Bas eller inte?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Bas eller inte?

Inlägg av mikkejohansson »

...det har ju diskuterats förr:

http://www.blocket.se/vi/11600086.htm?ca=2_s

Reagerade på att man inte ser den typen av "baritongitarr/basar" så ofta på annons. Man ser ju 27" nu-metalguror oftare...

Den där är i alla fall "instant Cure" för den som är sugen, har för mig att det är en Robert Smith-signatur till och med. Hade jag haft en slant extra över hade jag nog köpt den, kan vara kul att ha :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det där är STENHÅRT!
Jag SKA snart köpa en tenor/baritone/bajo sexto-gitarr!

Matte Lagerwall i Boppers har en fender Telecaster Bajo Sexto som är stämd med en A-sträng som lägsta o sen i gitarrintervall. Det spjåinget som kommer ur den med ett tjockt plektrum och en maxad superreverb t.ex. är sånt man kan skrämma barn med! Förstärkaren kräks mer än den distar, och soundet påminner mest om....armeringsjärn, typ. Fast högglanspolerat armeringsjärn!

...och på balladerna trampar man på tremolo-switchen...
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har haft en Hagström Coronado VI som också var en baryton. Väldigt kul instrument.... Hur kunda jag sälja den :roll: :oops:
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Mmmm....mumma.

Tänk bara Badalamenti, Lanois, Twin Peaks.....mmmm..
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Det är inte en Robert Smith-signatur, det här är en Robert Smith-signatur: http://www.schecterguitars.com/spec.asp?id=70

Hur som helst, dom där är sjukt stöddiga! Eftersom jag inte är gitarrist och verkligen inte klarar av att spela gitarr så är det där ett steg i rätt riktning för mig... Tyvärr låter dom inte lika kaxigt distade som jag hade hoppats på... :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Du har testat den eller?

Just den där varianten är ju kanske inte riktigt lika "chuggah chuggah" som t ex 27" bariton stämd "i A" kan vara, utan mer för twanget...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Du har testat den eller?

Just den där varianten är ju kanske inte riktigt lika "chuggah chuggah" som t ex 27" bariton stämd "i A" kan vara, utan mer för twanget...
Japp, och vår gitarrist. Han trodde först att det var en vanlig gitarr och vart helt ställd av strängtjockleken... Då var inte jag med iofs, sen nästa gång vi var där och han visade den så idiotförklarade jag honom och sa att det var en bariton :P

Sen testade jag den själv genom en Peavey Valveking, trodde att jag skulle få ett mycket thrashigare ljud än jag hade hoppats på, nu var det mer... Ja, old school, typ Beach Boys hittar en distpedal. Med aktiva EMG-mickar så löser det sig nog! :twisted:





















(jag skojade om EMG-mickarna!)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar