Sugen på kontra

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Sugen på kontra

Inlägg av Bas-guden »

Tjena! Är sugen på en kontra men vet inte alls vad jag ska kolla efter!

Vill ha låg sträng höjd men det går att köpa ställbart stall?
Vad vill man ha för trä i en kontra?
Vad för mick? Något speciellt som man ska kolla om man köper?
Ska användas i jazz-samanhang!

Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

Ok!
Som sagt alla tips är jag mkt tacksam för!
Plywood? I mina öron låter det extremt budget, men det är det inte eller? någon som vet?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Har ju dålig koll på jazz! Men ställbart stall kan jag rekommendera, köps antingen komplett för ca 1000 lappen eller så monterar man justerskruvar själv, kostar 300 kr. Mickalternativ, Shadow. Underwood, K&K, Fishman. Kör själv med Shadow 950 och en K&K preamp. Sedan finns det även magnet pickuper t.ex. Schaller och String Charger men det vill du nog itne ha om du ska spela jazz. Basar finns ju i plywood och solit trä, gran lock och lönnsarger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

Plywood e fin fint går fint att ståpå.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Matti skrev:Plywood e fin fint går fint att ståpå.
Det är väl därför det heter ståbas.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Matti
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 22:27
Ort: Uddevalla

Inlägg av Matti »

jajemen.
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

hej

jag köpte kontra i somras. fick hosta upp 17 lök för en begagnad bjärton.
mitt tips är att kolla aktivt på blocket och vendolin.

materialet är en extrem viktig detalj. min har granlock vilket gör att den får en mindre plonkig ton som jag har upplevt med plywoodbasar. Det finns bra plywoodbasar men det finns många dåliga också.

Ska du spela jazz så finns det två väldigt vanliga strängsorter - Obligato och spirocore. Båda har väldig varm ton och mycket sustain.
Ska du bara spela pizz, dvs utan stråke så skulle jag råda dig att välja spirocore. de låter riktigt bra.

mick är en ytterligare fråga. Har du möe pengar så är ett b-bandsystem att rekomendera. Bband statment kostar dock fyra-fem tusen.
Bband har börjat tillverka ett billigare alternativ som heter D1. Vet ej hur den står sig jämfört med shadow etc.

Ang ställbart stall så är det inget jag saknar. Det kan vara en senare investering. Det kostar en del.

hoppas du fick några bra svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Bband har inte "börjat" tillverka D1, utan det är tyvärr så att de SLUTAT tillverka både Statement och D1 nu...kanske kommer nåt nytt, men de verkar haft svårt att göra business på bassystemen. Synd, för Statementsystemet låter apbra. D1 tappar ju lite syftet med de två elementen då det bara går göra en "fast" inställning av balansen, och just balansen är lite av vinsten med Statement då man kan anpassa ex "boomigheten" i ett rum med de olika elementen...

...jaja, bara mina 5 cent. :)

I övrigt tycker jag John.B sa det mycket bra. Räkna hellre med att lägga en slant (15k och uppåt) på en välspelande (ev med lite fix) och välljudande bas hellre än att köpa en kinabas med plonkigt ljud som bara kommer göra dig avskräckt.

Men huvudtipset tycker jag är; skaffa en lärare! Både för att få grunderna i speltekniken (som inte på en fläck liknar elbasen) och hjälp att välja instrument!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Bas-guden
Medlem
Inlägg: 413
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23

Inlägg av Bas-guden »

Jag har förstått att bjärton är bra, har sett lite sunburst bjärtons bla en för 12lök på tiptop.se!

Ligger en icke sunburst ute...
http://www.blocket.se/vi/13210744.htm?ca=20_s <- verkar bra?
& en annan bjärton för 10500 i sthlm! men är det ett överlag säkert kort?
har också fått tips om TipTop.se och kolla i gamla kyrkor...

Jag tänkte bara ställbart stall eftersom jag ville få ner stränghöjden men det kanske går o få ner ändå? Min gamla baslärare har nog nästan lägre stränghöjd än min elbas & det är önskvärt!

Ang. lärare så bor jag i Hstd. finns en klassisk kontralärare här... annars får jag åka till varberg ( säkert 8 mil?) för att kunna ta lektioner av en bra kontra-basist. (Min förra lärare som slutat här). Min plan är att åka upp dit ett gäng gånger till en början o lära mig grunderna, men det som är tråkigt är att han har inte alls bra koll på basar o stärkare eller ngt sånt alls. men han lirar gött. Jag har förstått att tekniken är mer olikt el-basen än man tror,

tackar för svaren!
Har ni mer tips eller synpunkter på kontra-köp eller för att få en bra start så blir jag bara glad.
Användarvisningsbild
john.b
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23

Inlägg av john.b »

bjärton har olika bra modeller beroende på år och sådant.
kolla va det är för material, kan göra väldigt stor skillnad.
en till grej att kolla är årtal då basen är gjord, det kan ge mer tips på hur bra basen är.
om du behöver tips av en som verkligen kan sina grejer så är det Tomas Hellström.
Han är en instrumentreparatör som är specialicerad på kontrabasar och håller till i
göteborg. Har du frågor om modeller eller reparationer så prata med honom.
Han tar en del betalt men han är väldigt proffsig.
Turn on, tune in, drop out
Skriv svar