Basdagar på Jam.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Hektor
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 18:18
Ort: Malmö

Basdagar på Jam.

Inlägg av Hektor »

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Tack, men nej tack. De "experter" som jobbar i musikaffärer brukar vara sämre på att justera än vad jag är själv. De går mest efter nån slags standardmall, vilket knappast passar alla. :paper:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:Tack, men nej tack. De "experter" som jobbar i musikaffärer brukar vara sämre på att justera än vad jag är själv. De går mest efter nån slags standardmall, vilket knappast passar alla. :paper:
Helt riktigt. Jag har justerat åtta stycken basar på en och samma dag åt en av Jam butikerna i Västra Götaland (obs! jag säger inte vilken butik:-)...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Kneget
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 14:36
Ort: GBG

Inlägg av Kneget »

jag håller med men, ni måste ju medge att det är en skön ide att samla massa basister på ett å samma ställe och köta lite (live) och så kanske han kan få se rätt skyssta basar oxå :o
Fender P-Bas (MIM standard) Fender Jazzbas special (MIJ) Fender Jazzbas classic 60's Surf Green
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kneget skrev:jag håller med men, ni måste ju medge att det är en skön ide att samla massa basister på ett å samma ställe och köta lite (live) och så kanske han kan få se rätt skyssta basar oxå :o

+1


Tycker det är skitkul att de gör nå´n form av satsning för basister.
Säga vad man vill om Jam men kul är det att det finns lite idèer. Och basar har de ju en del hemma iaf.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 22:58
Ort: Flädie

Inlägg av Danko_Jim »

Nice :D
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
snooze
Medlem
Inlägg: 43
Blev medlem: sön 15 jul 2007, 15:33
Ort: Exilnorrlänning i Stockholm

Inlägg av snooze »

20% rabatt på alla strängsorter är inte dumt heller.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

en bekant lämnade in sin bas på jam för något år sedan när de hade nån gratis-justerings-drive.
efter några veckor hämtade han ut den i exakt samma skick som han hade lämnat in den.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

maltjik skrev:en bekant lämnade in sin bas på jam för något år sedan när de hade nån gratis-justerings-drive.
efter några veckor hämtade han ut den i exakt samma skick som han hade lämnat in den.
Alltså va han en jävel på att justera själv då! :)
Eftersom dom inte fixade de bättre själva..

Nä inte mycke för JAM's justeringar.

Och precis som du säger Makten. Dom har en "STANDARD" mall som dom går efter.
Bas killen som jobbar där (gör som Califen nämner inga namn, men han e finsk), har sagt att; Jo men vits e du så att om något komme in o tycke om baset så vi gör bättre ustera den..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

marcbass skrev:Bas killen som jobbar där (gör som Califen nämner inga namn, men han e finsk), har sagt att; Jo men vits e du så att om något komme in o tycke om baset så vi gör bättre ustera den..
Fattade ingenting av det där, men det kanske inte du heller gjorde :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

dexter skrev:
marcbass skrev:Bas killen som jobbar där (gör som Califen nämner inga namn, men han e finsk), har sagt att; Jo men vits e du så att om något komme in o tycke om baset så vi gör bättre ustera den..
Fattade ingenting av det där, men det kanske inte du heller gjorde :D
Lite kryptiskt, kanske.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Sen är det väl så att gratis justering är en bra idé för dom som absolut inte har någon koll på hur man gör sånt. Är halsen som en banan och stränghöjden tokhög så kan det väl bara bli bättre eller? Att tro att dom som jobbar i musikaffär skulle göra ett bättre jobb än oss som sitter och diskuterar bas-setuper hela dagarna på det här forumet är väl lite för mycket begärt eller?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Sant Dexter.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Det är väl ingenting och gnälla om. Kostar det inget är det ju svårt att ställa krav!? Det är ju bara att lämna basen hemma om man inte vill ha deras hjälp. Det är väl kanonbra att detta initiativ tas, att samla en massa basister som kan utbyta åsikter och ge synpunkter till JAM på vad som är bra och vad som kan göras bättre. Jag hade själv gärna knatat dit om jag varit i hufvudstaden.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Svensson skrev:Det är väl ingenting och gnälla om. Kostar det inget är det ju svårt att ställa krav!? Det är ju bara att lämna basen hemma om man inte vill ha deras hjälp. Det är väl kanonbra att detta initiativ tas, att samla en massa basister som kan utbyta åsikter och ge synpunkter till JAM på vad som är bra och vad som kan göras bättre. Jag hade själv gärna knatat dit om jag varit i hufvudstaden.
Hmm!
Ja du har ju en bit att traska! :wink:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Klopper skrev:
Svensson skrev:Det är väl ingenting och gnälla om. Kostar det inget är det ju svårt att ställa krav!? Det är ju bara att lämna basen hemma om man inte vill ha deras hjälp. Det är väl kanonbra att detta initiativ tas, att samla en massa basister som kan utbyta åsikter och ge synpunkter till JAM på vad som är bra och vad som kan göras bättre. Jag hade själv gärna knatat dit om jag varit i hufvudstaden.


Hmm!
Ja du har ju en bit att traska! :wink:
äh, stockholm är väl bara nästnästa granngård för herr Svensson :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

hosse skrev:
Klopper skrev:
Svensson skrev:Det är väl ingenting och gnälla om. Kostar det inget är det ju svårt att ställa krav!? Det är ju bara att lämna basen hemma om man inte vill ha deras hjälp. Det är väl kanonbra att detta initiativ tas, att samla en massa basister som kan utbyta åsikter och ge synpunkter till JAM på vad som är bra och vad som kan göras bättre. Jag hade själv gärna knatat dit om jag varit i hufvudstaden.


Hmm!
Ja du har ju en bit att traska! :wink:
äh, stockholm är väl bara nästnästa granngård för herr Svensson :lol:
Om jag tar Lloyden så går det på ett kick.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

precis :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag fick tillbax min Fender från Jam idag. Jag tänkte se om de kunde fixa skorret på band 15 och 16 på D-strängen på min jazzbas. Svaret är nej. Basen skorrar mer nu. Fick 20% rabatt på ernie ballsrängar. Alltid nått... :roll:
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

maxoges skrev:Jag fick tillbax min Fender från Jam idag. Jag tänkte se om de kunde fixa skorret på band 15 och 16 på D-strängen på min jazzbas. Svaret är nej. Basen skorrar mer nu. Fick 20% rabatt på ernie ballsrängar. Alltid nått... :roll:
du kanske skulle ha sagt att det var ngt du ville bli av med och inte accentuera när du lämnade in den :wink:
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag sa ordagrant så låg stränghöjd som det går utan att det skorrar någonstans på halsen. Det var den enda instruktion jag gav.

Jag nämnde lite om att jag inte var bekväm med att sätta basen i en jigg och hjälpa dragstången. det var enda skälet till att jag lämnade in basen.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

maxoges skrev:Jag fick tillbax min Fender från Jam idag. Jag tänkte se om de kunde fixa skorret på band 15 och 16 på D-strängen på min jazzbas. Svaret är nej. Basen skorrar mer nu. Fick 20% rabatt på ernie ballsrängar. Alltid nått... :roll:
Har du kollat att banden är jämna? låter skumt med skorr på två band på en sträng. Är vanligtvis inget som går att justera med dragstången eller med stalljustering. En PLEK borde göra susen men det kostar å andra sidan lite mer.
Sedan är de alltid så att anslag skorrar olika. Eftersom jag själv har nedsättning av funktion i händerna har jag mycket låg stränghöjd utan att det skorrar. Om någon med hårdare anslag spelar på mina basar kan det skorra illa hela vägen
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

maxoges skrev:Jag fick tillbax min Fender från Jam idag. Jag tänkte se om de kunde fixa skorret på band 15 och 16 på D-strängen på min jazzbas. Svaret är nej. Basen skorrar mer nu. Fick 20% rabatt på ernie ballsrängar. Alltid nått... :roll:
Ska bli spännande att se hur min fungerar då jag får tillbaka den. Tänkte att de skulle få lösa lite elproblem som jag inte orkar ta tag i själv...
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

MALA skrev:
maxoges skrev:Jag fick tillbax min Fender från Jam idag. Jag tänkte se om de kunde fixa skorret på band 15 och 16 på D-strängen på min jazzbas. Svaret är nej. Basen skorrar mer nu. Fick 20% rabatt på ernie ballsrängar. Alltid nått... :roll:
Har du kollat att banden är jämna? låter skumt med skorr på två band på en sträng. Är vanligtvis inget som går att justera med dragstången eller med stalljustering. En PLEK borde göra susen men det kostar å andra sidan lite mer.
Sedan är de alltid så att anslag skorrar olika. Eftersom jag själv har nedsättning av funktion i händerna har jag mycket låg stränghöjd utan att det skorrar. Om någon med hårdare anslag spelar på mina basar kan det skorra illa hela vägen
Har man ett dyrt instrument som kan behöva en sån här justering kan det vara värt de 1700:- eller vafan det kostar..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Va ä PLEK fö någe?
Skriv svar