Shit pommes frite! Gibsons svar på Fender Bass VI.
Aldrig sett dom förrut, någon som har mer info om dom? Blir nog en sån som mitt drömcustombygge ska bli byggd efter.
Jag tänker mig att SGmodellen skulle kunna ta hem guldet i grenen "tidernas mest framtunga bas"...
Här är lite (väldigt lite) info om EB-6: http://www.provide.net/~cfh/gibson9.html
Gillar man Fenders Bass VI gillar man sannolikt även denna, även om materialval och konstruktion är annorlunda. Frågan är om man vill betala priset bara. Såg en SG-variant för 12500$ för ett par år sedan och ES-modellen finns nu till salu hos Solidbody Guitars för 10000$. Byggdes totalt 135st mellan 1960-1967 och SG-kroppsformen kom någon gång 1961 vilket gör att förhållandet bör vara ca 34/101 (ES/SG) med lite diff beroende på hur många av '61:orna var ES.
Riktigt framtunga är bara senare EB-0L, EB-3L samt EB-4L (speciellt 70-talarna med lönnhals) eftersom de har 34.5" mensur till skillnad från de kortskaligas 30.5". Min '69 EB-3 är endast aningens framtung men det märks knappast eftersom hela basen är väldigt lättviktig.
Det är ju ingen dum idé Knedy. Gibson använde vanliga Gitarr-PAF mickar (av vilka alla micktillverkare tycks ha den ultimata replikan av)och dessutom kan du ju låta montera ett stall som faktiskt går bra att intonera ordentligt...
Danne skrev:Det är ju ingen dum idé Knedy. Gibson använde vanliga Gitarr-PAF mickar (av vilka alla micktillverkare tycks ha den ultimata replikan av)och dessutom kan du ju låta montera ett stall som faktiskt går bra att intonera ordentligt...
Ja då blir det tuneomatic eller ett badass-wraparound. Borde gå att fila upp lite så dom tjocka strängarna går på utan problem.
Den där något ihåliga varianten har jag dreglat över många gånger, men den SG-formade varianten är inte fy skam den heller. Att använda en som bas för ett custombygge låter onekligen juste. Vilken byggare är det du funderar på att anlita?
Och förresten: överväg att skaffa ett stall med svaj. Moderat använt låter det grymt på bass vi:or. Funderar t.o.m. på att byta stallet på min Jaguar-sexa från tune-o-matic till ett Jazzmaster/Jaguar/Fender VI-system. Sådana är dessutom väldigt snygga.
peter_s: Ja dom stallen är sjukt snygga med kåpan på typ:
Se till att skaffa ett med modernare sadlar, inte gängade som dom gamla. Mustangstallen ska vara ett bra alternativ, undrar bara om kåpan går på.
För då skulle lätt ett sånt tillsammans med en tuneomatic tailpiece eller stringthrough vara mitt val.
Vet inte vilken som skulle få äran att bygga den, kanske blir Fagerlund. Har ju redan instrument han byggt så jag vet att han kan sina saker. Tänkte mest bara för att testa något annat.
Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå.
På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:
peter_s skrev:Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå.
På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:
Jag försöker att inte ha allt för mycket åsikter om andras smak, men här kommer en dubbel. Den deArmonden är lika ful som Pruniers bas.....
peter_s skrev:Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå.
På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:
Jag försöker att inte ha allt för mycket åsikter om andras smak, men här kommer en dubbel. Den deArmonden är lika ful som Pruniers bas.....
Jag kan nog hålla med dig lite, men samtidigt finns det något med DeArmonden som jag gillar. Fast, det är klart, om jag nu skulle ge mig på att låta någon tillverka en replika så skulle det vara med en något modifierad kroppsform. Den ser ju lite konstigt avhuggen till baktill nu, med med några småändringar skulle den bli lite mer Shergold-/Wal-lik, och det är inte fy skam i min bok.
Nej det behövs inte mycket förändringar för att göra den lite smakligare. Samtidigt tycker ju jag också det är kul med lite annorlunda basar, så inte alla ser ut som ..... ja likadana helt enkelt.
peter_s skrev:Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå.
På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:
quote]
Jag försöker att inte ha allt för mycket åsikter om andras smak, men här kommer en dubbel. Den deArmonden är lika ful som Pruniers bas.....
Det var som tusan, är jag bara delad etta. Jag får väl köra ett ”förfulingsprojekt” så jag kan återta min position på fulbastoppen. Fram med sågen….
peter_s skrev:Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå.
På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:
quote]
Jag försöker att inte ha allt för mycket åsikter om andras smak, men här kommer en dubbel. Den deArmonden är lika ful som Pruniers bas.....
Det var som tusan, är jag bara delad etta. Jag får väl köra ett ”förfulingsprojekt” så jag kan återta min position på fulbastoppen. Fram med sågen….
Fast det finns mig veterligen ingen här på forumet som äger en sån ful deArmond så du har nog din förstaplats i alla fall.
peter_s skrev:Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå.
På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:
quote]
Jag försöker att inte ha allt för mycket åsikter om andras smak, men här kommer en dubbel. Den deArmonden är lika ful som Pruniers bas.....
Det var som tusan, är jag bara delad etta. Jag får väl köra ett ”förfulingsprojekt” så jag kan återta min position på fulbastoppen. Fram med sågen….
Fast det finns mig veterligen ingen här på forumet som äger en sån ful deArmond så du har nog din förstaplats i alla fall.
Tackar, jag blev lite nervös där ett tag
Det blev ingen såg, men slipmaskinen fick arbeta lite.
Jag har störd mig på att ena hörnet varit lite i vägen, men nu känns det bättre.
Detta som är så bra med fula värdelösa basar. Om man vill ändra nåt är det bara att göre det.
Hur svårt är det inte då at leva med en 30 000 kr bas och efter ett tag inse att den borde vara lite annorlunda för att kännas perfekt. Man kan ju inte sätta sågen i en 65 jazz
PS Klicka på förstora på egen risk. Sig bara inte att ni inte blev varnade
Senast redigerad av prunier den tis 04 sep 2007, 20:22, redigerad totalt 1 gånger.