Badass

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Badass

Inlägg av caulev »

Hej!
Undrar vad är för skildnad på ett orginal stall och ett Badass på tex fender Jazzbas?
Skiljer det i ljud eller?
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det är väl främst sustainen som skall bli lite bättre i och med att Leo Quan's Badass-stall är "stabilare". Själv tycker jag att det är lite överreklamerat.

Om jag inte minns fel så var det Jeff Berlin som började använda Leo Quan-produkterna i slutet av 70-talet. Sen Marcus Miller och vips...så skulle alla basar vara utrustade med sådana stall.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Strunta i Badass. Kolla istället K-T-S titanstall. Fick tipset av snubben på TipTop i Stockholm och han vet vad han pratar om. Ökade både attack och sustain i min jazzbas utan att byta till det fula otympliga Badass som dessutom sabbar basen med fula märken.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Jag menade inte att starta ett bråk här :oops: utan ville endast veta skildnaden. Har nämligen kollat lite på just två Fender highway basar med just dessa stal vi har nämnt innan.
Senast redigerad av caulev den tis 31 jul 2007, 17:29, redigerad totalt 1 gånger.
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

tekniken går frammåt.. det har tiden visat..
Dock vill jag inte gå så långt att säga att det är överreklamerat eller att du skall strunta i badass stallen.. men .. allt är en smaksak... du får helt enkelt testa dig fram..
Jag har A/B testat båda mina gammla fenders jag haft med vanligt stall och badass.. jag vill understryka att det har varit en markant skillnad i bla sustain efter jag bytt till badass stallen.. så.. som alltid får du fundera själv bå vad du är ute efter.. och vad du tycker det är värt.. jag personligen älskar dem... Ken Smith stallen är också riktigt bra imho... :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6801
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

caulev skrev:Var hittar man K-T-S stallen?
Kolla med Tip Top i Stockholm. Han öppnar igen i dag efter semestern. Ring o tjôta lite med honom..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Badass' påverkan av ljudet är omtvistad.
Själv tycker jag mig inte märka någon jätteskillnad vad gäller sustain, men däremot tycker jag att ljudet tappar "kropp"och fyllighet.
För egen del har jag tagit bort Badass-stallen från de av mina basar som haft dem och tycker att ljudet är betydligt bättre med vanligt "bockad plåt"-stall.

Saknar dock de mycket exakta inställningsmöjligheterna som Badass gav, men någonting måste man offra på tonens altare!
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

bootsy skrev:Badass' påverkan av ljudet är omtvistad.
Själv tycker jag mig inte märka någon jätteskillnad vad gäller sustain, men däremot tycker jag att ljudet tappar "kropp"och fyllighet.
För egen del har jag tagit bort Badass-stallen från de av mina basar som haft dem och tycker att ljudet är betydligt bättre med vanligt "bockad plåt"-stall.

Saknar dock de mycket exakta inställningsmöjligheterna som Badass gav, men någonting måste man offra på tonens altare!
Jag har monterat Badass på flera basar (Fender...) och tycker också att nåt går förlorat, ljudmässigt. Det sitter dock ett Badass på min Sadowsky och det skulle jag aldrig kunna tänka mig att byta ut. Så jag tycker att Badass funkar kanon på vissa basar, men sämre på andra... Varför har jag inte en aning om...?

Schysst "nick" du har förresten!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Badass är tyngre än ett originalstall. Om detta är en fördel eller ej beror på om basen i övrigt är "för tung" eller "för lätt" i förhållande till originalstallet. Sen slipper man lite skrammel från stallsadlar och dylikt.
Att ett titanstall skulle vara bättre bara för att det är av titan anser jag vara nonsens. Titan är lättare än stål, och effekten är alltså den motsatta mot att sätta på ett Badass. Det låter inte bättre bara för att materialet är dyrt. Prova guld så får du se. :roll:

Tillägg: Jag rekommenderar ett lätt stall på en tung bas, och vice versa.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Satt just och pratade med Basmartin en stund, (han hämtade sin Fernandes). Kom då att tänka på att en hel del av Fenderljudet faktiskt kan bero på att det "veka" stallet trots allt förmedlar mer av träljudet än om man sätter på ett Badass som möjlgtvis förändrar ljudet till det "bättre" i en mening men tar bort karaktären i basen. Ju maffigare stall desto mer är det just stallet som påverkar tonen!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

200071 skrev:Satt just och pratade med Basmartin en stund, (han hämtade sin Fernandes). Kom då att tänka på att en hel del av Fenderljudet faktiskt kan bero på att det "veka" stallet trots allt förmedlar mer av träljudet än om man sätter på ett Badass som möjlgtvis förändrar ljudet till det "bättre" i en mening men tar bort karaktären i basen. Ju maffigare stall desto mer är det just stallet som påverkar tonen!

Låter logiskt tycker jag!



BTW, verkade han nöjd m Burnyn? Trevlig? (basen alltså...)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Makten skrev:Badass är tyngre än ett originalstall. Om detta är en fördel eller ej beror på om basen i övrigt är "för tung" eller "för lätt" i förhållande till originalstallet. Sen slipper man lite skrammel från stallsadlar och dylikt.
Att ett titanstall skulle vara bättre bara för att det är av titan anser jag vara nonsens. Titan är lättare än stål, och effekten är alltså den motsatta mot att sätta på ett Badass. Det låter inte bättre bara för att materialet är dyrt. Prova guld så får du se. :roll:

Tillägg: Jag rekommenderar ett lätt stall på en tung bas, och vice versa.
Denna teori låter inte helt vederhäftig om jag ska vara helt ärlig...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

200071 skrev:Satt just och pratade med Basmartin en stund, (han hämtade sin Fernandes). Kom då att tänka på att en hel del av Fenderljudet faktiskt kan bero på att det "veka" stallet trots allt förmedlar mer av träljudet än om man sätter på ett Badass som möjlgtvis förändrar ljudet till det "bättre" i en mening men tar bort karaktären i basen. Ju maffigare stall desto mer är det just stallet som påverkar tonen!
Klok! Som oftast.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

200071 skrev:Satt just och pratade med Basmartin en stund, (han hämtade sin Fernandes). Kom då att tänka på att en hel del av Fenderljudet faktiskt kan bero på att det "veka" stallet trots allt förmedlar mer av träljudet än om man sätter på ett Badass som möjlgtvis förändrar ljudet till det "bättre" i en mening men tar bort karaktären i basen. Ju maffigare stall desto mer är det just stallet som påverkar tonen!
...detta tycker jag dock verkar klart trovärdigt!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

bootsy skrev:Denna teori låter inte helt vederhäftig om jag ska vara helt ärlig...
Motargument? 8)

Ett lätt instrument är ofta ganska ljudligt rent akustiskt, vilket i sin tur gör sustainen förhållandevis kort, eftersom större vibrationer stjäl mer av strängens rörelseenergi. Ett tungt instrument har ofta längre sustain och lägre akustisk klang.
Dessa egenskaper kan man i någon mån balansera genom att välja ett "vettigt" stall. Precis som 20071 skriver så sitter en liten del av Fenderljudet just i stallet. Det låter "trä", men sustainen blir faktiskt aningen längre om man byter till ett tyngre stall. Om det är värt det är upp till var och en att avgöra. Jag tycker det, eftersom det skramlar för mycket med originalstallen. Ett tungt stall på en "möbelbas" kan däremot bli total overkill, och det låter bara kliniskt och platt.
På samma sätt påverkar halsens och huvudets massa ljudet. Därför låter en P-hals inte likadant som en J-hals.
Inget av ovanstående är någon total sanning, utan jag baserar det på egna erfarenheter samt ganska stora kunskaper i mekanik och fysik. :roll:

Tillägg: Och underskatta aldrig placeboeffekten! Om man tror att titan låter "bättre" så gör det antagligen det när man provar. Annorlunda låter det helt säkert, men vad som är "bättre" eller inte kan ingen annan än du själv avgöra. Låt dig inte luras bara. Det finns absolut ingen logisk anledning till varför det skulle bli bättre sustain med ett stall av titan. Sämre däremot är lättförklarligt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Makten skrev:
bootsy skrev:Denna teori låter inte helt vederhäftig om jag ska vara helt ärlig...
Motargument? 8)

Ett lätt instrument är ofta ganska ljudligt rent akustiskt, vilket i sin tur gör sustainen förhållandevis kort, eftersom större vibrationer stjäl mer av strängens rörelseenergi. Ett tungt instrument har ofta längre sustain och lägre akustisk klang.
Dessa egenskaper kan man i någon mån balansera genom att välja ett "vettigt" stall. Precis som 20071 skriver så sitter en liten del av Fenderljudet just i stallet. Det låter "trä", men sustainen blir faktiskt aningen längre om man byter till ett tyngre stall. Om det är värt det är upp till var och en att avgöra. Jag tycker det, eftersom det skramlar för mycket med originalstallen. Ett tungt stall på en "möbelbas" kan däremot bli total overkill, och det låter bara kliniskt och platt.
På samma sätt påverkar halsens och huvudets massa ljudet. Därför låter en P-hals inte likadant som en J-hals.
Inget av ovanstående är någon total sanning, utan jag baserar det på egna erfarenheter samt ganska stora kunskaper i mekanik och fysik. :roll:
Det går alldeles säkert att bevisa det hela med "ganska stora kunskaper i mekanik och fysik", men vi som spelat på tidiga 60-talsfendrar med fjädervikt OCH en sustain tills korna går hem är inte lika lättövertygade...

EDIT:
Eller för den delen 70-talare som väger som ett båtankare och har sustain som ett gummiband spänt över en cigarrlåda...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Som med allt annat: If it works for YOU.. congratz! If your not happy.. try something else...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

bootsy skrev:Det går alldeles säkert att bevisa det hela med "ganska stora kunskaper i mekanik och fysik", men vi som spelat på tidiga 60-talsfendrar med fjädervikt OCH en sustain tills korna går hem är inte lika lättövertygade...

EDIT:
Eller för den delen 70-talare som väger som ett båtankare och har sustain som ett gummiband spänt över en cigarrlåda...
Och ni har förstås provat att byta stall på dessa?
Liten skrev:Som med allt annat: If it works for YOU.. congratz! If your not happy.. try something else...
Precis, men det är ju lite onödigt att lägga ut massa pengar på prylar i exklusiva material på grund av en irrationell uppfattning att de skulle vara bättre.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Makten skrev: Och ni har förstås provat att byta stall på dessa?
Du behöver inte nia mig.

Ja, jag har provat att byta stall på både 60- och 70-talsfendrar. Jag grundar min åsikt på mina högst personliga erfarenheter av dessa experiment.

Om du, med dina ypperliga tekniska kunskaper i ämnet, så väljer att doktorera i varför man ska ha lätta stall på tunga basar och vice versa och slutligen fastslå det med en fullstängigt vattentät bevisföring, så kommer jag ändå att fortsätta att tro mina egna öron och händer. Jag kan ha fel.

EDIT: stavning
Senast redigerad av bootsy den tis 31 jul 2007, 15:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag tror att allt är klockrent i teorin..
Hurvida jag upplevt skillnad efter att jag satte dit ett Badass stall på min förhållandevis tunga 70talare med ask kropp och cm tjocka lager med lack... bevisar bara min tidigare tes..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

