Maruszczyk byggkvalitet

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Maruszczyk byggkvalitet

Inlägg av Funkfingers »

Har en fundering angående Maruszczyks basar.
Jag har precis köpt en utan att ha tidigare erfarenhet av hans basar.
Tråkigt nog så hann jag inte spela många minuter på den innan jag packade ner den och skickade den till Adrian Maruszczyk i Tyskland.
Det visade sig att stränghöjden inte gick att få ner under 2 mm.
Är det någon mer än jag som råkat ut för ett "måndagsexemplar" från Maruszczyk?
Skulle vara intressant att veta om det finns fler av hans basar som inte går att ställa ner stränghöjden på.
Förhoppningsvis så är det bara mitt exemplar som är så.
En ok bas ska ju gå att ställa ned strängarna på tills de ligger kloss an mot greppbrädan.
Vill också passa på att ge Adrian Maruszczyk cred för att han tar på sig att fixa till basen utan kostnad för mig.
Trots att jag inte köpt den direkt av honom.Jag köpte den begagnat på annons.
Stort av honom.
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Man får det man betalar för säger jag bara.
En bas i den prisklassen kan man inte förvänta sig är lika spelvänlig och med det menar jag att man inte får ner stränghöjden på så låga nivåer utan bandrassel och skit.
Enda märket som håller så hög standard i de prisklasserna är EBMM enligt mig. Det är det enda märket av dem som jag skulle kunna beställa hem utan att provspela och vara någorlunda säker på att den håller måttet. Allt annat är en chansning, enligt mig.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Njae.Det stämmer nog inte riktigt.
Har köpt Squire basar som inte haft några som helst problem med låg action utan bandrassel.
Så visst ska man räkna med att kunna ha låg action på basar runt 8-10 000 Kr.
Bandrasslet kommer sig av att banden är kasst slipade eller att en del band släppt ur träet och är högre än andra band.
Dåligt slipade band ska man räkna med på kopior i prisklassen 3-5 tusen.
Men det går alltid att fixa.
Men i mitt fall så är det en kosntruktionsmiss där halsen på basen ligger för djupt i halsfickan.
Att lägga ett chims under halsen i hals-fickan är inget för mig.
Tar mycket av tonen.Tycker jag.
Hade hört mycket gott om Maruszczyk basar innan jag köpte den.
Det är bra basar med bra ton.
Men går det inte att justera in stränghöjden där man vill ha den utan att behöva lägga ett chims i halsfickan så är man tillbaka där Fender var på 70-talet.
Så jag hoppas att mitt exemplar bara är ett olycksfall i arbetet och att Maruszczyks basar i regel är bättre än så här.
Vi får väl se om det är fler än jag som har upplevt detta med Maruszczyk basar.
Skulle vara kul att kunna rekomendera Maruszczyks basar som ett komplement till fender.
För tonen är helt fantastisk i en Maruszczyk bas.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

Under 2 mm är ju i princip ospelbart på vilken bas som helst om man man inte spelar med jävligt löst anslag. Däremot ska det förstås gå att få ned strängarna helt mot banden även om det inte fyller någon praktisk funktion - om det är så du menar. Annars är det ju fel på halsvinkeln i förhållande till kroppen eller att man vridit till en extrem relief eller omvänd relief med dragstången eller nåt.

Jag har haft två stycken Maru och den ena fick halsproblem (skevning) efter att jag sålt den men båda hade en liten antydan till puckel nånstans mitt på övre halvan av halsen så att det blev lite rassel typ vid 8-9:e band på e-strängen men inget som hördes ut i förstärkaren, bara om man torrspelade. Skulle säkert gått att få bort helt med en bandslip/plekning om jag varit riktigt petig.

/Mats D
Våga vägra Ampeg och p-bas
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Inlägg av Jensa »

Funkfingers skrev:Njae.Det stämmer nog inte riktigt.
Har köpt Squire basar som inte haft några som helst problem med låg action utan bandrassel.
Så visst ska man räkna med att kunna ha låg action på basar runt 8-10 000 Kr.
Bandrasslet kommer sig av att banden är kasst slipade eller att en del band släppt ur träet och är högre än andra band.
Dåligt slipade band ska man räkna med på kopior i prisklassen 3-5 tusen.
Men det går alltid att fixa.
Men i mitt fall så är det en kosntruktionsmiss där halsen på basen ligger för djupt i halsfickan.
Att lägga ett chims under halsen i hals-fickan är inget för mig.
Tar mycket av tonen.Tycker jag.
Hade hört mycket gott om Maruszczyk basar innan jag köpte den.
Det är bra basar med bra ton.
Men går det inte att justera in stränghöjden där man vill ha den utan att behöva lägga ett chims i halsfickan så är man tillbaka där Fender var på 70-talet.
Så jag hoppas att mitt exemplar bara är ett olycksfall i arbetet och att Maruszczyks basar i regel är bättre än så här.
Vi får väl se om det är fler än jag som har upplevt detta med Maruszczyk basar.
Skulle vara kul att kunna rekomendera Maruszczyks basar som ett komplement till fender.
För tonen är helt fantastisk i en Maruszczyk bas.
Du har tydligen inte förstått vad jag sagt.
Klart man KAN hitta en Squier som går att spela på, men chansen är ju betydligt mindre än om du köper ett dyrare instrument.

Det du nämner med banden ska inte ske på dyrare instrument. Då är något fel, men tyvärr är det något man får räkna med på billigare basar (typ Mar., Sandberg, etc.). Klart du även här kan hitta bra ex. som det inte händer på, MEN man kan inte ställa samma krav för det finns en anledning att de är billigare. Inte samma noggrannhet vid tillverkningen m.m.

Det där med halsfickan är heller inget som får hända hos märken som förväntas prestera och varpå prislappen blir större just för att de KAN begära mer för man vet att man får det man betalar för. Lägger man inte ner arbete på att få varje instrument klanderfritt kan man heller inte begära betalt där efter.


Edit: Och en "konstruktionsmiss" som denna är ju ännu mindre acceptabelt än om ett band varit dåligt slipat (även om det borde kontrolleras ordentligt innan basen skeppas) eller om det krupit upp ur greppbrädan. Men som jag säger är det tyvärr sånt man får räkna med.
Senast redigerad av Jensa den lör 16 okt 2010, 15:33, redigerad totalt 1 gånger.
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

En sak du bör tänka på med marubasar är att dragstången justeras åt "fel" håll så att säga. anti-clock.

Maruszczyck är riktigt bra grejer iaf och få låg stränghöjd på den jag hade var inga problem alls.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Det verkar som om Maruszczyk ändå har rätt allvarliga fel då halsar vrider sig och halsar ligger för lågt i halsfickan.
Trots allt så gillar jag tonen och balansen i Maruszczyks basar.
Jättesköna att spela på och en helt fantastisk ton.
Synd med sådana här fel på i övrigt bra instrument.
Jag kan trots allt rekomendera dessa basar pga Adrian Maruzczyks fantastiska kund-support.
När sådana här fel uppstår så tar han på sig att rätta till dem.
Även om det skulle innebära en helt ny hals eller annat.
Inte alla som gör det.
Så det ska bli spännande att få tillbaka basen efter det att han har justerat in basen som den ska vara.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Skickade som sagt basen till Adrian i Tyskland för att jag inte kunde ställa ned strängarna under 2 mm.
Halsen låg alltså för lågt ned i halsfickan.Alternativt för flack vinkel på halsen.
Senaste nytt från Adrian Maruszczyk är att det inte gick att få ordning på halsen.
Det blir en helt ny hals.
Leverans om två veckor.
Spänningen stiger..fortsättning följer.
packen87
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 09:38
Ort: alingsås

Inlägg av packen87 »

Bra service verkar han ha. :)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Wow.. galet bra service! Ny hals?? Bara sådär?? Ska bli kul att se sen..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Måndagsexemplar finns alltid. Dock har alla basar jag testat haft grymt bra kvalité.
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Det lilla jag hann testa basen innan jag skickade iväg den så verkar det som om Maruszczyks basar är rena bomben på bas-marknaden.
Ska bli spännande att hårdtesta basen och se vad en går för.
Men håller den för vad jag tror att den gör så verkar det som om dessa basar sopar banan med sina konkurenter i samma prisklass.
Återkommer senare med lite mer info.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Inlägg av Punkster »

Jag är mycket nöjd med min Maruszczyk, den låter helt makalöst bra. Har aldrig upplevt något problem med halsen på den, mer än att jag fick justera dragstången ett par gånger i vintras. Men det lär jag knappast ha varit ensam om. Jag har aldrig provat att få ner stränghöjden så lågt, jag spelar med plektrum och hårt anslag så det skulle bli helt ospelbart för mig.
/Linus
packen87
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 09:38
Ort: alingsås

Inlägg av packen87 »

Funkfingers skrev:Det lilla jag hann testa basen innan jag skickade iväg den så verkar det som om Maruszczyks basar är rena bomben på bas-marknaden.
Ska bli spännande att hårdtesta basen och se vad en går för.
Men håller den för vad jag tror att den gör så verkar det som om dessa basar sopar banan med sina konkurenter i samma prisklass.
Återkommer senare med lite mer info.
Vilken modell är det du har? bandad eller bandlös?
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

packen87 skrev:
Funkfingers skrev:Det lilla jag hann testa basen innan jag skickade iväg den så verkar det som om Maruszczyks basar är rena bomben på bas-marknaden.
Ska bli spännande att hårdtesta basen och se vad en går för.
Men håller den för vad jag tror att den gör så verkar det som om dessa basar sopar banan med sina konkurenter i samma prisklass.
Återkommer senare med lite mer info.
Vilken modell är det du har? bandad eller bandlös?
Det är en bandad Elwood, fyrsträngad. Ser ut så här:
Bild[/quote]
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Just prexis.
Den är det.
Snart med ny hals. :)
Användarvisningsbild
dolmlund
Medlem
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 09 jan 2009, 11:35
Ort: Majorna

Inlägg av dolmlund »

Jag har bara testat ett ex ordentligt. Just den basen var faktiskt inget vidare i halsen. Den hade ett par små bulor som jag personligen tycker att en bas av den kalibern inte borde ha. Å andra sidan snabbtestade jag en på musikmässan i frankfurt i våras också, och den kändes och lät helt underbart!!!

edit
särskrivning...
Senast redigerad av dolmlund den lör 23 okt 2010, 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
packen87
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 09:38
Ort: alingsås

Inlägg av packen87 »

jaaa den, nu känner jag igen den från annonsmarknaden. Är lite sugen på en bandlös från honom men det här får ju än att tänka om lite. :/
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Tonen och spelkänslan i en Maruszczyk bas är fantastiskt bra.
Inte bara bra utan exeptionellt bra.
Kolla bara så att det går att ställa den stränghöjd du vill ha.
Med andra ord se till att testa basen först eller gör en deal på ett öppet köp om det går.
Det verkar trots allt som om den bas jag köpte inte är en måttstock för hur dessa basar är.
De flesta verkar vara nöjda och har fått tag i bra exemplar.
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

Funkfingers skrev:Tonen och spelkänslan i en Maruszczyk bas är fantastiskt bra.
Inte bara bra utan exeptionellt bra.
Kolla bara så att det går att ställa den stränghöjd du vill ha.
Med andra ord se till att testa basen först eller gör en deal på ett öppet köp om det går.
Det verkar trots allt som om den bas jag köpte inte är en måttstock för hur dessa basar är.
De flesta verkar vara nöjda och har fått tag i bra exemplar.
Jag är grymt nöjd med mitt ex. Har satt väldigt låg stränghöjd på min bas och får inget bandrassell med den spelstil jag har. Jag spelar inte så värst hårt, men det är väl det man vill ifrån när man har låg stränghöjd? :?
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Ja det är väl lite från fall till fall.
Basisten i Iron Maiden och John Entwistle har/hade en action som är/var så låg att knappt ett pubishår får/fick plats mellan strängarna och banden.
De spelar/spelade med en hyffsat brutal spelstil.
Bland det roligaste Entwistle visste var att sitta och observera medlemmar ur sitt crew komma fram och testa hans bas och rigg.
Låg stränghöjd,kombinerat med rikligt diskant-pådrag på stärkaren,borgade för hyffsat många fniss från Herr Entwistle när de provspelade hans rigg.
Gick liksom inte att få det att låta ok om man inte hade hans teknik.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Har en Maruszczyk Frog och jag är jättenöjd med den. Låter bra och är lättspelad...

..... men tittar man lite närmare på den så är nog byggkvaliten lite "sisådär". Den har en ebenholzbräda och även om banden sitter perfekt så verkar ytan mellan banden behandlad med rasp. Under MM micken ser man tydligt att det suttit en P-mick där (skruvhål och märken i köksfolieskärmningen). Stämskruvarna har ett irriterande 1/10 glapp när man stämmer. Fjädringen som håller mickarna uppe är förmodligen en gammal madrass/liggunderlag.

Som sagt, basen låter jättebra, dubbla dragstänger, fint trä och den är snygg!
enor
Medlem+
Inlägg: 1165
Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
Ort: Vargön

Inlägg av enor »

Jag låter väl lite som en hackig skiva, men jag är så otroligt nöjd med min Elwood - det var nästan bara en slump att jag köpte den, men på det knappa år jag har haft den har jag inte använt någon av mina andra basar en enda gång. Jo förresten, EN gång tog jag en bandlös till ett gig, men då hade jag ändå Elwooden på andra låtar på samma gig... :)

Byggkvaliteten på min är toppen. Jag kanske har haft tur att få ett bra exemplar, men jag kan inte tänka mig en enda förbättring på den som jag skulle vilja göra. Jag spelar inte med toklåg action jag heller dock - snarare ganska hög, så jag kan inte uttala mig om hur lågt den kan gå...
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Jag blev av med min Comandante av samma anledning. Underbar bas, men det gick inte att få ner stränghöjden.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Har också haft samma problem med låg stränghöjd på en Maru-bas, inte ens BBQ kunde få till den. Den halsen byttes senare, men för min del slutade historien med att MALA lät mig byta basen mot en annan - ett riktigt bra ex! Bra service! :thumbsup:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar