Fecksa te EBn

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Fecksa te EBn

Inlägg av the_great_alfonzo »

Johodå hörni, nu är det (snart) återigen(kanske) dags för en tillfixning av den ökända EB-kopian(men bara kanske), antar att de flesta vet vilken det är... Iallafall, så hade jag tänkt mej att göra nåt i stil med att göra den lite mer möbelaktig & hitech o dan, genom att sätta på nåt hitech mattsvart stall, mattsvart mekanik, kanske ta bort lacken och betsa den blå eller nåt(!), byta plektrumskydd till nåt hemmagjort i nåt trä med nån piffig ådring, och även byta mickar! Antagligen till humbuckers av ett riktigt fett slag! självklart så pass hitech humbuckers att dom inte har några synliga spolar, mucho mucho Coohlias. Ska förresten banda den igen antagligen! Funkar shortscale bra till slap förresten? Hur skulle ni förresten beskriva skillnaden i ljudet mellan en shortscale och en vanlig?
Och varför gjorde jag denna tråd, you might ask? Jag har helt enkelt inget vettigare att göra, så tråden får helt enkelt ligga här tills det är dags för uppiffningen, vilken inte kan ske innan mitt bygge är klart. Sen kanske vi rent av kan ha nån liten köp-del i tråden, om det är nån som råkar ha passande grejor!
EDIT: En bild kanske skulle vara på sin plats också? Elller kanske rent av två...

Bild


Bild
Senast redigerad av the_great_alfonzo den ons 10 okt 2007, 10:41, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ett billigt, svart och inte allt för blankt stall kan jag nog sälja till dig...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Låter väl lite trevligt kanske.. Fast det är ju det där "kanske" som kommer lite i vägen, eftersom jag inte är riktigt säker på att det kommer bli av än, men man kan ju ändå alltid ha koll på prylar till salu om det blir av, vilket det förhoppningsvis gör! Vad är det för stall? pris? kanske rent av en bild?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Kan ev fixa bilder i kväll. Då kan jag ge dig ett pris också.
Annars har jag en billig bas som jag tror skulle passa dig. Skulle nog inte kosta mycket mer än de delar du funderar på.....
Jag kan fixa bild på den också...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

200071 skrev:Kan ev fixa bilder i kväll. Då kan jag ge dig ett pris också.
Annars har jag en billig bas som jag tror skulle passa dig. Skulle nog inte kosta mycket mer än de delar du funderar på.....
Jag kan fixa bild på den också...
Verkar ju onekligen nice! Strängar hur många? Mickar vad? Möbel eh? :)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

4 strängar
två jazzliknande mickar
möbel, (typ)
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

En Möbel EB???
Tror inte de..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

marcbass skrev:En Möbel EB???
Tror inte de..
Vem sa EB? Iofs en Electric Bass....
:wink:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

marcbass skrev:En Möbel EB???
Tror inte de..
Hell yeah.... :) En blå dessutom!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

stackars bas :cry:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

FreCKo skrev:stackars bas :cry:
Stackars pojk som har en EB :wink:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Hörrö Alfons, ska du verkligen skända den basen? Den är ju hur snygg som helst som den är. Jag vet att du är möbel-freak, men då är det väl bättre att skaffa en möbelbas istället? Jag har svårt att se att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att börja mecka med den där. Troligen kommer du inte att färdigställa den, om du ursäktar. Ny mekanik kostar mer än vad basen är värd, och att slipa ner lacken och greja så att det blir snyggt är ett jäkla jobb.
Sälj den till nån som verkligen vill ta sig an den istället, och köp nåt du gillar för pengarna. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

Makten skrev:Hörrö Alfons, ska du verkligen skända den basen? Den är ju hur snygg som helst som den är. Jag vet att du är möbel-freak, men då är det väl bättre att skaffa en möbelbas istället? Jag har svårt att se att det skulle vara ekonomiskt försvarbart att börja mecka med den där. Troligen kommer du inte att färdigställa den, om du ursäktar. Ny mekanik kostar mer än vad basen är värd, och att slipa ner lacken och greja så att det blir snyggt är ett jäkla jobb.
Sälj den till nån som verkligen vill ta sig an den istället, och köp nåt du gillar för pengarna. :wink:
Visdomsord.

(d.v.s. +1)
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

Makten skrev: Sälj den till nån som verkligen vill ta sig an den istället, och köp nåt du gillar för pengarna. :wink:
wörd. synd på avbandningen och rasprelicingen bara. annars hade jag varit intresserad.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Den där basen får Dawson att gråta :(
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag älskar dina bildinlägg!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jaja Makten du har förstås rätt :) Fast nu skiter jag i att du har rätt och gör vad jag tycker låter gôtt istället. Det är nämligen så att det är inget konstigt med att delar kostar mer än vad den är värd... Antagligen så kostar det mer med bara ett stall än vad den är värd! För grejen är att den är antagligen inte värd ett piss, (förutom om man får bud från folk som verkligen vill ha en sån då) så.. aaa... Iallafall, så kom jag ändå på att det är kanske billigare att fixa till en bas med grejer man gillar än att köpa en helt ny bas man gillar? klart, finns ju billiga basar man gillar också, men det är inte så jättevanligt i mitt fall, eftersom att ... jaa... vet inte riktigt faktiskt! Men det där med lacknedslipningen och omlackningen var ju nog lite väl extremt, och det skulle jag antagligen aldrig klara av heller, så den får vara kvar som den är om det blir nåt av!
Förresten, så har jag nåt annat att glädja( :twisted: ) er vintage-fantaster med... Detta är inte den enda kasugan vi har... Vi har även en rick-kopia, and that one's next :twisted: :twisted: :twisted:

Men ändå, är inte det smart? Att istället för att sitta och sukta efter nya basar, helt enkelt fixa upp 2 skruttbasar man har liggandes hemma? Jag tycker iallafall det verkar vara vettigt, även om ingen av basarna alls är min kopp te utseendemässigt! Iallafall innan jag fixat till dom :)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Mycket snack och lite verkstad Alfons?
Sätt igång med pysslandet så som du vill ha´t, men glöm inte att posta bilder på´n allt eftersom. :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Klopper skrev:Mycket snack och lite verkstad Alfons?
Sätt igång med pysslandet så som du vill ha´t, men glöm inte att posta bilder på´n allt eftersom. :D
Måste ju som sagt bara fixa klart mitt första bygge först! Och det vet man aldrig när det kan bli klart :roll: Jag hade nog inte haft nåt emot att ha 2 projekt samtidigt, men det är farsan som säger emot.. :roll:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:
Klopper skrev:Mycket snack och lite verkstad Alfons?
Sätt igång med pysslandet så som du vill ha´t, men glöm inte att posta bilder på´n allt eftersom. :D
Måste ju som sagt bara fixa klart mitt första bygge först! Och det vet man aldrig när det kan bli klart :roll: Jag hade nog inte haft nåt emot att ha 2 projekt samtidigt, men det är farsan som säger emot.. :roll:
Involvera gamlegubbenfar i dina projekt!
Han kanske tänder på alla cylindrar och kommer i rocknroll ordentligt?
Men det kanske du inte vill??? :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Kortskaliga basar är inte speciellt lämpade till slapspel pga lägre strängspänning. Blir inte direkt det snärtiga ljud man förväntar sig av den tekniken iaf. Den största skillnaden ljudmässigt mot en bas med lång mensur tycker jag är att ljudet genomgående blir lite luftigare, men störst skillnad blir det i basregistret. Efter att ha läst många av dina inlägg och då tolkat vilka preferenser du verkar ha tror jag inte du kommer bli särskilt nöjd med den förrän du bytt ut allt utom stämskruvarna.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Danne skrev:Kortskaliga basar är inte speciellt lämpade till slapspel pga lägre strängspänning. Blir inte direkt det snärtiga ljud man förväntar sig av den tekniken iaf. Den största skillnaden ljudmässigt mot en bas med lång mensur tycker jag är att ljudet genomgående blir lite luftigare, men störst skillnad blir det i basregistret. Efter att ha läst många av dina inlägg och då tolkat vilka preferenser du verkar ha tror jag inte du kommer bli särskilt nöjd med den förrän du bytt ut allt utom stämskruvarna.
Aha... Man kanske skulle ta och tälja till sej en ny hals då kanske? Kommer ändå inte så värst underfunds med den lackade feta halsen! Dessutom ser en normal skalig EB bra mycket coolare ut än en short scale :) får nog bli nåt sånt!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Det är snart jul och hög tid för önskelista.
Läge att botanisera hos t.ex. Warmoth och delge far med plånboken en riktigt lång lista på nödvändigheter. Å då menar jag inte Gibsonkallingar med EB3 tryck där bak! :wink:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

the_great_alfonzo skrev:
Danne skrev:Kortskaliga basar är inte speciellt lämpade till slapspel pga lägre strängspänning. Blir inte direkt det snärtiga ljud man förväntar sig av den tekniken iaf. Den största skillnaden ljudmässigt mot en bas med lång mensur tycker jag är att ljudet genomgående blir lite luftigare, men störst skillnad blir det i basregistret. Efter att ha läst många av dina inlägg och då tolkat vilka preferenser du verkar ha tror jag inte du kommer bli särskilt nöjd med den förrän du bytt ut allt utom stämskruvarna.
Aha... Man kanske skulle ta och tälja till sej en ny hals då kanske? Kommer ändå inte så värst underfunds med den lackade feta halsen! Dessutom ser en normal skalig EB bra mycket coolare ut än en short scale :) får nog bli nåt sånt!
Ska du sätta en längre hals på den så måste du flytta bak stallet om du vill att den ska intonera, kolla först så stallet ens hamnar på kroppen. ;) Den kommer också bli snusiskt framtung.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

knedy skrev:Ska du sätta en längre hals på den så måste du flytta bak stallet om du vill att den ska intonera, kolla först så stallet ens hamnar på kroppen. ;) Den kommer också bli snusiskt framtung.
Det måste han inte alls, om skallängden stämmer med den totala förlängningen. Det finns exempelvis utbyteshalsar med annan skallängd till Fendergitarrer.

Tillägg: Däremot verkar det ju helt vansinnigt att börja bygga en hals till en skruttbas. Halsen måste ju vara det absolut svåraste på en bas att få till.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar