Koppla bort elektroniken, bra eller anus?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Koppla bort elektroniken, bra eller anus?

Inlägg av FreCKo »

Sitter och funderar på hur jag ska få min Dean-bas att låta bättre utan att det kostar tusentals kronor... Eller ja, ett mindre ingrepp nu för att sen byta ut elektronik och mickar.

Så, vad jag hört så är just elektroniken något man sparar in på när det gäller billigare basar. Är det då en bra idé att koppla bort elektroniken (tänker på bas och diskant-kontrollerna) och bara ha kvar volym- och blendkontrollerna?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Om basen är billig och originalutrustad med aktiv elektronik så låter det nästan alltid bättre utan den. Mikarna låter oftast helt OK men preampen dödar dem. Om preampen är inbyggd i mikarna så tjänar du nog inte så mycket på att koppla ur EQ:n, då är ett mikbyte det enda raka.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:Om basen är billig och originalutrustad med aktiv elektronik så låter det nästan alltid bättre utan den. Mikarna låter oftast helt OK men preampen dödar dem. Om preampen är inbyggd i mikarna så tjänar du nog inte så mycket på att koppla ur EQ:n, då är ett mikbyte det enda raka.
Ja du... Hur ser man om mickarna har inbygg preamp?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det syns inte :wink:

Om du kopplar sladdarna direkt från miken till jacket och tar bort batteriet så vet du. Om du får ljud ur basen då så är mikarna vanliga, passiva.

En annan ledtråd är om du har en liten "klump" i kontrollutrymmet eller om det sitter ett kretskort på volympoten. Det är troligen preampen vilket innebär att den inte sitter i mikarna.

Har du nå'n bild på elektroniken eller en modellbeteckning på basen så kan jag kolla upp det.


Edit: Dean brukar använda EMG-mikar har jag för mig. Står det EMG HZ på miken så är de passiva och funkar utan batteri. Står det bara EMG på dem så har de inbyggd preamp.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
idoru
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 15:16
Ort: Stockholm

Inlägg av idoru »

Hokay, här är bilder på elektroniken i FreCKos bas!

Bild


Bild



Bild
[/img]
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

OK, min gissning är att det du håller i är preampen och märkningen på poten, 250kOhm, tyder på att det är passiva mikar. Annars skulle värdet ha varit lägre, 25 kOhm typ.

Min åsikt är att det borde gå att ordna volym/blend/ton (alt. vol/vol/ton) helt passivt på den basen.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:OK, min gissning är att det du håller i är preampen och märkningen på poten, 250kOhm, tyder på att det är passiva mikar. Annars skulle värdet ha varit lägre, 25 kOhm typ.

Min åsikt är att det borde gå att ordna volym/blend/ton (alt. vol/vol/ton) helt passivt på den basen.
Volym/blend/ton? Pfft, här snackar vi volymkontroll och treläges mickväljare, inga tonkontroller! :twisted:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Är inte volym lite överskattat? On/off räcker!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:Är inte volym lite överskattat? On/off räcker!
Haha, först tänkte jag faktiskt skriva "två switchar, on/off och mickväljare" :lol: Byta ut volymkontrollen mot en killswitch.. Det vore fan något!

Hur tror du att ljudet kommer förändras om jag kopplar bort tonkontrollerna? Kommer jag behöva batterier eller är det bara elektroniken som drivs av det?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om jag vore tvungen att behålla en potentiometer på en bas skulle jag nog låta det vara mikbalansen. Inte ofta man använder, säg, 80% volym så den kan man gott låta vara en av/på-switch. Däremot använder man betydligt oftare kanske en 60/40 blandning av hals och stallmik så den valmöjligheten skulle jag sakna.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

GrafZeppelin skrev:Om jag vore tvungen att behålla en potentiometer på en bas skulle jag nog låta det vara mikbalansen. Inte ofta man använder, säg, 80% volym så den kan man gott låta vara en av/på-switch. Däremot använder man betydligt oftare kanske en 60/40 blandning av hals och stallmik så den valmöjligheten skulle jag sakna.
Inte jag, har haft basen i ett halvår och jag har ALDRIG använt den till annat än att välja ensam mick eller båda.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

daionsavage skrev:
Inte jag, har haft basen i ett halvår och jag har ALDRIG använt den till annat än att välja ensam mick eller båda.
Det är du och Nikki Sixx FreCKo.
Du kanske skulle skruva fast Pickuperna direkt i kroppsträt, hans signaturbas är gjord så: en av/på-brytare och mikrofonerna direkt i kroppen (fast han har ju aktiv elektronik i basen.
Nikki Sixx-signaturen är passiv men hans Hamer custombyggda birdar hade EMG's. Tror även Spectorbasarna var aktiva.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

fast jag ska ju ha en mickväljare också :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Okej, den stora frågan nu är:

Är det bara att knipsa några väl valda sladdar så att kontrollerna inte används, eller måste det lödas och ha sig?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Du måste nog fram med lödkolven, EQ:n sitter oftast mellan volympoten och jacket.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är bara att knipsa helt på måfå och sen fylla kontrollutrymmet med lödtenn eller tuggummi! Funkar skitbra. Tänk inte efter allt för mycket bara, musik handlar om känslor och spontanitet!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BBQ: Ah, då får jag kolla kopplingsschema!

Grafen: :eviltongue:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar