Shut up and sing!

Prata om allt som har med elbasar att göra
dereborn

Shut up and sing!

Inlägg av dereborn »

Här kommer en brandfackla! Run for cover! Nu blir det åka av:

Får ibland lite fixvibbar här inne.... Mycket fixande o trixande med elektronik, jämförande av olika högtalarlådekombinationer, vägande av basar(!), jämförande om bruna låter bättre än blå, o.s.v. o.s.v.

Man väntar bara på nån teori om huruvida fender pre-cbs låter bäst om halsen pekar åt norr eller öster när man lirar.... medan wawrwrrikk låter fint åt alla håll i och med deras magnetresistenta material i banden mellan 8 och 12:e...

Catch my drift?

Hur hinner ni spela nåt?

Bilda ett par band till istället (ett ledincoverband, ett bluegrassband och ett trashmetalband, t.e.x.) o lira lira lira! Om en P-bas väger 3,6 eller 3,65 kilo spelar faktiskt ingen som helst roll, bara man växer ihop med den. Och det gör man bara genom att spela spela spela.

...just my 2 cents...

(och det här är inte skrivet i en aggressiv ton, mer undrande och reflekterande...)
groove
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 10:13

Inlägg av groove »

Word, Dereborn!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Alltså, spela, det är det jag försöker hinna med å mycket som möjligt i vanliga fall. Det här är en bonus, att få förkovra mig i basrelaterat nonsens med likasinnade nördar.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Haha!
Ja, man kan undra.
De som fixar mest är väl de som spelar minst...
Det är min erfarenhet genom tiderna...
Vare sig det gäller musik el. annat.

Stämmer dock inte på mig själv, har haft samma grejer i 100 år, och då borde jag spela som bara den, men det gör jag ju inte..
Måste vara undantaget som bekräftar regeln..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

Alltså, spela, det är det jag försöker hinna med å mycket som möjligt i vanliga fall. Det här är en bonus, att få förkovra mig i basrelaterat nonsens med likasinnade nördar.
Jag är en likasinnad nörd! Jag uppskattar ju också allas otroliga kunskaper härinne, fick bara tanken nyss att fasen vad det skulle liras om alla lade lika mycket tid o kraft på spelandet som på fixandet...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Ähh jo det blir kanske lite väl nörd nörd nördigt emellanåt och lite väl OT OT OT kanske. Är väl svårt att hitta jätteintressanta basfrågor och nya infallsvinklar varje dag å ena sidan och se till att forumet hålls vid liv å andra sidan, det är ju trots allt ett rätt smalt område.

Sedan vad gäller graden av tekniknörderi och prylar finns det väl inom allt? Ta fotografering t.ex! Man är väl alltid på jakt efter något, nya prylar, bättre ljud, annorlunda ljud osv... vissa mer än andra, det ena naturligtvis inte är mer rätt än det andra. För egen del tycker jag fix och trix mest handlar om att få prylarna att funka. Tillverkade t.ex nytt fäste till Schallermicken eftersom originalet sprack efter en(!) månad.

Vad ville jag ha sagt med det då? Vet inte :? Men jag tror nog att det låter "värre" än vad det egentligen är... Man har i alla fall inte kommit dit att man skippar ett rep för att sitta här och slänga käft. Vi får väl starta ännu en tråd som heter: När vet du att du är en Pratabasoholic? :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

Håller med, det här syndromet finns inom alla "hobbies" eller intresseområden.

På hojklubben där jag är med t.ex. är det ju solklart att en del skruvar o putsar o piffar o fixar, kör 3 kilometer o srkruvar sen isär förgasaren för att "testa om inte den här kombinationen av munstycken ger liiiite mer power i mellanregistret"... Sen att dom råkar missa alla fina åkdagar o spontanturer för att hojen står isärplockad, det är ju en bisak....eller?

Jag tror att vissa prylfixeringar leder till att man sapelar så lite(kör så lite hoj) att man liksom blir "ovan", och då känns allting konstigt, och det försöker man lösa genom att pilla o pyssla ÄNNU mer, vilket leder till...ja, ni hajar...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har ett förflutet i bilklubb, fotoklubb och till viss del MC klubbar så jag känner väl igen syndromet!

