OLP basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

OLP basar

Inlägg av Ahab »

Jag vet att det är några som har OLP-basar här, och eftersom jag inte har ngn välsorterad musikaffär i närheten tänkte jag ställa en fråga som förbryllar mig:

Varför har den två volympotar när den bara har en mik?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
jocke
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 22:54

Inlägg av jocke »

1 Humbucker kopplad som 2 singlecoils?!

/Jocke
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Jo, det är ju möjligt, som en jazzbas alltså?

Fakta eller gissning?
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Är det inte 2bands EQ som på Music Man:orna ?
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Tror inte det, står 2 volympotar och 1 ton. Sen är den ju passiv också.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det är en pot per spole. De är parallellkopplade så det går att styra dem separat.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag är dålig på sånt där, men jag vet att 5:an och 4:an är kopplade på olika sätt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:Det är en pot per spole. De är parallellkopplade så det går att styra dem separat.
Listen to the wise man Ahab :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Japp, dom är kopplade så att det är en volymkontroll till varje spole i pickupen. Nu är det ju ganska tråkigt, så jag har moddat min OLP femma genom att bygga ett passivt bas filter på ena ratten, en "vanlig" tonkontroll som skär diskant på andra ratten och volymen som tredje ratt, sen monerade jag en pull-push pot på "diskanten" och med den kan jag koppla förbi hela tonkretsen. Att bygga det passiva filtert var lätt det gick åt en 2-3 kondingar och 2-3 motstånd och en bit "expriment platta" att montera den hela på, vete sjutton var jag har ritningarna på det men jag andvände mig av ett datorprogram som hete tone stack calculator som man kunde ladda ner gratis och tonkontrollen "bif muff" och då man laborerade med olika värden på komponenterna kunde man få tonkontollen att inte påverka signalen märkbart då den är på fullt och skära bort bas då man drar av den. Sen tog jag även och moterade en treläges pickup switch för att kunna välja om pickupen skall vara serie, singel eller paralellkopplad.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Tack för infon allihopa.

Håller med dig om att det är tråkigt Busse. Köper jag en så kommer jag till 100% seriekoppla spolarna och köra endast volympot. Möjligtvis en coil tap switch, men tonkontroll har jag ingen kärlek till..
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Tack för infon allihopa.

Håller med dig om att det är tråkigt Busse. Köper jag en så kommer jag till 100% seriekoppla spolarna och köra endast volympot. Möjligtvis en coil tap switch, men tonkontroll har jag ingen kärlek till..
Jag har för mig att spolarna i pickupen på en Stingray är paralellkopplade på den modeller som saknar pickupväljaren för serie, paralell och singel koppling av pickupen. Om man inte vill andvända tonkontroller och har tvårattar över på basen så kan man ju byta ena ratten till en vridomkopplare för att välja serie, parallell och singel läge av pickupen.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

busse skrev:Jag har för mig att spolarna i pickupen på en Stingray är paralellkopplade på den modeller som saknar pickupväljaren för serie, paralell och singel koppling av pickupen. Om man inte vill andvända tonkontroller och har tvårattar över på basen så kan man ju byta ena ratten till en vridomkopplare för att välja serie, parallell och singel läge av pickupen.
Bra ide, kanske är ngt, men köper jag en bas med humbucker är det för att jag vill ha det feta seriekopplade spolar ljudet.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Skriv svar