalsen alls går den ju bort också.

Det jag hört av Jack Casady-basen är att den som väntat iom konstruktionen är lite lenare (attackmässigt) och rundare i tonen än Fenderbasar brukar vara så om du vill ha en bas att variera med funkar ju den fint.

Vad jag sett här så verkar det ju som det lutar åt ren backup och Japanbasarna skall ju hålla jämn fin kvalitet så '62:an blir nog perfekt för dig.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jo, jag har nog bestämt mig att köra på backup/mild variation (tror inte rw-brädan ger så mycket hörbar skillnad men i alla fall variation i känslan...lackad lönnbräda är ju lite annorlunda...) och då lutar det ju åt 62 ri.

Har läst på om Epi JC-basarna att de verkar vara grymt ojämna i bygkvaliteten och då man inte kan provspela om man köper från ex tyskland känns det lite chansartat. Fender Japan ska ju hålla betydligt jämnare kvalitet.

Jag är nog en P-kille after all. :)
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

mikkejohansson skrev:Jo, jag har nog bestämt mig att köra på backup/mild variation (tror inte rw-brädan ger så mycket hörbar skillnad men i alla fall variation i känslan...lackad lönnbräda är ju lite annorlunda...) och då lutar det ju åt 62 ri.

Har läst på om Epi JC-basarna att de verkar vara grymt ojämna i bygkvaliteten och då man inte kan provspela om man köper från ex tyskland känns det lite chansartat. Fender Japan ska ju hålla betydligt jämnare kvalitet.

Jag är nog en P-kille after all. :)
En Lakland Skyline Bob Glaub är det ju du ska ha!
Senast redigerad av precision65 den tis 15 aug 2006, 13:00, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Candy apple red!!!

Bild på min fernandes 8)
Bild

Bättre bild på en Fender
Bild[/list]
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jäääklar, 3900 spänn för en Fender P-bas vänsterhänt!!! :D :D :D Min lycka är gjord! Iofs kommer slutpriset nog hamna på runt 7000 med frakt och tull och sånt, men ändå :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

precision65 skrev:
En Lakland Skyline Bob Glaub är det ju du ska ha!

Jo, jag vet nog det.....men missade den som fanns till salu och har inte riktigt ekonomin nu. Får spara undan ett tag och sen sälja en av mina Fender kanske, när andan faller på. De verkar ju vara riktigt riktigt fina instrument.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

FreCKo skrev:jäääklar, 3900 spänn för en Fender P-bas vänsterhänt!!! :D :D :D Min lycka är gjord! Iofs kommer slutpriset nog hamna på runt 7000 med frakt och tull och sånt, men ändå :D
Jo, priserna är mer än lockande! Fick ett mycket artigt svar från en medarbetare på Ishibashi med svar på många frågor. Japaner är verkligen sjuukt artiga.

En fråga dock;

Vad kan man vänta sig för skillnad mellan en bas i Al (alder va?) och Basswood (lind va?)?

Fender Japan har två olika modeller av P-bas 62 ri, träslaget är en av skillnaderna.


Sen är ju frågan om man törs beställa från Japan med bara en gigbag eller om man ska dra till med ett hardcase till basen med en gång...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Ett klagomål jag läst om ang. basswood är att gängorna till diverse skruvar på basens kropp håller inte särskilt längre :cry: . Kanske det beror på att basswood är mjukare?! Själv hade jag valt al om den fanns som tillval 8) :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:
FreCKo skrev:jäääklar, 3900 spänn för en Fender P-bas vänsterhänt!!! :D :D :D Min lycka är gjord! Iofs kommer slutpriset nog hamna på runt 7000 med frakt och tull och sånt, men ändå :D
Jo, priserna är mer än lockande! Fick ett mycket artigt svar från en medarbetare på Ishibashi med svar på många frågor. Japaner är verkligen sjuukt artiga.

En fråga dock;

Vad kan man vänta sig för skillnad mellan en bas i Al (alder va?) och Basswood (lind va?)?

Fender Japan har två olika modeller av P-bas 62 ri, träslaget är en av skillnaderna.


Sen är ju frågan om man törs beställa från Japan med bara en gigbag eller om man ska dra till med ett hardcase till basen med en gång...
om man kan beställa basen med ett hardcase så gör det, lätt värt det :wink:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fick veta att det blir mycket dyrare eftersommman dessutom får tulla o skatta på prisökningen....de skickar basen i gigbag i kartong med massor av emballage enligt de som handlat tidigare....får bli det tror jag.

nu ska jag bara välja färg :)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Fick veta att det blir mycket dyrare eftersommman dessutom får tulla o skatta på prisökningen....de skickar basen i gigbag i kartong med massor av emballage enligt de som handlat tidigare....får bli det tror jag.

nu ska jag bara välja färg :)
du får hålla mig uppdaterad med hur det går, ska nog göra samma sak 8)
Skriv svar