bootsy skrev:Du behöver inte nia mig.
Det gjorde jag inte. Du skrev "vi som...", och jag svarade er alla.
Ja, jag har provat att byta stall på både 60- och 70-talsfendrar. Jag grundar min åsikt på mina högst personliga erfarenheter av dessa experiment.
Vad blev skillnaden?
Om du, med dina ypperliga tekniska kunskaper i ämnet, så väljer att doktorera i varför man ska ha lätta stall på tunga basar och vice versa och slutligen fastslå det med en fullstängigt vattentät bevisföring, så kommer jag ändå att fortsätta att tro mina egna öron och händer. Jag kan ha fel.
Det är omöjligt att fastslå en allenarådande sanning i detta ämne, eftersom alla lätta eller tunga basar skiljer sig från varandra. Det man bör göra är att - precis som du förespråkar - använda sina egna öron, men också kanske sätta sig in lite i vad det är som sker när man byter stall. Det är inte något hokuspokus direkt, utan mycket enkla mekaniska skeenden. Alltså kan man med lite kunskap förutspå ungefär vad som kommer att hända, dock inte med fullständig säkerhet. Men kan man spara en tusenlapp på att slippa byta stall i onödan så är det ju trevligt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Makten skrev: Det gjorde jag inte. Du skrev "vi som...", och jag svarade er alla.
Du har så rätt så.
Vad blev skillnaden?
64:ans jazzbas återfick den träiga, matiga ton den saknat när jag bytte tillbaka till vanligt stall. Ingen märkbar sustainskillnad. 70talsjazzen (minns inte vilket år) var halvdöd med badass och halvdöd med llite varmare ton med vanligt stall.
Det är omöjligt att fastslå en allenarådande sanning i detta ämne, eftersom alla lätta eller tunga basar skiljer sig från varandra. Det man bör göra är att - precis som du förespråkar - använda sina egna öron, men också kanske sätta sig in lite i vad det är som sker när man byter stall. Det är inte något hokuspokus direkt, utan mycket enkla mekaniska skeenden. Alltså kan man med lite kunskap förutspå ungefär vad som kommer att hända, dock inte med fullständig säkerhet. Men kan man spara en tusenlapp på att slippa byta stall i onödan så är det ju trevligt.
Håller helt med. Använd öron och händer.
Det jag från början vände mig emot i ditt inlägg var någon sorts universallösning på vilket stall en bas ska ha baserat på dess vikt. Men nu är vi ju nästan överens!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

bootsy skrev:64:ans jazzbas återfick den träiga, matiga ton den saknat när jag bytte tillbaka till vanligt stall. Ingen märkbar sustainskillnad. 70talsjazzen (minns inte vilket år) var halvdöd med badass och halvdöd med llite varmare ton med vanligt stall.

------------

Håller helt med. Använd öron och händer.
Det jag från början vände mig emot i ditt inlägg var någon sorts universallösning på vilket stall en bas ska ha baserat på dess vikt. Men nu är vi ju nästan överens!
Ja, det är vi nog. Om vi ser till lätta basar som faktiskt ÄR resonanta och har god sustain så kommer ju den förstås inte att totaldö bara för att man sätter på ett tyngre stall. Eventuellt försvinner lite av karaktären, precis som du märkte på 64:an, men på en annan bas kanske det bara blir till det bättre.
Jag har bytt från original vintage-stall på två Precisionbasar. Den ena var tung och den andra lätt. Skillnaden på den tunga basen var ganska obefintlig. Möjligen att botten blev en aaaning mer fokuserad och att liiiite av "träet" i tonen minskade. Det var så lite att det lika gärna kunnat vara placebo dock. På den lätta basen blev det däremot en ganska stor skillnad. Även här försvann en aning "trä" i tonen, men jag vann desto mer sustain och "stuns". Förut var den liksom FÖR resonant. Hade jag satt ett titanstall på denna bas så hade den troligen bara låtit sämre.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Hur mycket sustain behöver man egentligen? Jag har två basar med Fender-stall, dvs en bit böjd metall, och ingen av dem skulle tjäna på att få mer sustain. Tonen dör ju aldrig, den hänger kvar hur länge som helst.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Hur mycket sustain behöver man egentligen? Jag har två basar med Fender-stall, dvs en bit böjd metall, och ingen av dem skulle tjäna på att få mer sustain. Tonen dör ju aldrig, den hänger kvar hur länge som helst.
Inte särskilt mycket. Enda anledningen att jag bytte stall var att original skramlade så förskräckligt. Det hörs knappt inkopplat, men jag stör mig för mycket på sånt, även om det inte har nån större betydelse egentligen.

Tillägg: Förresten bytte jag till Gotoh 201, inte Badass. Inte fullt lika tungt och fult alltså. :roll:
Nu har jag dessutom flatspunna strängar, så nån sustain är det ju inte att tala om ändå.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar