För dyrt

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har aldrig provat en Tobias :D

Men jag har fått det intrycket att de är Moebelbas numero uno.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Tobias Tobias är exklusiva, Gibsons Tobias är det inte...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Tänkte mest på originalet. Det är de som heter MTD nu va?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:Varför köper folk ens fender mexi standard jazzbasar? :(
Det kan säkerligen finnas Mexicotillverkade Fender gitarrer och basar
som är bättre än USA-tillverkade. Beror väl på exemplaret.
Jag tycker ni,eller FrecKo i det här fallet, generaliserar bra mycket.

Sen att vissa personer har lite övertro vad deras instrument är värda
kan jag mycket väl hålla med om.
Senast redigerad av Geddan den sön 15 apr 2007, 15:32, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

MTD är Michael Tobias nya bolag, men jag tycker fortfarande att Tobiasbasarna, innan Gibson köpte upp företaget, är mera ballare än MTD. Förmodligen en smaksak, en Growler står högt på önskelistan.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:Tobias Tobias är exklusiva, Gibsons Tobias är det inte...
Ungefär som Valley Arts innan Samick/Gibson. Ballt, men efter så är det inte samma sak längre. Pre-Gibson Tobias är att föredra, fast de är idag inte så exklusiva. Man kan hitta dem för småsummor i Sverige. Här är hypen inte lika stor som i USA. Välbyggt, men inget revolutionerande.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Matte skrev:
BarbequeVillage skrev:Tobias Tobias är exklusiva, Gibsons Tobias är det inte...
Pre-Gibson Tobias är att föredra, fast de är idag inte så exklusiva. Man kan hitta dem för småsummor i Sverige. Här är hypen inte lika stor som i USA. Välbyggt, men inget revolutionerande.
Framtida samlarobjekt!?! Köp ett par stycken för säkerhets skull!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:Men dom är ju inte direkt bra... Jag har provat ett flertal och alla har hållt samma dåliga kvalitet... Jag har provat squier-basar som känts bättre :?
Vissa kanske inte har råd med mer, Einstein. Vem är det t ex som gnällt i ett halvår om att han inte har ett jobb så att han kan köpa nya prylar?
Är man 14 år och önskar sig en elbas i julklapp så är ju Fenders mexare inget dåligt alternativ. Helt ok bas för det priset och dessutom, vem köper en bas för 15.000 till sin 14-åring som kanske tröttnar efter ett halvår?
Sedan gäller ju den gamla regeln "Skit in, skit ut" även här. När jag hade spelat något år så lät alla basar skit, idag låter alla bra. Undrar hur det kommer sig?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
FreCKo skrev:Men dom är ju inte direkt bra... Jag har provat ett flertal och alla har hållt samma dåliga kvalitet... Jag har provat squier-basar som känts bättre :?
Vissa kanske inte har råd med mer, Einstein. Vem är det t ex som gnällt i ett halvår om att han inte har ett jobb så att han kan köpa nya prylar?
Är man 14 år och önskar sig en elbas i julklapp så är ju Fenders mexare inget dåligt alternativ. Helt ok bas för det priset och dessutom, vem köper en bas för 15.000 till sin 14-åring som kanske tröttnar efter ett halvår?
Sedan gäller ju den gamla regeln "Skit in, skit ut" även här. När jag hade spelat något år så lät alla basar skit, idag låter alla bra. Undrar hur det kommer sig?
Haha!
Du är inte snäll Johannes, men det är nästan alltid kul att läsa dina inlägg.
Måste säga personligen så tycker jag Mexarna är klart prisvärda, om de inte ligger ute beggade för 10% mindre än nypris.
Men det säger sig självt att de dyrare serierna är bättre i de flesta fall, så är det ju med alla märken...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:Det kan säkerligen finnas Mexicotillverkade Fender gitarrer och basar
som är bättre än USA-tillverkade. Beror väl på exemplaret.
Jag tycker ni,eller FrecKo i det här fallet, generaliserar bra mycket.

