Gary Willis Ibanez? *EDIT: Såhär sa gary willis himself!!!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Gary Willis Ibanez? *EDIT: Såhär sa gary willis himself!!!

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jo nu är det så att jag kanske kommer få ett litet överskott på pengar schnart, om några månader, kanske, 50% chans, men skitsamma, iallafall, så är det ju ingen tvekan om jag ska köpa för slantarna isåfall! 10% av 40000, det vill säga 4000riksdaler, och jag har nu underat lite på vad man skulle kunna köpa sej för någon bas för den slanten. Snokade nyhss runt lite å musik-schmidt, och hittade denna- http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt ... 22857.html

En styck gary willis bas!!! Det är förvisso inte den jättesnygga naturfärgade, men så kostar den å andra sidan en sådär 7 gånger mer än den här, och den e rätt snygg den med :P Givetvis är den bandlös, som vilken normal bas som helst, och på dom 2 gary willis låtar man hört verkar det va rätt gott Krüt i dom. Men är det någon som har personlig erfarenhet av en sån? Det är alltså inte megaversionen för 40000, utan den billigare, svarta saken. Femsträngad är den också, såg ja nu förresten!

OCh förresten igen, vet att den lilla plattan ovanför micken är nogåt för hans speciella spelteknik, men va gör man me den egentligen?

ÉDIT: Ojoj nu händer det grejer... Mejlade för ett tag sen gary willis för att fråga om han kunde skicka lite bilder på basen och lite sånt... frågade även om man inte skulle kunna ta och ta bort lacken och lacka om den. Och här är vad han svarade, tyvärr skickade han inga bilder, men det ska ändå en nisse på youtube göra.
"Hey Knut,
I'm not thrilled about the color myself. It was supposed to be a "gray" stain. But it turns out that we would have to perform a bleaching process to get the wood to be white first and that was too expensive. At this point it would be impossible to take the finish away since it is a stain and has bled into the wood. Buy a can of spray paint and have a great sounding/looking bass :-)
thanks,
GW "

För det första... Schitt va coolt jag har fåt mejl av Gary Willis 8) :twisted: , och för det andra: Notera att han säger," buy a can of spray paint and have a great sounding/looking bass"... Skulle man kunna göra det så enkelt, som att helt enkelt spraymåla basen, utan någon knepig färgborttagning innan? Och är det verkligen så att viss lack hämmar ljudet?
Senast redigerad av the_great_alfonzo den lör 09 jun 2007, 12:24, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Har bara testat den dyrare Willisbasen, runt 20-30k.
Den var riktigt nice.
Bandlös dock.

Ingen aning hur den billigare varianten är. Ser lite för mycket Ibanez ut för att vara riktigt cool "in my book" så att säga...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ja den här billigare är ju också bandlös, förstås, nåt annat vore ju inte helt rätt :twisted: Såg för övrigt nu i craftonkatalogen, att där kostar den billigare versionen 11000 minsann, och på musik schmidt gick den för 700 euro, o de blir väl typ lite över 6000 kr eller? rätt stor skillnad ändå.

För övrigt tycker jag allt att basen skulle göra sej, i lite mer mahogny färgat trä samt tredelad genomgående hals med två ljusa träränder, gud så snyggt det vore... Fast den vanliga naturfärgade är iufärsej rätt snygg den med...

Förresten!! Är det någon som faktiskt äger en sån, eller känner nån som äger eller bor vid nån affär som har en sån, vore jag grymt tacksam om nån inte alldeles för upptagen hjälpsam person, kunde ta en bild(om man nu orkar springa iväg till musikaffärn,... nä skippa det, bara ni som har basen hemma.) på basen och lägga upp här, för på bilden i katalogen har den en sån där ryslig skinande svart färg, medans den på musik schmidt har en mer matt färg, ungefär 1000 gånger snyggare, även om den inte är så överdrivet snygg ändå... För jag hatar verkligen skinande svarta basar o gitarrer, med vissa undantag! Eller det kanske är nån som bara sett en och skulle kunna ge sitt utdömande om vad för färg den har, matt elelr skinande :roll: ?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Plattan är till för att man inte ska ta i för hårt med fingrarna. Gary är känd för sitt megalätta anslag med högerhanden. Riktigt skönt med sån i alla fall. Funkar som tumstöd också.

Jag har provat dyrbasen. Lätt en av de bästa bandlösa jag har lirat på. Förutom att de skiljer i träslag så är det lite klenare mick i den svarta och inget passivt läge. Finns ju fler skillnader men det är de jag känner till.

Mitt råd är att du försöker provspela. Och som BBQ brukar säga. Var riktigt säker på att du vill ha en bandlös. Även om du har hjälplinjer så är chansen stor att det låter surt som fan första veckorna :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Svarte_Jack skrev:Plattan är till för att man inte ska ta i för hårt med fingrarna. Gary är känd för sitt megalätta anslag med högerhanden. Riktigt skönt med sån i alla fall. Funkar som tumstöd också.

Jag har provat dyrbasen. Lätt en av de bästa bandlösa jag har lirat på. Förutom att de skiljer i träslag så är det lite klenare mick i den svarta och inget passivt läge. Finns ju fler skillnader men det är de jag känner till.

Mitt råd är att du försöker provspela. Och som BBQ brukar säga. Var riktigt säker på att du vill ha en bandlös. Även om du har hjälplinjer så är chansen stor att det låter surt som fan första veckorna :D
Jag har prövat bandlöst, inte så många gånger, men det har ialafall vart helgött :D Jag har prövats squiers vintage-j-bas, samt en fender jazzbas i bandlös variant, fendern i synnerhet var helgo, prövade aldrig squiern med stärkare, men känslan var helgo, och ljudet... Det är så sjukt gött, jag måste bara ha en bandlös, så det är nog en rätt klar sak så länge jag får de där överskottet och jag inte hittar några andra lämpliga basar :D Men som sagt vore det bra om man kunde pröva först, alla bandlösa måste ju inte vara helt underbara som sagt... :roll:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

HÄr är förklaring till rampen :D
http://garywillis.com/pages/bass/bassma ... eramp.html
Verkar ju riktigt soft faktiskt :D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Med tanke på hur bra kvalle det är på Ibanez allra billigaste instrument så är den nog utmärkt. Det är dock extra kinkigt med bandlösa, för minsta knas med greppbrädan så blir det missljud. Men den ser ju ut att vara av lackad ebenholtz, så det är nog ingen fara.
Min erfarenhet är att bandlösa mer än bandade basar skiljer sig mellan olika exemplar. Eller kanske rättare sagt, skillnaderna märks mer. Det är mer "trä" i den bandlösa tonen, och är basen lite sådär trämässigt så kan det vara mer förödande för ljudet om den är bandlös än om den är bandad. Alltså är det extra fint om man kan provspela exemplaret ifråga.

Jag måste bara utfärda en liten varning också, eller vad man ska säga. Det kan vara dumt att lägga såpass mycket pengar (jag gissar att det är ganska mycket pengar för dig) på en bandlös. Man blir ofta helt besatt av bandlös i början, men risken är att man använder den ganska sällan sedan, eftersom det i många situationer helt enkelt inte passar så bra, eller är för svårt. Magin avtar lite helt enkelt. Å andra sidan kan en billig bandlös ha sådana brister att det inte blir kul att lira på grund av det istället. Det är en klurig avvägning.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Kolla hära. Jag tror det är en äldre version av basen du vill köpa han spelar på.
Flera delar kan väljas till höger :)
http://www.youtube.com/watch?v=w_oBJlE5 ... ed&search=
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Makten: Ja det är ju sant att det vore grymt bra om man kunde pröva basen, den måste ju va go o spela på! att köpa en bas eeller nåt instrument utan pröva det bara sådär är ju hur oetiskt som helst... Så det går inte för sej, men om man hittade en gwb100? istället skulle man ju nästan kunna nöja sej med att provspela den, om man inte hittar nån 35:a. Men att bandlöst inte fungerar till så mycket som man tror är nog inget problem, eftersom att jag bara spelar hemma, och då finns det inga regler för hur det ska låta :D

Hmmm... Att få den i maxoges version vore väl inte saå dumt :P lite surt bara att fingerrampen inte sträckte sej fram till greppbrädan, :roll:

Har för övrigt mejlat nån hos gary willis nu och frågat om man skulle kunna få lite bilder på eländet... Men om den är så eländigt blänkande svart, så ska jag nog få den avlackad och nylackad, med nån mattlack eller nåt, kanske en sväng grön bets under :twisted: ...?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Här kanske det framgår lite bättre hur färgen är:

http://www.ibanez.co.jp/products/eb_pag ... COLOR=CL01

Jag tror att det är en dum idé att slipa den trären. Antagligen har de lackat den svart för att den har ett fulare träslag än den dyrare modellen, så det kan bli lite hur som helst när man inte vet vad som finns där under.

Tillägg: Basswood står det. Det brukar vara väldigt ljust, nästan vitt. Ingen nämnvärd ådring.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Makten skrev:Här kanske det framgår lite bättre hur färgen är:

http://www.ibanez.co.jp/products/eb_pag ... COLOR=CL01

Jag tror att det är en dum idé att slipa den trären. Antagligen har de lackat den svart för att den har ett fulare träslag än den dyrare modellen, så det kan bli lite hur som helst när man inte vet vad som finns där under.

Tillägg: Basswood står det. Det brukar vara väldigt ljust, nästan vitt. Ingen nämnvärd ådring.
Blä och fy då (grön kräk-smiley) Jag hatar sån färg! Men isåfall blir det nog definitivt till att byta färg då... och är det kass ådring får man ta nån färg lack, kanske vit, eller sunburst. Fast å andra sidan är sunburst utan ådring, speciellt på såna basar skitfula... Men vitt kunde nog va rätt snyggt... Coolast vore om man kude få den i nåt pimpigt coolt mönster... Typ som en viss steve vai gurka, men en matt vit lack får det nog bli isåfall!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

the_great_alfonzo skrev: Blä och fy då (grön kräk-smiley) Jag hatar sån färg! Men isåfall blir det nog definitivt till att byta färg då... och är det kass ådring får man ta nån färg lack, kanske vit, eller sunburst. Fast å andra sidan är sunburst utan ådring, speciellt på såna basar skitfula... Men vitt kunde nog va rätt snyggt... Coolast vore om man kude få den i nåt pimpigt coolt mönster... Typ som en viss steve vai gurka, men en matt vit lack får det nog bli isåfall!
Det verkar enklare att köpa en bas som är snygg från början. :wink: Ta inte illa upp, men jag tror inte att du klarar att göra det snyggt. Det kräver mycket vana för att lyckas lacka bra. Du kan förstås lämna in den, men det kostar flera tusen. Bättre att lägga pengarna på en bas som inte behöver tokmodifieras för att du ska bli nöjd. Det finns ju hur mycket roligt som helst på marknaden.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Makten skrev:
the_great_alfonzo skrev: Blä och fy då (grön kräk-smiley) Jag hatar sån färg! Men isåfall blir det nog definitivt till att byta färg då... och är det kass ådring får man ta nån färg lack, kanske vit, eller sunburst. Fast å andra sidan är sunburst utan ådring, speciellt på såna basar skitfula... Men vitt kunde nog va rätt snyggt... Coolast vore om man kude få den i nåt pimpigt coolt mönster... Typ som en viss steve vai gurka, men en matt vit lack får det nog bli isåfall!
Det verkar enklare att köpa en bas som är snygg från början. :wink: Ta inte illa upp, men jag tror inte att du klarar att göra det snyggt. Det kräver mycket vana för att lyckas lacka bra. Du kan förstås lämna in den, men det kostar flera tusen. Bättre att lägga pengarna på en bas som inte behöver tokmodifieras för att du ska bli nöjd. Det finns ju hur mycket roligt som helst på marknaden.
Ne herrejösses jag hade inte tänkt göra det själv :P jag har ju ingen som helst erfarenhet av sånt, funderade på att skicka in till gnu eller liknande, fast å andra sidan var jag inne där nu och såg att det faktiskt kostade en del :oops: jag som trodde de gick på en hundring eller 2 :cry: :oops:
EDIT: Fast i fall som detta knaske man blir så illla tvungen att sälja sin utseendesfixering och bita i den sura lacken och ta basen för den den är iställlet :roll: :?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

the_great_alfonzo skrev:EDIT: Fast i fall som detta knaske man blir så illla tvungen att sälja sin utseendesfixering och bita i den sura lacken och ta basen för den den är iställlet :roll: :?
Underskatta inte vikten av utseendet. Psykologi spelar in väldigt mycket när det gäller ljud och känsla för saker, instrument till exempel. Köper du en bra men ful bas så kommer du gräma dig över det. Jag hade en helt underbar Peavey Cirrus bandlös som lät och spelade fantastiskt. Men jag "tvingades" sälja den eftersom jag verkligen inte kom överens med utseendet. Det kändes som att jag spelade i nåt jädra dansband när jag hade den på mig, hur bra den än lät och kändes spelmässigt sett.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

usch då makten :? Ja vi basister lever ett hårt liv med hårda samhetskval... :roll:

Apropå basen, så vet jag inte riktigt in eller ut längre.. Å ena sidan har vi bilden på ibanez.com, sinneslöst ful, nån sorts grå-grön aktig svart färg, och så har vi musik-schmidts färg, betydligt snyggare, bara helsvart helt enkelt, inga nyanser eller nåt, möjligtvis en liiiten lliiiiten % grå, men den är snygg för det, det gör saken rent av bättre. Och att den dessutom på den bilden är så matt att den ser lite ljsuare och därmed inte så mörk och metal ut är ju underbart!

Ibanez.com
Bild
Musik-Schmidt
Bild
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

oj, schit :Sån såg jag på musikbörsen.se häromdan, eller om de va idag :roll: för 15000, den e iuförsej begagnad men who kärs :P ? och det vardollar... då blir det ungefär lika mycket som gwb35an ungefär då :D sjukt dålig bild dock... Färgen ser helt f...ed up ut.. Men ändå en miljon gånger snyggare än ibanez bild !! Vore grymt nice om den fanns kvar när(om) det lilla överskottet kommer te :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

glodde runt lite på maxoges länk... Hittade alltså även en gwb35 för 500$, typ 4000 riksdaler då. fast med tanke på att det tydligen är en amerikansk sida av nåt slag, så lär det ju bli en jäkla frakt o tull o grejer. Dessutom är det lite dumt med att titta på begagnade basar såhär tidigt, eftersom att det än så länge dröjer en sådär 2 månader innan det blir av me några pengar, och det är ju tveksamt att basar dröjer kvar så länge på såna sidor... MEn en riktigt skoj grej är att jag nu fick se färgen :P och den var inte så eländigt ful som den var på ibanez.com!!! Har dessutom mejlat en tjomme på youtube som hade en sån bas och bett honom skicka bilder, och det sa han att han skulle göra snarast möjligt :D!

Tillägg: Glömde ju länk till basen :D http://used.guitarcenter.com/usedgear/d ... =103457587
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Lägg märke till att det är första posten där det är nåt nytt :D
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Inlägg av Lassebasse »

Har mailat med Willis massor med gånger. Han är skittrevlig och rolig o svarar jämt. Skön kille, att han sedan är bästa basisten i världen (enl mig) gör ju inte saken sämre:) Mkt ödmjukt.

I vilket fall har jag lirat på första utgåvan av Willis signaturbas. Ibanez GWB1. Den äger! Jag hade en liten halvsponsdeal på Ibanez vid tillfället men köpte inte basen...något jag ångrat nu snart i 6 år. hah...

Billigare modellen av GWB:n är helt ok. Den har tjockare hals än "originalet" men samma material i greppbrädan (ebonol). Ja, alltså GWB1 hade ju ebony men modellerna efter (Gwb 105 och 1005) har ebonol...lite surt iofs med tanke på att 1005:an kostar typ 40 k i Sverige.
Den är ju inte i samma träslag heller (original: swampash, budget: basswood) och har inte heller samma mick (original: bartolini gw-sign, budget: ibanez)...men jag tycker att om man köper budgetbasen från typ thomann eller guitarbargains så får man en riktigt bra fretless för kaffepengar.

Jag har som avsikt att åka ner till Barcelona om nåt år o köpa antingen en budgetmodell eller "the real thing" av Willis himself. Han agerar ju även "distributör" av sin sign.modell där nere. Helnice. Han har iaf vid nåt tillfälle sagt att man kan få lite billigare pris via honom men..ja, ingen aning.


Har du köpt ngn GWB än?
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Näää penga överskottet blev aldrig av :? Å andra sidan skulle ju det överskottet innebära en flytt till tyskland och det var jag väl inte så pigg på direkt... Men för tillfället ska i stället alla mina små pluringar gå till gerejer till kommande bygget, som också är bandlöst, har en ramp, dubbelt så många mickar och en hel sträng extra! osså blockinlägg på det också...
Skriv svar