Blockinlägg i greppbrädan

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Blockinlägg i greppbrädan

Inlägg av busse »

Vad säger ni om detta påverkar det tonen då man tar bort trä och ersätter det med plast jämfört om man bara har dots? Finns det några teorier om detta?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag skulle fråga olika personer beroende på vilken nivå på svar jag vill ha.. :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:Jag skulle fråga olika personer beroende på vilken nivå på svar jag vill ha.. :roll:

Hehe... jag också!
Men först och främst skulle jag nog fråga BBQ, men han hittar nog hit själv snart.

Själv har jag ingen aning, men det borde bli skillnad, men det är frågan om man verkligen kommer höra det!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jag skulle säga nej, d v s att det inte är hörbart på en bandad bas. Däremot byggde vi en bandlös femma till Hadrian Feraud med ebenholtzbräda. Han ville absolut ha mop blockinlays i den och det gick att höra skillnad när han tog ton på trä resp inlägg, därför övergav han det och vi byggde en ny hals
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

MALA skrev:Jag skulle säga nej, d v s att det inte är hörbart på en bandad bas. Däremot byggde vi en bandlös femma till Hadrian Feraud med ebenholtzbräda. Han ville absolut ha mop blockinlays i den och det gick att höra skillnad när han tog ton på trä resp inlägg, därför övergav han det och vi byggde en ny hals
Vilket material var inläggen av?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Scuba skrev:
MALA skrev:Jag skulle säga nej, d v s att det inte är hörbart på en bandad bas. Däremot byggde vi en bandlös femma till Hadrian Feraud med ebenholtzbräda. Han ville absolut ha mop blockinlays i den och det gick att höra skillnad när han tog ton på trä resp inlägg, därför övergav han det och vi byggde en ny hals
Vilket material var inläggen av?
MOP - mother of pearl

Såg bilderna på den och undrade just om det.. intressant! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Liten skrev:
Scuba skrev:
MALA skrev:Jag skulle säga nej, d v s att det inte är hörbart på en bandad bas. Däremot byggde vi en bandlös femma till Hadrian Feraud med ebenholtzbräda. Han ville absolut ha mop blockinlays i den och det gick att höra skillnad när han tog ton på trä resp inlägg, därför övergav han det och vi byggde en ny hals
Vilket material var inläggen av?
MOP - mother of pearl

Såg bilderna på den och undrade just om det.. intressant! :D
MOP ser bra ut!!!

Varför inte lönninlägg i en ebenholhzbräda? Lägre densitet, närmare trä?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag tror att det gör mer skillnad om du går och skiter eller inte innan du spelar. Man kan ju göra inläggen väldigt tunna om man är orolig.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:Jag tror att det gör mer skillnad om du går och skiter eller inte innan du spelar. Man kan ju göra inläggen väldigt tunna om man är orolig.
Haha!!!
Vad härligt!
Kul att se att du faktiskt har humor Makten! Me like it!

(Obs obs! Inga gula gubbar, alltså ingen ironi, jag är fullt allvarlig, jag tyckte det var kul)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Scuba skrev:
Liten skrev:
Scuba skrev:
MALA skrev:Jag skulle säga nej, d v s att det inte är hörbart på en bandad bas. Däremot byggde vi en bandlös femma till Hadrian Feraud med ebenholtzbräda. Han ville absolut ha mop blockinlays i den och det gick att höra skillnad när han tog ton på trä resp inlägg, därför övergav han det och vi byggde en ny hals
Vilket material var inläggen av?
MOP - mother of pearl

Såg bilderna på den och undrade just om det.. intressant! :D
MOP ser bra ut!!!

Varför inte lönninlägg i en ebenholhzbräda? Lägre densitet, närmare trä?
Jag har tänkt den tanken faktiskt, ebenholtzgreppbräda och så riktigt flammiga lönn-blockinlägg. Kan nog vara skitsnyggt.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

knedy skrev:
Scuba skrev:
Liten skrev:
Scuba skrev:
MALA skrev:Jag skulle säga nej, d v s att det inte är hörbart på en bandad bas. Däremot byggde vi en bandlös femma till Hadrian Feraud med ebenholtzbräda. Han ville absolut ha mop blockinlays i den och det gick att höra skillnad när han tog ton på trä resp inlägg, därför övergav han det och vi byggde en ny hals
Vilket material var inläggen av?
MOP - mother of pearl

Såg bilderna på den och undrade just om det.. intressant! :D
MOP ser bra ut!!!

Varför inte lönninlägg i en ebenholhzbräda? Lägre densitet, närmare trä?
Jag har tänkt den tanken faktiskt, ebenholtzgreppbräda och så riktigt flammiga lönn-blockinlägg. Kan nog vara skitsnyggt.
Och även tvärtom ... lönnbräda med ebenholtz inlägg...mm

Edit: kanske inte på en bandlös.......
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

När jag fnulade på det för några år sedan så minns jag att jag tänkte på vilken ton olika träslag har..
Jag (som ni vet) är helt såld på Ebenholtz utseende.. och kännsla.. och hårdhet.. och ja.. visst .. ton också...
Minns att jag kollade på denna site: http://www.warmoth.com/bass/necks/necks ... _neckwoods
När jag lekte med tanken på olika träslag som block...

EDIT: Som knedy sa.. så skulle flammig lönn nog va kanon!! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
busse
Medlem+
Inlägg: 1121
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 18:35
Ort: I hjärtat av Norrbotten

Inlägg av busse »

Då så då finns det inget som säger att det skall vara sämre på den bandad bas, funderar på en custombeställning så då får det bli blocks för det är ju snyggt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Instämmer med övriga i ämnet. På en bandad bas är det banden som har kontakt med strängarna, då ska du ta bort bra mycket av greppbrädan innan du kan höra nå'n skillnad.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar