Ickebacker-klubben!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av BBQV »

Det man vill åt är väl den lite nasala klangen som skär igenom vilken ljudmatta som helst och som låter så fruktansvärt bra med lite OD?

Stallmiken solad på min Epibird drar åt det hållet, men de mikarna har än dovare grundton, mera lågmidmorr, och stallmiken på Aria SB-900:n är lite för hi-techvass.

Gemensamt för alla dessa är den genomgående halsen vilket troligen är en del av förklaringen.

Aria och Ric har dessutom kroppar av hårda, tunga träslag (ask och lönn). Ytterligare en del i pusslet. T-birdens mahognykropp och platta humbuckermikar gör att den skiljer sig lite från de övriga två.

Och alla tre är svåra att spela på...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av Danne »

BBQV skrev: tor 28 jan 2021, 08:13 Det man vill åt är väl den lite nasala klangen som skär igenom vilken ljudmatta som helst och som låter så fruktansvärt bra med lite OD?

Stallmiken solad på min Epibird drar åt det hållet, men de mikarna har än dovare grundton, mera lågmidmorr, och stallmiken på Aria SB-900:n är lite för hi-techvass.

Gemensamt för alla dessa är den genomgående halsen vilket troligen är en del av förklaringen.

Aria och Ric har dessutom kroppar av hårda, tunga träslag (ask och lönn). Ytterligare en del i pusslet. T-birdens mahognykropp och platta humbuckermikar gör att den skiljer sig lite från de övriga två.
Appappappapp! Anar jag att du menar att konstruktion och än värre träet skulle ha betydelse för tonen? :eek:

Ironiflagga
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av TDHP »

Danne skrev: tor 28 jan 2021, 10:27
BBQV skrev: tor 28 jan 2021, 08:13 Det man vill åt är väl den lite nasala klangen som skär igenom vilken ljudmatta som helst och som låter så fruktansvärt bra med lite OD?

Stallmiken solad på min Epibird drar åt det hållet, men de mikarna har än dovare grundton, mera lågmidmorr, och stallmiken på Aria SB-900:n är lite för hi-techvass.

Gemensamt för alla dessa är den genomgående halsen vilket troligen är en del av förklaringen.

Aria och Ric har dessutom kroppar av hårda, tunga träslag (ask och lönn). Ytterligare en del i pusslet. T-birdens mahognykropp och platta humbuckermikar gör att den skiljer sig lite från de övriga två.
Appappappapp! Anar jag att du menar att konstruktion och än värre träet skulle ha betydelse för tonen? :eek:

Ironiflagga
:lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av BBQV »

Ooops, I did it again... :shock:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av 200071 »

BBQV skrev: tor 28 jan 2021, 12:11 Ooops, I did it again... :shock:
Skämmes!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av Per »

Oj! Under den här trådens törnrosasömn har jag ju glömt att lägga in nästa kinesiska missfoster - Alpstugan. Också den specialbeställd som femma via DH-Gate för några år sedan med "mina" mått på halsen, all hardware bytt till guld, mickarna bytta till Seymour Duncan SSB-5:or och försedda med egentillverkade mässingsramar. Låter riktigt bra, faktiskt, men rätt tung.
Den turkosa har numera ett plekämne i tort, som ligger och väntar.

Bild
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av hitman »

Snygga!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av Per »

Tackar! Alpstugan syns tydligt, (om man kollar), att den är CNC-fräst, men på ett par meters håll, så... :D
Den blå, tror jag kan tjäna på tortpleka.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
cien
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 13 dec 2020, 22:36
Ort: Borås

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av cien »

Ganson 70:tal
Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av Roger Hedin »

Per skrev: fre 29 jan 2021, 09:48 Tackar! Alpstugan syns tydligt, (om man kollar), att den är CNC-fräst, men på ett par meters håll, så... :D
Den blå, tror jag kan tjäna på tortpleka.
Den där alpstugan skulle du ju kunna fylla i med epoxy i en iögonfallande transparent kulör...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Ickebacker-klubben!

Inlägg av Per »

Roger Hedin skrev: sön 31 jan 2021, 14:39 Den där alpstugan skulle du ju kunna fylla i med epoxy i en iögonfallande transparent kulör...
:lol: Tack för tipset! LEDs och glitter?
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar