Kolla vad jag fått!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Kolla vad jag fått!

Inlägg av peppe »

Fyllde 40 tidigare i sommras å nu i helgen blev jag ovetandes kidnappad av mina spelarkompisar, gissa om jag blev paff då jag kom till replokalen för där stod denna skönhet!! Vet inte mycket om kontrabasar men alltid drömt om att få äga en. Det enda som står i den är Förenade Arvika. Våran trummis stötte på den i en källare i Jokkmokk å köpte hon direkt då dom tänk slänga bort henne!? Det behövs lite småfix men i övrigt tycker jag hon är i bra skick! Det underliga är att hon har ett stall som jag aldrig sett förr, ställbart och i djutjärn!?
Nån som vet nåt om kontrabasar kanske vet mer än mig??
Fan vad lycklig jag är nu å vilka polare man har :D

Bild
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Haha! Skulle vilja sett ditt ansiktsuttryck när du såg den första gången. Ser riktigt fin ut!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

He! jag skulle åxå vilja sett mitt ansiktsuttryck!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Är det inte lite ovanligt att en ståbas är så ljus? Fast jag kan nästan ingenting om såna så jag ska inte säga nåt. Men återigen, den är fin!!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Den är ovanligt blond tycker jag med!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Fast det är klart. Blondiner gillar vi. :D
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Yepps, men såg inte det till min sambo för hon är korpsvart :lol:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ja jag är då öppen för alla nyanser, fast kanske inte grått. Än.. :P
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Riktigt fräckt! Då är det bara att börja öva då...
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Nå, vad ska man ha på för strängar, mickar mm.???
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Gratulerar så in i h-e! Och i Jmk dessutom?? Otroligt fin bas! Stallet har jag aldrig sett förr, det ser ut som att det vilar på tre punkter?

Det där med strängar och mickar är en djungel! Det ser ut att sitta sensträngar på den, saknas det en?

Jag bytte bort stålsträngarna och satte dit Eurosonic/Presto, syntetsträngar med stålkärna för att få den lite mer lättspelad, de ska väl vara lite mer åt sensträngs-ljudet i syntetsträngar också. Jag är rätt nöjd med de strängarna, G-strängen kanske är lite för tunn (ljudmässigt) men det finns grövre också, jag har Ultra Light. Hyfsat pris på dem också.

Shadow 950 stallmick (kopia av Underwood) kombinerat med Schaller magnet pickup. Schallern är till för att höras när Patriks plockar fram sliden :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hm.... börjar bli sugen på att renovera en av de 2 kontrabasar som min morfars far skänkte till kyrkan...
En är såld och den andra har nå´n unge drämt i backen så greppbrädan och lite andra grejer lossnat... borde kunna få den billigt, eller hävda att jag ska ha den gratis...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:Hm.... börjar bli sugen på att renovera en av de 2 kontrabasar som min morfars far skänkte till kyrkan...
En är såld och den andra har nå´n unge drämt i backen så greppbrädan och lite andra grejer lossnat... borde kunna få den billigt, eller hävda att jag ska ha den gratis...
Eller hävda att DU ska ha betalt, det är ju faktiskt förknippat med en arbetsinsats
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hehe... jo förvisso... mend et är frikyrkan vi snackar om nu, inte Svenska Kyrkan :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:Hehe... jo förvisso... mend et är frikyrkan vi snackar om nu, inte Svenska Kyrkan :D
Din Morfars far skänkte sin gamla bas till kyrkan!? Det känns som att den basen är väldigt gammal!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Min morfars far skänkte 2 st basar till kyrkan, det är historien jag hört iaf.
Det borde vara på få se nu... 50-60 talet någon gång skulle jag tro, kan vara ännu tidigare.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

blackparkas skrev:Min morfars far skänkte 2 st basar till kyrkan, det är historien jag hört iaf.
Det borde vara på få se nu... 50-60 talet någon gång skulle jag tro, kan vara ännu tidigare.
Då är det ju vintage på riktigt :!:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Japp...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Hellish skrev:Är det inte lite ovanligt att en ståbas är så ljus? Fast jag kan nästan ingenting om såna så jag ska inte säga nåt. Men återigen, den är fin!!
Ne de e rätt vanligt me ljusa basar.

orginelt stall har aldrig sätt nått liknande.
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Lämna bara in den till nån musik affär och kolla så att ljudpinnen sitter
som den ska och att greppbrädan e rak o slätt och och montera ett nytt stall.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

NejNejNej! Stallet är guld!! Och om du vill montera ett nytt stall så sälj det där till mej!! Allvarligt!

Kolla omslag på Bill Haley & the Cometsplattor, Marshall Lytle har ett sånt stall!!

Och grattis från mej också!

