Köpa bas från utlandet

Prata om allt som har med elbasar att göra
bassgeezer
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 31 jul 2007, 18:07

Köpa bas från utlandet

Inlägg av bassgeezer »

Är på jakt efter en tidig 70-tals Fender P-Bas. Efter tips här på pratabas kollade jag på gbase.com och där finns ju ett otroligt utbud liksom på eBay.

Är det någon som har lust att dela med sig av eventuella erfarenheter
av köpa basar på nätet från utlandet. Att man får betala moms, tull,
frakt etc förstår jag. Jag tänkte mer på risken av att det inte blir den
bas man tänkt sig. Känns ju lite knepigt att köpa en bas man inte provat,
speciellt lite äldre basar. Är det säkrare att köpa från professionella
hanlare än privata.

Några erfarenheter?
Användarvisningsbild
Lassebasse
Medlem
Inlägg: 264
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:30
Ort: Stockholm

Re: Köpa bas från utlandet

Inlägg av Lassebasse »

bassgeezer skrev:Är på jakt efter en tidig 70-tals Fender P-Bas. Efter tips här på pratabas kollade jag på gbase.com och där finns ju ett otroligt utbud liksom på eBay.

Är det någon som har lust att dela med sig av eventuella erfarenheter
av köpa basar på nätet från utlandet. Att man får betala moms, tull,
frakt etc förstår jag. Jag tänkte mer på risken av att det inte blir den
bas man tänkt sig. Känns ju lite knepigt att köpa en bas man inte provat,
speciellt lite äldre basar. Är det säkrare att köpa från professionella
hanlare än privata.

Några erfarenheter?
Allt beror ju på var man handlar ifrån. Inom EU är det ingen tull och priserna brukar oftast vara inkl moms (iaf hos större företag). Och det är sjukt mkt billigare än i Sverige som oftast. Däremot kan det vara lite struligt att få veta NÄR grejen levereras och kommer hem till en. Är det ett företag du köper ifrån har dom ingen laglig rätt att dra pengar förrän att din order är skickad. Så då kan man ju ha den som "riktmärke" för att se när grejen har blivit skickad (om man inte får nåt mail eller telefonsamtal).

I mitt fall köpte jag en Ibanez MMM1 Baritone (elgitarr...) från guitarbargains.com Den listade 15.000:- i Sverige (iofs är väl listpris ngt att ta med en nypa salt men ändå...) och jag fick den för 6800 inkl frakt från Belgien hem till dörren. Snubben som levererade ringde och sade "Jag har ett paket här som inte får plats i din brevlåda..." No shit:)

EDIT: Har en polare som beställer en del från USA. Det blir rätt dyrt stundtals beroende på paketets storlek och vikt.
Musiker, låtskrivare, musikproducent
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Oavsett om man handlar från butik eller privatperson är nästan kommunikationen viktigast. Fråga om allt du vill veta, kolla vilket fraktbolag de använder, tala om i fall det viktigaste är att frakten går snabbt eller ska kosta rimligt med pengar (det skiljer mycket i pris mellan olika bolag och om man kan vänta några dagar extra).

Jag har handlat mycket med basar och annat runt om i världen och bara blivit lurad en gång, (och det handlade om två CD-skivor och jag hade inte gjort någon koll).
gäst

Inlägg av gäst »

Det finns någon tråd här på forumet med ganska mycket info om detta om jag inte minns fel.
Sök och du skall finna.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har bara handlat en bas från utlandet. En Gibson Les Paul Triumph. Jag hittade den på gbase och det var en affär i New York. Som Peter skrev så är kommunikationen viktig. Man märker om de är seriösa tex genom kommunikation. Jag hade också sett affären figurera på tex Ebay.
Skriv svar