Ny bas, tack å lov!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Ny bas, tack å lov!

Inlägg av Lazydog »

Hej allihopa.
Efter att ha varit utan bas i tre år så har jag äntligen införskaffat en OLP MM2 modell svart med hals och greppbräda i lönn.

Har alltid gillat lönnbräda då jag tycker det känns mer "Vintage".

Efter att ha läst här på forumet och på andra ställen på nätet att OLP är bra grejer så testade jag runt på olika musikaffärer här i stan (sthlm).
Testade både MM original-stingrockan och OLP:en för att jämföra och kom fram till att de är en "good enough" kopia med hyffsat gedigen känsla.

Och vilket kap jag gjorde sen, 1500 spänn inklusive kabel och en rolig liten Zoom 506 II Bass effektpedal.
Basen är i riktigt fint skick, och i stort sett aldrig använd. Inga märken eller repor, bara damm.

Kan inte påstå att svart är min favoritfärg på musikinstrument då det ofta kan kännas lite själlöst men till det priset så kan man inte vara kräsen.

Efter lite intonering och halsjustering så känns den riktigt bra.
Det vore fräsigt att testa att sätta på svarta nylon flatwounds på den! Svart som natten...

Slänger upp lite bilder på den men de blev inte så bra, jag är ingen fotograf kan jag lova:)

Bild
Bild
[/img]
Bild
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Grattis!

OLP är inge skit!
Jag har moddat mina lite och kan härmed bevisa att det blir betydligt snyggare om du byter plektrumskydd:

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Geddy_Lee skrev:Grattis!

OLP är inge skit!
Jag har moddat mina lite och kan härmed bevisa att det blir betydligt snyggare om du byter plektrumskydd:

Bild
Shit Geddy, det där var ju riktigt snyggt!
Vart fiskar man fram ett sådant plektrumskydd?
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy körde snikversionen, skickade in bilder på sig själv naken i utmanande poser och drog på snyfthistorierna :wink:

Skämt åsido: jag tror att han mailade luthman och frågade vart man fick tag på ett och dom skickade ett gratis! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:Geddy körde snikversionen, skickade in bilder på sig själv naken i utmanande poser och drog på snyfthistorierna :wink:
Mig naken! =)
Det borde bli många plektrumskydd.

Det var den 4-strängade jag mailade till Luthman och frågade om de hade
plektrumskydd all sälja. Då lyckades jag få ett gratis, faktiskt.
Bild

På den 5-strängade köpte jag ett plektrumskyddsämne från GMF och skar till det själv.
Enkelt! Tar en kväll att fixa till det.
Grejen är att det är viktigt vad det är för färg på skyddet från början, eftersom du klistrar på det på det gamla.
På min 4:a var det svart från början och då blir det inte så bra.
Eftersom ditt är vitt har du alla förutsättningar att lyckas vare sig du väljer turtle eller pearl.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Geddy_Lee skrev:
FreCKo skrev:Geddy körde snikversionen, skickade in bilder på sig själv naken i utmanande poser och drog på snyfthistorierna :wink:
Mig naken! =)
Det borde bli många plektrumskydd.

Det var den 4-strängade jag mailade till Luthman och frågade om de hade
plektrumskydd all sälja. Då lyckades jag få ett gratis, faktiskt.
Bild

På den 5-strängade köpte jag ett plektrumskyddsämne från GMF och skar till det själv.
Enkelt! Tar en kväll att fixa till det.
Grejen är att det är viktigt vad det är för färg på skyddet från början, eftersom du klistrar på det på det gamla.
På min 4:a var det svart från början och då blir det inte så bra.
Eftersom ditt är vitt har du alla förutsättningar att lyckas vare sig du väljer turtle eller pearl.
Ah nice! Det där med plektrumskyddsämne låter intressant. Då kan man ju göra lite custom.
Kanske skulle man få någon att motivlacka den vita med något fräsigt motiv?

Har du moddat dina på något annat sätt? Har sett att något kopplat om elektroniken men minns inte hur och var jag sett det...

Får testa mig fram med setupen för den var lite galet justerad, bananhals och stränghöjdsskruvarna nästan maxade. hade dock ingen passande nyckel för just det ändamålet.
Halsen var ju superenkel att skruva då man inte behöver ha en särskilld nyckel.

Testade basen imorse då den fått hänga in sig efter halsjusteringen: Very nice. Inget rassel.

Tack för alla tips
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Grattis! OLP is the shit!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Lazydog skrev: Har du moddat dina på något annat sätt?
Det första jag gjorde var att sätta på nya micar på bägge basarna:
Seymour Duncan Basslines
Bild

Sen var stämskruvarna lite väl trötta på 4:an, så jag satte på Hipshot Ultralite´s. De är grymt najsa!
Bild
Lazydog skrev:Har sett att något kopplat om elektroniken men minns inte hur och var jag sett det...
Här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=2691
Lazydog skrev: Ah nice! Det där med plektrumskyddsämne låter intressant. Då kan man ju göra lite custom.
Kanske skulle man få någon att motivlacka den vita med något fräsigt motiv?
Ämnena jag menar är som ett kraftigt klisermärke 1½-2 mm tjocka i hårdplast.
Du limmar på det på det befintliga plektrumskyddet och skär efter det.
Sen behöver du lite tålamod och en uppsättning filar för att fasa till kanterna.
Det är det som tar tid.
Filarna geggar igen, så en stålborste för att rensa dem med jämna mellanrum är bra oxå.
Det som lyser igenom från det gamla skyddet är inte mycket.
Har du ett svart bakom så tar det bort effekten eftersom det blir för mörkt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Geddy_Lee skrev:
Lazydog skrev: Har du moddat dina på något annat sätt?
Det första jag gjorde var att sätta på nya micar på bägge basarna:
Seymour Duncan Basslines
Bild

Sen var stämskruvarna lite väl trötta på 4:an, så jag satte på Hipshot Ultralite´s. De är grymt najsa!
Bild
Lazydog skrev:Har sett att något kopplat om elektroniken men minns inte hur och var jag sett det...
Här: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=2691
Lazydog skrev: Ah nice! Det där med plektrumskyddsämne låter intressant. Då kan man ju göra lite custom.
Kanske skulle man få någon att motivlacka den vita med något fräsigt motiv?
Ämnena jag menar är som ett kraftigt klisermärke 1½-2 mm tjocka i hårdplast.
Du limmar på det på det befintliga plektrumskyddet och skär efter det.
Sen behöver du lite tålamod och en uppsättning filar för att fasa till kanterna.
Det är det som tar tid.
Filarna geggar igen, så en stålborste för att rensa dem med jämna mellanrum är bra oxå.
Det som lyser igenom från det gamla skyddet är inte mycket.
Har du ett svart bakom så tar det bort effekten eftersom det blir för mörkt.
Geddy, mannen som ger svar på tal!
Stort tack!
Mickbyte är ju verkligen intressant då jag anser mig ha sparat in en rejäl slant eftersom jag fick basen billigt. En Seymour Duncan kostar väl inte allt för mycket?

Har du några rekommendationer ang strängar? kör väl mest fingerstyle funk å slap.

Stämskruvarna känns OK dels för att de knappt är använda, dels för att de känns som lite rejälare än på de butiksexemplar jag testat bla på 4sound. Det är väl lite skillnad mellan årsmodellerna åxå.
Min bör vara en 2003-2004.

Måste undersöka plektrumskyddet närmare.. är lite lur på att skyddsplasten fortfarande sitter kvar :)
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Lazydog skrev: Geddy, mannen som ger svar på tal!
Jag försöker ta mig ur det här blida och timida facket jag hamnat på här i forumet. :wink:
Lazydog skrev: Mickbyte är ju verkligen intressant då jag anser mig ha sparat in en rejäl slant eftersom jag fick basen billigt. En Seymour Duncan kostar väl inte allt för mycket?
Jag köpte mina beggade. Gav runt 7-800 spänn.
De kostar nog det dubbla nya, skulle jag gissa.
Lazydog skrev: Har du några rekommendationer ang strängar? kör väl mest fingerstyle funk å slap.
Strängtips bollar jag gärna över till ex BBQ, som verkar ha koll på sånna saker. :)
Lazydog skrev: Stämskruvarna känns OK dels för att de knappt är använda, dels för att de känns som lite rejälare än på de butiksexemplar jag testat bla på 4sound. Det är väl lite skillnad mellan årsmodellerna åxå.
Min bör vara en 2003-2004.
Har inte bytt på min 5:a som jag köpte ny heller.
Däremot 4:an var tämligen misshandlad av nån punkbasist så jag var tvungen att göra nå´t.
Den stämde ur sig bara man ställde ifrån sig den.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Tack än en gång Geddy

Ja dessa misshandlare... när ska folk lära sig att man misshandlar strängarna, inte instrumenten!
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Lazydog skrev:Tack än en gång Geddy

Ja dessa misshandlare... när ska folk lära sig att man misshandlar strängarna, inte instrumenten!
Ingen orsak!

Det är ju samtidigt lite rolligt att köpa en sån bas.
Lite som att köpa en riktigt skitig och ingrodd bil och sen totalsanera. :wink:
Han hade tejpat fast axelbandet med pakettejp som kladdat fast i basen.
Greppbrädan var så äcklig att man inte ville ta i den utan att rengöra först.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Geddy_Lee skrev:
Han hade tejpat fast axelbandet med pakettejp som kladdat fast i basen.
Innovativt.



Men dumt
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Äh. Det gör min trummis också på sin bas. SKittufft.
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Geddy_Lee skrev:
Lazydog skrev:Tack än en gång Geddy

Ja dessa misshandlare... när ska folk lära sig att man misshandlar strängarna, inte instrumenten!
Ingen orsak!

Det är ju samtidigt lite rolligt att köpa en sån bas.
Lite som att köpa en riktigt skitig och ingrodd bil och sen totalsanera. :wink:
Han hade tejpat fast axelbandet med pakettejp som kladdat fast i basen.
Greppbrädan var så äcklig att man inte ville ta i den utan att rengöra först.
Jag håller med. det är som att slipa fram en diamant ur en gråsten:)

Det är kul när man får till ett sådant objekt. Samtidigt är det rätt äckligt när man i stort sett måste blötlägga grejerna i alkohol för att lösa upp smutsen.
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Geddy_Lee skrev: Han hade tejpat fast axelbandet med pakettejp som kladdat fast i basen.
Alla vet ju att man använder Gaffa till sånt.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ahab skrev:
Geddy_Lee skrev: Han hade tejpat fast axelbandet med pakettejp som kladdat fast i basen.
Alla vet ju att man använder Gaffa till sånt.
Eller som Bassdude som gaffade hela sin OLP, för han ville ha den svart.....eller nå´t. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Har du moddat dina på något annat sätt? Har sett att något kopplat om elektroniken men minns inte hur och var jag sett det...
Jag har moddat elektroniken på min OLP 5:a, jag har byggt ett passivt basfilter som skär bas på ena ratten, en vanlig tonkkontroll som skär diskant, den är även en pull-push pot så jag kan koppla förbi hela tonkretsen, sista ratten är volymen. Sen har jag monterat en 3-läges pickupswitch så jag kan välja om jag vill ha pickupen serie, singel eller parallellkopplad. Dessa saker är relativt enkla och billiga att göra skulle tro att komponenterna till filtret kostar 20-30 kr, pickup switchen kostar väl en hundring eller så fast jag tror att switchen bara finns på 5-strängade Musicman, fast nån annan kan säkert det bättre om vilka modeller som har switchen till pickupen. Men man heltklart så kan man säga att denna moddning gjorde OLP basen mycket mångsidig i ljudet att från fett basigt ljud med hög output med pickupen seriekopplad till Jazzbas stallpickup liknande ljud då den är singecoilkopplad och lite avdragen bas på bas kontrollen.
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

busse skrev:
Har du moddat dina på något annat sätt? Har sett att något kopplat om elektroniken men minns inte hur och var jag sett det...
Jag har moddat elektroniken på min OLP 5:a, jag har byggt ett passivt basfilter som skär bas på ena ratten, en vanlig tonkkontroll som skär diskant, den är även en pull-push pot så jag kan koppla förbi hela tonkretsen, sista ratten är volymen. Sen har jag monterat en 3-läges pickupswitch så jag kan välja om jag vill ha pickupen serie, singel eller parallellkopplad. Dessa saker är relativt enkla och billiga att göra skulle tro att komponenterna till filtret kostar 20-30 kr, pickup switchen kostar väl en hundring eller så fast jag tror att switchen bara finns på 5-strängade Musicman, fast nån annan kan säkert det bättre om vilka modeller som har switchen till pickupen. Men man heltklart så kan man säga att denna moddning gjorde OLP basen mycket mångsidig i ljudet att från fett basigt ljud med hög output med pickupen seriekopplad till Jazzbas stallpickup liknande ljud då den är singecoilkopplad och lite avdragen bas på bas kontrollen.
Detta låter ju onekligen intressant men spontant så känns det lite överkurs för mig.
Finns det någon chans att se kopplingschema/diagram för detta måntro?
Använder du Olp standardmick eller har du bytt den åxå?
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

BTW: Som jag befarade tidigare så sitter skyddsplasten kvar på plektrumskyddet.
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Lazydog skrev:BTW: Som jag befarade tidigare så sitter skyddsplasten kvar på plektrumskyddet.
Perfekt! Då blir ju basen som ny när du tar bort det.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Snygg bas, måste vara ett bra val som första bas.
Testade ett antal basar under semestern och OLP överraskade positivt, i motsättning till vissa andra. Tror jag vill ha en jag med.
Och så går det ju att modda dom utan att riskera att bli idiotförklarad på ett basforum om 10-20 år om man vill sälja den. :wink:

Hoppas jag kan åka till Örebro någon dag å kolla på dom två praktexemplaren som finns där. :)
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

prunier skrev:Snygg bas, måste vara ett bra val som första bas.
Testade ett antal basar under semestern och OLP överraskade positivt, i motsättning till vissa andra. Tror jag vill ha en jag med.
Och så går det ju att modda dom utan att riskera att bli idiotförklarad på ett basforum om 10-20 år om man vill sälja den. :wink:

Hoppas jag kan åka till Örebro någon dag å kolla på dom två praktexemplaren som finns där. :)
Du är välkommen!
Ta med lite kubb så fixar jag kaffet. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
klaatu
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 11 aug 2007, 16:31

Inlägg av klaatu »

Bara att gratulera till köpet! 1500 :- inkl en liten effektmojäng låter ju kanon med tanke på OLP:s goda rykte.
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

klaatu skrev:Bara att gratulera till köpet! 1500 :- inkl en liten effektmojäng låter ju kanon med tanke på OLP:s goda rykte.
Tackar tackar!
Effektmojängen presterar över förväntan faktiskt. Jag har inte gett mycket för Zoom förut och jag skulle nog inte köpa en idag heller... men jag fick ju den på köpet och den underhåller mig:)

Hittade en passande nyckel igår och fick justera stränghöjden till vad jag kallar tight som fan.
Detta i kombination med den lagomt halkiga halsen gör att det går att lira fort som fan om jag vill:)
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Skriv svar