Har du funnit ditt sound? Och varför gillar du det?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

Många avundsjuka röster. Sanningen svider ibland. Ni kan få dela på andraplatsen om ni vill.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

John Sane skrev:Det stämmer förresten inte, jag har hört att det finns en tant på Bjurholmsplan som har ett helt enastående basljud som sopar oss alla av banan.
Du är felinformerad.

Tanten på Bjurholmsplan vann på Bingolotto i våras och köpte sig en sjusträngad Fodera och en Hellborgrigg. Så grattis, du ligger etta igen.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Inlägg av John Sane »

bootsy skrev:
John Sane skrev:Det stämmer förresten inte, jag har hört att det finns en tant på Bjurholmsplan som har ett helt enastående basljud som sopar oss alla av banan.
Du är felinformerad.

Tanten på Bjurholmsplan vann på Bingolotto i våras och köpte sig en sjusträngad Fodera och en Hellborgrigg. Så grattis, du ligger etta igen.
Är det därför jag hör banjolåten från Deliverance varje gång jag passerar korvkiosken på Ringvägen? Exakt samma sound.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

John Sane skrev:
bootsy skrev:
John Sane skrev:Det stämmer förresten inte, jag har hört att det finns en tant på Bjurholmsplan som har ett helt enastående basljud som sopar oss alla av banan.
Du är felinformerad.

Tanten på Bjurholmsplan vann på Bingolotto i våras och köpte sig en sjusträngad Fodera och en Hellborgrigg. Så grattis, du ligger etta igen.
Är det därför jag hör banjolåten från Deliverance varje gång jag passerar korvkiosken på Ringvägen? Exakt samma sound.
Exakt, ja.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

vare sig jag spelar p-bas m flats,steinberger eller en möbel 5:a så är inställningen..halsmick,full bas(förutom på min aktiva 5:a)noll diskant och mid på kl 09..det är mitt sound och funkar till det mesta jag spelar..5% av mina gig så drar jag på diskant till kl 12
halva soundet har man väl i fingrarna

på stärken är väl eq:n ungefär detsamma förutom att jag kanske inte maxar bas fullt ut..beroende på vilken rigg man spelar på också
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
Will
Medlem++
Inlägg: 4065
Blev medlem: lör 30 aug 2008, 13:33

Inlägg av Will »

lars-på-bas skrev:vare sig jag spelar p-bas m flats,steinberger eller en möbel 5:a så är inställningen..halsmick,full bas(förutom på min aktiva 5:a)noll diskant och mid på kl 09..det är mitt sound och funkar till det mesta jag spelar..5% av mina gig så drar jag på diskant till kl 12
halva soundet har man väl i fingrarna

på stärken är väl eq:n ungefär detsamma förutom att jag kanske inte maxar bas fullt ut..beroende på vilken rigg man spelar på också
Vilken stärkare spelar du igenom då?
Gibson Thunderbird IV
Användarvisningsbild
lars-på-bas
Medlem
Inlägg: 261
Blev medlem: mån 14 jan 2008, 13:06
Ort: gbg/sthlm,vet inte...

Inlägg av lars-på-bas »

Will skrev:
lars-på-bas skrev:vare sig jag spelar p-bas m flats,steinberger eller en möbel 5:a så är inställningen..halsmick,full bas(förutom på min aktiva 5:a)noll diskant och mid på kl 09..det är mitt sound och funkar till det mesta jag spelar..5% av mina gig så drar jag på diskant till kl 12
halva soundet har man väl i fingrarna

på stärken är väl eq:n ungefär detsamma förutom att jag kanske inte maxar bas fullt ut..beroende på vilken rigg man spelar på också
Vilken stärkare spelar du igenom då?
fafner med ebs 4 12" låda
fender jazz bas 62 lake placid blue,de armond starfire II,steinberger spirit,ebs fafner med 4 12 låda skitkontra med sprucken snäcka, peavy tmax 2,10 combo
Användarvisningsbild
John Sane
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 21:32

Re:

Inlägg av John Sane »

bootsy skrev: ons 21 dec 2011, 15:10 Jag anpassar sound efter sammanhang, mitt ljudideal är s a s att passa i mixen. Men visst kan jag tycka att det finns en grundstil. Fylligt, levande, tydligt, punchigt är utlåtanden jag fått höra tidigare.
Passiva mickar, mycket lågmid och ett tydligt anslag är min standardmodell. Helst på en (gammal fender-)bas med flats genom en rörhäck.

Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Numera har jag bäst basljud i närheten av Bankomaten på Fatbursgatan.
Senast ändrad av John Sane den lör okt 08, 2011 23:21, ändrad totalt 1 gång
bootsy skrev:Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Re:

Inlägg av bootsy »

John Sane skrev: lör 27 feb 2021, 12:17
bootsy skrev: ons 21 dec 2011, 15:10 Jag anpassar sound efter sammanhang, mitt ljudideal är s a s att passa i mixen. Men visst kan jag tycka att det finns en grundstil. Fylligt, levande, tydligt, punchigt är utlåtanden jag fått höra tidigare.
Passiva mickar, mycket lågmid och ett tydligt anslag är min standardmodell. Helst på en (gammal fender-)bas med flats genom en rörhäck.

Och Johannes, du har inte ens bäst basljud på Söder. Eller i närheten av Skanstull. Möjligen i kvarteren runt Blecktornskällaren.
Numera har jag bäst basljud i närheten av Bankomaten på Fatbursgatan.
Ja, maktbalansen har skiftat.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Har du funnit ditt sound? Och varför gillar du det?

Inlägg av Lowlife »

Fingerspel, oftast ganska nära stallet och roundwounds, där sitter nog det mesta eftersom jag låter ganska likt vad jag än spelar på. För övrigt helrörstärkare, tolvtumshögtalare och aktiva basar med plast i hals eller greppbräda är mitt recept. Lite scoopat, ganska distinkt och bra tryck.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar