Udda basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Udda basar

Inlägg av BBQV »

Jag har märkt att jag spelar olika (eller med en annan attityd) på olika basar. Ibland är det marginella skillnader och ibland, när jag hittar nå'n riktigt udda bas, så blir det nästan som ett annat instrument.

Standardbas för mig är en 34" fyra med 20-21 band, allt annat är mer eller mindre udda... Favoriterna bland udda instrument hittills är shortscale (30") och åttasträngat. Mitt val av toner och min spelstil förändras markant och det blir riktigt kul att bara leka.

Vad har ni för favoriter i basvärlden?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Re: Udda basar

Inlägg av ingo »

BarbequeVillage skrev:Jag har märkt att jag spelar olika (eller med en annan attityd) på olika basar. Ibland är det marginella skillnader och ibland, när jag hittar nå'n riktigt udda bas, så blir det nästan som ett annat instrument.

Standardbas för mig är en 34" fyra med 20-21 band, allt annat är mer eller mindre udda... Favoriterna bland udda instrument hittills är shortscale (30") och åttasträngat. Mitt val av toner och min spelstil förändras markant och det blir riktigt kul att bara leka.

Vad har ni för favoriter i basvärlden?

Fyrstr. 35" med 24 band och nollband.Stämd DGCF ;-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17236
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Udda basar

Inlägg av BBQV »

ingo skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag har märkt att jag spelar olika (eller med en annan attityd) på olika basar. Ibland är det marginella skillnader och ibland, när jag hittar nå'n riktigt udda bas, så blir det nästan som ett annat instrument.

Standardbas för mig är en 34" fyra med 20-21 band, allt annat är mer eller mindre udda... Favoriterna bland udda instrument hittills är shortscale (30") och åttasträngat. Mitt val av toner och min spelstil förändras markant och det blir riktigt kul att bara leka.

Vad har ni för favoriter i basvärlden?

Fyrstr. 35" med 24 band och nollband.Stämd DGCF ;-)
Finns det sån'a? :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Re: Udda basar

Inlägg av ingo »

BarbequeVillage skrev:
ingo skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag har märkt att jag spelar olika (eller med en annan attityd) på olika basar. Ibland är det marginella skillnader och ibland, när jag hittar nå'n riktigt udda bas, så blir det nästan som ett annat instrument.

Standardbas för mig är en 34" fyra med 20-21 band, allt annat är mer eller mindre udda... Favoriterna bland udda instrument hittills är shortscale (30") och åttasträngat. Mitt val av toner och min spelstil förändras markant och det blir riktigt kul att bara leka.

Vad har ni för favoriter i basvärlden?

Fyrstr. 35" med 24 band och nollband.Stämd DGCF ;-)
Finns det sån'a? :lol:
Det finns folk som bygger sådana, efter önskemål. Bara att beställa. '8) :lol:
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Udda basar

Inlägg av A_Warning »

Det händer nått alldeles speciellt med mig när jag spelar på min Rosa P-bas med ett grönt halsband på 8)

Bild
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Just nu spelar jag bara 34" 4 strängat och 20-21 band..

Men det kan ändras, skulle vilja ha en hightechbas någongång typ warwick eller något
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag har inte några särskilda favoritbasar förutom den jag fastnat för sedan länge, Precision, men jag håller verkligen med om att man spelar helt olika beroende på instrument. Det gäller också ljud och strängar. Jag har just nu flatspunna strängar på min P, och det är som ett helt annat instrument! Först tyckte jag att det var ganska dött. Ingen sustain och noll diskant. Men jäklar vad det går att spela med sväng! Man ändrar hela sättet att närma sig basen som instrument. Jag spelar mycket mer rytmiskt än med rundspunna strängar.
För att återgå till basarna så gillar jag kortskaliga halvakustiska basar som omväxling till den långskaliga plankan. Det blir lite instant McCartney liksom. Ljudet och känslan får en att spela mycket ljusare och melodiska slingor, mer åt gitarrhållet.
Min Precision har riktigt hög stränghöjd och ganska låg höjd på micken, vilket gör att man kan spela redigt hårt på den. Provar jag istället en hi tech-bas typ en väljusterad Warwick så lirar jag nätt och finstämt istället, ganska omedvetet.

Det finns mängder av parametrar som påverkar ens spelstil, och även om det går att spela likadant på dem så formas man av instrumentet. Detta ser jag som en stor tillgång, och hittar man en bas som man verkligen gillar så växer man så att säga samman med den. Den formar ens spelstil, men man lär sig också att utnyttja och tämja dess egenskaper till något eget.
Av denna anledning förstår jag dem som vill ha många olika basar, men det är också anledningen till att jag själv helst bara vill ha ETT instrument. Jag gillar den kreativitet som kommer med begränsningen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16201
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Udda basar

Inlägg av 200071 »

A_Warning skrev:Det händer nått alldeles speciellt med mig när jag spelar på min Rosa P-bas med ett grönt halsband på 8)
Det kan jag förstå! Frågan är bara vad? :shock: :oops:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Re: Udda basar

Inlägg av Bean »

200071 skrev:
A_Warning skrev:Det händer nått alldeles speciellt med mig när jag spelar på min Rosa P-bas med ett grönt halsband på 8)
Det kan jag förstå! Frågan är bara vad? :shock: :oops:
Titta på avataren så förstår du :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16201
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Udda basar

Inlägg av 200071 »

Bean skrev:
200071 skrev:
A_Warning skrev:Det händer nått alldeles speciellt med mig när jag spelar på min Rosa P-bas med ett grönt halsband på 8)
Det kan jag förstå! Frågan är bara vad? :shock: :oops:
Titta på avataren så förstår du :lol:
Ah! Förståss!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Re: Udda basar

Inlägg av Diesel »

A_Warning skrev:Det händer nått alldeles speciellt med mig när jag spelar på min Rosa P-bas med ett grönt halsband på 8)

Bild
Är det den där läckerbiten med plywood kropp? :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag får sådan våldsam lust att bli vegetarian när jag går lös på den här.

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vad får man för vibbar av den här då?
Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Udda basar

Inlägg av A_Warning »

Bean skrev:
200071 skrev:
A_Warning skrev:Det händer nått alldeles speciellt med mig när jag spelar på min Rosa P-bas med ett grönt halsband på 8)
Det kan jag förstå! Frågan är bara vad? :shock: :oops:
Titta på avataren så förstår du :lol:
:mrgreen:
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Udda basar

Inlägg av A_Warning »

Diesel skrev:
A_Warning skrev:Det händer nått alldeles speciellt med mig när jag spelar på min Rosa P-bas med ett grönt halsband på 8)

Bild
Är det den där läckerbiten med plywood kropp? :)
Yes! Hela halsen är faktisk lackad! Ganska bra lackat faktiskt =)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

helsicke vilken bas!!!!!!!!

jo.. jag kan definitvt säga att jag spelar med olika attityd på thunderbirden jämfört med jazzbasen...
Det kommer snarare från spelsättet än ljudet i mitt fall + att thunderbirden får en att känna sig så tuff..(som man inte direkt har belägg för att vara) :)
Användarvisningsbild
Rocket_D
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 14:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Rocket_D »

macahan skrev:helsicke vilken bas!!!!!!!!

jo.. jag kan definitvt säga att jag spelar med olika attityd på thunderbirden jämfört med jazzbasen...
Det kommer snarare från spelsättet än ljudet i mitt fall + att thunderbirden får en att känna sig så tuff..(som man inte direkt har belägg för att vara) :)
Thunderbird är typ den bas som har mest attityd av alla rockbasar. Man kan inte riktigt spela på den som på vanliga basar. Jag växlar själv mellan en Thunderbird och en Grabber, det är som natt och dag att spela på.
Skriv svar