Hur "rädda" är ni för att modifiera era instrument

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Hur "rädda" är ni för att modifiera era instrument

Inlägg av FreCKo »

Kom och tänka på en sak förut som gäller allas basar här inne... Låt säga att ni inte är helt 100% nöjd med något (stämskruvar, stallet, ljudet, banden, whatever!), byter ni då ut det? Vad är det som krävs för att ni ska byta ut något på basen? Har ni något ni absolut inte byter ut?

Tänker först och främst på alla som har 40 år gamla Fender-basar, vad händer om ni en dag känner att det kanske skulle vara skönare med ett BadAss-stall, eller nya stämmisar? Okej att man byter på nyare instrument, men på så gamla? Känns det "fel" att byta ut något som är så gammalt?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Varför byta något överhuvudtaget? Spelar man bra så låter det bra, inget badass-stall i världen kommer att göra en eländig basist mindre eländig.
Behöver jag tillägga att jag aldrig bytt ut någonting i hela mitt liv förutom en pickup som gick sönder...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Varför byta något överhuvudtaget? Spelar man bra så låter det bra, inget badass-stall i världen kommer att göra en eländig basist mindre eländig.
Behöver jag tillägga att jag aldrig bytt ut någonting i hela mitt liv förutom en pickup som gick sönder...
Men om man struntar i ljudet, vad händer om t.ex. stämskruvarna är lite halvglappa och ibland stämmer om sig? Om stallsadlarna har en benägenhet att då och då gänga ur sig?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

jag har ngo inga problem att ändra om man kan ändra tilbaka, däremot så tar det emot att borra i kroppen för att sätta på kåpor eller annat
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Johannes skrev:Varför byta något överhuvudtaget? Spelar man bra så låter det bra, inget badass-stall i världen kommer att göra en eländig basist mindre eländig.
Behöver jag tillägga att jag aldrig bytt ut någonting i hela mitt liv förutom en pickup som gick sönder...
Det låter som om du är en sjujäkla basist! :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Varför byta något överhuvudtaget? Spelar man bra så låter det bra, inget badass-stall i världen kommer att göra en eländig basist mindre eländig.
Behöver jag tillägga att jag aldrig bytt ut någonting i hela mitt liv förutom en pickup som gick sönder...
Men om man struntar i ljudet, vad händer om t.ex. stämskruvarna är lite halvglappa och ibland stämmer om sig? Om stallsadlarna har en benägenhet att då och då gänga ur sig?
Äh, noga. Det är musik det handlar om, inte sport. Ingen har dött av en glappig stämskruv.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Diesel skrev:jag har ngo inga problem att ändra om man kan ändra tilbaka, däremot så tar det emot att borra i kroppen för att sätta på kåpor eller annat
Instämmer helt. Så länge moddarna är reversibla så är det lugnt. Banda om skulle jag också göra när det blev nödvändigt.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

BarbequeVillage skrev:
Diesel skrev:jag har ngo inga problem att ändra om man kan ändra tilbaka, däremot så tar det emot att borra i kroppen för att sätta på kåpor eller annat
Instämmer helt. Så länge moddarna är reversibla så är det lugnt. Banda om skulle jag också göra när det blev nödvändigt.
En ombandning vid behov är väl accepterat i vintagekretsar? Jag TROR inte det påverkar värdet på instrumentet men jag är inte säker.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

BBQ! Bandar du själv? har du bandat de basarna jag testade på Bålsta Musik?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:
Johannes skrev:Varför byta något överhuvudtaget? Spelar man bra så låter det bra, inget badass-stall i världen kommer att göra en eländig basist mindre eländig.
Behöver jag tillägga att jag aldrig bytt ut någonting i hela mitt liv förutom en pickup som gick sönder...
Det låter som om du är en sjujäkla basist! :wink:
Inget vidare basist egentligen, det var mest på skoj. MEN, jag har tre coola basar, långt axelband och en stor förstärkare.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Johannes skrev:
precision65 skrev:
Johannes skrev:Varför byta något överhuvudtaget? Spelar man bra så låter det bra, inget badass-stall i världen kommer att göra en eländig basist mindre eländig.
Behöver jag tillägga att jag aldrig bytt ut någonting i hela mitt liv förutom en pickup som gick sönder...
Det låter som om du är en sjujäkla basist! :wink:
Inget vidare basist egentligen, det var mest på skoj. MEN, jag har tre coola basar, långt axelband och en stor förstärkare.
Det är ju samma sak... Du är ungefär i min klass alltså...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

äh.. jag är inte det minsta rädd eftersom de basar jag äger redan är moddade.
hade jag en original 60-talare som var i mint-skick skulle jag däremot aldrig på några vägar ens tänka mig en modifiering.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:
BarbequeVillage skrev:
Diesel skrev:jag har ngo inga problem att ändra om man kan ändra tilbaka, däremot så tar det emot att borra i kroppen för att sätta på kåpor eller annat
Instämmer helt. Så länge moddarna är reversibla så är det lugnt. Banda om skulle jag också göra när det blev nödvändigt.
En ombandning vid behov är väl accepterat i vintagekretsar? Jag TROR inte det påverkar värdet på instrumentet men jag är inte säker.
Vintagetalibanerna hävdar att en vintagebas med utslitna band är mer värdefull än ett spelbart ex med nya band... Själv är jag inte intresserad av ett museiföremål!
precision65 skrev:BBQ! Bandar du själv? Har du bandat de basarna jag testade på Bålsta Musik?
Jag skulle inte ge mig på att banda om en vintagefender av flera anlednigar, men annars bandar jag själv och bandar också om. De på Bålsta musik är alla byggda från scratch och allt jobb är gjort i min verkstad.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Så här funkar det i "vintagekretsar":

Om en vintagehandlare ska SÄLJA en p-bas -64 som är ombandad, så påverkar det inte värdet alls egentligen, det är ju en nödvändig åtgärd.

Om en vintagehandlare ska KÖPA en p-pas -64 som är ombandad, så låter det "jaså, den ombandad säger du...ja då blir det ju en HELT annan grej.

INTE helt taget ur luften!

:D
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jamen det är ju en HELT annan sak! :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Finner ingen anledning att byta nåt på min gamla Rick. Visst är stallet lite knökigt att intonera, men när man väl fått till det så behöver man inte skruva så mycket. Individuell stränghöjdsjustering har jag inga behov av. Mickarna är ju ljudet så dom skulle man ju aldrig byta. Kan stämmisar de bli så kass att man abslout måste byta till anna sort... tvivlar på det. Är banden i behov av åtgärd så ordnar man det naturligtvis. Inga museiföremål som BBQ sa.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

På Warwicken ser jag ingen anledning till att modda något, byta el och mick har jag funderat på ibland då jag tycker MEC-puppan har svårt att få med de ljusa strängarna ordentligt ibland.

När det gäller Dean:basen så är det väl inget egentligen förutom själva konstruktionen kropp/hals osv som är riktigt bra.
Stall är enkelt men funktionabelt och kommer nog aldrig byta det.
Däremot el och puppor är en helt annan sak.
De skulle jag gladeligen byta ut och det kommer jag också göra om det är så att jag kommer använda den mer än vad jag gör i dagsläget.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

"Rädd att modda" innebär väl oftast instrument med ett visst värde original. Tex en standard Squier lär ju inte minska i värde med Schaller stämmisar, BadAss-stall, SD-mickar etc. Gör likadant med en Pre CBS och vi pratar prisras. Personligen skulle jag vara "rädd" att sätta fräsen i en bas med vintage-värde. Är jag missnöjd med den säljer jag hellre än moddar. Har dock viss förståelse för om man moddar en gammal bas. Modellen kanske inte görs längre och man älskar just den halsen tex, men vill ha annan mick. Är då värdeminskningen stor och även värdet på basen stort kan det ju i det fallet vara värt att custombygga en kopia.

Byta utslitna stämmisar, ombandning, potbyten mm faller under allmän lagning och service. Nog byter man väl däck på bilen när de är utslitna oavsett om däcken är original på Cadillacen från '59? Dock är väl en Cadillac '59:a i mint condition t.o.m med originaldäck säkert mer värd än en lagom insliten dito? Basar och bilar skall spelas resp. köras.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

jag har aldrig ägt ett vintageinstrument, men hade jag gjort det så hade jag ALDRIG moddat detta instrument förutom med sånt som gör basen spelbar såsom ombandning, allmän reperation etc.

Jag har inget emot modifieringar på nyare instrument som på mina. Dock gäller dessa moddar endast, som sagt, reversibla moddar. att byta till Gotoh pre-cbs stämmisar, S.D-mickar och badass-stall på min fender förbättrade den avsevärt och dessutom gav det en viss estetisk förbättring. något som jag dock aldrig skulle göra är fysiska ingrepp som att fräsa ur för en jazzmick på en p-bas. men skruvhål till kåpor och tumstöd är inget problem, det är inget oerhört ingrepp. byt p-skydd och det syns inte. vid stallet syns det ju självklart, men släng på den tilltänkta kåpan och problemet är ur världen.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:Personligen skulle jag vara "rädd" att sätta fräsen i en bas med vintage-värde.
Man målar ju inte mustasch på Mona-Lisa...
Skriv svar