The holy grail of all basses...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

The holy grail of all basses...

Inlägg av Kale »

Gammal historia, vet inte om detta avhandlats på Pratabas tidigare... Stötte på denna artikel om James Jamerson när jag surfade runt lite.

http://www.fenderplayersclub.com/pdfs/g ... n_gear.pdf

Hög stränghöjd, skitig greppbräda, ingen trussrod - hmm... snacka om att man är fel ute...

THE FUNK MACHINE
Jamerson played three Fender bass® guitars throughout his life, but the one that we hear on most of those Motown
recordings is a 1962 Fender P-Bass with a sunburst finish. On the heel of the bass's neck, Jamerson had carved the
word "funk" into the wood, and the guitar that produced more hits than any other in history was officially dubbed the
"Funk Machine."
To most other musicians, that bass was unplayable. Jamerson kept his action very high, and his neck was bowed due to
lack of truss rod maintenance. He rarely cleaned his guitar, and he never cleaned the fretboard. To Jamerson, the sweat
and dirt on the bass was the secret of his sound, the essence of the funk.
Just days before Jamerson died in 1983, the Funk Machine was stolen from his house. To this day, it still has not
resurfaced. There are stories of bassists who stumble across a '62 P-Bass in pawn shops who then take them home and
unscrew the neck plate, hoping to find the word "funk." It's become a legend -- the holy grail of all basses.

Fan också - jag som slipade ner inristningarna och lackade om min hals...

/Kale
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Och för den som vill höra hur det egentligen lät om "The Funk Machine" finns ett par av Jamersons bastagningar isolerade här:

http://www.ricksuchow.com/music-group-151.html

Själv ryser jag från topp till tå när jag hör det, men det går inte att bortse från att den låter lite illa intonerad...

p.s.
Ligger ett par andra Motown-rysare med basspåret solat på samma sida, kolla längre ned...

d.s.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, jag har sett den där och jag tror det ligger mycket till hans sound med att han hade hög action.. han tog ju i ganska mycket när han spelade och hög action med kraftiga anslag låter väldigt speciellt..
En pbas kan även sparka som en stingray om man spelar hårt. (nästan)

jadu.. man undrar var den basen är..
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

bootsy skrev: http://www.ricksuchow.com/music-group-151.html
Själv ryser jag från topp till tå när jag hör det, men det går inte att bortse från att den låter lite illa intonerad...
8) 8) 8) Tack för den länken!!! :D :D :D

/Kale
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Kalebas skrev:
bootsy skrev: http://www.ricksuchow.com/music-group-151.html
Själv ryser jag från topp till tå när jag hör det, men det går inte att bortse från att den låter lite illa intonerad...
8) 8) 8) Tack för den länken!!! :D :D :D

/Kale
Inte så tråkigt, va?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Fett!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

bootsy skrev:Inte så tråkigt, va?
... beror på hur man ser det... är själv inne på att göra simpla taktfasta beat på basen för att fixa groove. Det var definitivt inte Jamerson (simpel menar jag)... Så om man vill efterlikna hans spelstil så får man ligga i...

/Kale
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Kalebas skrev:
bootsy skrev:Inte så tråkigt, va?
... beror på hur man ser det... är själv inne på att göra simpla taktfasta beat på basen för att fixa groove. Det var definitivt inte Jamerson (simpel menar jag)... Så om man vill efterlikna hans spelstil så får man ligga i...

/Kale
Oavsett vilken stil man själv omfamnar så är värdet i att planka Jamerson för en basist lika oumbärligt som jusistutbildning för en advokat, om du frågar mig.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

bootsy skrev:Oavsett vilken stil man själv omfamnar så är värdet i att planka Jamerson för en basist lika oumbärligt som jusistutbildning för en advokat, om du frågar mig.
:lol: Du har förmodligen rätt och jag blir nog aldrig advokat...

/Kale
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag har väldigt svårt att försöka härma Jamerson, jäklarns klurgubbe var han.

På "Standing in the Shadows of Motown"-skivan finns Bernadette instrumental med basen i "fokus", inte helt isolerad som i klippet längre upp i tråden men kan rekomendera den.

Hela den skivan är grymt bra. Även fast jag inte riktigt gillar Bootsy Collins röst och han sjunger två låtar. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Ballt lir, men mindre ballt ljud.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Makten skrev:Ballt lir, men mindre ballt ljud.
Visst är det intressant att det ljud som sitter som en smäck i mixen låter sådär när det är solat?
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

bootsy skrev:
Makten skrev:Ballt lir, men mindre ballt ljud.
Visst är det intressant att det ljud som sitter som en smäck i mixen låter sådär när det är solat?
Också stor skillnad på hur stor plats gitarrerna tar i mixen, innan distens genombrott. Beatet, groovet, svänget, eller vad ni vill kalla det, har alltid varit i fokus i Motown-musik. Därför hörs basen bra.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

bootsy skrev:
Makten skrev:Ballt lir, men mindre ballt ljud.
Visst är det intressant att det ljud som sitter som en smäck i mixen låter sådär när det är solat?
Helt klart intressant. Men klippen måste ha filtrerats en del för att få basen solo. Det måste påverka ljudet en hel del så det vi hör i klippen är kanske inte allt. En annan fundering är det här med att inte rengöra greppbädan, ljudet måste ha förändrats med tiden så att senare inspelningar låter annorlunda mot tidigare :wink:

/Kale
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Låter pruttigt.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jäklars va kul, coolt !!
...men han har faktiskt inte perfekt timing alla gånger, vågar man säga så om baspappa(?)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Fasen vad grymt!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

lowfreq skrev:Jäklars va kul, coolt !!
...men han har faktiskt inte perfekt timing alla gånger, vågar man säga så om baspappa(?)
Ingen har perfekt timing alla gånger när man granskar basspelandet isolerat från resten. Prova själv så får du se. Jag blev utsatt för det för mera en 20 år vid en studioinspelning. Otrevlig upplevelse. :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kalebas skrev:
bootsy skrev:
Makten skrev:Ballt lir, men mindre ballt ljud.
Visst är det intressant att det ljud som sitter som en smäck i mixen låter sådär när det är solat?
Helt klart intressant. Men klippen måste ha filtrerats en del för att få basen solo. Det måste påverka ljudet en hel del så det vi hör i klippen är kanske inte allt. En annan fundering är det här med att inte rengöra greppbädan, ljudet måste ha förändrats med tiden så att senare inspelningar låter annorlunda mot tidigare :wink:

/Kale
Det står att den isolerats från en multitrack. Kan vara taget från en 8-kanals kassett som ju fanns förr.
calif de funk skrev:Ingen har perfekt timing alla gånger när man granskar basspelandet isolerat från resten. Prova själv så får du se. Jag blev utsatt för det för mera en 20 år vid en studioinspelning. Otrevlig upplevelse.
Det kallas sväng och det hade Motown-musikerna.

Det kvittar nog vad jag lyssnar på isolerat som jag själv spelat in så låter det otajt (rysligt). Detta beror på att hela bandet är otajt men samspelt. Isolerat låter det otajt men som helhet låter det samspelt och svängigt.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Danne skrev:
Kalebas skrev:
bootsy skrev:
Makten skrev:Ballt lir, men mindre ballt ljud.
Visst är det intressant att det ljud som sitter som en smäck i mixen låter sådär när det är solat?
Helt klart intressant. Men klippen måste ha filtrerats en del för att få basen solo. Det måste påverka ljudet en hel del så det vi hör i klippen är kanske inte allt. En annan fundering är det här med att inte rengöra greppbädan, ljudet måste ha förändrats med tiden så att senare inspelningar låter annorlunda mot tidigare :wink:

/Kale
Det står att den isolerats från en multitrack. Kan vara taget från en 8-kanals kassett som ju fanns förr.
calif de funk skrev:Ingen har perfekt timing alla gånger när man granskar basspelandet isolerat från resten. Prova själv så får du se. Jag blev utsatt för det för mera en 20 år vid en studioinspelning. Otrevlig upplevelse.
Det kallas sväng och det hade Motown-musikerna.

Det kvittar nog vad jag lyssnar på isolerat som jag själv spelat in så låter det otajt (rysligt). Detta beror på att hela bandet är otajt men samspelt. Isolerat låter det otajt men som helhet låter det samspelt och svängigt.
Now you´r talking :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Angående ljudet, Kanske är nåt som alla vet och inte ens behöver kommentera men James körde basen rätt in i mixerbordet och bytte aldrig strängar...
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

calif de funk skrev:
lowfreq skrev:Jäklars va kul, coolt !!
...men han har faktiskt inte perfekt timing alla gånger, vågar man säga så om baspappa(?)
Ingen har perfekt timing alla gånger när man granskar basspelandet isolerat från resten. Prova själv så får du se. Jag blev utsatt för det för mera en 20 år vid en studioinspelning. Otrevlig upplevelse. :wink:
Tror inte att man ska ha det heller.
Tom de som konstruerade trummaskiner blev ju varse efter ett tag
att det inte svängde om de inte la in lite "fel" här och där.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

calif de funk skrev:
lowfreq skrev:Jäklars va kul, coolt !!
...men han har faktiskt inte perfekt timing alla gånger, vågar man säga så om baspappa(?)
Ingen har perfekt timing alla gånger när man granskar basspelandet isolerat från resten. Prova själv så får du se. Jag blev utsatt för det för mera en 20 år vid en studioinspelning. Otrevlig upplevelse. :wink:
Jodå, visst har jag hört mig själv solo, det är verkligen nyttigt.
Det är klart motown-grabbarna har sväng, det var inte det jag menade. Utan att han rent av missade några anslag och att, ja, timingen inte var den bästa på några ställen. Som helhet spelar han ju hur bra som helst, stilbildare kan man lugnt påstå.
Som ni sa så ska ju inte takten gå spikrakt, utan med driv, som oftast trummisen skapar, annars skulle det låta konstigt. Precis Gäddan, hur kul lät trumm-maskinerna förr(?)

för övrigt så är ju rätt känsla för timing oerhört viktig, såklart.
Senast redigerad av lowfreq den tor 09 aug 2007, 00:04, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Svarte_Jack skrev:Låter pruttigt.
word.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

lowfreq skrev:
calif de funk skrev:
lowfreq skrev:Jäklars va kul, coolt !!
...men han har faktiskt inte perfekt timing alla gånger, vågar man säga så om baspappa(?)
Ingen har perfekt timing alla gånger när man granskar basspelandet isolerat från resten. Prova själv så får du se. Jag blev utsatt för det för mera en 20 år vid en studioinspelning. Otrevlig upplevelse. :wink:
Jodå, visst har jag hört mig själv solo, det är verkligen nyttigt.
Det är klart motown-grabbarna har sväng, det var inte det jag menade. Utan att han rent av missade några anslag och att, ja, timingen inte var den bästa på några ställen. Som helhet spelar han ju hur bra som helst, stilbildare kan man lugnt påstå.
Som ni sa så ska ju inte takten gå spikrakt, utan med driv, som oftast trummisen skapar, annars skulle det låta konstigt. Precis Gäddan, hur kul lät trumm-maskinerna förr(?)

för övrigt så är ju rätt känsla för timing oerhört viktig, såklart.
Om man bortser från det första meningen (bold) så förstår jag inte riktigt varför du citerar mig?! :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar