Beslutsångest

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Beslutsångest

Inlägg av Kneget »

Har svårt att bestämma mig för vilken bas jag ska investera i, antingen en Fender '60s Jazzbas Olympic White eller en Fender P-bas special Svart.
Skulle vara roligt och se vad alla andra tycker, för min del lutar det förmodnigen lite mer till Jazzbas sidan.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Men vad vill du att det ska vara för ljud? Det är väl egentligen det som är den stora frågan.
För min del är det inte något svårt val: jazzbasen.. Men så är jag en jazzbas-kille. Den 60's serien som tillverkas i mexico är dessutom väldigt trevlig att spela på.. Sen att att jag inte är så förtjust i fender "special"-modeller väger ju över till jazzbasens favör mellan dom två iallafall...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Rent estetiskt säger jag J-basen. Ljudmässigt blir det P-basen. Du kan inte tänka dig en vit P-bas? Det blir inte mycket snyggare än så!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag skulle säga p. Om det är den med en halsmick förutom den vanliga. Lär ju låta kalas.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Beror på va du spelar för musikstil...

Men en P-bas e väldigt Trevligt o ha..
Blir man aldrig trött på.. o blir man de så låter man den ligga nåt år sen e man tibax i P-bas världen igen..
Men inte nån Svart P-bas.. Usch.
En Vit med turtle skydd.. DE E NAJS!!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

ja har haft en vit p-bas ifrån squier men den bytte ja bort mot en fender jazz mexico standard sunburst, är väldigt nöjd med den förutom att den är i för fint skick, (tycker jag) jag gillar basar som är riktigt använda å som har ett par år på nacken. Ja spelar och får insperation ifrån bla: Guns N Roses, The Hellacopters, Red Hot Chili Peppers och Tijuana Bibles.
Jag spelar inte med fingrarna utan med plektrum för att det är skönare och att jag har lärt mig att spela riktigt bra med plektrum, jag tycker att många underskattar å ser ner på en bara för att man inte kör med fingrarna, men ja säger bara "go pick"
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Kim S skrev:
Ravens skrev:Att spela bas med plektrum är ju som att vara gift med sin kusin, det är kanske inte förbjudet, men alla tittar snett på en :)

:lol: :lol: :lol: Kunde inte låta bli.....

Nej, folk får göra vad de vill, men detta var klockrent...
Nu ska jag inte vara sån.... :D men vi debatterar såna här saker ibland... :shock:

Välkommen till forumet!

Mvh,

Kim
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ånej.. inte den igen... :P
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

macahan skrev:ånej.. inte den igen... :P
Förlåt
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Välkommen till forumet

Plektrum är coolare

ta p-basen

så där ja
Bild
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Jazz lugners!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag tycker att man får ett mer mångsidigt ljud om man har en P-mick och en J-mick, blir liksom lite kontrast mellan dom och man kan få fram mer "olika" ljud ur den... Fast sen kan man ju installera en seriell/pararell-väljare också om man har två J-mickar och få ett lite fetare, mer p-aktigt ljud.

Mitt tips är att göra som Stu Hamm:
Bild

:wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Fast den är ju inte så "stilren" som de andra. Mest ful faktiskt.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Kör du plektrum så skulle jag helt klart satsa på P-basen vilken jag tycker har ett bättre ljud i det läget. Men då är jag p-bas kille även om jag också har jazz. Sedan har väl p-bas special även en jazz mick och då kommer du ju åt ljudet från jazzbasen också. Svart - ja, det är ju en smaksak :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

Känner mig fortfarande tveksam på valet mellan dessa två fender's, ska nog vänta 1-2 månader innan ja gör mitt köp.
Jag är egentligen inte i något stort behov av en ny bas, men det är ju ändå sjukt roligt att kunna välja ut en ny bas och bestämma färg.
Har bara tidigare köpt begagnade basar, absolut inget fel med att göra det men, jag har aldrig fått den färgen som man egentligen vill ha, och köpt dom bara för att dom är lite billigare än en ny.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Om du inte kan bestämma dig så är du inte tillräckligt sugen på någon av dem tror jag, egentligen. Vänta ut GAS:en så ska du se att det blir lättare att välja.
Sen förstår jag personligen inte varför man köper en bas om man inte behöver en.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

problemet är att jag är jätte sugen på båda men har inte råd med två.
Det är så att ena dan vill jag ha jazzen och andra dagen vill ja ha p-bas special, och så här har det varit fram å tillbaka i några månader så eftersom jag bara har råd med en så vill jag vara säker på mitt köp så att det inte blir ett inpulsköp.
gäst

Inlägg av gäst »

Mitt tips är att INTE göra som Stu Hamm.
En Precision låter sjukt mycket bättre än en Jazz och den är dessutom snyggare OCH coolare.
Ett tips: Lyssna inte på alla rookiebasister här inne som köpt folkhögskolefördomarna mot plektrum. Ingen kan ha mer fel...
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Jag menar inte alls att dra ut på detta, jag bryr mig faktiskt inte alls om man spelar med plektrum eller inte. Den musiken jag spelar har jag aldrig kunnat motivera att spela med plektrum, så det är min egna stil att spela utan. Men en fråga: hur många har till stor del influerats av basister som spelar med plektrum? Jag är lite nyfiken, för jag känner inte till någon (i alla fall inte där jag vet att de spelar med plektrum). OT-varning här, ursäkta mig, men det blir ju lätt så.... :)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Fredde
Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 18:34
Ort: Södra Dalarna

Inlägg av Fredde »

Har inte varit här på ett tag, men allt verkar vara sig likt!

Har du nyss börjat lira så köp den du tycker är coolast..! det är mitt råd.

Jag personligen gillar Precision både till utseende, ljud och känsla. Har provat Jazzbas men tycket att den har för smal hals.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Kim S skrev:Men en fråga: hur många har till stor del influerats av basister som spelar med plektrum?
http://www.youtube.com/watch?v=27-fWWgxxJo
http://www.youtube.com/watch?v=QALAk7-h5VE
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Men kim, lägg ner nu... man håller i plektrumet med fingrarna, så alltså spelar man med fingrarna 100% av tiden...
skämt åsido.. Det finns uppenbarligen andra musikstilar än de du lyssnar på som basisterna spelar med plektrum.. tillochmed flea spelar ju plektrum på någon av de nyare låtarna..
Man kan sitta och namedroppa basister i evighet som spelar med plektrum..
Börja men att säga paul mccartney så behöver vi inte fortsätta namedroppingen...
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

macahan skrev:Men kim, lägg ner nu... man håller i plektrumet med fingrarna, så alltså spelar man med fingrarna 100% av tiden...
skämt åsido.. Det finns uppenbarligen andra musikstilar än de du lyssnar på som basisterna spelar med plektrum.. tillochmed flea spelar ju plektrum på någon av de nyare låtarna..
Man kan sitta och namedroppa basister i evighet som spelar med plektrum..
Börja men att säga paul mccartney så behöver vi inte fortsätta namedroppingen...
Hehe, ursäkta... :oops: Jag rackar inte ned på plektrum alls egentligen. För mig är det bara främmande. Jag är verkligen inte alls bekant med plektrumbas. Det enda jag associerar med plektrum är typ garageamericana. Och det känns ju inte så hippt i mina öron. Men jag har naturligtvis en totalt verkligehetsfrånvänd uppfattning med så lite koll. Eftersom jag har svårt att tro att de som spelar med plektrum i allmänhet ser upp till ovan nämnda genre var jag tvungen att fråga. Men för att dra en parallell: en del folk här kallar 5:or för dansbandsbasar. Det känns ju märkligt för mig som alltid spelat med 5:a för att jag lyssnar på t.ex. Jamiroquai och Erykah Badu som är så långt ifrån dansband man kan komma.

Så: jag inser att jag i min enfald tittat på plektrumspel med en snäv och säkerligen väldigt orättvis blick och tänkte att jag kunde bredda min uppfattning och se på tekniken med nya ögon och lyssna med nya öron :)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Skriv svar