Själv är jag skittrist i det avseendet, jag äger två basar och spelar till 99% på den ena (kontran), har inga pedaler eller effekter. Det enda vi normalt kör ut via PA:t är sången, vi brukar inte ens använda monitorer.
Korkat? konservativt? Snålhet? Slöhet? Dumhet? Vet inte men för många skulle det nog vara uteslutet att köra så men jag inbillar mig att vi låter rätt okej... Kanske en dåres försvarstal men jag hävdar bestämt att det inte sitter så jättemycket i prylarna!

Men för den skull ska jag villigt erkänna att jag kunde ägna mycket mer tid åt spelandet...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

Att nörda in på skruvskallar och kvartssågad lönn tar inte nån musikalisk energi från mig, snarare tvärtom.

Sen får man inte glömma bort att vissa trivs bättre med att vara "tinkerers" än musikanter. Leo Fender var t.ex enligt egen utsago tondöv och kunde varken spela gitarr eller bas.
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Inlägg av 213 »

GrafZeppelin skrev:Leo Fender var t.ex enligt egen utsago tondöv och kunde varken spela gitarr eller bas.
Det förklarar en del... :div28: *hehe*
gäst

Inlägg av gäst »

Jag vare sig fixar eller spelar, jag vill bara ha några snygga basar i lägenheten.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Jag vare sig fixar eller spelar, jag vill bara ha några snygga basar i lägenheten.
Hehe, helt rätt. Även om jag är säker på att det finns en mängd gömda smileys efter :D

213 skrev:
GrafZeppelin skrev:Leo Fender var t.ex enligt egen utsago tondöv och kunde varken spela gitarr eller bas.
Det förklarar en del... :div28: *hehe*
HAHA!!!
Klockrent!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag skyller på medelålderskrisen... något föresenad´, som gör att jag ägnar så mycet tid åt detta. Borde SPELA mycket mer i stället!

MEN, hela detta kvartal tillbringar jag måndag tom torsdag i Umeå i en litet rum i en korridor,
Har släpat dit v-ampen och skall bara få tag på nån billig bas att hyra/låna. Sen har jag inget annat å göra än att sitta med hörlurarna på och lira mot datorn!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

anli skrev:Jag skyller på medelålderskrisen... något föresenad´, som gör att jag ägnar så mycet tid åt detta. Borde SPELA mycket mer i stället!

MEN, hela detta kvartal tillbringar jag måndag tom torsdag i Umeå i en litet rum i en korridor,
Har släpat dit v-ampen och skall bara få tag på nån billig bas att hyra/låna. Sen har jag inget annat å göra än att sitta med hörlurarna på och lira mot datorn!
Varför inte ta med en bas?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

1) Du kan låna en bas av mej om du vill. Den svarta Lynott-P-basen används inte så mycket... Särskilt inte måndag till torsdag...

2) Kommer du att pendla med bil?

3) I så fall; Skulle du kunna ta med 2 rullbandspelare till herr Ådén för TLC nån gång? Antingen kommer du in t Bergsjö City (en mil från E4) o kollar studion samt fikar, eller så står jag vid E4 o passar dej!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

anli skrev:Jag skyller på medelålderskrisen... något föresenad´, som gör att jag ägnar så mycet tid åt detta. Borde SPELA mycket mer i stället!

MEN, hela detta kvartal tillbringar jag måndag tom torsdag i Umeå i en litet rum i en korridor,
Har släpat dit v-ampen och skall bara få tag på nån billig bas att hyra/låna. Sen har jag inget annat å göra än att sitta med hörlurarna på och lira mot datorn!
Men inte tänker du att vara utan oss!!
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag skulle vilja spela mer, men det är ju så jäkla kul att skruva! Och eftersom jag inte har nå't av det som yrke så kan jag välja och vraka när det gäller sysselsättning.

Fördelen med skruvandet är att det kan äga rum när som helst utan hänsyn till replokalstider, grannar, trummisar och gitarristens fru etc.

Å andra sidan, kicken man får när man spelar med andra, alltså verkligen interagerar (med öronen på helspänn), är nå't jag aldrig upplevt i andra sammanhang. Det sker inte i verksta'n!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

erm... dereborn, lånar du ut din vita p-bas till mig (tillsvidare) så lovar jag att sluta skriva här på forumet... :mrhappy:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BlackParkas: Vill helst inte ta nån av mina basar på flyget.
Dereborn: Hade jag åkt bil hade det inte varit några problem med att hjälpa dig med lite transporter åt dig.
Jag söker nåt enkelt att ha på korridorsrummet (Ö.norrlandsgatan 57 ovanpå pizzerian) som jag kan låna/hyra till mitten av juni typ.
Men vill inte skapa en massa besvär för andra i onödan, jag provar med att höra mig för i de lokala butikerna.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

ferm skrev:
anli skrev:Jag skyller på medelålderskrisen... något föresenad´, som gör att jag ägnar så mycet tid åt detta. Borde SPELA mycket mer i stället!

MEN, hela detta kvartal tillbringar jag måndag tom torsdag i Umeå i en litet rum i en korridor,
Har släpat dit v-ampen och skall bara få tag på nån billig bas att hyra/låna. Sen har jag inget annat å göra än att sitta med hörlurarna på och lira mot datorn!
Men inte tänker du att vara utan oss!!
Nej visst fan, har ju uppkoppling så man häckar på Pratabas i alla fall :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det ligger mycket i det!
Liknelsen att stå och skruva förgasare medans polarna
tar en tur på gamla landsvägen i majsolen säger det mesta.

För egen del tycker jag som BBQ: det är lite skoj att plocka ihop en
bas...framförallt om du inte har bråttom....och kolla efter delar, skambjuda osv..
För min del inkräktar det inte på spelandet, om man inte ser till möjligheten att spela ensam då givetvis.

Problemet är istället tvärtom; jag hittar inga människor att spela med.
Är man inflyttad så kan det vara knepigt.
Har sökt ett sidoprojekt i 1½ år utan att lyckas.
Nu hittade jag lite folk som ville starta ett Purple-tributeband
som lät lagomt seriöst för att passa min kalender.
Men det har inte hänt nå´t på 3 månader...så det verkar snöa inne. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

BBQV: Din expertis och ditt kunnande räknas såklart på en helt annan skala, du är ju yrkesman! (Öppna egen "riktig" verkstad snarast!)

Jag ville mest peka på det där "holy grail" syndromet, att man så lätt halkar in i tänkandet "om jag bara korskopplar dom här mikarna o byter hals, hälften av stämskruvarna o tjackar ett blått plektrum, designat av XX, DÅ blir jag nog tillfreds i mitt spelande"
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kom just att tänka på en grej, filosoferande är alltid skoj...

Är spelandet ett måste?

Kan man vara basintresserad utan att vara basist? Att bygga, renovera, samla eller helt enkelt bara gilla basar utan att (ens vilja) spela på dem, är det möjligt?

Tanken dök upp när jag läste Dereborns lilla parentes i slutet av hans första inlägg. Folk samlar konst utan att göra anspråk på att vara konstnärer. Många har mer eller mindre nördiga hobbies som involverar redskap de aldrig använder av den enda anledningen att de har tid och råd att odla ett intresse för just den prylen.

Kan bara själva ägandet i sig vara nog belöning? Och vinner i så fall den som har flest basar när han dör, eller är det han som spelat mest som vinner? Är det den ständiga kampen mellan konstnären och kapitalet, ska mecenaten låna ut sina basar till den unge talangen som bor på fel sida järnvägen?

Jag gör samma reservation som Dereborn. Jag menar inte att hoppa på nå'n eller på annat sätt nedvärdera någons åsikter, jag bara spinner vidare på tråden...
Senast redigerad av BBQV den tor 12 apr 2007, 14:51, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nu hittade jag lite folk som ville starta ett Purple-tributeband
som lät lagomt seriöst för att passa min kalender.
Men det har inte hänt nå´t på 3 månader...så det verkar snöa inne.
"Det har inte hänt nåt" / jag har inte gjort nåt åt det?

Yes, today I'm what we in sweden call "a pain in the ass" ;-)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Är spelandet ett måste?

Kan man vara basintresserad utan att vara basist? Att bygga, renovera, samla eller helt enkelt bara gilla basar utan att (ens vilja) spela på dem, är det möjligt?
Spelandet är INTE ett måste! JA, man kan vara intresserad utan att vara utövande musiker. Jämför igen med hojvärlden, finns många duktiga mekaniker som inte kör en enda mil.

Däremot tror jag man måste ha ett visst mått av spelvana för att kunna känna/höra när nåt man mekar/bygger blir bättre eller sämre.
Skriv svar