Hum.. Eagle??

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Hum.. Eagle??

Inlägg av Hellish »

Har varit intresserad att testa en sån här femma ett tag. http://www.blocket.se/vi/12731713.htm?ca=4_s

vet inte varför, men av nån anledning gillar jag de där. Har spelat på en fyra, men aldrig genom nån stärkare så jag vet inte hur de låter. Nån som har koll? Jag tycker att priset på den där är väldigt shysst!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

De flesta verkar avsky Eagle, men jag gillar deras basar. De brukar vara ganska lätta och ha rätt bra sjung i den akustiska tonen. Byggkvaliteten är väl inte 100, men helt okej för priset. Mickarna kan jag inte uttala mig om däremot.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har kännt på helkass Eaglebasar och jag har testat kanonfina. Låter den bra och känns bra så kan det vara mycket bas för pengarna. Jag skulle hellre köpa en begagnad än en ny för då har de flesta eventuella felen och bristerna hunnit visa sig....
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

200071 skrev:Jag har kännt på helkass Eaglebasar och jag har testat kanonfina. Låter den bra och känns bra så kan det vara mycket bas för pengarna. Jag skulle hellre köpa en begagnad än en ny för då har de flesta eventuella felen och bristerna hunnit visa sig....
Vad är det som brukar felas de som inte är bra? Vad skall man se upp med och vara uppmärksam på?

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

fieldflower skrev:
200071 skrev:Jag har kännt på helkass Eaglebasar och jag har testat kanonfina. Låter den bra och känns bra så kan det vara mycket bas för pengarna. Jag skulle hellre köpa en begagnad än en ny för då har de flesta eventuella felen och bristerna hunnit visa sig....
Vad är det som brukar felas de som inte är bra? Vad skall man se upp med och vara uppmärksam på?

/Ff
Halsen, jag har sett flera vridna halsar och då menar jag inte ojusterade bananhalser som man kan fixa till utan sådana som "satt sig" pga dåligt träval. Stäsmskruvarna, men de är ju också enklare att fixa.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

200071 skrev:
fieldflower skrev:
200071 skrev:Jag har kännt på helkass Eaglebasar och jag har testat kanonfina. Låter den bra och känns bra så kan det vara mycket bas för pengarna. Jag skulle hellre köpa en begagnad än en ny för då har de flesta eventuella felen och bristerna hunnit visa sig....
Vad är det som brukar felas de som inte är bra? Vad skall man se upp med och vara uppmärksam på?

/Ff
Halsen, jag har sett flera vridna halsar och då menar jag inte ojusterade bananhalser som man kan fixa till utan sådana som "satt sig" pga dåligt träval. Stäsmskruvarna, men de är ju också enklare att fixa.
Ja, det vill man ju inte vara med om...
Jag har sneglat på Eagle bandlösa, mest för att jag inte vill lägga stora pengar på nåt jag kanske aldrig lär mig tillräckligt bra för att få användning för. Men kanske nåt annat vore säkrare...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

fieldflower skrev:
200071 skrev:
fieldflower skrev:
200071 skrev:Jag har kännt på helkass Eaglebasar och jag har testat kanonfina. Låter den bra och känns bra så kan det vara mycket bas för pengarna. Jag skulle hellre köpa en begagnad än en ny för då har de flesta eventuella felen och bristerna hunnit visa sig....
Vad är det som brukar felas de som inte är bra? Vad skall man se upp med och vara uppmärksam på?

/Ff
Halsen, jag har sett flera vridna halsar och då menar jag inte ojusterade bananhalser som man kan fixa till utan sådana som "satt sig" pga dåligt träval. Stäsmskruvarna, men de är ju också enklare att fixa.
Ja, det vill man ju inte vara med om...
Jag har sneglat på Eagle bandlösa, mest för att jag inte vill lägga stora pengar på nåt jag kanske aldrig lär mig tillräckligt bra för att få användning för. Men kanske nåt annat vore säkrare...

/Ff
Den bästa Eagle jag testat var en begagnad 6-strängad bandlös...
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

fieldflower skrev:.
Jag har sneglat på Eagle bandlösa, mest för att jag inte vill lägga stora pengar på nåt jag kanske aldrig lär mig tillräckligt bra för att få användning för. Men kanske nåt annat vore säkrare...

/Ff
Jag hittade faktiskt en Eagle 5 bandlös på MUG i Gbg som var helt OK, jag har också sett väldiga skillnader i kvalité men de som är bra är riktigt bra (om man tar bort huvudformen :? )
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Testade en sån svart med bara en volymratt på, "Dynamite"-signature.
Och precis som Makten säger var det som slog mig vilken grym sustain det var i den akustiskt.
Imponerande!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

OK, jag låter dem ligga kvar på alternativslistan, men med "begagnad" som tvångsepitet.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Men... nu gör ni mig villrådig. Hade ju bestämt att köpa antingen en Swing Mojo Ebony eller en OLP MM32. Men den här är ju så billig och jag har ju varit på jakt efter en ett tag. Ska mejla och kolla om den är kvar överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker Eagle låter skit, känns som skit och ser ut som skit....

Men det är jag.
En 6str bandlös har även jag testat, och den var ok - Aukustiskt. Men jag tyckte den lät apa inkopplad.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

jag har en av de första eaglemodellerna som kom (tror jag)
Har inte hjärta att sälja mig av med den, funkar fint som backup, låter bra, inte lika rolig att spela på, men klart värd den lilla summan slantar
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Hellish skrev:Men... nu gör ni mig villrådig. Hade ju bestämt att köpa antingen en Swing Mojo Ebony eller en OLP MM32. Men den här är ju så billig och jag har ju varit på jakt efter en ett tag. Ska mejla och kolla om den är kvar överhuvudtaget.
gillar du basen, så shoot.
jag blev dock lite småkär i swingbasarna ;)
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Har testad en av dom på Jam i Lindesberg, tycker den var riktig bra.
Sen kan det säkert vara beroende av exemplar, men det är bara å att testa och köpa om den känns och låter bra. Om man tycker det känns bra och låter bra finns det inga anledning att inte köpa för 2500 oberoende av vad experterna på PrataBas tycker :wink:

(Testade en eller annan dyr Warwick signaturbas samtidig och den var urusel, på gränsen till ospelbar men det hör nog till i en annan tråd)
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

prunier skrev: (Testade en eller annan dyr Warwick signaturbas samtidig och den var urusel, på gränsen till ospelbar men det hör nog till i en annan tråd)

Tycker du ja... Antar att det är P-nut II:an som jag personligen tycker är hu skönt som helst och grymt spelvänlig.
Spännande att det kan vara så olika!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

albinriddlah skrev:
Hellish skrev:Men... nu gör ni mig villrådig. Hade ju bestämt att köpa antingen en Swing Mojo Ebony eller en OLP MM32. Men den här är ju så billig och jag har ju varit på jakt efter en ett tag. Ska mejla och kolla om den är kvar överhuvudtaget.
gillar du basen, så shoot.
jag blev dock lite småkär i swingbasarna ;)
Me too, man. =) Kanske ska vinna lite pengar och köpa alla tre. =P
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Provspelade en femma idag på friis musik i umeå. Tur var väl det. Halsen är på tok för tjock för mina fjuttiga händer, så där försvann all GAS för min del. =) Jäkla tur att de hade en inne. Hade känts jobbigt om jag hade köpt den och märkt misstaget sedan.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Hellish skrev:Provspelade en femma idag på friis musik i umeå. Tur var väl det. Halsen är på tok för tjock för mina fjuttiga händer, så där försvann all GAS för min del. =) Jäkla tur att de hade en inne. Hade känts jobbigt om jag hade köpt den och märkt misstaget sedan.
Frii har en rätt skön warwick inne.. Samt en V-4B

Han har en skum affär :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Han har en väldigt skum affär. Han är inte så lite skum själv heller. Han ser så gammal ut att han säkert satt där i samma stol och krängde instrument till dinosaurierna. =)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Apropå sexsträngade eagles.. Fanns en på blocket såg jag.

http://www.blocket.se/vi/12339730.htm?ca=4_s
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Köp inte... Snälla...
Deras huven är så fula så jag kan spy... + att stämmisarna och allt som sitter på huvet känns smo att det ska vibrera lös....
Billig är de förvisso...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Varjer
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 15:25
Ort: Örebro

Inlägg av Varjer »

Kan väll dela av mig av min erfarenhet av Eagle basar..

Köpte en 6strängad bandlös Eagle för ca 2 år sedan.. Tittade på den i affären o så..såg väldigt fin o ordentlig ut..spela lite snabbt i butiken..allt funkade.. kändes väl lite sisodär i stränghöjd osv.. men inget man själv kunde fixa hemma..

väl hemma så börja jag pilla o dona lite.. skulle sänka stränghöjden (man sänkar alla strängar på samma gång via 2 skruvar).. sätter i en passande mejsle..drar försiktigt o ser då till min förvåning att spåret ger efter..så de vågade jag inte skruva på mer..

sen så kom vi till intonering vilket var åt helsike fel..så skulle skruva där..samma problem där..spåren i skruven gav efter..o skruvarna satt som sten.. även när strängarna var bortplockade.. usch skräp.. Slutade med att jag sålde den..det roliga är att jag såg samma bas ute på vendolin 2 veckor senare :)

Sen har jag en positiv erfarenhet av Eagle också! En bekant har någon äldre model..6 strängad bandad.. nån stark gul färg.. och den är hur skön som helst..låter kanon osv..

Så antar att det e från exemplar till exemplar det där med kvalite ;)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Hade inte tänkt köpa en do jag konstaterat att halsarna är för tjocka för mig. Tänkte bara som kuriosa då det var prat om sexor i denna modell tidigare i tråden.
Skriv svar