PS. Sensträngar är det skönaste, speciellt om man inte är van vid ståbas, de är snällare mot fingrarna. Om de inte är inoljade så gnid in dom rikligt med vanlig matolja är min rekomendation, annars håller de inte särskilt länge.DS
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Svensson skrev:Gratulerar så in i h-e! Och i Jmk dessutom?? Otroligt fin bas! Stallet har jag aldrig sett förr, det ser ut som att det vilar på tre punkter?

Det där med strängar och mickar är en djungel! Det ser ut att sitta sensträngar på den, saknas det en?

Jag bytte bort stålsträngarna och satte dit Eurosonic/Presto, syntetsträngar med stålkärna för att få den lite mer lättspelad, de ska väl vara lite mer åt sensträngs-ljudet i syntetsträngar också. Jag är rätt nöjd med de strängarna, G-strängen kanske är lite för tunn (ljudmässigt) men det finns grövre också, jag har Ultra Light. Hyfsat pris på dem också.

Shadow 950 stallmick (kopia av Underwood) kombinerat med Schaller magnet pickup. Schallern är till för att höras när Patriks plockar fram sliden :lol:
Tack! Jo det sitter sensträngar på den men dom är totalt heldöda, tror jag får lika bra ljud ur ett nylonsnöre :lol: sen måste greppbrädan limmas fast för den har släppt lite! Var köper man strängar billigt då??
TommyLove skrev:NejNejNej! Stallet är guld!! Och om du vill montera ett nytt stall så sälj det där till mej!! Allvarligt!

Kolla omslag på Bill Haley & the Cometsplattor, Marshall Lytle har ett sånt stall!!

Och grattis från mej också!

PS. Sensträngar är det skönaste, speciellt om man inte är van vid ståbas, de är snällare mot fingrarna. Om de inte är inoljade så gnid in dom rikligt med vanlig matolja är min rekomendation, annars håller de inte särskilt länge.DS
Coolt! Om jag behåller stallet var sätter man då fast mickarna??
Det är ju ett rätt fränt stall då det är justerbart 8)
Tror du det lirar tillsammans med icke sensträngar ??
Fick ett tips om att TI-spirocoresträngar skulle vara riktigt bra??
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

peppe skrev:
Svensson skrev:Gratulerar så in i h-e! Och i Jmk dessutom?? Otroligt fin bas! Stallet har jag aldrig sett förr, det ser ut som att det vilar på tre punkter?

Det där med strängar och mickar är en djungel! Det ser ut att sitta sensträngar på den, saknas det en?

Jag bytte bort stålsträngarna och satte dit Eurosonic/Presto, syntetsträngar med stålkärna för att få den lite mer lättspelad, de ska väl vara lite mer åt sensträngs-ljudet i syntetsträngar också. Jag är rätt nöjd med de strängarna, G-strängen kanske är lite för tunn (ljudmässigt) men det finns grövre också, jag har Ultra Light. Hyfsat pris på dem också.

Shadow 950 stallmick (kopia av Underwood) kombinerat med Schaller magnet pickup. Schallern är till för att höras när Patriks plockar fram sliden :lol:
Tack! Jo det sitter sensträngar på den men dom är totalt heldöda, tror jag får lika bra ljud ur ett nylonsnöre :lol: sen måste greppbrädan limmas fast för den har släppt lite! Var köper man strängar billigt då??
TommyLove skrev:NejNejNej! Stallet är guld!! Och om du vill montera ett nytt stall så sälj det där till mej!! Allvarligt!

Kolla omslag på Bill Haley & the Cometsplattor, Marshall Lytle har ett sånt stall!!

Och grattis från mej också!

PS. Sensträngar är det skönaste, speciellt om man inte är van vid ståbas, de är snällare mot fingrarna. Om de inte är inoljade så gnid in dom rikligt med vanlig matolja är min rekomendation, annars håller de inte särskilt länge.DS
Coolt! Om jag behåller stallet var sätter man då fast mickarna??
Det är ju ett rätt fränt stall då det är justerbart 8)
Tror du det lirar tillsammans med icke sensträngar ??
Fick ett tips om att TI-spirocoresträngar skulle vara riktigt bra??
Justerbart kan man ha ändå om du känner för att byta, jag köpte justerskruvar för 300 pix och monterade på stallet, ett färdigt justerbart stall kostar ca 1000 kr. Billigaste strängsatserna ligger väl på 700-800 kanske. Eurosonicsträngarna beställde jag från USA men dom finns i Europa och heter då Presto, relativt billiga 1200-1300 kr tror jag. Kolla på Thomann. Dom kan man väl säga är en kompromiss mellan sensträngarnas "lättspelhet" och stålsträngarnas stabilitet och stämsäkerhet. En annan fördel är som sagt att man kan välja mellan piezomik. och magnget pickup. Men som sagt så finns det mycket att välja bland!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar