Nån som har testat/hört?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
dereborn

Nån som har testat/hört?

Inlägg av dereborn »

Är lite sugen på den här skönheten:

!Bild


- gillar beskrivningen också:
"Baseradpå Gibsons signaturbas från ‘72 med en midplacerad lågimpendans Humbucker som ger dig ett helt unikt sound. När Epiphone tillsammans med Jack Casady konstruerade denna bas fokuserade de på bästa möjliga
pickup och att inte falla för frestelsen att utnyttja en aktiv preamp som många använder sig av idag för att kompensera för en dålig pickup. "


Har dessutom bra deal på Luthman, så det känns minst sagt intressant!
Nu vänder jag mig till mina nyfunna vänner, bröder och kollegor för råd och tips!

Anyone?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Den är mycket trevlig, definitivt prisvärd om man är ute efter en halvacke. Har varit torsk på Gibsonoriginalet sedan urminnes tider, synd att de är så sällsynta = dyra.

Om Du dessutom kan få spessjal prajs via Luthman så är ju läget bra!

Lågohmiga micken med tre? lägen låter jättebra. Skalan är 32" om jag inte missminner mig.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag tror den är standard '34 skala? Såg den i svart (Ebony) på Thomanns webshop, kanske kan luthman plocka hem en sån åt dig?

Den diskuteras rätt flitigt i Gibson-forumet på http://www.thedudepit.com, bland annat skillnader mellan den och originalet. Flera gnäller på miken, men andra är nöjda :) I alla fall har en del bytt ut miken mot en "Darkstar" (http://www.basspickup.com/) med grymt resultat.

Den var ju mitt andraval efter en ny p-bas....så köper du en blir jag väl tvungen att skaffa en med sen (minns den svarta och den vita p-basen...) :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Haha... nästan komiskt! Vi får nog ta en öl nån gång o se om vi egentligen är tvillingar eller nåt! Luthman har ju agenturen http://www.luthman.se, så det här blir bara mer o mer intressant!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

mikkejohansson skrev:Jag tror den är standard '34 skala?
Det är mycket möjligt :oops: , den var väldigt lättspelad, jag fick för mig att den hade kortare mensur...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag hade ju en cherry red EB-2 -67.... Finns under tråden "vilket instrument ångrar du mest. att du sålt...", och man har ju inte råd att försöka leta reda på en sån igen, men det här verkar ju vara helt rätt som substitut!

tack för input!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Epi'n lär vara välbyggd. Den låter nog inte Mudbucker som EB2:an. Å andra sidan kanske du körde mycket med Baritone-kontrollen intryckt? Har ingen EPI JC själv, men det verkar som att de allra flesta som har en sådan är jättenöjda.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nej, jag vet att man inte får den fantastiska mudbuckern, som jag använde nästan jämt på EB-2:an. Ungefär vilken karaktär skulle du säga att den här har i soundet? Tänker mej såklart flatwounds...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Hade en sådan under en kort period och blev glatt överraskad av ljudet som jag skulle vilja säga påminner om en varm P-bas och då körde jag oslipade på den. Kan tänka mig att den låter coolare med flats. 8)

Anledningen att jag lämnade tillbaka den jag köpte beg var att greppbrädan på just det exet böjade lossna uppe vid huvudet. Säkert ett måndags ex för jag har i övrigt bara hört gott om dem.

Den där Darkstar micken låter som ett intressant alternativ. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Dereborn: Eftersom jag bor i Skellefteå är det svårt att ha undvikit att se er live med E-type ett par gånger :) ....tyvärr (för min del) är vi inte tvillingar. :( Saknar mustaschen...till att börja med :)

Men kanske är den där omedvetna påverkan av E-typekonserterna som satt sig i bakhuvvet...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

groovyjr skrev: Anledningen att jag lämnade tillbaka den jag köpte beg var att greppbrädan på just det exet böjade lossna uppe vid huvudet. Säkert ett måndags ex för jag har i övrigt bara hört gott om dem.
Det är ett problem som ja vet fler har haft. Lyckligtvis för Luthmans egen del så har de flesta som haft problemet upptäcks innan de kommit ut i butik, men felet är inte svårt att åtgärda. Annars får jag hålla med. Det är en trevlig bas som jag gärna skulle kunna tänka mig att ha en.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag har hört jäkligt mycket om dom där, dom ska tydligen vara jävligt värda priset och kalasbra och hela köret, så om jag var du skulle jag satsa på en sån :D Svårt att hitta sjyssta halvakustiska basar här i Sverige, men den där är ett undantag...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag tror ni övertygar mej! Väntar på besked om ett bra jobb, om det går i lås så blir det nog en sån här!

Mikke; Skellefteå har nästan alltid varit dom bästa gigen på Itajp turnéerna. Konstigt, men sant.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

tycker att den krämfärgade micken skär sig mot det svarta... :oops:
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Det enda som skär sig mot svart är marinblått och mörkbrunt!
Säger jag som jobbar med textiler :shock:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

maxoges skrev:Det enda som skär sig mot svart är marinblått och mörkbrunt!
Säger jag som jobbar med textiler :shock:
Kvinna :wink:

Nämen skämt åsido, skulle vilja se den med en svart mick... Kanske är jättesnygg :D Men jag tycker att den basen gör sig bäst som guldfärgad...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Den svarta vore kanske ännu coolare med en Darkstar-mik (se ovan), men jag tycker den krämfärgade går väl ihop med t ex kantbindingen mm.... :)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Den svarta vore kanske ännu coolare med en Darkstar-mik (se ovan), men jag tycker den krämfärgade går väl ihop med t ex kantbindingen mm.... :)
handlar väl i slutändan om egen smak :wink: Verkar vara en ordentligt bra bas hur som helst, väl värd stålarna :D
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

FreCKo skrev:tycker att den krämfärgade micken skär sig mot det svarta... :oops:
Inte mot det svarta men mot det vita plektrumskyddet :?
Skriv svar