Ibanez TR

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Ibanez TR

Inlägg av dexter »

Jag har en japansk Ibanez TR-bas utan mikar. Vet egentligen ingenting om den förutom att jag har för mig att den var ganska skönspelad och lät helt ok. Den har haft ett aktivt miksystem med en p-basmik och en jazzbasmik i stallposition, sen pajade hela elektroniken - något som jag nu på senare tid hört tydligen hände ganska ofta med dom där basarna och att det är ganska enkelt att laga, men nu har jag absolut ingen aning om var mikarna och resten håller hus.

Vad tycker ni, ska jag investera i något miksystem och fixa till basen eller ska jag kapa upp den till vedträn? Den har stått i ett hörn i en massa år nu så jag börjar tröttna på skiten :D
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Istället för att göra ved av den så skänk den till mig :D
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

man ska nästan aldrig göra ved av en bas. detta är dock ett gränsfall, trots allt en Ibba :lol:

jag säger att du ska rusta upp den och sälja den! peta in enkel passiv elektronik och mickar!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Gör ett projekt av den.. som typ marcbass vintageprojekt

Hur gick de med det?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Bilder!
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Jag lyckades få tag på aktiv elektronik till en bas med två mikar idag, men frågan är om det kommer att funka med dom gamla mikarna (om jag nu lyckas hitta dom). Är ingen hejare på aktiv elektronik alls faktiskt. Sen skulle nog kroppen behöva sig en omlackering, den är nu någon sorts metallic-röd på gränsen till rosa och så kan man väl inte ha det? Man kanske skulle slänga på lite svart cellulosalack på sprejburk och relica lite? Jag gillar inte svart alls egentligen men på Ibanezer brukar det funka.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Tog en bild på Ibanezen:

Bild

Den är aningen mer åt det rosa hållet än vad som syns på bilden. Funderar på vad man skulle lacka den i för färg.

Sen hittade jag på en annan gammal bas i gömmorna:

Bild

En avbandad amerikansk Yamaha BB (vet inte exakt modellnamn) strippad på lack. Fungerar felfritt förutom att den behöver en halssadel. All hardware är guldfärgad vilket inte är min grej riktigt men det är som det är. Jag har funderat på att lacka den i nån sorts mörk vinröd färg, tror det kan funka tillsammans med guld. Vad tror ni?
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Eller så säljer du den(BB:n) till mej!! Jag är villig att bjuda upp till 200kr för den!
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

the_great_alfonzo skrev:Eller så säljer du den(BB:n) till mej!! Jag är villig att bjuda upp till 200kr för den!
Jag har förvisso fått den helt gratis men 200kr känns lite i underkant va? :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Nu är det ju hela min månadsinkomst vi snackar om ju :) Take it or leave it, eller vänta till nästa månadspeng, då blir det 350kr max :P
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

dexter skrev: Sen hittade jag på en annan gammal bas i gömmorna:

Bild

En avbandad amerikansk Yamaha BB (vet inte exakt modellnamn) strippad på lack. Fungerar felfritt förutom att den behöver en halssadel. All hardware är guldfärgad vilket inte är min grej riktigt men det är som det är. Jag har funderat på att lacka den i nån sorts mörk vinröd färg, tror det kan funka tillsammans med guld. Vad tror ni?
En röd flake lack hade inte varit dumt.
Synd att den inte var en 5:a.
Då hade jag handlat den av dig!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

dexter skrev:Tog en bild på Ibanezen:

Bild

Den är aningen mer åt det rosa hållet än vad som syns på bilden. Funderar på vad man skulle lacka den i för färg.

Sen hittade jag på en annan gammal bas i gömmorna:

Bild

En avbandad amerikansk Yamaha BB (vet inte exakt modellnamn) strippad på lack. Fungerar felfritt förutom att den behöver en halssadel. All hardware är guldfärgad vilket inte är min grej riktigt men det är som det är. Jag har funderat på att lacka den i nån sorts mörk vinröd färg, tror det kan funka tillsammans med guld. Vad tror ni?
sälj BB:n till mig så har jag något skoj en eller några fredagar
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Diesel skrev:
dexter skrev:Tog en bild på Ibanezen:

Bild

Den är aningen mer åt det rosa hållet än vad som syns på bilden. Funderar på vad man skulle lacka den i för färg.

Sen hittade jag på en annan gammal bas i gömmorna:

Bild

En avbandad amerikansk Yamaha BB (vet inte exakt modellnamn) strippad på lack. Fungerar felfritt förutom att den behöver en halssadel. All hardware är guldfärgad vilket inte är min grej riktigt men det är som det är. Jag har funderat på att lacka den i nån sorts mörk vinröd färg, tror det kan funka tillsammans med guld. Vad tror ni?
sälj BB:n till mig så har jag något skoj en eller några fredagar
Ja för fan!
Köp den om den är till salu för ett bra pris.
Då har du kul pyssel i vinter! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Äh! Först till kvarn(d.v.s JAG!) får den, oavsett bud!! Right, D :twisted: ?
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Diesel skrev:sälj BB:n till mig så har jag något skoj en eller några fredagar
Nä jag ska inte sälja den, inte förrän den är lackad och klar iaf.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

dexter skrev:
Diesel skrev:sälj BB:n till mig så har jag något skoj en eller några fredagar
Nä jag ska inte sälja den, inte förrän den är lackad och klar iaf.
då är den ointressant för mig..

det får nog bli ebay iaf..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

dexter skrev:
Diesel skrev:sälj BB:n till mig så har jag något skoj en eller några fredagar
Nä jag ska inte sälja den, inte förrän den är lackad och klar iaf.
varför vänta tills du lackat den? Lackning är jobbigt, lättare att sälja isåfall :twisted:
Gäst

Re: Ibanez TR

Inlägg av Gäst »

dexter skrev: Vad tycker ni, ska jag investera i något miksystem och fixa till basen eller ska jag kapa upp den till vedträn? Den har stått i ett hörn i en massa år nu så jag börjar tröttna på skiten :D
TR är en budgetserie. Du kan ju slänga i billig passiv elektronik och sälja den till nån nybörjare. Synd att såga sönder den om den är i bra skick i övrigt.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Re: Ibanez TR

Inlägg av the_great_alfonzo »

GrafZeppelin skrev:
dexter skrev: Vad tycker ni, ska jag investera i något miksystem och fixa till basen eller ska jag kapa upp den till vedträn? Den har stått i ett hörn i en massa år nu så jag börjar tröttna på skiten :D
TR är en budgetserie. Du kan ju slänga i billig passiv elektronik och sälja den till nån nybörjare. Synd att såga sönder den om den är i bra skick i övrigt.
Bra idé! Jag är relativt nybörgig! Och jag nöjer mej med elektroniken som sitter i :D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Re: Ibanez TR

Inlägg av the_great_alfonzo »

the_great_alfonzo skrev:
GrafZeppelin skrev:
dexter skrev: Vad tycker ni, ska jag investera i något miksystem och fixa till basen eller ska jag kapa upp den till vedträn? Den har stått i ett hörn i en massa år nu så jag börjar tröttna på skiten :D
TR är en budgetserie. Du kan ju slänga i billig passiv elektronik och sälja den till nån nybörjare. Synd att såga sönder den om den är i bra skick i övrigt.
Bra idé! Jag är relativt nybörgig! Och jag nöjer mej med elektroniken som sitter i :D


EDI: Jaså ni snackade om TR:n :roll: Äh, behåll TR:n och sälj ´BB:n till mej, så lovar jag att jag slutar tjata :twisted:
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

the_great_alfonzo skrev:varför vänta tills du lackat den? Lackning är jobbigt, lättare att sälja isåfall :twisted:
Dels för att jag tycker det är kul att fixa och laga instrument, och dels för att jag kanske kommer att gilla den såpass mycket när den är klar att jag inte ser någon anledning att sälja den.

För övrigt har jag hittat mikarna till Ibanezen och ska försöka få dom att funka med ett aktivt system från en annan bas nu i veckan.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

dexter skrev:
the_great_alfonzo skrev:varför vänta tills du lackat den? Lackning är jobbigt, lättare att sälja isåfall :twisted:
Dels för att jag tycker det är kul att fixa och laga instrument, och dels för att jag kanske kommer att gilla den såpass mycket när den är klar att jag inte ser någon anledning att sälja den.

För övrigt har jag hittat mikarna till Ibanezen och ska försöka få dom att funka med ett aktivt system från en annan bas nu i veckan.
Äh, men,.... OK Jag förstår :wink:
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Satt och funderade lite över den här basen:

Bild

Jag har fått för mig att den är amerikansk, förmodligen 80-talare, men har yamaha verkligen gjort basar i usa? Har försökt få fram info om yamaha-basar på nätet men hittar ingen vettig sida alls. Den är ju totalt strippad på lack så det finns ju ingen information på själva basen att tillgå. Jag tycker mig se att det står 'BB 1600' i halsfickan men det står ganska svagt. Nån som vet något?
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

är väl för jäsiken en japanesare?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

hosse skrev:är väl för jäsiken en japanesare?
Ja det måste det vara helt klart. Vet inte vad jag har fått usa ifrån...
Skriv svar