Prata märken/basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Prata märken/basar

Inlägg av Saad »

Istället för att folk skapar en massa trådar för att t.ex. ställa frågor om en viss bas, så kan vi göra en gemensam tråd där man kan posta sina funderingar. På så vis blir det mycket smidigare och inte så "proppat" i denna avdelning.

Jag har själv aldrig spelat på en Tobias men har hört från flera håll att dom ska erbjuda riktiga bra instrument. Hur hög kvalité håller exempelvis en Growler? Har spanat på den modellen länge då man säkert kan hitta en sådan begagnad för en billig peng.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Growler är kanon för dom pengarna man kan hitta dom för beggade.
Finns en i Malmö för 4000:- tror ja. Med bartolini mick och allting.
Endast en ägare..
Är själv sugen på den men ska hålla mina pengar till mer Windmill basar.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag hade en Growler och kan säga att den var väldigt välbygd. Halsen var en dröm och basen vägde bara 3,6 kg. Vad jag inte gillade däremot var elektroniken som var allt för high tech. Men detta berodde bara på att jag kom helt ifrån det där med high tech. Jag såg nyss en fyrsträngad Growler på Vendolin som var prisvärd och lite till så gå in och kolla.

Lycka till
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Den verkar kanon! Men hur är det med ljudmöjligheterna? Den har ju bara en humbucker... Har läst en del recensioner på bl.a. Harmony Central och det råder delade meningar kring basen, men dom flesta verkar vara possitiva till den.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Ja just det, ljudmöjligheterna... Jag skulle vilja säga att de var förmånga och i början var det inte lätt att hitta rätt ljud. Så småning om lärde jag mig att ställa in tre favoritkombinationer av 20 möjliga. Jag kunde få rätt bra "musicman" ljud, tillräckligt lik "jazz/stallmick" ljud och väldigt bra "slap" ljud till sist.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

calif de funk skrev:Ja just det, ljudmöjligheterna... Jag skulle vilja säga att de var förmånga och i början var det inte lätt att hitta rätt ljud. Så småning om lärde jag mig att ställa in tre favoritkombinationer av 20 möjliga. Jag kunde få rätt bra "musicman" ljud, tillräckligt lik "jazz/stallmick" ljud och väldigt bra "slap" ljud till sist.
Så man får med andra ord en massa olika ljudmöjligheter? :P

Är dessa Tobias basar enbart tillverkade i USA eller tillverkas dom även i andra länder?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Saad skrev:
calif de funk skrev:Ja just det, ljudmöjligheterna... Jag skulle vilja säga att de var förmånga och i början var det inte lätt att hitta rätt ljud. Så småning om lärde jag mig att ställa in tre favoritkombinationer av 20 möjliga. Jag kunde få rätt bra "musicman" ljud, tillräckligt lik "jazz/stallmick" ljud och väldigt bra "slap" ljud till sist.
Så man får med andra ord en massa olika ljudmöjligheter? :P

Är dessa Tobias basar enbart tillverkade i USA eller tillverkas dom även i andra länder?
Det stämmer, men det slutar med att man hittar 2 - 3 favorit kombinationer. Enligt min mening var resterande ljud kombinationerna kanske användbara för eventuella solopartier om man nu gillar det. Men för 4000 kr är Growlern mera än ett fynd. Och en sak jag glömde nämna; en kompis till mig hade också en Growler och han fick byta stämskruvar och stall pga nedslitning. Om detta berodde på att han helt enkelt hade en dålig ex. kan jag inte säga, fast det kan mycket väl vara så. Själv ägde jag min aldrig så länge och behövde inte byta något.

P.S. Jag är inte säker om Growler tillverkas bara i USA. Om jag inte har fel så tillverkas några Tobias modeler även i Asien.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Flod »

Growlers är tillverkade i USA. De koreanska varianterna hette Toby... Såldes av musicyo.com om jag inte missminner.

Nu är ju allt en röra med Tobias pre gibson och gibson, Tobys, MTD och MTD American... Tur man kan hålla reda på det själv :D

edit: Growlern är en gibson Tobias.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Istället för att folk skapar en massa trådar för att t.ex. ställa frågor om en viss bas, så kan vi göra en gemensam tråd där man kan posta sina funderingar. På så vis blir det mycket smidigare och inte så "proppat" i denna avdelning.
Jag förstår vad du menar men det känns inte så praktiskt tillämpbart. Detta skulle ju innebära att om jag när den här tråden har låt säga 10 sidor skulle ställa en fråga om en basmodell så bör ju alla skumma igenom varje gång för att se om de kan bidra med något. Vet inte hur detta forum är uppbyggt men om någon skulle söka på en basmodell och få en träff i denna tråd och den är på 25 sidor får man väl leta efter just den avhandlingen. Bara min fundering.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Jag tycker också det är bättre att man skapar nya trådar istället för att ha massa olika ämnen i samma tråd.

Det gör inget att där är många tråder, enligt mig. De som är aktiva kommer automatiskt högst upp i listan och det finns alltid en sökfunktion om du inte hittar en tråd du vill läsa.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Tobias Growler

Inlägg av groovyjr »

Får nog hålla med om att 4000.- är ett klipp för en Tobias Growler...
Var just inne på Jam i Malmö och de har en som de vill ha 7500.- för sedan finns det ju alltid prutmån men knappast till 4000.-.

Det man kanske bör tänka på är att halsen är Asymetrisk (är i.a.f. det på den jag nyss povade) vilket man antingen gillar eller ej och det är ju frågan om smak. Tyckte att det gick att få till ganska schyssta ljud bl.a. inte helt oväntat lät det mycket Music Man om man nu är inne på det.

Klart värd att testa...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Tobias Growler

Inlägg av calif de funk »

groovyjr skrev:Får nog hålla med om att 4000.- är ett klipp för en Tobias Growler...
Var just inne på Jam i Malmö och de har en som de vill ha 7500.- för sedan finns det ju alltid prutmån men knappast till 4000.-.

Det man kanske bör tänka på är att halsen är Asymetrisk (är i.a.f. det på den jag nyss povade) vilket man antingen gillar eller ej och det är ju frågan om smak. Tyckte att det gick att få till ganska schyssta ljud bl.a. inte helt oväntat lät det mycket Music Man om man nu är inne på det.

Klart värd att testa...
Tobias Growler har asymmetrisk hals, det stämmer. Jag tror att Tobias basarna överlag har det men är inte säker. Mojo kan berätta mera när det gäller Tobias så jag efterlyser en kommentar i ämnet!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
mojo

..

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 19:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Oj... tack för en sån komplimang Mojo, även om jag själv inte vet om jag kan försvara den :oops: .

När det gäller den asymmetriska Tobias halsen så kan jag bara säga att jag gillade den direkt även fast jag egentligen är en jazzbas typ. Jag hade en Growler femma och mina korta fingrar till trots så var det väldigt bekvämt att spela den. Kan bara tänka mig hur Tobias är när man kommer upp i högre modell klass.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Affe
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 14:38
Ort: Forserum
Kontakt:

Inlägg av Affe »

Är det ingen som diggar music man? har själv en music man sub 4! älskar den...
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Affe skrev:Är det ingen som diggar music man? har själv en music man sub 4! älskar den...
Jodå! Jag gillar Musicman, har en Stingray 5
Bild
Skriv svar