Första posten! :D Vilken är den bästa basen DU spelat?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Första posten! :D Vilken är den bästa basen DU spelat?

Inlägg av Flod »

Den bas jag fått bäst spontant intryck av hittills är F-bass:en som hänger på JAM i stockholm.

Jag tycker det är tråkigt att det inte finns fler "high-end" basar att provspela i sverige, men jag det är en liten marknad :(
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Re: Första posten! :D Vilken är den bästa basen DU spelat?

Inlägg av Lassebasse »

Flod skrev:Den bas jag fått bäst spontant intryck av hittills är F-bass:en som hänger på JAM i stockholm.

Jag tycker det är tråkigt att det inte finns fler "high-end" basar att provspela i sverige, men jag det är en liten marknad :(
F-bass gör fiiina basar. Alain Caron:s signaturmodell är KUNGEN! Men, bästa basen jag lirat på är en Fender Jazz från -72 (tror jag) med aktiva EMG. Den mest välljudande, lättspelade o skönaste basen jag lirat på. Har febrilt letat efter en liknande fender men ...inte hittat ngn som känts lika skön.

Har personligen ägt följande basar:

1. Westone Spectrum-bas (den jag lärde mig spela på. Köpte när jag var 11 år gammal).

2. Musicman Stingray (4-strängad). En arbetshäst.

3. Ibanez SR 3005 Prestige (m bartolinimickar. Fin bas men oerhört steril...)

4. Musicman Bongo (4-strängad med dubbla humbuckers).

Just nu är jag baslös o spekulerar efter en ny.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

med tanke på att jag är vänsterhänt så har jag inte kunnat prova så jäkla många basar... Dom jag har provat (och verkligen gillat) är:

Rickenbacker 4003
Någon sorts Hagström-bas
MTD Kingston 4 (tyvärr dåligt ljud, men otroligt skön hals och kropp)...
Gäst

Inlägg av Gäst »

En gammal Rickenbacker är överlägset i konstruktion och spelkänsla! men det kan vara svårt att få rätt sound...
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Flod »

Anonymous skrev:En gammal Rickenbacker är överlägset i konstruktion och spelkänsla! men det kan vara svårt att få rätt sound...

Har bara spelat en Rickenbacker. Den hade horribel stränghöjd (hängde i butik) och jag kunde inte få den att sluta brumma. Säkert användarfel :wink:

Men det var bra, nu slipper jag tråna efter en Rick i alla fall! För snygga, det är de!

Själv har jag en Tobias Model T, en Gibson Tobias och en Status Energy... Alla har sin plats men Tobiasen är förstås överlägsen, men jag måste säga att Gibson Tobiasen har skönare ljud, mer vintage. Beror säker på T-bird-mickarna.
Silverspoon
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:53

Inlägg av Silverspoon »

den skönaste jag spelat på måste jag nog säga är ESP Ltd F-255 grymt skön spelkänsla på den för ett bra pris. gillar soundet i den med.

annars trvis jag bra med mina två basar

Sweagle Bat Beast - skön hals men lite halvtaskigt ljud i mickarna, nyligen omlackad från mattsvart till grön metallic

Cort Curbow - Måste säga att den är grymt skön och grymt lätt och låter väldigt bra för priset jag köpte den för
guns don't kill people, people kill people!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

den skönaste basen jag har spelat på var utan tvekan en Tokai P-bas från sent 70-tal. piskade verkligen skiten ut alla fenders jag har prövat. tyvärr tillåter inte den skraltiga studentekonomin ett sådant förvärv. annars är min egen fender mexico p-bas från -98 riktigt underbar att spela på. petat dit USA-mickar så den låter mumma också. Fender forever! :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
mojo

Inlägg av mojo »

........
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:06, redigerad totalt 2 gång.
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Re: Tobias Pre Gibson

Inlägg av Flod »

mojo skrev:Har spelat ett tiotal Tobias pre gib, 5 o 6 str och kan konstatera att Mike Tobias gamla byggen är fantastiska hantverk. Den jag fortfarande äger (6:a Basic) har inte en död punkt någonstans på halsen, vilket också gäller den (5:a Classic) jag tidigare ägt.
Tyvärr är pre gib basarna svåra att få tag på och dessutom försedda med löjligt höga prislappar.

Med tanke på vad en ny MTD American kostar och att det aldrig mer kommer byggas pre-gibson Tobias så är ju priset ungefär där det ska ligga, som jag ser det. Sen vore det förstås trevligt ifall de låg lägre i pris, men tillgång och efterfrågan dikterar allt.

Jag hade turen att få tag i en Tobias Model T. Den är pre-gibson, men byggd av en annan snidare. Fantastisk bas! Bra mycket billigare än en "äkta" Tobias också.

Var det du som hade ute två svinsnygga Tobbar på vendolin?
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Tobias Pre Gibson

Inlägg av A_Warning »

Vilket år var det gibson tog över?

Skönaste: en Ibanez Jazz kopia!!! SATAN vad skön den va...

Men jag prova en tobias(kommer inte ihåg vilken modet) som nog tar hem priset på HI-tech sidan.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Sadowsky eller Fender L-series

Inlägg av groovyjr »

Den bästa bas jag spelat på och ägt när det kommer till bygget är utan tvekan en Sadowsky Modern 5. Vilket hantverk och vilket ljud, söker man hi-tech ljud med vintage känsla skulle jag nog våga påstå att den slår allt på marknaden.

Annars är även Läkland bra byggen med mycket vintage feel.

Spelar just nu på 2 Fender L-series som jag hade glädjen att komma över innan hysterin och priserna sprang i höjden. De slår utan tvekan allt på marknaden, väl inspelade och helt rätt ljud i mina öron. Dessa ska absolut inte förväxlas med Fender Custom Shop Relicarna som inte ens kommer halvvägs. Men men smaken är ju som baken!
Bilagor
Sadowsky Modern 5
Sadowsky Modern 5
93_sad5_24f.jpg (22.29 KiB) Visad 1589 gånger
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Trevligt med ett svenskt basforum :=)

De bästa basarna jag spelat är de två enda jag äger för närvarande.

- En Spector 4'a (korean) med en helt suverän hals. Funderar på om jag ska uppgradera PU'erna eller sälja.
- Sist men inte minst, min US Lakland. Blev helt såld första gången jag kände den i nävarna. Lätt, tonmonster med den bästa hals jag nånsin spelat.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

jbass skrev:Trevligt med ett svenskt basforum :=)

De bästa basarna jag spelat är de två enda jag äger för närvarande.

- En Spector 4'a (korean) med en helt suverän hals. Funderar på om jag ska uppgradera PU'erna eller sälja.
- Sist men inte minst, min US Lakland. Blev helt såld första gången jag kände den i nävarna. Lätt, tonmonster med den bästa hals jag nånsin spelat.
Lakland är trevliga grejor...
Vilken modell är det du har?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Re: Tobias Pre Gibson

Inlägg av Flod »

A_Warning skrev:Vilket år var det gibson tog över?

Slutet av 1992 har jag för mig. Kan ha fel. Det finns en artikel om det på http://www.mtdbass.com , men den verkar inte fungera just nu.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Tobias Pre Gibson

Inlägg av A_Warning »

Slutet av 1992 har jag för mig. Kan ha fel. Det finns en artikel om det på http://www.mtdbass.com , men den verkar inte fungera just nu.[/quote]

Men hur är det med dom Tobias basarna dom säljer på Estrad(eller 4sound) Nya?
Mojobone

Re: Tobias Pre Gibson

Inlägg av Mojobone »

Flod skrev:
mojo skrev:Har spelat ett tiotal Tobias pre gib, 5 o 6 str och kan konstatera att Mike Tobias gamla byggen är fantastiska hantverk. Den jag fortfarande äger (6:a Basic) har inte en död punkt någonstans på halsen, vilket också gäller den (5:a Classic) jag tidigare ägt.
Tyvärr är pre gib basarna svåra att få tag på och dessutom försedda med löjligt höga prislappar.
Med tanke på vad en ny MTD American kostar och att det aldrig mer kommer byggas pre-gibson Tobias så är ju priset ungefär där det ska ligga, som jag ser det. Sen vore det förstås trevligt ifall de låg lägre i pris, men tillgång och efterfrågan dikterar allt.
Jag hade turen att få tag i en Tobias Model T. Den är pre-gibson, men byggd av en annan snidare. Fantastisk bas! Bra mycket billigare än en "äkta" Tobias också.

Var det du som hade ute två svinsnygga Tobbar på vendolin?
Ja, det var mina basar som låg ute på vendolin.

A-Warnings fråga om när Gibson tog över är lite klurig. Tobias byggarstab fortsatte bygga i Burbankshopen, efter gibsons övertagande. Sedermera följde Tobias stab med till Nachville och satte ihop ett gäng basar, innan gibson hade tagit över tillverkningen helt.
Generellt är basar under tillverkningsnr 1140 de som betraktas som "äkta" pre gib Tobias.

Kolla in denna länk och sidans arkiv över basar, där finns ett gäng med vackra pre gib tobias: http://www.thelowend.net
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Mycket svårt att säga, min Peavey Cirrus 5 fretless tycker jag väldigt mycket om.

Jag är väldigt impad av Ibanez SR-500, mycket bra bas till billig peng!

Men den bästa basen jag spelat på är nog prototypen för Hagströms bandlösa super swede bas. Fick chansen att provspela den då min privata baslärare äger denna och har också arbetat på hagström där han varit med och konstruerat dessa fräcka basar!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5516
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Själv har jag en förkärlek till just Gibsonbasar och äger några stycken. De har gjort en uppsjö modeller genom åren med varierade konstruktioner och träslagsval. De har hela tiden försökt sno marknadsandelar från Fender, men aldrig lyckats slå kommersiellt. Mina absoluta favoriter spel/ljudmässigt är 70-tals Thunderbirds så det får bli svaret på frågan. Gibson har haft sviktande kvalitet emellanåt (vilket ju även Fender har haft), men de jag har är välbyggda sånär som på ett par nytillverkade som vid noggrann avsyning i motljus inte håller måttet finishmässigt vid jämförelse med andra basar i prisklassen.

Är Gibsontillverkade Tobias sämre byggda eller är det bara en "boutiquestatus" som jag misstänker är fallet med tex Musicman som blivit mer legendariskt efter att Ernie Ball tog över? Jag blir dock inte förvånad om kvaliteten verkligen har försämrats efter Gibsons övertagande.

Jag gillar själv att se bilder av andras basar på forum och ett svenskt basforum är ju kalas så jag slänger in en bild på en av mina "Bicentennials":
Bild
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Flod »

Danne skrev:
Är Gibsontillverkade Tobias sämre byggda eller är det bara en "boutiquestatus" som jag misstänker är fallet med tex Musicman som blivit mer legendariskt efter att Ernie Ball tog över? Jag blir dock inte förvånad om kvaliteten verkligen har försämrats efter Gibsons övertagande.
Jag har bara provat mina två Tobbar. En gibson och en pre, och pre-gibson spöar den nyare i byggkvalité. Min nyare är visserligen lite billig, den är bolt-on och har t-birdmickar. Den är faktiskt riktigt bra som bas sett, förutom att den skeva halsen gör att ajag måste ha lite högre stränghöjd än jag önskar.

Jag kan inte uttala mig om korea(kina?)-tillverkade Tobys och om nyare Gibson Tobiasar... de verkar rätt tjusiga. Frågan är hur bra byggda de är.

Föresten: Bild
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

groovyjr skrev:
jbass skrev:Trevligt med ett svenskt basforum :=)

De bästa basarna jag spelat är de två enda jag äger för närvarande.

- En Spector 4'a (korean) med en helt suverän hals. Funderar på om jag ska uppgradera PU'erna eller sälja.
- Sist men inte minst, min US Lakland. Blev helt såld första gången jag kände den i nävarna. Lätt, tonmonster med den bästa hals jag nånsin spelat.
Lakland är trevliga grejor...
Vilken modell är det du har?
En 4-94 deluxe, lönnhals och Seymour Duncan's
Franbass

ingenting som en MODULUS QUANTUM 5

Inlägg av Franbass »

Det finns inte en bättre elbas... jag har testad allt from billiga aria till äckeldyra fodera,warwick,spector,alembic,yamaha trb iip...MODULUS no deadspots...
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Den absolut skönaste jag spelat på är utan tvekan en Fender Jazz Bass 1974 som för övrigt kanske hamnar i min ägo i början på augusti.

Såg även att en del nämnde Rickenbacker... Jag har en Rickenbacker 4003 som jag säljer, kika in på köp/sälj avdelningen eller skicka mig ett mail: per07@hotmail.com
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

finns massor med bra basar. de är ju bra på sitt sätt. enl mitt tycke så är ju lakland, musicman etc utmärkta kompbasar, warwick och tobias är funk, p-bas och rickenbacker är rocknroll osv...

i mitt jobb som studiomusiker så har jag iaf hittat en bas som håller bäst klass över lag i alla genrer: manne (italienskt handbygge för dem som ej hört talas om dem). http://www.manne.com/ och http://www.basstudio.nu/


flod - säljer du din status?
Användarvisningsbild
Relic
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 10:19
Ort: Skellefteå

Inlägg av Relic »

Den bästa bas jag spelat på är min tjeckiska Spector NS5:a. Byggd nån gång mellan 93 och 95.
mojo

Inlägg av mojo »

...
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:08, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar