ny köp, fender p-bas 60 anniversary.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

ny köp, fender p-bas 60 anniversary.

Inlägg av SmashMyAmp »

Köpte idag en fender p-bas deras utgåva när de fyllde 60.. fan vilken mysig bas :). tog mig inte många minuter innan jag blev kär. men dock var den inte lika bra i ljudet som mark hoppus signatur bas, kan dock vara den underbara seymor duncan micken som sitter på den. men jag undrar om någon vet vad nypris på en sådan bas kostar, alltså den jag nyss köpte.. (själv fick jag den för 5.000)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Är det en amerikansk eller mexare?
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Grattis!

Och nu... Bilder!!!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

ojj glömde säga att det är en mexare dock.. har tyvärr inte hunnit med bilder :P har därimot hunnit repat med den med bandet.. var ett jävla muller i mickarna, är det någon som vet någon liknande mick till quarter pounder?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Listar på ~$700, lite googlande verkar dom säljas för dryga ~$500 ny.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

ofan då fick jag ju ganska bra pris ändå.. antar att i sverige ligger dom lite högre än i usa..
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

SmashMyAmp skrev:ofan då fick jag ju ganska bra pris ändå.. antar att i sverige ligger dom lite högre än i usa..
jo såklart dyrare här. $500 är iofs runt ~3200kr med dagens dollarkurs :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16208
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

knedy skrev:
SmashMyAmp skrev:ofan då fick jag ju ganska bra pris ändå.. antar att i sverige ligger dom lite högre än i usa..
jo såklart dyrare här. $500 är iofs runt ~3200kr med dagens dollarkurs :oops:
Frakt+moms+gnidnare generalagenter innebär att jämförelsen inte är rättvis...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

knedy skrev:Listar på ~$700, lite googlande verkar dom säljas för dryga ~$500 ny.
Som vanligt så kan man inte nämna amerikanskt nypris som en referns för svenska nypriser. Som 200071 nämner så haltar det betänkligt.

3200 kr ja, men då ligger basen i USA och du är i Sverige. Ospelbar är ordet som kommer på tanke. Lägg ill frakt, tull och moms och du är uppe i dryga 5000kr och utan chans att provspela.

Vet vilken bas det är du köpt. Det var ett trevligt ex. Klämde lite på den efter ni gått i går(måndags)
Senast redigerad av Matte den tis 07 aug 2007, 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

tycker det är lite konstigt att det är så lätt att köpa dom från usa när de slutades att göra för typ 2 år sedan.. köpte min från mabass i karlskoga och han sa att de här är näst intill omöjliga att få tag på "nya" i sverige..
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

va fan? är du seriös matte? fan var du på mabass igår alltså :P
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

SmashMyAmp skrev:va fan? är du seriös matte? fan var du på mabass igår alltså :P
Yepp!
Det var inte jag med hjälmen...... :wink:
Stod och väntade på att få prata med Mats när du hade funderingar på mick och pris och liknande.
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

aha, hehe trodde nästan det var du med hjälmen först.. aja då kmr jag nog inte ihåg dig :P köpte du något roligt då? det är alltid kul att veta någom mer som handlar hos mats, alla tycker olika om att handla där har jag lärt mig :P
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

SmashMyAmp skrev:aha, hehe trodde nästan det var du med hjälmen först.. aja då kmr jag nog inte ihåg dig :P köpte du något roligt då? det är alltid kul att veta någom mer som handlar hos mats, alla tycker olika om att handla där har jag lärt mig :P
Handla? Det innebär att man betalar för sig...... :shock:
Nej. Jag var inne och letade lite reservdelar till en gitarr jag håller på att renovera.

mats är som han är. Man får ta det onda med det goda och sållra lite i det han säger. Han har nog aldrig sålt en dålig grej. Det får man tolka hur man vill. För min del kan jag väl säga att han börjar bli trött på det hela och jag har gett han möjlighet att fixa fram det jag sökt, men i många fall har det slutat med att jag handlat på annat håll för det tagit sådan tid för honom att få tummen ur.
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

inte för att vara sån men... En snubbe på GMF forumet ville sälja en sån till mig för 3000 när jag jagade p-basar för ett halvår sedan, beggad iofs

är det den gråliknande lacken, heter "sand... gold.." eller nått sånt?
Bild
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

aa precis det är lite grå/silver i lacken och vitt p-skydd. finns bara en färg också..
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

kom på en sak jag kan fråga er om. jag har jäkla massa bandrassel på E strängen som jag trodde skulle försvinna när jag satt på fräscha strängar, men det gjorde det inte. det märks tillomed när jag kör i stärkaren, finns det något annat sett att fixa det förutom att höja halsen?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Kollat stränghöjden (stalljustering) och att halsen är rak och ej vriden. Alltså inte om det är banan utan om halsen har tendens till skruv?
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Strängrassel ska man vara tacksam över... ska vara lite rock n roll också!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

jo den är rak, men därimot fattar jag inte det med stalljusteringen? det är ju inte som en gitarr med bara två skruvar som gör att man höjer lr sänker stallet, lr är jag bara blind?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

SmashMyAmp skrev:jo den är rak, men därimot fattar jag inte det med stalljusteringen? det är ju inte som en gitarr med bara två skruvar som gör att man höjer lr sänker stallet, lr är jag bara blind?
Jag är ju ingen Fendermänniska men finns det inte separata strängjusteringar för varje sträng? (som det gör i minst 99% av alla basar jag har sett). . Om det inte finns går det ju inte att intonera basen heller ...
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
SmashMyAmp
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 29 jul 2007, 14:07
Ort: Karlskoga

Inlägg av SmashMyAmp »

intoneringen höjer ju inte stallet utan skjuter bara fram "klossen som strängen vilar på" vet inte vad den kallas.. men på den klossen finns det iuf två skruvar av något slag, kanske är dom. hmm får testa mig fram.. du tror inte intoneringen ändras om jag ändrar höjden? näe?
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

SmashMyAmp skrev:intoneringen höjer ju inte stallet utan skjuter bara fram "klossen som strängen vilar på" vet inte vad den kallas.. men på den klossen finns det iuf två skruvar av något slag, kanske är dom. hmm får testa mig fram.. du tror inte intoneringen ändras om jag ändrar höjden? näe?
HEj, jag medade bara att om du inte har separat strängjustering går det varken att höjdjustera eller intonera. Det är de två skruvarna i "klossen" som är höjdjusteringen. Ta lite i taget, om intoneringen påverkas är det bara att intonera om :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

blackparkas skrev:Strängrassel ska man vara tacksam över... ska vara lite rock n roll också!
pff, man ska spela så hårt att det blir strängarna slår i. Det gör jag ibland och då slår jag ändå an strängen nere vid stallet 8)
Senast när jag spelade lika aggresivt med plektrum spelade jag av E-strängen :x
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

knedy skrev:
blackparkas skrev:Strängrassel ska man vara tacksam över... ska vara lite rock n roll också!
pff, man ska spela så hårt att det blir strängarna slår i. Det gör jag ibland och då slår jag ändå an strängen nere vid stallet 8)
Senast när jag spelade lika aggresivt med plektrum spelade jag av E-strängen :x

Tss... kom inte och prata om att spela hårt.... jag spelar hårdare än döden...
Jag spelar så hårt att strängarna skrapar i mickarna.
Jag spelar så hårt att basen brukar knäckas vid halsen.
Jag spelar så hårt att alla gitarrister börjar gråta och ropa efter mamma..
Hur många strängar har du spelat av?
:P

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar