Info om äldre Musicman

Prata om allt som har med elbasar att göra
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Info om äldre Musicman

Inlägg av busse »

Jag är små sugen på att köpa en Singray bas som skall vara bland de tidigare exen. Den verkar ha askkropp som är klarlackad och lönnhals som också är klarlackad som är fäst med en 3-bultad halsplatta alá 70-tals Fender. Svart plektrumskydd med tumstöd infällt i plektrumskyddet, dämpkuddar till strängarna vid stallet, strängarna genom kroppen. Var kan man hitta mer info om äldre Musicman basar?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Det var ju lite i alla fall, nån med mer info lite äldre Musicman?
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Kan inte bli äldre....hehe
Stingray introducerades ju 1976....men det var kanske inte så du menade?
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Kan inte bli äldre....hehe
Stingray introducerades ju 1976....men det var kanske inte så du menade?
Nä det var väl lite mer info om just dessa första basar. Är det nåt man skall se upp med på dessa tidiga modeller eller är det nåt annat man skall tänka på om man skall köpa en tidig Stingray?
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Jag är ingen stingray-kännare, men strängarna ska väl gå igenom kroppen. Testa basen och känn om vikten passar dig. Det är annars gedigna instrument som, vad jag förstår, har jämn kvalitet.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Alla tidiga pre-1980 jag testat har varit bra ex. Det kan dock skilja väldigt mycket i vikt. En del är tunga som AS(de flesta), medans man kan ha tur och hitta ett fjäderlätt ex.

Det vore cool att springa på ett ex i den mycket limiterade färgen inca silver.

Om man ska se det som en framtida investering likväl som instrument är det ett ex med serienummer som börjar på B00... man ska leta efter.

Lycka till!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

MM har aldrig haft nån direkt dålig period (som Fender och Gibson) eller något känt problem (som stallen på Rick) så det är exen som räknas. Jag har dock aldrig spelat på en MM som varit sämre än skitbra.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:MM har aldrig haft nån direkt dålig period (som Fender och Gibson) eller något känt problem (som stallen på Rick) så det är exen som räknas. Jag har dock aldrig spelat på en MM som varit sämre än skitbra.
Samma här, har iofs bara stött på en handfull preEB Stingray och nå´n annan gammal yxa, men det gäller även nyare exemplar.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar