Bästa "stalltips"?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Bästa "stalltips"?

Inlägg av Bean »

Badass, Kahler, Gotoh, Schaller, ABM eller nå't annat?

Vad gillar ni bäst? Och varför?
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3425
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag gillar badass II på Jazz och Pbasar. Jag har ett gotohstall på en av mina andra basar, och jag är rätt nöjd med det också!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Hipshot A-type har jag fastnat för. En blandning av estetik och funktionalitet från min sida. Snyggt, smäckert, gediget och bra justerings-/låsingsmöjligheter http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... tail&p=122
Till exempel
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

200071 skrev:Hipshot A-type har jag fastnat för. En blandning av estetik och funktionalitet från min sida. Snyggt, smäckert, gediget och bra justerings-/låsingsmöjligheter http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... tail&p=122
Till exempel
Har varit sugen på deras ric-stall:
http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... tail&p=215
Har svurit en del över originalet under sommaren, har iofs fått ordning på det mesta förutom intonationen på E strängen (skulle behöva förlänga lite till). Tror du att a-type har samma som ric-varianten? Hur lång justermån finns det där?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

200071 skrev:Hipshot A-type har jag fastnat för. En blandning av estetik och funktionalitet från min sida. Snyggt, smäckert, gediget och bra justerings-/låsingsmöjligheter
Jag gillar utsendet, men inte aluminium... De finns i mässing också, då är de riktigt bra. Hipshot har ett bra stall till, B-Style.
http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... tail&p=157
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Snyggast tycker jag nog Laklands stall är :D

Bild

...men kan inte uttala mig om funktionen tyvärr, har inte haft den turen ännu :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Traben bass-stallen äger alla stall någonsin + deras mammor! :D

Eller vad gillar ni det här stalleT?

Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har varit sugen på deras ric-stall:
http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... tail&p=215
Har svurit en del över originalet under sommaren, har iofs fått ordning på det mesta förutom intonationen på E strängen (skulle behöva förlänga lite till). Tror du att a-type har samma som ric-varianten? Hur lång justermån finns det där?
Om du orkar vänta så är Rickenbacker på gång med ett nytt stall som blir mera intoneringsvänligt. Det kan hända att det ser bättre ut än Hipshots som jag tycker är lite för slätt och tråkigt ut. De är ju dock inte kända för att stressa fram vare sig nya inovationer eller instrument så exakt när är svårt att säga, men jag hörde talas om det för ca ett år sedan.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:
Har varit sugen på deras ric-stall:
http://www.hipshotproducts.com/cart.php ... tail&p=215
Har svurit en del över originalet under sommaren, har iofs fått ordning på det mesta förutom intonationen på E strängen (skulle behöva förlänga lite till). Tror du att a-type har samma som ric-varianten? Hur lång justermån finns det där?
Om du orkar vänta så är Rickenbacker på gång med ett nytt stall som blir mera intoneringsvänligt. Det kan hända att det ser bättre ut än Hipshots som jag tycker är lite för slätt och tråkigt ut. De är ju dock inte kända för att stressa fram vare sig nya inovationer eller instrument så exakt när är svårt att säga, men jag hörde talas om det för ca ett år sedan.
Då lugnar jag mig lite! Har ju trots allt fått den dit som jag vill ha den för tillfället. En fin vintagegitarr vill man inte besudla för mycket ;)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Warwicks tvådelade stall är väldigt stabila och justerbara på alla sätt och vis. Jag bygger en bas åt en kille just nu och han ville ha ett sånt på sin bas. Jag ringde Flaa Music och frågade om de fanns som reservdel. Inga problem, sa han, 600 kr ungefär. Jag har inte fått fakturan än, men om den prisuppgiften stämmer så är det mycket stall för pengarna!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

600 kr för ett Warwick-stall låter verkligen bra. Angående denna tråden tror jag tyvärr inte jag kan tillföra så mycket. Tycker det mesta funkar även om en del stall trilskas mer än andra. Jag har många sorter av allmänt icke omtyckta stall. Ex: Rickenbacker, Gibsons andra tvåpunktsstall + trepunktsstallet. När det gäller handhavande är nog exempelvis Hipshotstallet som Peter länkade till väldigt bra. Jag kan stå ut med att justeringen trilskas lite sålänge inget rör på sig när strängarna väl är stämda. Ljudmässigt så tycker jag att de basar jag har funkar som de är så jag kör på devisen "rör inte det som fungerar". Därmed inte sagt att jag inte förstår dem som "söker".
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Eftersom vi har en Gibsonexpert här (Danne och säkert fler) måste jag få kommentera att på mina Gibson Victory basar (tyvärr bara två kvar) så sitter också ett helt suveränt stall med en lite annorlunda konstruktion. Jag har sett det någon annanstans men kan inte komma på var....
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Victory-basarna har/hade stall från Schaller och ett liknande (samma?) finns fortfarande. Den femsträngade versionen: http://www.schaller-guitarparts.de/1253.htm
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Jag är ju en sucker för 2TEKs stall. Något problematiskt att installera om man inte är händig med fräsen dock. :wink: :D

Bild
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Sunken skrev:Jag är ju en sucker för 2TEKs stall. Något problematiskt att installera om man inte är händig med fräsen dock. :wink: :D

Bild
Jag gillar stall med lite tyngd i, men jag har aldrig testat ett 2TEK. Är de så bra som reklamen säger? Finns de att köpa i Sverige?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Snål Warwick vill att man man ska köpa deras strängar så därför är alla 5 och 6 stall byggda så att strängar som är lite tjockare längst ner inte får plats i warwickstallen :evil: Jag fick gå till Jonas på second hand music så fick han borra lite i mitt :lol:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

A_Warning skrev:Snål Warwick vill att man man ska köpa deras strängar så därför är alla 5 och 6 stall byggda så att strängar som är lite tjockare längst ner inte får plats i warwickstallen :evil: Jag fick gå till Jonas på second hand music så fick han borra lite i mitt :lol:
Skumt, låter som en dålig idé från deras håll :?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

A_Warning skrev:Snål Warwick vill att man man ska köpa deras strängar så därför är alla 5 och 6 stall byggda så att strängar som är lite tjockare längst ner inte får plats i warwickstallen :evil: Jag fick gå till Jonas på second hand music så fick han borra lite i mitt :lol:
Fast det finns ju jättemånga alternativ utöver Warwick för den som vill ha strängar med färre lindningar vid stallet. Visst kunde de varit lite generösare mot basister som inte gillar den typen av strängar, men jag tror inte att stallen ser ut som de gör för att de ska sälja mer av sina egna strängar, även om det är en effekt av stallkonstruktionen. Snarare är det nog så att de tycker att den avsmalnande varianten låter mycket bättre på deras egna basar än jämntjocka sådana. Eller åtminstone är det min naiva teori, och ett måhända fåfängt försök att sordinera Warwicks girighet. Kasst är det i vilket fall som helst.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev: Jag gillar stall med lite tyngd i, men jag har aldrig testat ett 2TEK. Är de så bra som reklamen säger? Finns de att köpa i Sverige?
De basar med sådant stall jag testat har det varit bra klang i. Stallen görs tyvärr inte längre så att köpa dem är lite halvsvårt. Tillverkaren har inget kvar av det de gjort (jag fick tag på han som har patentet och han ägde firman och fick veta att allt var sålt. Det var ett par år sedan). När det gäller installationen så är det inte bara svårt när man inte har grejerna utan tydligen ett väldigt presicionsarbete för att det ska bli rätt. Man får helt enkelt hitta en bas med detta stall original för att kunna få det på sin bas. Trist
Van Halens bassist Michael Anthony var sponsrad av dem och har en drös basar med sådant stall på.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hamer Cruise Bass är väl den enda serietillverkade basen med 2TEK-stall som standard? Jag såg en annons på en så'n för nå't år se'n. Inte alltför dyr har jag för mig.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:Hamer Cruise Bass är väl den enda serietillverkade basen med 2TEK-stall som standard? Jag såg en annons på en så'n för nå't år se'n. Inte alltför dyr har jag för mig.
Nej. Warwick har gjort en diskobas med flakelack och lipstickmickar med 2TEC stall på. Ut över de 2 så vet jag ingen större tillverkare som använt stallen på en produktionsmodell. Peavey har byggt å Mike Anthony och Yamaha med, men inget som kommit på den allmänna marknaden tyvärr. Tror de förlorade på att det krävdes så pass stora ingrepp och en utbildad person som gjorde ingreppet.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Matte skrev:
BarbequeVillage skrev:Hamer Cruise Bass är väl den enda serietillverkade basen med 2TEK-stall som standard? Jag såg en annons på en så'n för nå't år se'n. Inte alltför dyr har jag för mig.
Nej. Warwick har gjort en diskobas med flakelack och lipstickmickar med 2TEC stall på. [...]
Javisst! Den modellen hade jag nästan glömt. Fortress Flashback hette den i vilket fall, och fanns också i vanliga Warwickfärger, d.v.s. både olja och högglans. Metallflingelacken var förfärlig, och så hade de stora fula plektrumskydd i pärlermor som grädde på moset. Ja, det var tokfula basar det. Dessutom var de sjukt tunga. Vet inte hur Warwicks produktutvecklare tänkte när de kom fram till att idén att kombinera det tyngsta stallet i mannaminne med en redan tung bas var god. Jag minns att jag en gång försökte lyfta en Fortress Flashback med 2TEK-stall installerat. Det gick sådär.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17245
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ja, den har jag sett! Hu vilket hiskeligt bygge :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:Ja, den har jag sett! Hu vilket hiskeligt bygge :lol:
Jo. Det var ingen höjdare. Som Peter säger. Tyngre än den värsta 70-tals Fender och ganska anskrämlig.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4150
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

För er som inte sett den förut:
Bild
Ska då helst vara lackad i Blå flakelack....... :?
Skriv svar