Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av 200071 »

Per skrev: tor 30 maj 2019, 11:33Ny Dingky Toy?
Kinky Toy menar du?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Roger Hedin »

Per skrev: tor 30 maj 2019, 11:33Ny Dingky Toy?
Nä. ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Hellish »

Mjaha. Då får jag skriva här för första gången på länge. Inväntar en Yamaha. :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Roger Hedin »

Bild
Passiv, med coil switch för stall-pickupen och bypass-switch så man skickar båda pickuperna direkt till utgångsjacket, i övrigt: volym, balans och ton. Jag hade velat ha en annan kulör, men det priset avskräckte. Denna fanns för omgående leverans till okej pris.
Bild
Mini klövervred! Och namnet! :)

37" - 34" mensur! Massivt passivt! :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Roger Hedin »

Nu har den anlänt!
Bild
Payson Supercharger PJ, mer eller mindre en pre-production-bas. Såpass att den inte är numrerad än. Vad jag förstår är det den andra eller tredje som byggts. Den skulle egentligen till Bass Magazine för recension men jag snöt den framför ögonen på dem. https://bassmagazine.com/

Vad kan man säga, egentligen? Inget bling-bling och mycket bruksbas! Det här är ett verktyg för jobbet.
Trots det tämligen enkla utförandet finns en del smarta lösningar som gör det riktigt trevligt att spela på den, t.ex. "invisible fret tang", precis som på Warwicks dyra custom shop-modeller, där bandskåran inte är sågad, utan fräst till strax innanför greppbrädeskanten.
Bild

En hals i enbits lagom flammig lönn, som är bland de trevligaste jag hållit i, med asymmetrisk profil, och där strängarna ligger på precis rätt avstånd från greppbrädeskanten. Ingen överflödig ved som gör det klumpigt, och ingen halkrisk som gör att man kör av vägen. Stainless-band också!
Bild

Huvudet är ganska litet och kompakt, med en rejäl häl som tillåter att man använder basen till att klubba oxar om man nu skulle vilja det. Hipshot Ultralight-mekanik med lite mindre klövervred, så man slipper Musse Pigg-effekten. Sen är ju loggan skitful, men den är ett samtalsämne... ;)
Bild

Pickup-bestyckningen är väldigt potent och välljudande. Nordstrand Bigrig 5 och NP5. Bigrig har switch för serie-, single coil- och parallell-koppling. Alla justerskruvar är av insex-typ, och går som en varm kniv i smör. Inga krysspårsskruvar man drar sönder...
Bild

Trots att basen är en super long scale men en mensur på 37" - 34" är den en aning mindre än en Dingwall Super J5, som har en mensur på 35" - 32". Men - de extra 2" gör skillnad. Stor skillnad. Därmed inte sagt att en SJ5 är dålig, den är kalasbra...
Bild

Övriga tech specs: volym- balans- och tonkontroll, helt passiv krets. Den andra tvåläges mini-switchen kopplar förbi balanskontrollen, vilket ger en avsevärd volymökning. Jag är av tradition och hävd en Jazzbas-spelare som kör med båda pickuperna på och rullar av halspickupen en aning så mellanregistret inte scoopas ut. På den här basen är jag böjd att frångå detta, då den har en sån fantastisk ton med balansen förbikopplad. Distinkt, fet, krämig, fyllig. Med definition!

Babicz Full Contact single bridges, Reunion Blues Continental gigbag, och en setup som inget hittills har slagit: perfekt (för mig) direkt ur fodralet! Endast en justering av stallpickupen ett kvarts varv på diskantsidan! Den känns så hemma att den kunde packas upp direkt och användas på gig utan inkörning.

En tämligen traditionell, men ändå exceptionell bas! För övrigt inget lull-lull...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
N Röding
Medlem
Inlägg: 166
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 15:17
Ort: Sthlm

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av N Röding »

Cool bas!
Jag hade nog också valt en annan färg, men den sär ser ju fin ut som den är.

Jag har snöat in lite på mikplaceringar den senaste tiden och undrar hur den där konfigurationen kan låta. Min erfarenhet med pj-basar är att de ljusa strängarna får ett lite nasalt tillsnörpat ljud för att j- och p-miken sitter så nära varandra, åtminstone närmare varandra än på en jazzbas.
Du som gillar jazzbas, hur trivs du med ljudet ut denna? Blir det mer stingray feeling när mickarna sitter så där nära varann?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Roger Hedin »

N Röding skrev: ons 19 jun 2019, 11:37 Cool bas!
Jag hade nog också valt en annan färg, men den sär ser ju fin ut som den är.

Jag har snöat in lite på mikplaceringar den senaste tiden och undrar hur den där konfigurationen kan låta. Min erfarenhet med pj-basar är att de ljusa strängarna får ett lite nasalt tillsnörpat ljud för att j- och p-miken sitter så nära varandra, åtminstone närmare varandra än på en jazzbas.
Du som gillar jazzbas, hur trivs du med ljudet ut denna? Blir det mer stingray feeling när mickarna sitter så där nära varann?
- Jag ville ha en annan kulör, men tidsfaktorn och priset jag fick var avgörande.
- Jag har aldrig ägt en Stingray, så jag har lite svårt att säga att den skulle låta så. Den kan låta Jazz, den kan låta P, och den har sin egen röst, som är något av det maffigaste jag hört. Fullt! Alla frekvenser! Botten! "Tjockma!" Klarhet och definition!

Förstår du mig om jag säger att den har samma klangfärg överallt...? ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Roger Hedin »

Den här basen ersätter tre av mina Dingwalls, så jag sätter ut dem till försäljning. Inte för att de är sämre, utan därför att en är enklare än tre, och tar mindre plats än fyra. Sen är jag ju en Jazzbas-spelare av tradition och hävd, och alla som var hos Bjelkeman förra sommaren vet att min gamla Fender är den som jag mäter alla andra emot, Den får ta fyrsträngsmatcherna.
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Bosse G
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: ons 13 mar 2019, 15:14
Ort: Oxelösund

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Bosse G »

Väntar på en Cort Artisan B4. Begagnad. Inte så hög imponanskvot kanske men duger på min hobbynivå.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Basstore »

Väntar på min custom Maruszczyk


Bild
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Roger Hedin »

Basstore skrev: lör 29 jun 2019, 18:32 Väntar på min custom Maruszczyk


Bild
Flamboyant! ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
LiggLågt
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: tis 30 dec 2014, 19:16

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av LiggLågt »

Jag väntar nu på en ”to rule them all”: en Fender CS Journeyman ’60 Jazz i Shell Pink. Det får bli brandsälj på mina andra...
Sonnemo P, Fender CS ’64 Jazz, Rick 4003, HenBev B4, Trace Elliot V4, Weber Mywatt 200, Orange TH200.
Användarvisningsbild
Sverker
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 24 mar 2015, 15:58

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Sverker »

Väntan är nu över och några veckors speltid gör att jag tror att basen är vad jag söker. Ibanez aerium. Strängade om den med GHS flats med hög C sträng. Låter kontra i botten och akustisk gitarr på topp. Perfekt för ackordsspel. Bild

Skickat från min E6553 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Roger Hedin »

:tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Roger Hedin »

Då jag håller på och rensar i arsenalen kommer jag till 97,2 % sannolikhet att avyttra mina Super P och J och hösta in en Afterburner II Limited Edition, nummer 10 av 12, med super long scale: precis vad jag gillar. Hals i valnöt med bräda av wenge, supersnygg chambered valnötskropp och rejält mönstrad cocobolo-topp. Aktiv elektronik! Efter helgen vet jag hur det blir... :)

Bild

Sånt mönster på kroppen kallar Dingwall inte för book matched, utan X matched, av någon anledning. Jag har alltid velat ha en Bängvägg med hel wengehals, men den här kommer rejält nära på önskelistan...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av bjelkeman »

Vackert.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Roger Hedin »

Sverker skrev: mån 29 jul 2019, 14:40 Bild
Fin! En bandlös sådan vore mumma!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av blackparkas »

Roger Hedin skrev: mån 05 aug 2019, 19:20 Då jag håller på och rensar i arsenalen kommer jag till 97,2 % sannolikhet att avyttra mina Super P och J och hösta in en Afterburner II Limited Edition, nummer 10 av 12, med super long scale: precis vad jag gillar. Hals i valnöt med bräda av wenge, supersnygg chambered valnötskropp och rejält mönstrad cocobolo-topp. Aktiv elektronik! Efter helgen vet jag hur det blir... :)

Bild

Sånt mönster på kroppen kallar Dingwall inte för book matched, utan X matched, av någon anledning. Jag har alltid velat ha en Bängvägg med hel wengehals, men den här kommer rejält nära på önskelistan...
Supersnygg var inte det första jag tänkte när jag såg den där basen....

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av gthyni »

blackparkas skrev: tis 06 aug 2019, 13:39
Supersnygg var inte det första jag tänkte när jag såg den där basen....

:D
jodå, vackert snickeri, men inte så mycket rock'n'roll
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Roger Hedin »

Det blev ingen affär. Den finfula Afterburnern går åt ett annat håll.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Jellew »

Roger Hedin skrev: tor 08 aug 2019, 09:15 Det blev ingen affär. Den finfula Afterburnern går åt ett annat håll.
Synd, men nu kan du sikta på den där wengehalsen :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av bjelkeman »

Nästa vecka. En Bjelkeman Midnight Custom Shop.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Tråden för dem som inväntar en ny bas!

Inlägg av Per »

bjelkeman skrev: tor 08 aug 2019, 22:12 Nästa vecka. En Bjelkeman Midnight Custom Shop.
Det namnet förtjänade en fanfar!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Skriv svar