Gibson EB-6

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Gibson EB-6

Inlägg av knedy »

Shit pommes frite! Gibsons svar på Fender Bass VI.
Aldrig sett dom förrut, någon som har mer info om dom? Blir nog en sån som mitt drömcustombygge ska bli byggd efter.
Bild

Bild

Bild

Byggdes först som hollowmodell:

Bild
..men den var inte lika porrig.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det där är fina grejer det! Inte helt lätta att få tag på.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Ful liten gitarrkropp med massa konstigt plåtskrot påmonterad, nej så skall väl inte en bas vara! :wink:

Några gånger är det en orsak till att ting är sällsynta
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

prunier: med basen i din avatar ska du inte säga något om fula små kroppar ;) :twisted:



men uschiamej, den in i en marshall med en riktigt elak fuzz.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

knedy skrev:prunier: med basen i din avatar ska du inte säga något om fula små kroppar ;) :twisted:



men uschiamej, den in i en marshall med en riktigt elak fuzz.

:oops: :oops: Inga plåtskrot på min i alla fall, men jag måste medge att sten i glashus och liknande går genom huvudet just nu……….
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag tänker mig att SGmodellen skulle kunna ta hem guldet i grenen "tidernas mest framtunga bas"...
Här är lite (väldigt lite) info om EB-6:
http://www.provide.net/~cfh/gibson9.html

Här en Harmony-centralrecension av 335modellen:
http://reviews.harmony-central.com/revi ... /EB-6/10/1
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Gillar man Fenders Bass VI gillar man sannolikt även denna, även om materialval och konstruktion är annorlunda. Frågan är om man vill betala priset bara. Såg en SG-variant för 12500$ för ett par år sedan och ES-modellen finns nu till salu hos Solidbody Guitars för 10000$. Byggdes totalt 135st mellan 1960-1967 och SG-kroppsformen kom någon gång 1961 vilket gör att förhållandet bör vara ca 34/101 (ES/SG) med lite diff beroende på hur många av '61:orna var ES.

Riktigt framtunga är bara senare EB-0L, EB-3L samt EB-4L (speciellt 70-talarna med lönnhals) eftersom de har 34.5" mensur till skillnad från de kortskaligas 30.5". Min '69 EB-3 är endast aningens framtung men det märks knappast eftersom hela basen är väldigt lättviktig.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jo fast skaffar jag en sån köper jag ingen original utan får någon att bygga den åt mig, är nyfiken på att testa någon polsk instrumentmakare faktiskt :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det är ju ingen dum idé Knedy. Gibson använde vanliga Gitarr-PAF mickar (av vilka alla micktillverkare tycks ha den ultimata replikan av)och dessutom kan du ju låta montera ett stall som faktiskt går bra att intonera ordentligt...
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Danne skrev:Det är ju ingen dum idé Knedy. Gibson använde vanliga Gitarr-PAF mickar (av vilka alla micktillverkare tycks ha den ultimata replikan av)och dessutom kan du ju låta montera ett stall som faktiskt går bra att intonera ordentligt...
Ja då blir det tuneomatic eller ett badass-wraparound. Borde gå att fila upp lite så dom tjocka strängarna går på utan problem.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Den där något ihåliga varianten har jag dreglat över många gånger, men den SG-formade varianten är inte fy skam den heller. Att använda en som bas för ett custombygge låter onekligen juste. Vilken byggare är det du funderar på att anlita?

Och förresten: överväg att skaffa ett stall med svaj. Moderat använt låter det grymt på bass vi:or. Funderar t.o.m. på att byta stallet på min Jaguar-sexa från tune-o-matic till ett Jazzmaster/Jaguar/Fender VI-system. Sådana är dessutom väldigt snygga.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

peter_s: Ja dom stallen är sjukt snygga med kåpan på typ:
Bild
Se till att skaffa ett med modernare sadlar, inte gängade som dom gamla. Mustangstallen ska vara ett bra alternativ, undrar bara om kåpan går på.
Bild
För då skulle lätt ett sånt tillsammans med en tuneomatic tailpiece eller stringthrough vara mitt val.

Vet inte vilken som skulle få äran att bygga den, kanske blir Fagerlund. Har ju redan instrument han byggt så jag vet att han kan sina saker. 8) Tänkte mest bara för att testa något annat.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå. ;)

På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:

Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

peter_s skrev:Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå. ;)

På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:

Bild
Jag försöker att inte ha allt för mycket åsikter om andras smak, men här kommer en dubbel. Den deArmonden är lika ful som Pruniers bas..... :help:
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

200071 skrev:
peter_s skrev:Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå. ;)

På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:

Bild
Jag försöker att inte ha allt för mycket åsikter om andras smak, men här kommer en dubbel. Den deArmonden är lika ful som Pruniers bas..... :help:
Jag kan nog hålla med dig lite, men samtidigt finns det något med DeArmonden som jag gillar. Fast, det är klart, om jag nu skulle ge mig på att låta någon tillverka en replika så skulle det vara med en något modifierad kroppsform. Den ser ju lite konstigt avhuggen till baktill nu, med med några småändringar skulle den bli lite mer Shergold-/Wal-lik, och det är inte fy skam i min bok.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nej det behövs inte mycket förändringar för att göra den lite smakligare. Samtidigt tycker ju jag också det är kul med lite annorlunda basar, så inte alla ser ut som ..... ja likadana helt enkelt.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

200071 skrev:
peter_s skrev:Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå. ;)

På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:

quote]

Jag försöker att inte ha allt för mycket åsikter om andras smak, men här kommer en dubbel. Den deArmonden är lika ful som Pruniers bas..... :help:
Det var som tusan, är jag bara delad etta. Jag får väl köra ett ”förfulingsprojekt” så jag kan återta min position på fulbastoppen. Fram med sågen….
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

prunier skrev:
200071 skrev:
peter_s skrev:Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå. ;)

På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:

quote]

Jag försöker att inte ha allt för mycket åsikter om andras smak, men här kommer en dubbel. Den deArmonden är lika ful som Pruniers bas..... :help:
Det var som tusan, är jag bara delad etta. Jag får väl köra ett ”förfulingsprojekt” så jag kan återta min position på fulbastoppen. Fram med sågen….
Fast det finns mig veterligen ingen här på forumet som äger en sån ful deArmond så du har nog din förstaplats i alla fall. :lol:
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

200071 skrev:
prunier skrev:
200071 skrev:
peter_s skrev:Ja, ett Mustangstall får det ju bli (det sitter sådana på Fenders CS VI:or numer, så de borde funka bra). Kåpan känns dock inte helt nödvändig för mig. Visst är den snygg, men om jag ändå kommer sätta på ett Jazzmaster-svajsystem kommer nog kromkvoten fyllas ändå. ;)

På tal om bass vi-projekt: jag skulle inte ha något emot att få en replika av en DeArmond Bajo Jet byggd någon dag. Skum och avig modell, men ack så futuristisktretrosnygg:

quote]

Jag försöker att inte ha allt för mycket åsikter om andras smak, men här kommer en dubbel. Den deArmonden är lika ful som Pruniers bas..... :help:
Det var som tusan, är jag bara delad etta. Jag får väl köra ett ”förfulingsprojekt” så jag kan återta min position på fulbastoppen. Fram med sågen….
Fast det finns mig veterligen ingen här på forumet som äger en sån ful deArmond så du har nog din förstaplats i alla fall. :lol:
Tackar, jag blev lite nervös där ett tag :lol:

Det blev ingen såg, men slipmaskinen fick arbeta lite.
Jag har störd mig på att ena hörnet varit lite i vägen, men nu känns det bättre. :tummenupp:

Detta som är så bra med fula värdelösa basar. Om man vill ändra nåt är det bara att göre det.
Hur svårt är det inte då at leva med en 30 000 kr bas och efter ett tag inse att den borde vara lite annorlunda för att kännas perfekt. Man kan ju inte sätta sågen i en 65 jazz

Bild

PS Klicka på förstora på egen risk. Sig bara inte att ni inte blev varnade
Senast redigerad av prunier den tis 04 sep 2007, 20:22, redigerad totalt 1 gånger.
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

prunier skrev: Man kan ju inte sätta sågen i en 65 jazz
Jo det kan man, frågan är om man vill :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

prunier skrev:PS Klicka på förstöra på egen risk. Sig bara inte att ni inte blev varnade
Jag klickade för att förstöra, men det hjälpte inte...

Jag utnämner "det där" till motsatsen till en Olympic White Precision från tidigt 60-tal, d.v.s. det fulaste som finns!

Nu ska jag gå och kräkas en stund...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

BarbequeVillage skrev:
prunier skrev:PS Klicka på förstöra på egen risk. Sig bara inte att ni inte blev varnade
Jag klickade för att förstöra, men det hjälpte inte...

Jag utnämner "det där" till motsatsen till en Olympic White Precision från tidigt 60-tal, d.v.s. det fulaste som finns!

Nu ska jag gå och kräkas en stund...

Förstöra, förstora…svårt med svenska. (eller möjligen mitt undermedvetande som styrde tangentbordet)

Jag har ju sagt att jag behöver din hjälp BBQ, och nu finns det väl ingen tvekan om att det verkligen behövs
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag har en dearmondelgitarr med samma kroppsform som barytonsexan, och jag måste säga att jag tycker att den är rätt cool.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

oj, Prunier, oj... :hmm:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Hade DeArmond Jet-basen sett ut såhär med plektrumskyddet så hade den varit skitnajs:
Bild

Fast darkstar-mickar i då dom är så feta 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Skriv svar