Ta lån köpa Vintage-bas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Ta lån köpa Vintage-bas?

Inlägg av blackparkas »

Ponera att man skulle vilja köpa en Vintage Fender.

Vad tror ni om att ta lån för att köpa en Vintage-bas?
Är det värt det?

Nu finns det förvisso 70-talare som ligger runt 10-15k.
Men vore det inte köpläge på dessa?
De lär ju inte sjunka i värde, men kommer de att öka så väldigt mycket?

Är det någon som HAR tagit lån för att köpa drömbasen?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vilken bas var det Macahan?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Självklart, kan man låna till bil och fan allt så klart kan man låna till en bas. Inte säkert att det blir en investering alla gånger, men kapitalförstöringen blir säkerligen minimal.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:Vilken bas var det Macahan?
snarare så var det så här...
båda gibsonbasarna, orangen och marshallriggen.
Men egentligen utökade jag bara ett lån som jag redan hade.
Har man studielån osv sen tidigare och fast jobb så är det inte något fel att köpa för att investera.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:
blackparkas skrev:Vilken bas var det Macahan?
snarare så var det så här...
båda gibsonbasarna, orangen och marshallriggen.
Men egentligen utökade jag bara ett lån som jag redan hade.
Har man studielån osv sen tidigare och fast jobb så är det inte något fel att köpa för att investera.
Nackdelen är väl att det blir mycket lån...
Huslån, Camaro-lån, en liten snutt lån på bruksbilen...

Men hittar man bara ett objekt som känns intressant så borde det ju kunna vara vettigt, om man inte säljer den efter två år och fortfarande har lån kvar att betala... då betalar man väl förhoppningsvis av, men investeringsbiten faller ju ganska mycket bort.

Se´n är det ju så att köper man en vintage så blir man ju lite rädd om grejerna helt plötsligt.
Egentligen vore det väl för min egen del smartare att köpa en nyare bas och thrasha-den m autosol och klibbor. Men det skulle man kanske skriva om i en annan tråd...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag är tveksam till det (som ni kanske minns se'n min köpa-fender-tråd) men, som nå'n påpekade, det är inte konsumtion det är en investering.

Köper du en bil för 25-30 000 så är det OK att låna, trots att du vet att den ligger på skroten om ett par år. Köper man en bas för de pengarna så får man tillbaka dem efter samma tid. Det kan dock vara svårare att övertyga hustrun om det resonemanget :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

Det knepiga är väl att avgöra vilka instrument som kommer att någon som helst värdeutveckling. Det mesta som gjorts är faktiskt knappt värt något alls! Det har pratas mycket skit om Fenders CBS-modeller under åren och de har i alla fall rört på sig ordentligt. Antagligen för att det finns så få Pre-CBS så man får nöja sig med vad som finns att få tag på.

Trots att det gjorts en hel del riktigt fina instrument av välrenommerade företag är det Les Paul, Tele- och Stratocasters som betingar de högsta priserna. Fenderbasar är oftast billigare än jämngamla gitarrer!

Att försöka sia om framtida samlarobjekt är omöjligt så man får satsa på säkra kort om man vill investera. Sedan finns naturligtvis en och annan säljare som gärna använder sådana begrepp som säljargument! Då är det faktiskt mycket roligare att samla på kul och bra instrument oavsett vad som står på prislappen!

/Jocke
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

BarbequeVillage skrev:Jag är tveksam till det (som ni kanske minns se'n min köpa-fender-tråd) men, som nå'n påpekade, det är inte konsumtion det är en investering.

Köper du en bil för 25-30 000 så är det OK att låna, trots att du vet att den ligger på skroten om ett par år. Köper man en bas för de pengarna så får man tillbaka dem efter samma tid. Det kan dock vara svårare att övertyga hustrun om det resonemanget :lol:
:D Min fru förstår och håller med om resonemanget. Det hon ser som ett litet problem är att basarna bara kommer in, aldrig ut...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

jocke skrev:Det knepiga är väl att avgöra vilka instrument som kommer att någon som helst värdeutveckling. Det mesta som gjorts är faktiskt knappt värt något alls! Det har pratas mycket skit om Fenders CBS-modeller under åren och de har i alla fall rört på sig ordentligt. Antagligen för att det finns så få Pre-CBS så man får nöja sig med vad som finns att få tag på.

Trots att det gjorts en hel del riktigt fina instrument av välrenommerade företag är det Les Paul, Tele- och Stratocasters som betingar de högsta priserna. Fenderbasar är oftast billigare än jämngamla gitarrer!

Att försöka sia om framtida samlarobjekt är omöjligt så man får satsa på säkra kort om man vill investera. Sedan finns naturligtvis en och annan säljare som gärna använder sådana begrepp som säljargument! Då är det faktiskt mycket roligare att samla på kul och bra instrument oavsett vad som står på prislappen!

/Jocke

Victoryn som jag förhoppningsvis får nästa vecka är ju ett ypperligt exempel på en bas som är kul och gedigen och inte kostar skjortan.
Se´n om den kommer springa iväg i värde är väl inte så troligt, har stått lika de senaste 10 åren typ iaf.

precision65 skrev: :D Min fru förstår och håller med om resonemanget. Det hon ser som ett litet problem är att basarna bara kommer in, aldrig ut...
Hehe. När det gäller basar förstår frugan faktiskt ingenting.
Hon tycker jag har 2 basar och att det räcker.
Förklarar man att man vill ha en bandlös, en som man kan stämma ner, en som det är flatwounds på osv, så förstår hon visserligen, men hon tycker inte det låter som en bra idè att köpa alltihop för det... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

Hehe. När det gäller basar förstår frugan faktiskt ingenting.
Hon tycker jag har 2 basar och att det räcker.
Förklarar man att man vill ha en bandlös, en som man kan stämma ner, en som det är flatwounds på osv, så förstår hon visserligen, men hon tycker inte det låter som en bra idè att köpa alltihop för det... :D
Jag hoppas att hon ser till att du blir glad och nöjd på annat sätt! 8)

/Jocke
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Parkas, du är ju ännu ung, säg till henne att det kanske kommer betala hennes räkningar så håller hon nog tyst :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:Parkas, du är ju ännu ung, säg till henne att det kanske kommer betala hennes räkningar så håller hon nog tyst :wink:
Hehe.... "du är ju fortfarande ung"
Hörru din pöjkspoling, du är ju yngre än mig!
Och så speciellt ung känner jag mig inte...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:
FreCKo skrev:Parkas, du är ju ännu ung, säg till henne att det kanske kommer betala hennes räkningar så håller hon nog tyst :wink:
Hehe.... "du är ju fortfarande ung"
Hörru din pöjkspoling, du är ju yngre än mig!
Och så speciellt ung känner jag mig inte...
Okej, jag omformulerar mig:

Hörrö gamling, är det inte dags att släppa drömmarna om att bli rockstjärna? Frugan har rätt, du är gråhårig och kommer aldrig att tjäna pengar på musiken, lika bra att sälja din rigg och låta oss yngre göra det vi är bättre än er gamlingar på!















(förlåt, jag var bara tvungen)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:
blackparkas skrev:
FreCKo skrev:Parkas, du är ju ännu ung, säg till henne att det kanske kommer betala hennes räkningar så håller hon nog tyst :wink:
Hehe.... "du är ju fortfarande ung"
Hörru din pöjkspoling, du är ju yngre än mig!
Och så speciellt ung känner jag mig inte...
Okej, jag omformulerar mig:

Hörrö gamling, är det inte dags att släppa drömmarna om att bli rockstjärna? Frugan har rätt, du är gråhårig och kommer aldrig att tjäna pengar på musiken, lika bra att sälja din rigg och låta oss yngre göra det vi är bättre än er gamlingar på!











(förlåt, jag var bara tvungen)


Näeh... nu blev jag ju ledsen istället...
Yngre göra nå´t bätte?
Det skulle då vara första gången isf....!
Senast redigerad av blackparkas den tor 19 apr 2007, 17:38, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Som sagt bättre köpa ett vintage instrument än nyare bil med lånade pengar. Det man får räkna på är ju huruvida värdeökningen täcker räntekostnaderna. Man bör nog hålla sig till klassiska basar, gärna med någon form av kultstatus pga att någon kändis använt modellen och då gärna hitta en med samma årsmodell (ja vintagemarknaden är ju så knäpp). Jag har inte sett basar som en investering, men i många fall är de ju det. Det är inte svårt att köra över tex en flickvän/sambo/fru med argumentet att om tio år är denna basen värd det dubbla medan den där snygga handväskan hon vill köpa för 1800kr knappast tas emot av Lutherhjälpens loppis om tio år.
Skriv svar