"Felsträngat" instrument, ljudskillnader?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

"Felsträngat" instrument, ljudskillnader?

Inlägg av FreCKo »

Fortsätter från 200071's försäljningstråd av en Clover.

Vad jag vet så säljer Seymour Duncan vänsterhänta mikrofoner för gitarr. Om man kollar på den här bilden:
Bild

Så ser man klart och tydligt att en rad av polerna är höj och sänkbara. Dom hamnar "bakvänt" om man sätter in en högermick i en vänstergitarr. Det måste alltså bli en ljudskillnad, även fast den inte är så stor.

Den största skillnaden blir på instrument där micken inte är "rak". En J-bas "borde" låta likadant medan stallmicken på en hederlig strata eller tele borde låta annorlunda eftersom vinkeln på micken blir bakvänd.

Sen finns det såklart anledningar till varför man inte ska göra såhär, det är skitjobbigt att ha ett svaj på fel sida av stallet, man kommer åt volymkontrollen konstant, intoneringen blir allt annat än bra...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16200
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nja, med risk att göra bort mig så undrar jag om du inte är ute och cyklar lite. Oavsett det är höger eller vänster så kommer spolen med skruvarna hamna närmast stallet.
Tvärtom är det väl så att just möjligheten att kunna justera polerna med skruvar är för att kompensera att man inte gör skillnad på höger och vänster utan kan göra eventuell justering med skruvarna.
Säger de någon stans att de gör "vänstermickar"?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Njae... Alltså, jag har väl rätt OCH fel egentligen, lite fel uttryckt av mig kanske :lol: Om du kollar på bilden jag visade så ser man ju att sladden kommer ut från ena hållet av micken, om man då sätter micken på det sättet att sladden pekar neråt (mot potarna och allt det där) så kommer ju skruvarna hamna på fel sida... Däremot om man vänder på micken så att sladden pekar uppåt så får man dom på rätt sida.

" Do you make pickups for left-handed guitars?
Lefty pickups only apply in staggered pole piece pickup models. All of our Staggered single coil pickups are available in Left Hand Stagger at no extra charge. Other than that, there is nothing about a lefty pickup that is different from a righty."

saxade det från deras FAQ-sida.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

intoneringen blir allt annat än bra...
????????????????????????????
Varför då?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:
intoneringen blir allt annat än bra...
????????????????????????????
Varför då?
Nu har jag iofs bara strängat om en sketen högerstrata till vänster, men resultatet vart allt annat än bra. Det krävs JÄVLIGT mycket justeringar med sadeln, stallet, dragstången och mickarna för att få den riktigt spelbar... Allting är ju anpassat åt andra hållet.

Så upplevde jag det iaf, fast jag tror iofs att det skulle vara lite lättare att intonera den om jag snodde din vita p-bas och vände på den :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Dragstången??? En hals ska väl vara rak. D.v.s. INTE kompenserad åt varken ena eller andra hållet? Sen kanske man får byta/fila om sadeln och naturligtvis måste man intonera stallet, men det måste man ju ändå göra när man tjackar en ny bas.

Kom f.ö. på att en P-bas-mick borde ju låta annorlunda om man vänstersträngar en vanlig...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Dragstången??? En hals ska väl vara rak. D.v.s. INTE kompenserad åt varken ena eller andra hållet? Sen kanske man får byta/fila om sadeln och naturligtvis måste man intonera stallet, men det måste man ju ändå göra när man tjackar en ny bas.

Kom f.ö. på att en P-bas-mick borde ju låta annorlunda om man vänstersträngar en vanlig...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Dragstången??? En hals ska väl vara rak. D.v.s. INTE kompenserad åt varken ena eller andra hållet? Sen kanske man får byta/fila om sadeln och naturligtvis måste man intonera stallet, men det måste man ju ändå göra när man tjackar en ny bas.

Kom f.ö. på att en P-bas-mick borde ju låta annorlunda om man vänstersträngar en vanlig...
Som sagt, jag har bara vänt på en sketen strata så jag kan ju ha haft en dålig erfarenhet :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

De e ju bara å vända micken upp å ner så hamnar alla poler osv rätt.. Skillnaden är ju att kablarna hamnar på fel ställe. På jazzmickar finns det poler på båda sidor så då är det ju bara att löda dem så att de hamnar rätt.

Men det är riktigt att det blir annorlunda om man bara strängar om ett högerinstrument till vänster. :blink:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16200
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Summan av det hela.
I pricip finns inte vänster/högermickar.
Skillnaden kan sitta i att man kan få sladdarna ut från ena eller andra sidan.
Vad gäller P-micken så handlar det ju egentligen inte om själva micken utan om placeringen.
och (på samma sätt) om man tänker hendrix-strata eller andra som vänder på en bas/gitarr med snedställd mick så blir ju ljudet lita annorlunda än hur det var tänkt, men det beror ju inte på micken i alla fall utan på hur man strängat.....
gäst

Inlägg av gäst »

Note to self:
Lämna ALDRIG in basen på service till FreCKo Musik AB.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Note to self:
Lämna ALDRIG in basen på service till FreCKo Musik AB.
Först tänkte jag be dig motivera upp din gamla p-bas i valfri kroppsöppning, men sen kom jag på anledningen till att jag knappt fick G i träslöjd :oops: Så jag håller med dig, jag skulle hellre låta någon annan göra jobbet än jag själv
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Det enda jag gör är att intonera, allt annat lämnar jag åt de som kan.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Hmm.. på vilken sida sitter örat..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

funkys**t skrev:Hmm.. på vilken sida sitter örat..?
?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

" Do you make pickups for left-handed guitars?
Lefty pickups only apply in staggered pole piece pickup models. All of our Staggered single coil pickups are available in Left Hand Stagger at no extra charge. Other than that there is nothing about a lefty pickup that is different from a righty, ."
Med staggered polepieces menas en sådan här där magneterna är fast anpassade för att funka bra på en mick som inte har polskruvar (och stratamickarnas bottenplåt är utformad så den ej går att vända så lätt utan att fräsa) så du saxade egentligen ett svar på din egen fråga. Ingen skillnad alltså förutom vid uppochnervända strator och P-basar som redan nåmnts.

Bild
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:Note to self:
Lämna ALDRIG in basen på service till FreCKo Musik AB.
:P :P :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:Summan av det hela.
I pricip finns inte vänster/högermickar.
Skillnaden kan sitta i att man kan få sladdarna ut från ena eller andra sidan.
Vad gäller P-micken så handlar det ju egentligen inte om själva micken utan om placeringen.
och (på samma sätt) om man tänker hendrix-strata eller andra som vänder på en bas/gitarr med snedställd mick så blir ju ljudet lita annorlunda än hur det var tänkt, men det beror ju inte på micken i alla fall utan på hur man strängat.....
Frecko har blandat ihop det hela lite. Det finns vänstermickar till gitarr. Det gäller nästan enbart stratamickar där magneterna är olika långa för olika strängar. Det påverkar en del att köra en högermick på en vänsterstrata och tvärtom. För oss bassister så hör vi säkert ingen skillnad, men för de som söker Jimi Hendrixsoundet så kan det vara en hjälp att ha vänstermickar på stratan. Det gör skillnad i outputen från de enskilda strängarna.

Gällande var sladden kommer ut påmicken så spelar det ingen roll. Köper man en ny mick eller en med okapad kabel så räcker den gott och vl, även om den kommer ut på "fel" hörn!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16200
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

OK. Då har vi lite rätt och lite fel lite till mans då....
Skriv svar