Sen att vissa personer har lite övertro vad deras instrument är värda
kan jag mycket väl hålla med om.
Fender Mexico Jazz-basar är typ standarden som alla musikaffärer köper in om dom känner att dom "behöver" ha en vänsterbas inne. ALLA ex jag provat har varit dåliga exemplar, såna som man känner att det var slöseri att ens prova när man vart färdig. Kanske beror på att ingen bryr sig om vänsterhänta, men jag står vid min åsikt och tänker hålla på den tills jag provat minst lika många ex till som vart BRA.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Vissa kanske inte har råd med mer, Einstein. Vem är det t ex som gnällt i ett halvår om att han inte har ett jobb så att han kan köpa nya prylar?
Psst, alla: Vi måste nog vara snälla mot Johannes den här veckan.
Hon verkar ha mens....
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:
Vissa kanske inte har råd med mer, Einstein. Vem är det t ex som gnällt i ett halvår om att han inte har ett jobb så att han kan köpa nya prylar?
Psst, alla: Vi måste nog vara snälla mot Johannes den här veckan.
Hon verkar ha mens....
Det värsta är ju att jag har rätt...
Ställer man sig frågan om vem 17 som köper billiga kopiabasar så får man väl vara beredd att ta det självklara svaret, dvs att alla inte har råd med den där handbyggda monsterbasen i brasilianskt körsbärsträ.
Senast redigerad av gäst den mån 16 apr 2007, 00:44, redigerad totalt 1 gånger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ställer man sig frågon om vem 17 som köper billiga kopiabasar
Fender Mexico Jazz-basar är typ standarden som alla musikaffärer köper in om dom känner att dom "behöver" ha en vänsterbas inne
Jag ställer mej nog mera frågan:

- vem F-N köper "vänsterbasar"???
Spela åt rätt håll - eller gör som Jimi Hendrix!


:wink:
gäst

Inlägg av gäst »

Hade jag varit vänsterhänt hade jag LÄTT kört på en högerbas. Oerhört coolt. Jag hade nog inte ens strängat om den.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ja, såklart man hade gjort det!

Man kanske skulle tjacka en vänsterbas o spela "rättvänt" på?
gäst

Inlägg av gäst »

Fast att ha E-strängen längst ned kanske gör att man spelar helt annorlunda. Dags att testa kanske...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:
Geddy_Lee skrev:Det kan säkerligen finnas Mexicotillverkade Fender gitarrer och basar
som är bättre än USA-tillverkade. Beror väl på exemplaret.
Jag tycker ni,eller FrecKo i det här fallet, generaliserar bra mycket.

Sen att vissa personer har lite övertro vad deras instrument är värda
kan jag mycket väl hålla med om.
Fender Mexico Jazz-basar är typ standarden som alla musikaffärer köper in om dom känner att dom "behöver" ha en vänsterbas inne. ALLA ex jag provat har varit dåliga exemplar, såna som man känner att det var slöseri att ens prova när man vart färdig. Kanske beror på att ingen bryr sig om vänsterhänta, men jag står vid min åsikt och tänker hålla på den tills jag provat minst lika många ex till som vart BRA.
Frågan är ju vad du skulle tyckt om en duktig gitarrmekare skulle skruvat på den i en halvtimme.
De som hänger i affärerna är ju ofta bara upphängda efter transporten. Huruvida du eller ngn annan tycker att
"ja jäklar vilket trevligt instrument", handlar ju oftast om rena tillfälligheter att just den basen hamnat hyffsat rätt....
delvis utifrån hur just du tycker stränghöjd osv ska vara.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Vissa kanske inte har råd med mer, Einstein. Vem är det t ex som gnällt i ett halvår om att han inte har ett jobb så att han kan köpa nya prylar?
Är man 14 år och önskar sig en elbas i julklapp så är ju Fenders mexare inget dåligt alternativ. Helt ok bas för det priset och dessutom, vem köper en bas för 15.000 till sin 14-åring som kanske tröttnar efter ett halvår?
Sedan gäller ju den gamla regeln "Skit in, skit ut" även här. När jag hade spelat något år så lät alla basar skit, idag låter alla bra. Undrar hur det kommer sig?
Har du stört dig så mycket på att jag "gnällt i ett halvår" (närmare ett år faktiskt) så hade du kunnat ta det på PM, men visst. Det har nog varit lite gnälligt på den fronten där kan jag hålla med.

När jag var 14 år och började spela bas så hade jag tre basar som jag kollade på samtidigt. En mexare, yamahan och en squier, och valde yamahan (som kostar hälften så mycket som mexaren) för att den var skönare att spela på, och jag står fast vid att jag inte spelat på ett enda tillräckligt bra ex för att jag ska vilja ha en mexare.

Jag har aldrig heller sagt att man ska ge sig på en 15KKr bas till ungen, däremot så har jag stött på bättre exemplar för bättre priser. Jag har träffat på många som är inställda på att just Fender är "the only way to go", men när det är i dom prisklasserna så finns det bättre alternativ.

Sen har jag heller aldrig sagt att "alla basar låter skit", dom få gånger jag kan prova en vänsterbas (eller hittar en högerbas som verkar så sjysst och finns i vänster att jag kan lira uppochner) så brukar jag oftast hitta ett ljud jag gillar. Med mexaren sitter jag i femton-tjugo minuter och vrider på vad jag än provar men inget ljud blir bra på något sätt. Om det då beror på att jag mentalt är inställd på att mexare låter dåliga för att jag själv inte provat någon jag gillat, "fel" kombination av bas och förstärkare eller att jag vrider på fel ratt låter jag vara osagt.

Men okej, för att göra dig riktigt glad och nöjd så ska jag ta mig till en musikaffär i veckan, plocka ner ett högerex av en mexi jazzare, blunda och låtsas att det är en Dingwall och sen se vad jag tycker. Tyvärr så gillar jag ljudet ur p-basar mer, men det kanske jag inte ska säga?
Geddy_Lee skrev:Frågan är ju vad du skulle tyckt om en duktig gitarrmekare skulle skruvat på den i en halvtimme.
De som hänger i affärerna är ju ofta bara upphängda efter transporten. Huruvida du eller ngn annan tycker att
"ja jäklar vilket trevligt instrument", handlar ju oftast om rena tillfälligheter att just den basen hamnat hyffsat rätt....
delvis utifrån hur just du tycker stränghöjd osv ska vara.
Jag märker redan när jag plockar ner basen huruvida den känns "bra" eller inte, den ska liksom kännas gedigen utan att vara överdrivet tung. Det tycker jag inte att mexarna gör. Sen så borde mickarna låta så bra att man kan hitta ett "dugligt" ljud ur basen, oavsett om halsen inte är inställd på det sättet jag vill eller inte (jag har nog aldrig stött på ett vänsterinstrument som varit riktigt sjysst intonerat än, iaf inte på bassidan). Men visst, hade den fått sig en genomgång hade jag kanske gillat dom mer, men jag tycker att dom låter för budget för att vara värda sitt pris.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

det värsta är att den mex-jazzen jag hade lät bättre än min 72:a jazz...

Däremot är den lååååångt ifrån lika skön att spela på.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

macahan skrev:det värsta är att den mex-jazzen jag hade lät bättre än min 72:a jazz...

Däremot är den lååååångt ifrån lika skön att spela på.
Var det en standard eller 60´s? Jag hade en 60´s som var made in mexico som var stört skön!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det var en standard från 95, det fanns inga 60's då... men classic 60's är ännu skönare att spela på..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag förstår ändå ganska bra hur Frecko menar.
En mex-Fender kostar väl ändå mellan 5-7 lök har jag för mig.
Så nog tror även jag, utan att blanda mig i diskussionen ang Fender igen, att det isf finns mer prisvärda basar m likvärdig el. bättre kvalitét.
Men det känns inte som att det var ämnet från början...

Bara för att ta ett exempel, Highway 1-basarna kostar runt 8k, 2 tusen mer än en mex-jazz säger vi, och vilken skillnad det är.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ulf Wakenius spelade i Hallsberg i helgen, med Pierre Svärdh och några andra snubbar.

När tidningen undrade vad det var för gitarr han spelade på, berättade han att det var en Les Paul-kopia han tjackat för 900 spänn i Göteborg.

"Det duger åt mig", typ.


Nu börjar det här kännas som trist, tycker jag.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Vissa kanske inte har råd med mer, Einstein. Vem är det t ex som gnällt i ett halvår om att han inte har ett jobb så att han kan köpa nya prylar?
Är man 14 år och önskar sig en elbas i julklapp så är ju Fenders mexare inget dåligt alternativ. Helt ok bas för det priset och dessutom, vem köper en bas för 15.000 till sin 14-åring som kanske tröttnar efter ett halvår?
Sedan gäller ju den gamla regeln "Skit in, skit ut" även här. När jag hade spelat något år så lät alla basar skit, idag låter alla bra. Undrar hur det kommer sig?
Har du stört dig så mycket på att jag "gnällt i ett halvår" (närmare ett år faktiskt) så hade du kunnat ta det på PM, men visst. Det har nog varit lite gnälligt på den fronten där kan jag hålla med.

När jag var 14 år och började spela bas så hade jag tre basar som jag kollade på samtidigt. En mexare, yamahan och en squier, och valde yamahan (som kostar hälften så mycket som mexaren) för att den var skönare att spela på, och jag står fast vid att jag inte spelat på ett enda tillräckligt bra ex för att jag ska vilja ha en mexare.

Jag har aldrig heller sagt att man ska ge sig på en 15KKr bas till ungen, däremot så har jag stött på bättre exemplar för bättre priser. Jag har träffat på många som är inställda på att just Fender är "the only way to go", men när det är i dom prisklasserna så finns det bättre alternativ.

Sen har jag heller aldrig sagt att "alla basar låter skit", dom få gånger jag kan prova en vänsterbas (eller hittar en högerbas som verkar så sjysst och finns i vänster att jag kan lira uppochner) så brukar jag oftast hitta ett ljud jag gillar. Med mexaren sitter jag i femton-tjugo minuter och vrider på vad jag än provar men inget ljud blir bra på något sätt. Om det då beror på att jag mentalt är inställd på att mexare låter dåliga för att jag själv inte provat någon jag gillat, "fel" kombination av bas och förstärkare eller att jag vrider på fel ratt låter jag vara osagt.

Men okej, för att göra dig riktigt glad och nöjd så ska jag ta mig till en musikaffär i veckan, plocka ner ett högerex av en mexi jazzare, blunda och låtsas att det är en Dingwall och sen se vad jag tycker. Tyvärr så gillar jag ljudet ur p-basar mer, men det kanske jag inte ska säga?
Geddy_Lee skrev:Frågan är ju vad du skulle tyckt om en duktig gitarrmekare skulle skruvat på den i en halvtimme.
De som hänger i affärerna är ju ofta bara upphängda efter transporten. Huruvida du eller ngn annan tycker att
"ja jäklar vilket trevligt instrument", handlar ju oftast om rena tillfälligheter att just den basen hamnat hyffsat rätt....
delvis utifrån hur just du tycker stränghöjd osv ska vara.
Jag märker redan när jag plockar ner basen huruvida den känns "bra" eller inte, den ska liksom kännas gedigen utan att vara överdrivet tung. Det tycker jag inte att mexarna gör. Sen så borde mickarna låta så bra att man kan hitta ett "dugligt" ljud ur basen, oavsett om halsen inte är inställd på det sättet jag vill eller inte (jag har nog aldrig stött på ett vänsterinstrument som varit riktigt sjysst intonerat än, iaf inte på bassidan). Men visst, hade den fått sig en genomgång hade jag kanske gillat dom mer, men jag tycker att dom låter för budget för att vara värda sitt pris.
Har inte stört mig det minsta men nu gnäller du för gnällandets skull. Gnäll gnäll gnäll...
Skriv svar