Praktisk kurs i elbas-bygge?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Praktisk kurs i elbas-bygge?

Inlägg av Billy »

Hello fellow bassplayers!

Jag ska i 3:an i gymnasiet bygga en bas som projektarbete.

Jag har letat ganska länge efter någon lärare eller likn. som arrangerar kurser, men förgäves. Är det någon som känner till någon som arrangerar såna kurser?

Vore bättre om jag vet någorlunda vad jag håller på med när jag börjar, om ca ett år.

Jag är ganska tekninsk sinnad och har hållt på att mecka med saker sedan jag var liten, finns det något svensk litteratur som kan hjälpa mig en bit på vägen iallafall?

Mvh Rasmus :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag känner inte till någon som håller kurser i just basbygge, men det finns studieförbund som arrangerar träslöjdskurser. Oftast finns det någon där som har lite koll på vad som gäller. Fiol- och nyckelharpsbygge har jag sett, men inte nå't basrelaterat.

När det gäller litteratur så är det tunnsått på svenska. Om det är elbas du är ute efter så har jag en del på min hemsida som kan vara till nytta och Paul Guy har mycket gitarrelaterat på sin. Kolla in http://www.guyguitars.com/sv/index.html och se vad du hittar.

Ställ frågor här eller på andra communities, ta kontakt med andra byggare och fråga i musikaffärer. Det finns information, men man får leta...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Hej! Tack för ditt svar. Jag har läst igenom din sida och lärde mig lite nytt iallafall! Ska fortsätta och kika efter tips och sånt här på pratabas och på gmf.se.

Mvh
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

jag har sett MÅNGA böcker för instrumentbygge, kolla typ ebay, amazon och såna ställen efter böcker, det lär bli på engelska dock...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Om du har fem lediga dagar över, och inte skulle ha något emot att spendera dem i Derbyshire, så arrangerar John Shuker femdagars instrumentbyggarkurser. Mer info, men tyvärr inget kurspris, finns på http://www.shukerguitars.co.uk/course.htm
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det här ar en bra bok att ha till hands före och under byggets gång. 349 kr hos GMF, säkert billigare nå'n annanstans... Visserligen på engelska, men mycket läsvärd. Tre olika projekt, trä, lack, elektronik, lite historia och mycket bilder.

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Tack för tipset, det ska jag kika på.

En step-by-step guide skulle vara till jättemycket hjälp, om någon vet någon, tex på internet. Engelska/Svenska spelar ingen roll.

Mvh B
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tja Billy,
med tanke på att du bor i Sthlm så kanske du borde kontakta AdLib i Sundbyberg eller Arne Arvidsson (han håller väl också till i Sthlm) och fråga om du får gå bredvid eller praktisera där. De är duktiga, finns säkert en del andra med. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
dereborn

Inlägg av dereborn »

Arvidsson är en sköning dessutom! Lite gammal mäster sådär... Försök med honom! Kanske din gymnasieskola kan göra nån deal med honom?
Användarvisningsbild
Pocahontus
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:10
Ort: Örebro

Inlägg av Pocahontus »

En schysst kontakt i ämnet kan vara Anders Mattisson på "mattissonbass" i Kumla söder om Örebro. http://www.mattissonbass.com :idea:

Han har själv byggt basar sen gymnasietidsen och om jag minns rätt så gjorde faktiskt han en bas som sitt specialarbete vilket jag tor att jag har en kopia på någonstans hemma. Jag får ta och leta på det.

Ett studiebesök hos honom kan du nog få ut mycket av. :D

/P
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Kolla här: http://www.mimf.com/
Jag vet att de kör ”online” kurser ibland… annars finns det massor av info där.

/EA
Skriv svar