Posta bilder på dina basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
mallemorot
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: sön 31 mar 2019, 21:59

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av mallemorot »

Jag vet knappt om jag vågar posta den här men... min hemmapimpade Aria Pro II 🤣
Bild
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av bjelkeman »

mallemorot skrev: sön 31 mar 2019, 23:03 Jag vet knappt om jag vågar posta den här men... min hemmapimpade Aria Pro II 🤣
Bild
:tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Stempa »

Nytt trä i gitarrskogen. Kan inte låta bli att hugga på billiga instrument jag inte har en susning om. Kan ju vara ett fynd. Eller ett vrak. Eller en leksak för barn. Just den här är en Maison modell PB 380E. Det lilla jag hittat att lästa är att Maison tillverkade elgitarrer/basar i Korea under 80 talet och kanske ett tag på 90 talet. Många modeller men små serier. Tillverkaren lade ned på 90 talet.

Basen hade stått osträngad i sitt fodral i 15 år gissade säljaren. Kan nog stämma med tanke på dammråttornas storlek. Har gått igenom hela instrumentet. Rengöring av greppbräda medelst rakblad, alla (bokstavligen alla) skruvar kunde dras åt ett kvarts varv eller mer. Uppsträngad, intonerad och trussroddad känns den helt ok, oklanderlig byggkvalité. Ett rejält stall i mer än nödvändig massiv metall. Precision känsla i hals och vikt. Finns ett par band som sitter högt men jag ska slipa hela rasket så det blir nog bra. Hur den låter får vänta, elektroniken var ett råttbo med lossnade lödningar och tåtar som inte verkade ha någon funktion. Allt ska ut, nya grejer beställda. Den här bilden är nog den enda på just denna modell i hela the world wide web. Iallafall enligt Google. Rätt sällsynt bas alltså.

Bild
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Falcon »

En rengöring, lite skumgummi under mickarna, slipa ändarna på banden, lite superlim på en stämskruv, kokade strängar = en grymt bra p-bas för inga pengar alls. Samt signaturbas!

Väger ganska mycket i jämförelse med min 70´s.

BildBildBild
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Falcon »

Ett Höfnerprojekt som legat ett år. Vill någon ha vraket kan den vara till salu, annars får den ligga till sig i källaren.
Nybandad, ej bandslipad. Behöver ny sadel. Rickenbacker 3000/3001-mick på samma plats som på en 3000. Cellulosalackad kropp.
Sista bilden visar originalkroppen till halsen.

BildBild

Bild
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av BBQV »

The Bird has landed!
Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av bjelkeman »

Stempa skrev: tor 04 apr 2019, 20:23 Nytt trä i gitarrskogen. Kan inte låta bli att hugga på billiga instrument jag inte har en susning om. Kan ju vara ett fynd. Eller ett vrak. Eller en leksak för barn. Just den här är en Maison modell PB 380E. Det lilla jag hittat att lästa är att Maison tillverkade elgitarrer/basar i Korea under 80 talet och kanske ett tag på 90 talet. Många modeller men små serier. Tillverkaren lade ned på 90 talet.

Basen hade stått osträngad i sitt fodral i 15 år gissade säljaren. Kan nog stämma med tanke på dammråttornas storlek. Har gått igenom hela instrumentet. Rengöring av greppbräda medelst rakblad, alla (bokstavligen alla) skruvar kunde dras åt ett kvarts varv eller mer. Uppsträngad, intonerad och trussroddad känns den helt ok, oklanderlig byggkvalité. Ett rejält stall i mer än nödvändig massiv metall. Precision känsla i hals och vikt. Finns ett par band som sitter högt men jag ska slipa hela rasket så det blir nog bra. Hur den låter får vänta, elektroniken var ett råttbo med lossnade lödningar och tåtar som inte verkade ha någon funktion. Allt ska ut, nya grejer beställda. Den här bilden är nog den enda på just denna modell i hela the world wide web. Iallafall enligt Google. Rätt sällsynt bas alltså.

Bild
Sånt är roligt. Hur är den att spela på?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av bjelkeman »

BBQV skrev: fre 12 apr 2019, 19:44 The Bird has landed!
Bild
Ser ju förjäkla läckert ut.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Per »

BBQV skrev: fre 12 apr 2019, 19:44 The Bird has landed!
Bild
:clappy: :clappy: :clappy:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Stempa »

bjelkeman skrev: fre 12 apr 2019, 21:33
Stempa skrev: tor 04 apr 2019, 20:23 Nytt trä i gitarrskogen. Kan inte låta bli att hugga på billiga instrument jag inte har en susning om. Kan ju vara ett fynd. Eller ett vrak. Eller en leksak för barn. Just den här är en Maison modell PB 380E. Det lilla jag hittat att lästa är att Maison tillverkade elgitarrer/basar i Korea under 80 talet och kanske ett tag på 90 talet. Många modeller men små serier. Tillverkaren lade ned på 90 talet.

Basen hade stått osträngad i sitt fodral i 15 år gissade säljaren. Kan nog stämma med tanke på dammråttornas storlek. Har gått igenom hela instrumentet. Rengöring av greppbräda medelst rakblad, alla (bokstavligen alla) skruvar kunde dras åt ett kvarts varv eller mer. Uppsträngad, intonerad och trussroddad känns den helt ok, oklanderlig byggkvalité. Ett rejält stall i mer än nödvändig massiv metall. Precision känsla i hals och vikt. Finns ett par band som sitter högt men jag ska slipa hela rasket så det blir nog bra. Hur den låter får vänta, elektroniken var ett råttbo med lossnade lödningar och tåtar som inte verkade ha någon funktion. Allt ska ut, nya grejer beställda. Den här bilden är nog den enda på just denna modell i hela the world wide web. Iallafall enligt Google. Rätt sällsynt bas alltså.

Bild
Sånt är roligt. Hur är den att spela på?
Eftersom jag slitit bort all elektronik så har jag bara torrlirat Maison'en änsålänge. Typisk Precision känsla som jag minns det från mina Fender år. Lite bredare om huvudet än Jazz, mer trä i halsen som jag hoppas kommer höras i soundet. Basen har stått osträngad i ca 15 år med dragstången som den vore strängad, hade rejäl back bow alltså som dock gick att justera. Bara hoppas hela paketet accepterar sin nya strängade tillvaro. Banden fick sig en omgång med fil och likaså sadeln så stränghöjden är riktigt låg och och rasselfri. Känns verkligt behaglig att lira på action-mässigt. Sen får vi se när all ny elektronik är på plats och mickarna går igång. Hoppas ju på en nära-P-bas-upplevelse. Planen var att sälja den här i fixat skick men låter det P-bas på rätt sätt blir den kanske kvar.

Bild
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
sevensixtwolove
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 26 jan 2019, 10:22

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av sevensixtwolove »

Två Epiphone Thunderbird, en Goth :kär: och en vit med grövre strängar (135/105/85/70) kopierat efter Bryan Beller i Dethklok. :twisted:

Bild
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Roger Hedin »

Jag lägger väl upp en familjebild...
Bild
Familjen Bängvägg: SJ4, Sklar, SJ5, Voodoo Prima, SP4. Just nu är Sklar favoriten, men det växlar som vädret... ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3413
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av maxoges »

Jag tror nån har fastnat för multiscale :)

Här är min LTD B-1004se
Bild
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Falcon »

Blev med Longhorn härom dagen! Underbar bas😀

Bild
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Eagle Hazze »

Nygammal bas Tokai tidig 80, köptes av mig här på PB som hemmamoddad bandlös. Nu är basen återställd av Uppström Guitars med ny hals. Den bandlösa hade inte klarat en reverse engineering tyvärr.
Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Ivanhoe
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 20:15
Ort: Sundsvall

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Ivanhoe »

Den här tråden har sovit alltför länge, så här bidrar jag med mitt senaste basköp. Har alltid varit en "fendertaliban" och förespråkare för fyrsträngat. Så på ålderns höst gör jag en helomvändning och testar nåt helt annat. Hittade en begagnad Ibanezfemma på 4sound här i stan. Får väl ge femman lite tid då högerhanden ofta hamnar på fel sträng. Annars en fin och lättspelad bas.
Bild

Fender P, Fender J, Spector Legend Classic, Ibanez SR505, Fender Bassman 100, Bassman 410, Aguilar TH 500, Aguilar GS 410, EBS HD-350, Acoustic 220,
Användarvisningsbild
Bassmies
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 16 okt 2019, 00:16

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Bassmies »

Finns många, med denna är min!
Bild
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Geddan »

Tog hem min arbetshäst Precision Amercian Standard V, som annars ligger i turnébullen mellan gigen.
Jag har bestämt att det är lagom att stränga om den efter vart 10:e gig och nu var det dax.
Passar då också på att göra rent den, lemonoil på greppbrädan....se över set-upen och fixa lite kosmetik.

Blev bara så glad över hur jäkla bra den låter! Det sitter en John East P-retro preamp i den
och den är liksom pricken över iet!

Gôtt när man är nöjd! :mrgreen:

Bild
Bild

Nå´n kommer att kräva helbild, så här såg den ut för 130 gig sedan. :wink:
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Aslan »

Geddan skrev:Tog hem min arbetshäst Precision Amercian Standard V, som annars ligger i turnébullen mellan gigen.
Jag har bestämt att det är lagom att stränga om den efter vart 10:e gig och nu var det dax.
Passar då också på att göra rent den, lemonoil på greppbrädan....se över set-upen och fixa lite kosmetik.

Blev bara så glad över hur jäkla bra den låter! Det sitter en John East P-retro preamp i den
och den är liksom pricken över iet!

Gôtt när man är nöjd! :mrgreen:

Bild
Bild

Nå´n kommer att kräva helbild, så här såg den ut för 130 gig sedan. :wink:
Bild
Kul att du gillar basen!!:)
Det var jag som tog den till Sverige via Talkbass.com i USA:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Geddan »

Aslan skrev: tis 29 okt 2019, 22:49 Kul att du gillar basen!!:)
Det var jag som tog den till Sverige via Talkbass.com i USA:)
Är det sant?!
Vad roligt! Så du var andra ägaren?
Jag köpte den ju från Linköping.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Aslan »

Geddan skrev:
Aslan skrev: tis 29 okt 2019, 22:49 Kul att du gillar basen!!:)
Det var jag som tog den till Sverige via Talkbass.com i USA:)
Är det sant?!
Vad roligt! Så du var andra ägaren?
Jag köpte den ju från Linköping.
Yes! Jag är andra ägaren. Det var första som satte dit John East-preampen.
Jag sålde den till Kalle Annmo men vet inte var den försvann sen.

Men säg till om du nån gång vill sälja den;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Geddan »

Femsträngade P-basar utan stallmick är nog inte så vanliga, gissar jag.
Jag ska ha dig i åtanke, om jag får för mig det. :tummenupp:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Geddan »

Geddan skrev: tor 31 okt 2019, 09:01 Femsträngade P-basar utan stallmick är nog inte så vanliga, gissar jag.
Var in och kollade Fenders hemsida och de har inte ens femsträngade P-basar längre.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Stempa
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: mån 09 nov 2015, 04:26
Ort: Tullinge
Kontakt:

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av Stempa »

Gjort det igen. Köpt en bas på blocket för mindre stålar än en full tank bensin kostar.
Cort Action JJ, lite drygt ett år gammal. Inte en repa eller ding. Plasten satt kvar på locken.
La ned ett par timmar på rengöring, träolja och justering. Blir nästan lite lack på att spelmässigt är den nu i samma liga som mina bästa basar. 2 oktavers hals som är helt rasselfri med låg action. De kan göra bra grejer billigt nuförtiden. Låter gör den, men kan inte riktigt sätta betyg på mickarna. Sound som en Jazz bas men med lite mindre "jazz" kanske. Kan inte hitta något som säger billig skit direkt. Stämskruvar, pottar, truss, stall allt funkar utan glapp eller ojämnheter. Polaren som beställt en "under tusen spänn" bas av mig kommer att bli nöjd.

Bild
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Posta bilder på dina basar

Inlägg av BBQV »

De senaste tillskotten:

Bild Bild Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar