lönnhals vs rosewood

Prata om allt som har med elbasar att göra
gladibas
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 16:18

lönnhals vs rosewood

Inlägg av gladibas »

Hej, jag undrar om någon kan förklara vilka akustiska skillnader som skiljer materialen åt. Är det t.ex. så att om man är mer intresserad av funkig/slapstil så föredrar man ett hårdare träslag som lönn? Jag spelar både trad. popmusik och slapstil och funderar på att köpa en stingray men lite osäker på träslag.
Tacksam för svar.
Senast redigerad av gladibas den fre 12 okt 2007, 16:39, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

http://www.warmoth.com/bass/necks/necks ... _neckwoods

EDIT: Du kan spela vilken spelstil som helst på vilket träslag som helst.. men frågan är vad du har för preferenser.
Lönn är ett väldigt bright och attakigt träslag.. yppar sig utmärkt för greppbräda om man har tänkt att spela slap tex..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Wow, mycket matnyttigt!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Kim S skrev:
Wow, mycket matnyttigt!
Är inte så lite sugen på en Warmoth hals! :D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Klopper skrev:
Kim S skrev:
Wow, mycket matnyttigt!
Är inte så lite sugen på en Warmoth hals! :D
Den lilla erfarenheten jag har av deras halsar (har ägt 2 varav den ena har jag kvar) är att dom är K_A_N_O_N

Min 5:a's ebonybräda är wonderbar att spela på.. lite lite framtung.. men annars klockren!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Liten skrev: Den lilla erfarenheten jag har av deras halsar (har ägt 2 varav den ena har jag kvar) är att dom är K_A_N_O_N

Min 5:a's ebonybräda är wonderbar att spela på.. lite lite framtung.. men annars klockren!
Hittade inte pockenholz i listan, men det hade varit tungt med en pockenholz hals med ebonybräda.
Att man sedan fått ladda kroppen med blyvikter för balansens skull känns i sammanhanget överkomligt. 8)
Så när det blir dags så får jag väl nöja mig med lönn och ebony.
Men det är ju på intet sätt fel det heller. :wink:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Klopper skrev:
Liten skrev: Den lilla erfarenheten jag har av deras halsar (har ägt 2 varav den ena har jag kvar) är att dom är K_A_N_O_N

Min 5:a's ebonybräda är wonderbar att spela på.. lite lite framtung.. men annars klockren!
Hittade inte pockenholz i listan, men det hade varit tungt med en pockenholz hals med ebonybräda.
Att man sedan fått ladda kroppen med blyvikter för balansens skull känns i sammanhanget överkomligt. 8)
Så när det blir dags så får jag väl nöja mig med lönn och ebony.
Men det är ju på intet sätt fel det heller. :wink:
Pockenholtz! Hehe... Tar en stund att snida till det...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

En kompis till mig byggde sin egen virvel av pockenholts, stavlimmad som en conga, cirka 2 cm i tjocklek...
Gissa vikten...

För att svara på din fråga GladIBas så dubblar jag bara Litens kommentar om att du kan spela allt du listar på vilken greppbräda som helst och det kommer låta bra. Slapdiskant finns det så det räcker och blir över i en MM oavsett vad du väljer. Jag skulle ta rosenträ för att det är snyggt, en smaksak helt enkelt.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Har lite svårt för lögnhalsar, så undvik det.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag drar min vanliga ramsa:

Jag tror att det är rätt meningslöst att tala om vissa träslag som låtande på ett visst sätt. Inom begreppet "rosewood" finns massor av olika träsorter med olika hårdhet och densitet. Lönn är väl lite mer homogent, men det kan också skifta i densitet. Och densitet hävdar jag är mer avgörande för ljudet än vad träslaget är. En bas av ask och en av al som väger precis lika mycket låter troligen mer lika varandra än två olika av ask som har en större viktskillnad.

När det gäller greppbrädan så är det dessutom bara en liten del av halsen, vilket gör att den bör spela in ännu mindre så länge den inte är direkt mjuk (eftersom det nog hade dämpat anslaget en smula).
Är greppbrädan tjock eller av ett mycket styvt träslag (ebenholtz t ex) så kan dess påverkan säkert vara tämligen stor, eftersom det ändrar hela halsens egenskaper.

I övrigt tror jag inte ett jota på att man kan säga att "lönn låter så" och "rosewood låter så" när det gäller greppbrädor. Jag har A/B-testat basar av samma modell med olika greppbräda utan att kunna höra nån skillnad beroende på greppbrädan. Olika exemplar med SAMMA greppbrädesmaterial skiljer sig inte mindre i ljud nämligen.

*poppar popcorn och öppnar en öl* :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Lackad lönn e trevligt... har blivit besatt av det sista tiden. Det finns nån placeboeffekt med den så jag tycker den ger mer bett :D Struntsamma... snyggt!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

anli skrev:Lackad lönn e trevligt... har blivit besatt av det sista tiden. Det finns nån placeboeffekt med den så jag tycker den ger mer bett :D Struntsamma... snyggt!
Lackad rosewood är ännu snyggare. Men inte så vanligt. Vad är det för bräda på Rickenbacker? Pau Ferro? Din kanske inte är lackad förresten...
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Makten skrev: Lackad rosewood är ännu snyggare. Men inte så vanligt.
Är inte det jävligt jobbigt att lacka?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev: Pockenholtz! Hehe... Tar en stund att snida till det...
Inget är omöjligt med en morakniv, rasp och ett flak gott öl! :wink:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Makten skrev:
anli skrev:Lackad lönn e trevligt... har blivit besatt av det sista tiden. Det finns nån placeboeffekt med den så jag tycker den ger mer bett :D Struntsamma... snyggt!
Lackad rosewood är ännu snyggare. Men inte så vanligt. Vad är det för bräda på Rickenbacker? Pau Ferro? Din kanske inte är lackad förresten...
Lackad rosewood/bubinga är det väl. Iofs bett i den med ;)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

basmartin skrev:
Makten skrev: Lackad rosewood är ännu snyggare. Men inte så vanligt.
Är inte det jävligt jobbigt att lacka?
Rosewood? Det går bra med två lager tvåkomponents lack fast Jaco hade åtta. Jobbiigt? Ja, va´ fan, slipning efter varje lager lack + tork tid i mellan, jag tycker inte det är så farligt.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

basmartin skrev:Är inte det jävligt jobbigt att lacka?
Beror väl på vad man menar. Antagligen måste man avfetta den ganska ordentligt för att det ska fästa bra. Kanske porfylla också.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag måste nog käfta emot Makten igen...

Enligt min erfarenhet så är rosewood (åtminstone de sorter jag spelat på :wink: ) låtit varmare än lönnbrädor. Det är givetvis många faktorer som spelar in och geppbrädan är bara en av dem, men jag skulle ändå säga att lönn är lite vassare med bättre bett i diskanten.

En alkropp förstärker den mjukare karaktären hos rosewoodbräda och en askkropp hjälper till att vässa attacken och diskanten hos lönnen. Lägg se'n till strängarna (dimension, rounds/flats, rostfritt/nickel) och mikar (SC eller HB), rigg och spelstil så har du täckt in hela spektrat.

Att hitta sin egen favoritkombination är en "neverending story", men kul är det!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Jag måste nog käfta emot Makten igen...

Enligt min erfarenhet så är rosewood (åtminstone de sorter jag spelat på :wink: ) låtit varmare än lönnbrädor. Det är givetvis många faktorer som spelar in och geppbrädan är bara en av dem, men jag skulle ändå säga att lönn är lite vassare med bättre bett i diskanten.
Det är möjligt att du har rätt, men inte är det någon stor skillnad i så fall. Jag tycker mig ha ganska gott öra, men har inte kunnat märka någon generell skillnad.
En alkropp förstärker den mjukare karaktären hos rosewoodbräda och en askkropp hjälper till att vässa attacken och diskanten hos lönnen. Lägg se'n till strängarna (dimension, rounds/flats, rostfritt/nickel) och mikar (SC eller HB), rigg och spelstil så har du täckt in hela spektrat.

Att hitta sin egen favoritkombination är en "neverending story", men kul är det!
Jo, precis. Det finns så många parametrar att ta hänsyn till man lika gärna kan prova "i blindo" och bara ta det som låter bäst. :lol:
Bra exempel är de två Eaglebasar jag provade idag. De lät inte likadant, trots att de var "identiska". Ändå vägde de väldigt lika.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Visst är det kul med träslag! :wink:

Av de fyra baskroppar på G just nu (två i al, en i lind och en i ask) är askkroppen den lättaste och den i lind tyngst... Teori är oftast en mycket grov förenkling av verkligheten...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:
basmartin skrev:Är inte det jävligt jobbigt att lacka?
Beror väl på vad man menar. Antagligen måste man avfetta den ganska ordentligt för att det ska fästa bra. Kanske porfylla också.
Avfetta? Och vaxa kanske? Maktus lille, det räcker med att slipa, lacka och så vidare några gånger. Ingen djup filosofi!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

BarbequeVillage skrev:Visst är det kul med träslag! :wink:

Av de fyra baskroppar på G just nu (två i al, en i lind och en i ask) är askkroppen den lättaste och den i lind tyngst... Teori är oftast en mycket grov förenkling av verkligheten...
Ja, det är just därför man ska vara lite försiktig med att snacka om vissa träslags egenskaper. Densiteten och vätskehalten beror ju helt på hur och var trädet vuxit, även om det rör sig om en och samma art. Jag har för mig (nu är jag på tunn is) att hård ask och träskask är samma träslag, men att den senare växer under så fuktiga förhållanden att den blir mycket lätt när man torkar träet. Det är ju bara att jämföra en modern Fender av ask med en från 70-talet.
calif de funk skrev:Avfetta? Och vaxa kanske? Maktus lille, det räcker med att slipa, lacka och så vidare några gånger. Ingen djup filosofi!
Jag är ingen hejare på lack, men bör man inte avfetta just feta träslag? Alltså bara göra grundligt rent med sprit, bensin eller thinner?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:
calif de funk skrev:Avfetta? Och vaxa kanske? Maktus lille, det räcker med att slipa, lacka och så vidare några gånger. Ingen djup filosofi!
Jag är ingen hejare på lack, men bör man inte avfetta just feta träslag? Alltså bara göra grundligt rent med sprit, bensin eller thinner?
Göra rent med tex. citronolja, sedan slipa och lacka med tvåkomponents lack (eller ännu bättre båtepoxy) minst två gånger. Ju flera gånger - desto bättre resultat.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

calif de funk skrev:Göra rent med tex. citronolja, sedan slipa och lacka med tvåkomponents lack (eller ännu bättre båtepoxy) minst två gånger. Ju flera gånger - desto bättre resultat.
Vafalls? Citronolja är ju just fett. :? Fäster lacken bra då verkligen?
Båtepoxi har jag själv lackat en bandlös bräda med, med gott resultat. Fast det behövs knappast för en bandad bräda.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17249
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Makten skrev:
BarbequeVillage skrev:Visst är det kul med träslag! :wink:

Av de fyra baskroppar på G just nu (två i al, en i lind och en i ask) är askkroppen den lättaste och den i lind tyngst... Teori är oftast en mycket grov förenkling av verkligheten...
Ja, det är just därför man ska vara lite försiktig med att snacka om vissa träslags egenskaper. Densiteten och vätskehalten beror ju helt på hur och var trädet vuxit, även om det rör sig om en och samma art. Jag har för mig (nu är jag på tunn is) att hård ask och träskask är samma träslag, men att den senare växer under så fuktiga förhållanden att den blir mycket lätt när man torkar träet. Det är ju bara att jämföra en modern Fender av ask med en från 70-talet.
Helt riktigt Makten, ask och Swamp Ash är samma sak. Lönn finns i flera olika varianter och al likaså. Generellt sett är alla ur samma släkte även lika i akustiskt hänseende, men samtidigt kan två bitar ur samma stam vara ganska olika.

Jag tycker att man kan generalisera utifrån träslag, men man måste alltid testa enskild instrument för att vara säker. När jag bygger basar så utgår jag ifrån olika träslags egenskaper när jag börjar leta efter lämpligt trä, men det är alltid "träbit mot träbit" när det slutliga beslutet ska fattas.

Ingos BINGO-bas har nog den brightaste hals jag nå'nsin byggt, den lönnen (i kombination med ebenholts) var riktigt hård!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar