Nya fenderbasar med cellullosalack?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Nya fenderbasar med cellullosalack?

Inlägg av hosse »

om ett par månader så får jag för första gången en egen inkomst på över 10 000 pannor. Föga förvånande kommer tankeverksamheten avstanna när jag står med pengarna på fickan och jag kommer köpa en alldeles för dyr bas. men eftersom jag vet att jag kommer agera utan att tänka så vill jag ha en hum om vilken bas jag ska köpa. Det enda som gäller är Fender, p- eller j-bas spelar inte jättestor roll, trivs ungefär lika bra med båda.

till frågan; jag vill ha en Fender med cellullosalack! De enda nyare serierna jag har hittat med sådan lack är 57' och 62' reissuerna från Amerikat och den senaste Highway 1-serien. de två förstnämnda övergår min prisklass och Highway 1 görs inte i några tilltalande färger. alltså, FINNS DET NÅGON ANNAN MODELL MED CELLOLLOSALACK eller ska jag skumma beggatmarknaden?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Gäst

Inlägg av Gäst »

Även den vanliga American standard (eller vad de heter den här veckan...) har cellolusalack.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

hm, tittade på fenders sida och där stod det att det var "vanlig" plastlack.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nejmen nu blir jag helt konfys! Det var ju ett av deras försäljningsargument när de tog fram den "nya" standardserien... :?

Hursomhelst så svarade jag på ditt inlägg i "basdelar/tillbehör köpes" om strängtryck.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:Även den vanliga American standard (eller vad de heter den här veckan...) har cellolusalack.
Sorry Grafen men det stämmer dåligt :(. American series har kropsfinish i poliester och halsen är lackad i satin polyurethane. Men en sak har du rätt i - de heter Standard även denna veckan :wink:

Annars är Am. Vi. Ri, och Custom Shop helt lackade i nitrocellulosa (förutom vissa modeler). Highway 1 har satin nitrocellulosa på halsen och satin poliuretan på kroppen:wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:
GrafZeppelin skrev:American series har kropsfinish i poliester och halsen är lackad i satin polyurethane. Men en sak har du rätt i - de heter Standard även denna veckan
Haha, dem heter inte Standard längre ser jag nu, bara American...

Men jag uppskattar debatten... ;)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev:
GrafZeppelin skrev:American series har kropsfinish i poliester och halsen är lackad i satin polyurethane. Men en sak har du rätt i - de heter Standard även denna veckan
Haha, dem heter inte Standard längre ser jag nu, bara American...

Men jag uppskattar debatten... ;)
Skratta lagom gubben lille. Här får du nått annat å uppskatta än din j*vla debatt (väldigt vad rolig du var):

http://www.fender.com/products/search.p ... 0136200332

Klicka på t.ex. Jazz Bass (fast det behöver du inte - länken leder dit ändå for your convenience) och koncentrera dig ordentligt... sådär ja, läs nu näst sissta raden. Vad står där då? Standard? Javisst, just det. Läs specen om du orkar och sen kan du ta en tallrik gröt :twisted: :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det där är en Mexico standard.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Men jag uppskattar debatten...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:Det där är en Mexico standard.
Men American har ändå inte en ända mililiter av nitrocelulosa lack! Eller vill du mena något annat??? :twisted: :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:Men jag uppskattar debatten...
Gör du det fortfarande? 8)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om du läser lite noggrannare herr hetsporre så kan du se att jag reviderade min uppfattning angående cellulosalack på AMERICAN series i inlägg fyra.

Dvs. innan du kom med rättelser som var fel...

Men jag uppskattar debatten. ;)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:Om du läser lite noggrannare herr hetsporre så kan du se att jag reviderade min uppfattning angående cellulosalack på AMERICAN series i inlägg fyra.

Dvs. innan du kom med rättelser som var fel...

Men jag uppskattar debatten. ;)
Nämen är det sant att du tagit tillbaka det du sagt och hävdar nu motsatsen? Om inte det var så att jag höll på å skrev min komentar under tiden du hunnit göra det, så kanske jag hade hunit läsa alla dina inlägg efter din första, men det går praktiskt taget inte att göra det :D. Najs nick name du hittat till mig tyckte jag 8). Jag försöker med samma mynt fast det här passar dig bra: Mr. Talking Parrot :wink:!

P.S. Komm inte nu med revideringar igen :roll: :lol:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Gillar sällan att avbryta, men allvarligt? kan ni inte ta detta någon annanstans. börjar spåra ut lite nu.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

hosse skrev:Gillar sällan att avbryta, men allvarligt? kan ni inte ta detta någon annanstans. börjar spåra ut lite nu.
Du har helt rätt i det du säger och jag ber om ursäkt för min del. Samtidigt var inte min mening alls att det skulle urarta såhär. Det blir jobbigt att starta en ny tråd som handlar om "vem har rätt" när svaret är så uppenbart :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Ligger en beggad ´62 reissue -92 ute på vendolin för 13000..

Jag gav 11´för min beggad och det är en -98 med orginal 3 knob istället för stackknobs

fast det kanske fortfarande är för höga priser om man ser vad de går för beggade
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Calif och Graf: Visst är det så att Fender 1995 började tillverka bra basar igen efter en massa mörka år och den serien som kom då var en USA-tillverkad serie som hette American Standard. Denna serie döptes om efter några år och kallades då (och kallas fortfarande) för American Series. Denna serie har idag någon mystisk oanvändbar switch som kallas S-1 och som säkert bara går sönder. Synd för ända fram till switchen var det jättebra basar. Jag vet dock inte vad de har för lack. Säkert inte cellulosa eftersom min p-bas (American Standard 1999) fortfarande har all lack kvar trots massivt missbruk.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Ärligt talat kan jag inte mycket om nyare Fender förutom Am. Vi. Ri. Men all info finns på http://www.fender.com. När det gäller basar från 80-talet och efteråt, så är den ovannämnda serien och Custom Shop som är top of the line enligt min mening :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
ljumsken
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 16:23

Inlägg av ljumsken »

bara american reissue och highwayone serien o customshop har cellolusa lack..punkt
Gäst

Inlägg av Gäst »

ljumsken skrev:bara american reissue och highwayone serien o customshop har cellolusa lack..punkt
Jupp, Hosse rättade mig i inlägg 3.

Jobbade i musikaffär 99-02 och då var ett av försäljningsargumenten från Fender scandinavia att American standard hade cellulosalack. Detta var tydligen fel.

Å andra sidan gick Fender scandinavia ut med den absolut sämsta reklamkampanjen någonsin under de åren så deras produktkunskap var nog inte den bästa då.
Massa knäppa påståenden som att Stratocastern skulle varit nästan helt oförändrad sen de bytte till rosewoodgreppbräda.

T.ex. att de skulle "exprimenterat" med en cellulosalack 68 men kommit fram till att det var onödigt då originalpolyestern var bäst?!?!? :? och att man skulle använt en trepunktsinfästning under bara ett år. Totalt vansinniga påståenden...
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
ljumsken skrev:bara american reissue och highwayone serien o customshop har cellolusa lack..punkt
Jupp, Hosse rättade mig i inlägg 3.

Jobbade i musikaffär 99-02 och då var ett av försäljningsargumenten från Fender scandinavia att American standard hade cellulosalack. Detta var tydligen fel.

Å andra sidan gick Fender scandinavia ut med den absolut sämsta reklamkampanjen någonsin under de åren så deras produktkunskap var nog inte den bästa då.
Massa knäppa påståenden som att Stratocastern skulle varit nästan helt oförändrad sen de bytte till rosewoodgreppbräda.

T.ex. att de skulle "exprimenterat" med en cellulosalack 68 men kommit fram till att det var onödigt då originalpolyestern var bäst?!?!? :? och att man skulle använt en trepunktsinfästning under bara ett år. Totalt vansinniga påståenden...
BASTARDS!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

ljumsken skrev:bara american reissue och highwayone serien o customshop har cellolusa lack..punkt
Enligt http://www.fender.com så ska det vara såhär:

Am. Vi. Ri, och Custom Shop helt lackade i nitrocellulosa (förutom vissa modeler). Highway 1 har satin nitrocellulosa på halsen och satin poliuretan på kroppen:wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
ljumsken skrev:bara american reissue och highwayone serien o customshop har cellolusa lack..punkt
Jupp, Hosse rättade mig i inlägg 3.

Jobbade i musikaffär 99-02 och då var ett av försäljningsargumenten från Fender scandinavia att American standard hade cellulosalack. Detta var tydligen fel.

Å andra sidan gick Fender scandinavia ut med den absolut sämsta reklamkampanjen någonsin under de åren så deras produktkunskap var nog inte den bästa då.
Massa knäppa påståenden som att Stratocastern skulle varit nästan helt oförändrad sen de bytte till rosewoodgreppbräda.

T.ex. att de skulle "exprimenterat" med en cellulosalack 68 men kommit fram till att det var onödigt då originalpolyestern var bäst?!?!? :? och att man skulle använt en trepunktsinfästning under bara ett år. Totalt vansinniga påståenden...
Håller med dig Graf. Fender scandinavia är inte särskilt duktiga på Fender (!) konstigt nog.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

calif de funk skrev:Fender scandinavia är inte särskilt duktiga på Fender (!) konstigt nog.
Vad är de då bra på!?!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:
calif de funk skrev:Fender scandinavia är inte särskilt duktiga på Fender (!) konstigt nog.
Vad är de då bra på!?!
Det är en bra fråga. Men de är inte så bra på just Fender. Paradoksalt!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar