Går i köptankar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
mattias.j
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:33
Ort: Nybro

Går i köptankar

Inlägg av mattias.j »

Hej!

Jag ska köpa en ny bas då jag känner att jag vill uveckla mitt spelande. Helst skulle jag vilja ha en "lättspelad" bas och kanske med aktiv elektronik.
Jag har tittat på 2 olika basar: Ibanez SR500 och Clive F&P 300. Vad vet ni om dessa två, några tips?

Bild
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Ibanez är som Göran Hägglund, helt karaktärslös.

köp den andra, men köp helst en Fender :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det är ingen idé du frågar på det här forumet.
Här får man inte säga att den ena basen är bättre än den andra utan att specificera VAD det är i ljudet som gör den ena bättre än den andra...




Jag har inte testat just den Clive-basen, men andra.
De flesta Ibanezer jag testat har dock varit väldigt lättspelade.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

hosse skrev:Ibanez är som Göran Hägglund, helt karaktärslös.

köp den andra, men köp helst en Fender :wink:
Skitsnack! Jag har instant-testat en sån i en musikaffär i Norge, tyckte den var jättebra.

PS. Med instant-testa menar jag att jag spelade på den i två minuter, så jag vet egentligen inte vad jag snackar om. :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Köp beg.. så får du en ännu bättre bas för pengarna..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Vad är du ute efter rent ljudmässigt? Influenser?
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Jag har haft en sån ibba fast toppmodellen med monorails barts osv....

tråkigaste basen jag spelat på. tillrättalagd och perfekt men med ett sånt jämt sound att man aldrig ville spela på den.

ps. en ny bas utvecklar inte basspelet - spela bas utvecklar basspelet...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

criss skrev:Jag har haft en sån ibba fast toppmodellen med monorails barts osv....

tråkigaste basen jag spelat på. tillrättalagd och perfekt men med ett sånt jämt sound att man aldrig ville spela på den.

ps. en ny bas utvecklar inte basspelet - spela bas utvecklar basspelet...
Dock så brukar ju en ny bas trigga en att spela mer bas... eller ja, så tycker jag iaf. Har ingen teoretisk förklaring till hur detta fungerar så jag kanske ska hålla käft.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

blackparkas skrev:
criss skrev:Jag har haft en sån ibba fast toppmodellen med monorails barts osv....

tråkigaste basen jag spelat på. tillrättalagd och perfekt men med ett sånt jämt sound att man aldrig ville spela på den.

ps. en ny bas utvecklar inte basspelet - spela bas utvecklar basspelet...
Dock så brukar ju en ny bas trigga en att spela mer bas... eller ja, så tycker jag iaf. Har ingen teoretisk förklaring till hur detta fungerar så jag kanske ska hålla käft.
jadet är klart att man kan bli lite mer övningssugen med en ny... men det konstlade suget brukar ju gå över ganska snart...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

criss skrev:
blackparkas skrev:
criss skrev:Jag har haft en sån ibba fast toppmodellen med monorails barts osv....

tråkigaste basen jag spelat på. tillrättalagd och perfekt men med ett sånt jämt sound att man aldrig ville spela på den.

ps. en ny bas utvecklar inte basspelet - spela bas utvecklar basspelet...
Dock så brukar ju en ny bas trigga en att spela mer bas... eller ja, så tycker jag iaf. Har ingen teoretisk förklaring till hur detta fungerar så jag kanske ska hålla käft.
jadet är klart att man kan bli lite mer övningssugen med en ny... men det konstlade suget brukar ju gå över ganska snart...
Javisst är det så. Speciellt om man köper en Ibanez :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 22:58
Ort: Flädie

Inlägg av Danko_Jim »

Ibanezen är grymt lättspelad och låter svinbra... Har själv en budget Ibba som jag älskar. Jag har en fender p-bas från 78 (usa) som är snygg som få, men skall sanningen fram så låter ibanezen bättre. Jag har till och med gjort blindtest och spelat på de olika basarna och sedan låtit folk välja bas 1 eller bas 2, och sanna mina ord folk väljer Ibanezen. Om P-basen hade varigt en bil så hade den fått vara en amerikanare med gedigen plåt och stor moter och Ibanezen hade fått vara en modern sportbil. :D :D :D
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
mattias.j
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:33
Ort: Nybro

Inlägg av mattias.j »

Jag kollade upp på internet, deras Groovebass i Natural Alder var grymt snygg! Jag har aldrig hört talas om status graphite innan. Till vilken kategori basspelare riktar dom sig till?
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Är det tre singlecoils på den där?
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Active/passive switch och JÄVLIGT skön hals har den också!
Användarvisningsbild
mattias.j
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:33
Ort: Nybro

Inlägg av mattias.j »

Tack för välkomnandet! Jag är 23 år och har spelat bas i 8-9 år. Jag spelar lite blandat, pop, gospel och lite rock brukar det vara.
Jag är inte så duktig på det tekniska när det gäller bas, det var därför jag gick med här nu när jag ska investera i en ny bas. Så när jag tittar på basar så är det i första hand utseendet jag tittar på. Jag har för det mesta spelat på en squier precision, men jag gillar inte squier och fender så mycket, främst för att dom känns "tunga och trögspelade" i halsen (nu kanske jag får mycket skit). Jag har provat och spelat på en ibanez som jag tyckte var mycket skönare, vänsterhanden gick som ett spjut! Men jag är öppen för förslag! Det jag har tänkt ut som lite önskemål är att det ska vara aktiva mickar och kanske någon eq och så kanske humbucker mickar. Jag gillar inte "plånkigt och diskantigt" ljud utan det ska vara "varmt och kompakt".
Användarvisningsbild
mattias.j
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 10:33
Ort: Nybro

Inlägg av mattias.j »

Här är några basar som jag har sett på jamshop.se! Vad tror ni om dom?

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

MTD-basarna på Jam, även de som kallas "Kingston" är riktigt trevliga för prislappen!!
Klart trevligare än många Ibanez och Yamaha som kostar mer pengar. Enligt mig förstås.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men MTD har ju också en riktigt nice modell, vet inte om det är Z eller Kingston, men frän är den iallafall, och jäkligt nice att spela på! Den kostade nog 7000eller nåt har jag för mej iallafall, en lite budgetbas för MTD tydligen, men jäkligt nice hursom! Riktigt slimmad kropp också, med världens snyggaste topp, sen matchar det jäkla bra med ljusa greppbrädan också.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jag har en Status Energy 5 som jag får in i inbyte om någon vecka. Har haft den hemma förut och det är antagligen den mest lättspelade basen jag testat. Kan vara till salu
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Förutsatt att Statusen hamnar på rätt pengar, vilket jag tror Mala har koll på, så är det ett kap!!
Status är ju inte så vansinnigt heta längre, men det är svinbra basar, rätt justerad så är de nästan som en Ken Smith. (Min måttstock när det gäller lättspelat)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

MALA skrev:Jag har en Status Energy 5 som jag får in i inbyte om någon vecka. Har haft den hemma förut och det är antagligen den mest lättspelade basen jag testat. Kan vara till salu
Är det den som fanns i Borås i våras?
Skriv svar