Sandberg 5:or?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Sandberg 5:or?

Inlägg av Taurus »

Postade ett LÅNGT inlägg i senaste Relic-tråden, men det verkar spårlöst försvunnet så jag kör en kort sammanfattning:

Jag är egentligen nöjd med min bas-park och är normalt inget överdrivet fan av Fender eller relikerade instrument. Blev tvingad av min lokala Musikbörs att testa ett par Sandberg-basar, bl a en väldans sexig hardcore-åldrad P-variant, och extrem GAS uppstod.

Så, nu är jag på vippen att beställa en Sandberg California Supreme 5:a (hardcore-åldrad, hemst men sant ;-) ).

Det återstår lite hårdtestning i replokalen, men av Sandberg-trådarna här på forumet att döma lär jag inte bli besviken.

Jag har dock några frågor. Jag kommer inte att ha möjlighet att testa några femmor, och undrar om det finns några Sandberg Californa 5:str-ägare här som tycker något?

Jag är också lite i valet och kvalet vad gäller P- eller J-variant (MM i stalläge är givet oavsett). Båda varianterna är schyssta som fyror, men det blir ju alltid annorlunda sound och feeling med 5-str-varianter. Lyssnar med öppet öra på era erfarenheter och tyckanden där också :)

Huvudinstrumenten nu är en Warwick Streamer Stage 1 4:a P/J och Yamaha BB5000 P/J, så en J-variant skulle kännas rätt...men beslutsångesten är total, hehe...
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

P-mick på en femma ser konstigt ut..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Diesel, jag är ingen P-puritan och P-micken på Yamahan ser helt ok ut, så jag håller inte med. Dessutom skulle jag lira Rickenbacker om det bara var utseendet som spelade roll - finns inget stilmässigt som slår Geddy under sent sjuttiotal/Exit Stage Left ;-)

(Att vår käre Rush-basse under samma period figurerar på bilder och film med glasögon snodda av Från A till Ö-Helge är däremot ett imagehaveri utan dess like, men nu pratar vi look på basar här, hehe)
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Det är bra basar..

Och för min egen del föredrar jag P/MM-mick..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Det jag testat Sandberg basar så har jag testat typ 4-5 4or samt 2-3 5or.
Alla har känts helt okej. Dock, det som man märker på en billigare 5 strängad bas. H (B) strängen.

Den ÄR inte så tight.. Fladdrar och känns lite flappig.

Annars känns dom helt okej...
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

marcbass, behöver litet förtydligande angående flappig H-sträng. I min nuvarande värld som hobbymusiker är en bas för 17-18 papp inget billigt instrument, även om jag har ett schysst dagjobb och ekonomin finns, så: är H-strängen flappig i jämförelse med handbyggda monster i femtiotusenkronorsklassen eller flappig i jämförelse med t ex min nuvarande bruksyxa BB5000?

Enligt forumet har du testat alla basar i hela världen - och ägt hälften av dem - så du borde veta ;-)

Sandberg-fyrorna jag provat andades mycket sex och inspiration, men är femmorna för stunslösa tar jag mig nog en funderare till.
Användarvisningsbild
andy
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: mån 01 okt 2007, 23:14
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av andy »

Jag kände på en Sandberg California P-basfyra på Mugg i Gbg nyligen. Fantastisk bas, men otroligt tung. Kan tänka mig att femmorna är riktiga back-breakers.
King for a day – Fool for a lifetime
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

andy skrev:Jag kände på en Sandberg California P-basfyra på Mugg i Gbg nyligen. Fantastisk bas, men otroligt tung. Kan tänka mig att femmorna är riktiga back-breakers.
ett instrument ska kännas som ett vapen 8)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jag testade en Sandberg California P/M på Delux Music i Sthlm. Jag reflekterade över att halsen var ganska kraftig (tjock) och kändes mycket stabil. Jag kopplade in den i en förstärkare och spelade i ca:20 minuter och på den basen var B-strängen klart stabil. Mycket trevlig bas! GASvarning! Det enda som man möjligen kunde klaga på var att P-mickarna lät så mycket lägre i volym jämfört med MM-micken. Men jag tror att det var första gången jag spelade på en P/M-bas, det kanske ska vara så?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Tack för inlägget lowfreq, låter betryggande med H-strängen.

Finns det nån som har testat en J/M-bestyckad California-femma, eftersom det är den jag sneglar på, och har nån åsikt om J-micken?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Skulle jag nån gång få för mej att köpa nån sorts fenderliknande modell som inte är en Windmill skulle det nog bli en Sandberg faktiskt, eller en clover.... It's the magic word, Delano!
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Men det är inte delano på sandbergs P/M-basar. Vad skillnaden är har jag ingen aning om.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

rockern skrev:Men det är inte delano på sandbergs P/M-basar. Vad skillnaden är har jag ingen aning om.

Inte?! Nähä, men det är feta mickar iallafall, och in the end that's what matters :wink:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:Skulle jag nån gång få för mej att köpa nån sorts fenderliknande modell som inte är en Windmill skulle det nog bli en Sandberg faktiskt, eller en clover.... It's the magic word, Delano!
Med tanke på alla basar du pratat om och vill ha så känns delirium som en bättre beskrivning! :twisted:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

rockern skrev:Men det är inte delano på sandbergs P/M-basar. Vad skillnaden är har jag ingen aning om.
Nä, det är sandbergs "egna" mickar som tillverkas av delano
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+
Inlägg: 962
Blev medlem: mån 25 jun 2007, 09:38
Ort: Lund

Inlägg av rockern »

Jag sa ju att jag inte visste vad skillnaden (eller avsaknadet av den) var. :wink:
Senast redigerad av rockern den ons 24 okt 2007, 07:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

rockern skrev:Jag sa ju att jag inte visste vad skillnaden (eller avsaknadet av den) var.

Det saknades en smily :P

Menade inte det som att vara besserwisser.. Men tycker att det är skoj när sandberg marknadsför dem som sina helt egna..

(risken med att skriva liknande inlägg är att det kan komma någon och rätta en ännu hårdare..)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Alltså Smaken e som baken.

Med en Tight H strängen menar ja tex Warwick, dom har oftast Tighta H strängar, Musicman Stingray likaså.
Dock de Peavey Cirrus basarna ja testat har inte haft någe vidare H strängar.
Har kört lite på en äldre Yamaha BB5500 och den H strängen va inte 100% direkt..

Det ja oftast tänker på med H strängar är:
Inte samma PUNCH som i övriga strängar.
Olika volym/tryck ifall du trycker ner på strängen eller spelar LÖS sträng.
Tex D (3 bandet) på H strängen låter ofta stum och lite halvdöd.
Dom flesta H strängar låter bra från 5 bandet o uppåt.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Tack för svaret marcbass. Jag är hyfsat nöjd med H-str på min BB5000, även om jag skulle önska lite mer definition i tonen på de lägsta 5 banden.

Det är väl inte så mycket att fundera över egentligen. Jag måste ta en sista avstämning med frugan så det inte kommer surt efter, sen lägger jag nog en beställning på en California Supreme J/M femma.

Jag har dock kommit till sans och kommer inte att beställa relikering, det blir highgloss Creme istället ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ang relic så kan det där ju vara ungefär som med Volvos Saffran-lack eller Audis RS-blå..
Det är kul ett tag, men man kan nog tröttna på det rätt fort... iaf om det är "eftermarknadsrelic"... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

blackparkas skrev:Ang relic så kan det där ju vara ungefär som med Volvos Saffran-lack eller Audis RS-blå..
Det är kul ett tag, men man kan nog tröttna på det rätt fort... iaf om det är "eftermarknadsrelic"... :D
Jag ännu inte tröttnad på min Hardcore aged Sandberg efter 2 månader, snarare tvärt om. Var inte så inne på relic/slitna instrument innan, men nu tycker jag att det tillför en riktig skön känsla, annorlunda jämfört med mina andra basar (kanske är det detta som kallas för mojo?). Men förälskelseperioden är kanske inte slut ännu :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hehe...


Jag personligen tycker Relic är skitcoolt... speciellt de hardcoreslitna fr Sandberg. Men kanske efter ett år eller så så tycker man inte det är lika kul längre. Fast det är ju lika som om man skulle köpa en Candy-Röd yxa... nog skulle man kunna tröttna på det också efter ett tag...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Taurus, du har bra smak enligt mig, jag hade den basen i min dator i mappen najsiga basar.

Bild
Don't mess with me, I do not want any treble!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Tycker Relic e SKIT coolt.
Sandberg basarna är snygga också, men ja tycker det e JÄVLIGT tråkigt att hardwaren är HELT blank o ny o fin.. Det ser helt skadat ut.

Tycker det ser lite konstigt ut med en Relicad P/MM bas också.
E lite old school där med tanken att en Relic bas är gammal ju, då ska de va P-bas eller Jazzbass.
Tänk er en Relicad Ritter bas eller nåt.. :D
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

marcbass skrev:Tycker Relic e SKIT coolt.
Sandberg basarna är snygga också, men ja tycker det e JÄVLIGT tråkigt att hardwaren är HELT blank o ny o fin.. Det ser helt skadat ut.
Håller med, ska den vara sliten ska ju hela instrumentet vara slitet, inte bara lacken liksom.
Skriv svar