Sida 1 av 2

Genomgående hals

Postat: tor 21 jun 2007, 12:50
av Svarte_Jack
Vad är grejen med det? Tycker mest det verkar riskabelt ifall den skulle pajja på nåt vis. Har bara spelat på bas som sög röv med genomgående (och det berodde mer på basen än att det var genomgående) så det vore ju kul att veta vad som skiljer dem från de gamla hederliga skruvade.

Postat: tor 21 jun 2007, 13:01
av knedy
Halsen går hela vägen genom kroppen istället för att den skruvas fast. Det är den enda skillnaden egentligen.

Postat: tor 21 jun 2007, 13:05
av Svarte_Jack
Jo då. Det visst jag. Är inte helt dum. Men jag bara undrar varför det verkar vara så exklusivt.

Postat: tor 21 jun 2007, 13:11
av macahan
1. känslan (sustain)
2. ljudet (sustain)

i övrigt är det huvudet som är bräckligt.. iallafall på gibsons basar..
rickenbacker ser man inte ofta med bruten skalle...

Postat: tor 21 jun 2007, 13:13
av Liten
Tillverkningen är rejält mycket svårare.. duuuh?? ;)
Vi pratar sustain om inte annat.. du BÖR.. (så är inte alltid fallet) få mer sustain.. no? hehe

Postat: tor 21 jun 2007, 13:14
av Svarte_Jack
Den jag spelade på hade lika mycket sustain som ett roadkill.

Postat: tor 21 jun 2007, 13:19
av macahan
ja.. men å andra sidan betyder ju inte att du har genomgående hals per automatik att du får mycket sustain...
men dåliga strängar, dålig sadel och dåligt stall blir det dålig sustain..
Det är rätt stor skillnad på skruvade halsar också.. speciellt känslan mellan en trebult och fyrbultad..

Postat: tor 21 jun 2007, 13:22
av Danne
Det blir ofta en annan karaktär gällande attack/decay/sustain. Dessutom till skillnad från limmade halsar behöver man inte bekymra sig om att limfogen kryper med tiden så man kanske behöver göra en sk "re-set" av halsen pga att halsvinkeln blir dålig. Skruvade halsar kan ju också bråka lite även om det är lättare att fixa.

Postat: tor 21 jun 2007, 13:22
av macahan
min thunderbird är förresten stendöd utan nya strängar.. (utan förstärkare) men jäklar när det är nya strängar på..
jag tror i det fallet att det snarare har mycket med mahognyn att göra snarare än med att det är genomgående hals.

Postat: tor 21 jun 2007, 13:22
av Svarte_Jack
Den basen hade allt det. Plus bedrövlig elektronik.

Postat: tor 21 jun 2007, 13:23
av macahan
vad var det för bas?

Postat: tor 21 jun 2007, 13:28
av Svarte_Jack
En Harley Benton. Säger inte att det är skitgrejer men det där var verkligen ett måndagsex. I och för sig blev den tungt belastad eftersom det var en bas på ett estetprogram. Den lär fräscht i några veckor sen började elektroniken strula. Nu är den tvärdöd. Halsen har vridit sig så nu har man 100% strängrassel på alla strängar utom E.

Postat: tor 21 jun 2007, 13:33
av macahan
Är inte harley benton världens budgetmärke??
De flesta som har genomgående hals ligger snarare på andra sidan 5 siffrigt...

Postat: tor 21 jun 2007, 13:35
av EA
macahan skrev: Det är rätt stor skillnad på skruvade halsar också.. speciellt känslan mellan en trebult och fyrbultad..
Det låter rätt intressant. Har du tid att förklara hur du upplever just denna skillnad?

Postat: tor 21 jun 2007, 13:40
av macahan
EA skrev:
macahan skrev: Det är rätt stor skillnad på skruvade halsar också.. speciellt känslan mellan en trebult och fyrbultad..
Det låter rätt intressant. Har du tid att förklara hur du upplever just denna skillnad?
JO.. en 4 -bultad bas med bra passform vibrerar helt enkelt mer än en trebultad.. fråga mig inte varför..
Det är faktiskt ganska stor skillnad just avseende det. Ljudmässigt tycker inte jag att det är någon skillnad alls.

Då jämför jag min gamla 3-bult 76:a och min 72:a jazz...

Postat: tor 21 jun 2007, 13:45
av gäst
Jah har aldrig fattat det där med sustainjakten... Alla mina basar har bra sustain oavsett om de har genomgående hals eller ej. Vilken bas har INTE bra sustain egentligen? Se gärna BADASS-tråden, där diskuterades det här om jag inte minns fel.

Postat: tor 21 jun 2007, 13:51
av macahan
nä.. just sustainjakten har inte jag heller förstått mig på...

Postat: tor 21 jun 2007, 13:52
av gäst
Det blev ju tokigt när alla gamla jazzbasar slaktades och påtvingades Badass-stall.

Postat: tor 21 jun 2007, 13:56
av macahan
Johannes skrev:Det blev ju tokigt när alla gamla jazzbasar slaktades och påtvingades Badass-stall.
yupp.. min 72;a har gått igenom en sån procedur... men är återställd..

Postat: tor 21 jun 2007, 13:59
av Svarte_Jack
Har aldrig begripit mig på sustain heller. Och inte haft behov av bas med mycket sådan. Min OLP sustainar längre än min lärares Warwick Thumb (dock Bolt On) :D

Postat: tor 21 jun 2007, 14:08
av EA
macahan skrev: JO.. en 4 -bultad bas med bra passform vibrerar helt enkelt mer än en trebultad.. fråga mig inte varför..
Det är faktiskt ganska stor skillnad just avseende det. Ljudmässigt tycker inte jag att det är någon skillnad alls.

Då jämför jag min gamla 3-bult 76:a och min 72:a jazz...
Ok,
hoppas att få tillfälle att få klämma på dina basar själv nån gång :)

Postat: tor 21 jun 2007, 14:14
av macahan
ja.. fast 76:an var det någon i borlänge som köpte..

Postat: tor 21 jun 2007, 14:23
av Liten
Tror att alla känt på döda basar.. det kan givetvis bero på olika saker..
När jag köpte min Jazz satt jag i 2 min med en annan fender av samma årgång.. HELT död.. nya strängar, Jysterad.. och ändå helt värdelös.. (den va sunburst så jag provade den först..)
Sen satt jag i 2 tim och spelade på den jag sedemera köpte.. 1 word - SUSTAIN!

Jag skulle beskriva det som själen i basen.. men hey.. what the hell do I know??

Bild

EDIT: kapar ni era strängar? eller lindar ni upp hela strängen?
Jag lindar upp hela strängen.. av 3 anledningar..
1. Jag är slö och hittar inte avbitartången..
2. Jag kan. (den får fysiskt plats på)
3. Märkbar skillnad i sustain.. (yes.. I have already stadet that Im with stupid.. )

Postat: tor 21 jun 2007, 14:24
av anli
genomgående är snyggast... det räcker.

Postat: tor 21 jun 2007, 14:26
av EA
synd, då får vi prata om det istället :D