Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+
Inlägg: 1762
Blev medlem: tor 12 mar 2009, 23:51
Ort: Göteborg

Inlägg av thetonequest »

Klart man får! :D
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Lilldjuret
Medlem+
Inlägg: 1954
Blev medlem: ons 17 dec 2008, 10:23
Ort: Norberg

Inlägg av Lilldjuret »

TFR skrev:
Hellish skrev:Maruszczyk!
+1
Oerhört prisvärda basar!
+1 igen.

Fick precis hem min andra Maruszczyk idag! Kalastrevliga basar.
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av Basare »

csvarzqaz581 skrev: tis 19 jul 2022, 09:00
Intressanta alternativ, men vad väger de?
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 827
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av caulev »

Vad tror ni om Sire Marcus Miller jazzbasar?
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av RolleHarris »

caulev skrev:Vad tror ni om Sire Marcus Miller jazzbasar?
De är helt ok men känns ganska billiga tycker jag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av basmartin »

caulev skrev: sön 21 aug 2022, 09:36 Vad tror ni om Sire Marcus Miller jazzbasar?
Tunga och inte supersnygg kroppsform. Som en svullen jazzbas. Och jazzbasen är redan stor.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av blackparkas »

Beror väl kanske på vad man jämför med.

Modern Player eller vad de heter, från Mexiko, är väl de som Sire ska tävla med.
Där skulle jag välja player tror jag, även om ingen av dem är intressanta för min del.

Däremot så deras helt passiva V5 eller vad den heter, med rostad hals, den står sig väldigt bra mot dubbelt så dyra basar.
Enda anledningen att välja en Lakland Skyline framför en V5 är att de är snyggare och Lakland är lite mer kreddigt.
Låter iofs bättre också, men det är mickarnas förtjänst, och sånt kan man ju byta ut.
Man har ju några tusen att byta mickar för jämfört med en Skyline...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av BB3000S »

Den enda Sire-basen jag testat är min passiva V5 jazzfyra med rostad lönn i hals o greppbräda. Den är sanslöst bra byggd för de pengar den betingade, minst Fender US nivå, halsen är gudomlig. Mickarna är inte helt i min smak dock, men ett par Fender CS-62 står på inköpslistan så… :-D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av blackparkas »

BB3000S skrev: tor 25 aug 2022, 00:51 Den enda Sire-basen jag testat är min passiva V5 jazzfyra med rostad lönn i hals o greppbräda. Den är sanslöst bra byggd för de pengar den betingade, minst Fender US nivå, halsen är gudomlig. Mickarna är inte helt i min smak dock, men ett par Fender CS-62 står på inköpslistan så… :-D
Lugnt nu, Fender US skulle jag inte påstå, men riktigt bra för prislappen helt klart...!
Hade en V5-femma i butiken.
Lite tung, men halsen var fantastisk, banden började dock sticka ut lite rätt snabbt och blev vassa trots de nya uppgraderingarna med band osv, och trots att jag har luftfuktare i butiken, men det var inte på värsta viset och bor man i norra halvan av Sverige så får man trots allt leva med att sånt händer.
Tveklöst mest prisvärda basen under 10 lök.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av BB3000S »

blackparkas skrev: tor 25 aug 2022, 16:33
BB3000S skrev: tor 25 aug 2022, 00:51 Den enda Sire-basen jag testat är min passiva V5 jazzfyra med rostad lönn i hals o greppbräda. Den är sanslöst bra byggd för de pengar den betingade, minst Fender US nivå, halsen är gudomlig. Mickarna är inte helt i min smak dock, men ett par Fender CS-62 står på inköpslistan så… :-D
Lugnt nu, Fender US skulle jag inte påstå, men riktigt bra för prislappen helt klart...!
Hade en V5-femma i butiken.
Lite tung, men halsen var fantastisk, banden började dock sticka ut lite rätt snabbt och blev vassa trots de nya uppgraderingarna med band osv, och trots att jag har luftfuktare i butiken, men det var inte på värsta viset och bor man i norra halvan av Sverige så får man trots allt leva med att sånt händer.
Tveklöst mest prisvärda basen under 10 lök.
Det är såklart fullt möjligt att man behöver testa fler ex, jag har som sagt bara testat ett enda. Banden här är helt perfekta över säsongerna - faktiskt är den enda bas jag har/haft med säsongsberoende vassa bandändar en EBMM, men även dom kan ju ha otur med träbitarna. Dock kanske skillnad på Uppsala o Bollnäs i klimatvariationer över året.

Vikten är trevliga 4.2kg, men det som ffa gör att den känns så nice är halsen - antingen roasted maple delen eller de avrundade kanterna. Eller både och.

Övertolka inte omdömet, tex EBMM stingray är en annan nivå, men för 4.5k i nypris är Sire V5 (iaf mitt ex) ofattbart bra för pengarna.

Fender US håller jag definitivt högt, men för pengarna är det löjligt hur jämnt Sire-basen klarar jämförelsen. Förutom mickarna skulle jag säga Fender CS för att komma till den feel som Sire-basen har. Och då ligger Sire i samma prisklass som Squire.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av blackparkas »

BB3000S skrev: tor 25 aug 2022, 17:57
Det är såklart fullt möjligt att man behöver testa fler ex, jag har som sagt bara testat ett enda. Banden här är helt perfekta över säsongerna - faktiskt är den enda bas jag har/haft med säsongsberoende vassa bandändar en EBMM, men även dom kan ju ha otur med träbitarna. Dock kanske skillnad på Uppsala o Bollnäs i klimatvariationer över året.

Vikten är trevliga 4.2kg, men det som ffa gör att den känns så nice är halsen - antingen roasted maple delen eller de avrundade kanterna. Eller både och.

Övertolka inte omdömet, tex EBMM stingray är en annan nivå, men för 4.5k i nypris är Sire V5 (iaf mitt ex) ofattbart bra för pengarna.

Fender US håller jag definitivt högt, men för pengarna är det löjligt hur jämnt Sire-basen klarar jämförelsen. Förutom mickarna skulle jag säga Fender CS för att komma till den feel som Sire-basen har. Och då ligger Sire i samma prisklass som Squire.
Alltså när jag packade upp den femsträngade V5:an så vart jag rätt chockad över hur bra den kändes, framförallt halsen.
Vikten var lite väl.
Men halsen var fantastisk, och när den kom var den perfekt även i banden.
Det är möjligt att luftfuktaren inte pallade med i vintras riktigt, det var sjukt torrt här.
Det är stor skillnad i en butik där dörrar öppnas hela tiden och ingen duschar, ingen diskning i princip osv osv och i ett hem ska tilläggas.

Den bästa jämförelsen tycker jag är med andra asientillverkade basar.
Som t.ex. Lakland.
Lakland är överprisade nå grymt iofs, 16-20 lök för en Skyline är 6-10 papp för mycket tycker jag.
Sire:n kändes bättre, men mickarna sämre.

Dock tycker jag inte Sire kan mätas med t.ex. Avri/AM Original t.ex.
Skulle jag ha en Jazzbas skulle jag nog också hellre köpa en AM std pga det overall mer gedigna bygget och Fenderlogga/Skalle, det är mest halsen jag är fascinerad av på Sire V5 egentligen, men oerhört bra byggen för pengarna.
Som sagt. Jag kan inte komma på nåt upp till 10k som är lika bra.
Kanske inte 15k heller nu när Sandbergarna har blivit dyrare.


Har as we speak 2 V5 på order som jag hoppas dyker upp snart...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 442
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av Rut66 »

Verkar vara ont om Sire V5 att känna/klämma på i Svenska musikaffärer??
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av blackparkas »

Rut66 skrev: fre 26 aug 2022, 11:26 Verkar vara ont om Sire V5 att känna/klämma på i Svenska musikaffärer??
Ja, Sire överlag är nog slut hos de flesta.
Distributören får in en laddning idag troligtvis så framöver här kommer det landa en hel del Sire ute i Svenska butiker.
Bl.a. 2 st V5 och en P-nånting på Musikaffärn i Bollnäs. :)
P-basen och en av V5:orna är nog troligtvis redan sålda dock.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 827
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av caulev »

Länk till Schatz sidan?
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av Danne »

Borde vara den här http://www.basstore.se/Basstore/Basar.html, men Schatz-instrumenten erbjuds inte längre. Marcus som är gammal PB:are kan säkert ge lite ljus i frågan snart:
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 827
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Re: Vad finns det för bra nytillverkade alternativ till Fender?

Inlägg av caulev »

Jag får störa honom när det är dags...
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Skriv svar