Yamaha Bex 4

Prata om allt som har med elbasar att göra
edgar
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 15 maj 2007, 15:28

Yamaha Bex 4

Inlägg av edgar »

Hej,
har några frågor om min Yamaha Bex 4:
1. den har aktiv elektronik, innebär det att jag vid inspelning kan köra direkt på mixerns line-ingång eller behöver jag någon form av pre-amp el. dylikt.
2. är inne på att sätta på slipade strängar, behöver jag bekymra mig om belastningen på halsen? Kan Thomastik vara ett alt.?

Ok. Frågorna får mig att framstå som en amatör, det är precis vad jag är.

hälsn.
edgar
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Thomastiks slipade strängar är ganska mjuka så du behöver inte vara orolig, däremot brukar man behöva skruva lite på trussroden om strängarna är annorlunda än de tigigare
Välkommen
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Du behöver ingen preamp till basen, du kan "lajna" den direkt i bordet.
Välkommen till PrataBas 8)
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Yamaha BEX är bra basar, och Thomastiks Jazz Flats är i mina ögon creme de la creme av slipade strängar, så något säger mig att en kombination av de båda blir bra. Inte heller jag skulle oroa mig för halsen om du byter strängar - och det oavsett vilka strängar du sätter på - men, som ju redan nämnts, kan du komma att behöva justera basen efter strängbytet. Det hör mer eller mindre till.

Lycka till, och glöm inte berätta hur det gick.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Precis som dom andra skriver!

Thomastik Infeld strängar e grymt mjuka för att va FLATS.
Dock alltid när man byter strängar så behöver man ofta justera lite.

Nån preamp behövs ICKE!!
E där dessutom preamp i basen så kan du ju ratta fram ett gott ljud där istället för på mixern.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Du behöver ingen preamp men det kan ofta låta bättre med en. Tycker jag i alla fall. Det sitter nån rör-apparat i ett rack i studion där jag brukar spela in och de låter betydligt bättre om jag kör genom den än om jag lajnar direkt men det är givetvis en smaksak. Testa dig fram.
edgar
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 15 maj 2007, 15:28

Inlägg av edgar »

Ok, Thomastik blir det.
Var köper ni era strängar?

Tack för alla svar.

hälsn.
edgar
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

edgar skrev:Ok, Thomastik blir det.
Var köper ni era strängar?
Hos närmaste återförsäljare. Visst, det kanske går att hitta Thomastik-strängar billigare hos någon närhandlare - de är ju ganska dyra - men å andra sidan håller ett set så pass länge att kostnaden per mil blir låg i vilket fall som helst. Jag hade, för att exemplifiera, ett set på min gamla Precisionsbas i ungefär fem år och de var inte i närheten av att börja låta dåligt. Tvärtom. Hade jag inte sålt basen hade nog strängarna suttit kvar ett bra tag till.
Skriv svar